Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannuimmeko turhasta? Nimiasiaa...

Vierailija
10.02.2011 |

Meillä ja yhdellä ystävistäni on molemmilla tytöt, ystäväni tyttö on kuukauden nuorempi meidän tyttöä. Meillä oli jo ennen vauvojen syntymää puhetta nimistä ja kerroimme mitkä nimet melko varmasti tulisi, jos saisimme tytöt. Ystäväni nimivaihtoehto tytölle oli tuolloin aivan eri kun meidän.

Me annoimme tytöllemme "kaavailemamme" nimen, koska se on meille molemmille mieleinen ja sopii sisarusten nimiin eikä ole mitenkään älyttömän suosittu. Emme siis halua lapsillemme ns.suosituimpia nimiä, sellaiset on niin minulla kuin miehelläni ja kumpikaan emme ole siitä pitäneet. Nyt sitten pari viikkoa sitten tämä ystäväni tyttö sai nimen ja hänen ensimmäinen ja viimeinen nimensä on sama kun meidän tytöllä. Keskimmäinen nimi on eri, mutta tytöillä on siis sama kutsumanimi.

En sano, etteikö ystäväni olisi saanut tätä nimeä antaa, mutta ollaan lievästi sanottuna ihmeissämme, koska ollaan paljon tekemisissä ja lisäksi ystäväni tietää, ettemme haluaisi lapsemme nimeä löytyvän lähipiiristä. Tietysti lapsille voi tulla lempinimet, joilla kutsutaan, mutta ainakin meillä on tarkoitus kutsua tyttöä ihan omalla nimellä eikä varta vasten keksiä mitään lempinimeä.

Toisaalta pitäisi varmaan olla otettu, että valitsemamme nimet miellyttää muitakin, olo vaan on silti enemmänkin loukattu kuin imarreltu.

Lähipiirissä on mielipiteitä puolesta ja vastaan tässä asiassa, minua ihmetyttää eniten, että miksi ystäväni vaihtoi miettimänsä nimet kun kertoi aikanaan, että ne ovat hänen suosikkejaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummilapsellaan. Eli esim. jos kummilapsi on

Anna Milla Marika, hänen lapsestaan tuli Anna Outi Marika????

On kyllä vähän outoa, ei voi muuta sanoa. Kyllä ap:n tilanteessa olisin hämmästynyt, vaikka onkin niin, että jokainen voi laittaa lapselleen nimeksi mitä vaan ja kukaan ei omista nimiä.

Vierailija
22/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se varmaan niin hyvä ystävä ollutkaan, kun ei tullut ristiäisiin kutsuakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni tietää meidän ihmettelevän miksi antoivat saman nimen kun meidän tytöllä, selkeää vastausta en ole tähän saanut.

Kuule kyllä saa antaa sen nimen kun haluaa, mutta se ei tarkoita, ettemme me saisi ihmetellä miksi keskimmäistä nimeä lukuunottamatta sama nimi kun meidän lapsella.

Enkä kyllä hauku ystävääni vaan ihmettelen, nämä on ainakin minusta kaksi eri asiaa.

ap

niinku yksilöllisiä ja persoonallisia!

Miksi ihmeessä ihminen ei saisi antaa lapselleen sellaista nimeä kuin haluaa, vaikka sattuukin olemaan ystäväsi? Tavallisia etunimiä ei ole suojattu.

Mitähän muuten ystäväsi mahtaisi tykätä siitä, että haukut häntä täällä?

Vierailija
24/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ollut täällä joskus ennenkin??

Vierailija
25/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ajattelis positiivisesti, eli hän on nuorimmaisenne kummi ja halusi vaikkapa näin kunnioittaa myös teidän lasta eli heidän kummilastaan?

Ihmismieli on siitä jännä, että vaikka aina ennen ovat antaneet sen nimen, jota jo raskausaikana ovat suunnitelleen, se ei tarkoita, että samoin jatkuu läpi elämän... Mutta siis erittäin outoa.

En kylläkään loukkaantuisi. Hyvä nimi kahdella suloisella vauvalla!

Vierailija
26/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain todellakin pää näin sekaisin?

Vierailija
27/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaista voi tapahtua kun vain yhdelle?

Minä tiedän lähipiirissä useammankin samankaltaisen tapauksen. En tiedä moniko on siitä tänne av:lle avautunut. Epäilin kyllä kirjoitustyylistä että aiemmin täällä ollut vastaava kirjoitus olisi ollut yhden tuttuni, mutta varma en voi olla.

Onko jollain todellakin pää näin sekaisin?

Vierailija
28/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaa aikamoista mielikuvituksen puutetta, jos pitää antaa sama nimi kun ystävällä ja tehdä se vielä salaa keskustelematta asiasta ensin!

Vierailija
29/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokikaan mitään nimiä ei voi omia tms. mutta kyllä mun mielestä on liian omituista että äidit lähtee lasten kanssa vaikka puistoon ja siellä sitten huudellaan että Maijaa, tules tänne. Kumpi Maija? Mun mielestä olisi tosi ärsyttävää että noin lähellä jollain olisi sama nimi.

Vierailija
30/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en itse olisi valinnut samaa nimeä. Jos harvemmin, niin siitä vaan. Meillä on lapsella sama nimi kuin ystäväni nuoremmalla, eikä haittaa. Meidän lapsi puoli vuotta vanhempi. Muita samannimisiä en tunne, vaikka ei mikään harvinainen olekaan.

Jos molemmat haluavat kutsua oikealla nimellä, niin nuoremmasta voi helposti tulla pikku-Liisa.

Vierailija
31/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo joka oli mennyt koulutukseen tmv. ja oli ollut 6 kaimaa paikalla (vaikka tietenkin sattumaa oli) niin usein kyse ei ole "vain" sattumasta.

Eri piireissä annetaan lapsille samantyylisiä nimiä. Jos kasvaa ikänsä tavallisessa keskiluokkaisessa kylässä/lähiössä niin oma nimi voi olla siellä erikoinen. Mutta sitten kun kasvaa aikuiseksi ja elinpiiri laajenee, voikin yhtäkkiä olla kaimoja ympärillä kun löytää "kaltaisiaan". Eli kasvaa vaikka kylän/lähiön ainoassa "hippiperheessä" tai ainoassa suomenruotsalaisessa perheessä, mutta aikuisena sitten valitsee lapsuudenperheen vaikutuksesta vaikkapa taidealan tai menen ruotsinkieliseen yliopistoon tmv. ja siellä sitten kaimoja onkin enemmän vert. se lapsuuden kasvupaikka :)

Vierailija
32/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kummityttöni pikkusiskon nimi on Linnea. Törmäsin jossain äskettäin nimeen Linne, joka on mielestäni todella kaunis, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että en halua antaa sitä omalle lapselleni, koska on niin lähellä Linneaa. Kuitenkin on tarkoitus koko loppuelämä pitää oman kummilapsen perheeseen yhteyttä!

Vierailija
33/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietysti se, että te ette olekaan toisen mielestä yhtä läheisiä ystäviä kuin omastasi. Eli toisen mielestä asialla ei ole niin väliä.

Mutta jos olette tosi läheisiä, melkein kuin sukulaisia, niin onhan tuo erikoista.

Toisaalta jos olette enemmänkin tuttavia, ja nimi on tavallinen, ei mikään itse keksitty, niin ei siinä minusta mitään ongelmaa ole.

Vierailija
34/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mua ärsyttäisi suuresti, jos hyvä ystäväni antaisi samat nimet: maailmahan on pullollaan kauniita nimiä!

Eri asia on sitten se tuleeko esim. samalla luokalla koulussa, pk:ssa jne samoja nimiä vastaan, mutta että ystävä antaa saman nimen :-/ Junttia, typerää ja idioottimaista sanon ma.

Vierailija
35/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa bestiksiä tai näin ainakin jossain vaiheessa ajattelin, nyt en enää ole niin varma, koska itse olisin vastaavassa tilanteessa keskustellut ensin ystäväni kanssa mitä hän olisi mieltä, jos lapsemme saisi kaksi samaa nimeä kun meidän lapsella. Meille vaan ilmoitettiin heidän tyttönsä nimi ja mitään perusteluja ei tullut eikä kysyessäkään ole tullut selkeää vastausta miksi näin.

Tekemisissä ollaan melkeinpä päivittäin. Sitten ei nähdä päivittäin, jos me tai tämä ystäväni perhe on esim. sukulaisten luona, mutta soitellaan sitten vähintään.

ap

on tietysti se, että te ette olekaan toisen mielestä yhtä läheisiä ystäviä kuin omastasi. Eli toisen mielestä asialla ei ole niin väliä.

Mutta jos olette tosi läheisiä, melkein kuin sukulaisia, niin onhan tuo erikoista.

Toisaalta jos olette enemmänkin tuttavia, ja nimi on tavallinen, ei mikään itse keksitty, niin ei siinä minusta mitään ongelmaa ole.

Vierailija
36/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hemmetin noloa ja hävytöntä. Kohtelias ihminen kysyisi suoraan että pahastuisitteko jos laitamme saman etunimen. Musta toi on vähän semmoinen juttu että terve vaan, matkimme teitä kun emme itse osaa valita lapsellemme nimeä.

Hyi yök.

Vierailija
37/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos olette noin läheisiä!

Itselle kävi vähän samalla tavalla: Odotin perheemme toista lastaja olin kertonut hyvälle ystävälleni nimetjotka olimme mieheni kanssa päättäneet antaa syntyvälle lapsellemme. Molemmat nimet aika erikoisia ja tulee isovanhemmiltani eli niillä on tavallaan myös paljon tunnearvoa. Tämä ystäväni sai sitten muutamaa kuukautta ennen meitä tytön ja antoi hänelle TISMALLEEN saman nimen kuin mitä olin sanonut. Tiedän,ettei nimiä voi varailla, mutta tuli vähän fiilis, että metto vetäistiin jalkojen alta ja lujaa. Ja ollaan tosiaan paljon tekemisissä eli kyseinen nimi jäi sitten antamatta. Koskaan ystäväni ei ole kommentoinut nimiasiaa. Kopioi kyllä sisustustyyliäni yms. eli kai sitä pitäisi olla imarreltu ;)

Vierailija
38/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että asia mietityttää ja häiritsee sinua. Minuakin häiritsisi ja paljon. Oman lapseni "työnimen" vei esikoisen kummi toiselle lapselleen. Olin nimenomaan kertonut hänelle tämän nimen ja heillä oli eri työnimi. Hänen onnekseen sain lapsen eri sukupuoleta eli työnimi jäi, mutt aolin kyllä tosi pöyristynyt, kun kuulin heidän tytöstään tulleen sen nimisen kuin meidän lapsestamme piti tulla.

Vierailija
39/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hävytöntä tollanen, enkä ymmärrä miten ystävä voi käyttäytyä noin. Vaikka ette niitä nimiä omistakaan niin jotain häpyä luulis olevan ystävälläsi. Ei ole hyvän käytöksen mukaista ja varmaan hiertää nyt teidän välejä lopullisesti. Mä sanoisin kyllä päin naamaa että ettekö yhtään miettineet miltä se teistä nyt tuntuu ja tytöistä vanhemmalla iällä.

Vierailija
40/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään selkeää vastausta. Ei ole kyse siitä, että nuo nimet olisivat heillä suvussa tmv. eikä myöskään se nimi, jota alunperin ajattelivat niin ole ns. varattu, etteivät siksi olisi voineet sitä antaa.

ap

Sanot, että asia mietityttää ja häiritsee sinua. Minuakin häiritsisi ja paljon. Oman lapseni "työnimen" vei esikoisen kummi toiselle lapselleen. Olin nimenomaan kertonut hänelle tämän nimen ja heillä oli eri työnimi. Hänen onnekseen sain lapsen eri sukupuoleta eli työnimi jäi, mutt aolin kyllä tosi pöyristynyt, kun kuulin heidän tytöstään tulleen sen nimisen kuin meidän lapsestamme piti tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan