Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannuimmeko turhasta? Nimiasiaa...

Vierailija
10.02.2011 |

Meillä ja yhdellä ystävistäni on molemmilla tytöt, ystäväni tyttö on kuukauden nuorempi meidän tyttöä. Meillä oli jo ennen vauvojen syntymää puhetta nimistä ja kerroimme mitkä nimet melko varmasti tulisi, jos saisimme tytöt. Ystäväni nimivaihtoehto tytölle oli tuolloin aivan eri kun meidän.

Me annoimme tytöllemme "kaavailemamme" nimen, koska se on meille molemmille mieleinen ja sopii sisarusten nimiin eikä ole mitenkään älyttömän suosittu. Emme siis halua lapsillemme ns.suosituimpia nimiä, sellaiset on niin minulla kuin miehelläni ja kumpikaan emme ole siitä pitäneet. Nyt sitten pari viikkoa sitten tämä ystäväni tyttö sai nimen ja hänen ensimmäinen ja viimeinen nimensä on sama kun meidän tytöllä. Keskimmäinen nimi on eri, mutta tytöillä on siis sama kutsumanimi.

En sano, etteikö ystäväni olisi saanut tätä nimeä antaa, mutta ollaan lievästi sanottuna ihmeissämme, koska ollaan paljon tekemisissä ja lisäksi ystäväni tietää, ettemme haluaisi lapsemme nimeä löytyvän lähipiiristä. Tietysti lapsille voi tulla lempinimet, joilla kutsutaan, mutta ainakin meillä on tarkoitus kutsua tyttöä ihan omalla nimellä eikä varta vasten keksiä mitään lempinimeä.

Toisaalta pitäisi varmaan olla otettu, että valitsemamme nimet miellyttää muitakin, olo vaan on silti enemmänkin loukattu kuin imarreltu.

Lähipiirissä on mielipiteitä puolesta ja vastaan tässä asiassa, minua ihmetyttää eniten, että miksi ystäväni vaihtoi miettimänsä nimet kun kertoi aikanaan, että ne ovat hänen suosikkejaan.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ärtyisin tuosta kyllä, vaikka ajan mittaan se ei varmaan tuntuisi ns miltään. Erittäin outoa. Mutta ihmisten mielipiteet voivat toki muuttua ja saakin. Ehkä tosiaan pitäisi ajatella, että nimi tosiaan on niin hyvä, että halusivat myös. Asiallehan ei nyt enää voi yhtään mitään. Oletko kysynyt, miksi antoivat saman nimen?

Vierailija
2/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin ystäväsi, mutta tuota ei varmasti ole tehty teitä loukataksenne.

Mutta lapsellehan se nimi annetaan, ja ihan järjellä ajateltuna, mitä väliä sillä on, onko vanhempien ystävillä joku samanniminen lapsi, kuin sinä olet? Kuinka moni on oikeasti tosi läheinen vanhempien ystävien lapsien kanssa, muuta kuin ihan niiden ensimmäisten vuosien aikana, jolloin ei vielä itse kavereitaan valita? Joten tuskin lapselle asialla on mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä todella rasittavaa! En osaisi olla iloinen asiasta. Harmittaisi tosi paljon!! Oletko keskustellut ystäväsi kanssa asiasta?

Höh. Olipa kurja temppu

Vierailija
4/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen käytös on epäkunnioittavaa. aminä itse hekilökohtaisesti en missään nimessä laittaisi lapselle samaa nimeä lähipiirissä olevan lapsen kanssa. Minusta tuo tuntuisi tosi kurjalta. Onko oikeasti niin huono mielikuvitus, ettei keksinyt mitään muuta kaunista nimeä.

Vierailija
5/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis äitimme olivat ystäviä ja luonnollisesti tekemisissä toistensa kanssa vaikka lapsia saivatkin ja tämä ystäväni on aina ollut yksi parhaimmista ystävistäni. Tiedän myös useita vastaavia tapauksia kuin myös tämä ystävänikin.

ap

samoin kuin ystäväsi, mutta tuota ei varmasti ole tehty teitä loukataksenne.

Mutta lapsellehan se nimi annetaan, ja ihan järjellä ajateltuna, mitä väliä sillä on, onko vanhempien ystävillä joku samanniminen lapsi, kuin sinä olet? Kuinka moni on oikeasti tosi läheinen vanhempien ystävien lapsien kanssa, muuta kuin ihan niiden ensimmäisten vuosien aikana, jolloin ei vielä itse kavereitaan valita? Joten tuskin lapselle asialla on mitään merkitystä.

Vierailija
6/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni isommilla lapsilla on toisinsa hyvin sopivat nimet ja ns. samaa sarjaa ja siis täysin erilaiset kuin meidän lapsillamme ja tuon nuorimman lapsen nimi ei sovi "sarjaan" ollenkaan. Kaikilla ei tietysti tuolla ole merkitystä, mutta tälle ystävälleni on aiemmin ainakin ollut tärkeää, että lastensa nimet sopivat toisiinsa.

ap

Toi on kyllä todella rasittavaa! En osaisi olla iloinen asiasta. Harmittaisi tosi paljon!! Oletko keskustellut ystäväsi kanssa asiasta?

Höh. Olipa kurja temppu

Vierailija
7/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kukaan ei halua laittaa lapselle samoja nimiä, joita on jo lähipiirissä. Itse en laittaisi lapselle nimeksi vaikkapa hänen serkkunsa nimeä tai ystäviemme lasten nimiä.

Mutta: on myös niin, että te ette niitä lasten nimiä mitenkään omista ja täysi oikeushan niitä on käyttää kaikilla, joten siinä mielessä on turha valittaa.

Itse sinun tilassasi sanoisin joskus ystävälle, ihan kahden kesken, että sinusta on vähän outoa, että laitoitte niin samanlaisen nimen lapsellenne. Kysyisin suoraan syyttelemättä, miksi päätyivät niin samaan nimeen.

Vierailija
8/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein sitä tuttavapiirissä on kaimoja. Enkä tuollaisesta hämmentyisi sen kummemmin, ellei sitten olisi superharvinainen nimi kyseessä.

Serkkunikin antoi tytölleen saman nimen kuin mun pari vuotta vanhemmalla tytöllä oli. Mun mielestä se oli pelkästään imartelevaa.

Vierailija
9/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta nimi sen jälkeen kun vauva on syntynyt. Raskausaikana hyvältä tuntunut nimi ei enää olekaan tuntunut vauvalle sopilta sitten kun vauva on syntynyt :)

Vaikka muuten ei pelätä tavallisia nimiä, niin lähipiirin nimiä ollaan tietoisesti vältetty kun jotkut on nimistä niin mustasukkaisia.

Silti olen sitä mieltä että ap loukkaantui aivan turhasta. Ei nimeä voi omistaa ja määrätä kuka sen saa tai ei saa antaa lapselleen :D

Vierailija
10/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itsekin tiesin monia ihania nimiä, mutta jos ihan lähipiirissä on sen niminen niin en todellakaan ole antanut lapselleni samaa. Onhan se mukavempaa ja käytännöllisempääkin kun ei ole kaikki saman nimisiä. Nimenhän onkin tarkoitus selventää sitä kuka on kyseessä.. olisin kyllä todella ihmeissäni tuollaisesta. Tottakai samoja nimiä tulee vastaan ja itsekin olin toisen asteen koulutuksessa ryhmässä jossa oli 6 saman nimistä kuin minä! (mikä on sinänsä jo omituinen sattuma kun ei nimeni nyt NIIN yleinen ole, täällä missä asun niin en tiedä toista alle 30 vee jolla sama nimi..) Mutta tuo ystäväsi veto oli jo melko huonoa käytöstä.

Vierailija
11/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ulkomaalainen mieheni ei tajuaisi yhtään. :) Hän on ihan ulalla näissä suomalaisissa nimikuvioissa. Sanoo, että olemme tehneet asiasta aivan turhan monimutkaisen. :)

Mutta maassa maan tavalla ;)

Vierailija
12/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti.eiks sitä hävettäny yhtään kertoo sulle,tosi noloa.ja oikeestaan aika ällöttävää.tästä syystä ei koskaan kannata kertoo lapsen nimee etukäteen,en oo kellekään kertonut ennen kastetilaisuutta,tosin en tän takia kun en voinu kuvitellakaan et joku tekis näin

Vierailija
13/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta on kyllä hassua ja outoa antaa lapselle sama nimi, joka on jo käytössä lähipiirissä. Myöhemmin saattaa toki tulla tilanteita, että lapsi ystävystyy koulussa tai naapuriin muuttaa kaima. Mutta lähtökohtaisesti antaisin lapselle 'oman' nimen, ellei siihen sitten liity tärkeää tarinaa toisesta nimen kantajasta, esim. isomummon nimi.

Vierailija
14/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ajattelee. Kolmen lapsemme netuimiä on kutakin alle 200 ja kahta alle 300 ja kyse siis kuitenkin nimistä, jotka ei ole mitään väkisin väännettyjä tai keksityn oloisia, mutta kuitenkin melko harvinaisia.

Ja kuten jo kirjoitin emme tietenkään omista nimiä, mutta siitä huolimatta ihmetyttää miksi ystäväni piti laittaa kaksi täysin samaa nimeä kun meidän tytöllä ja kutsumanimi täysin sama.

ap

Aika usein sitä tuttavapiirissä on kaimoja. Enkä tuollaisesta hämmentyisi sen kummemmin, ellei sitten olisi superharvinainen nimi kyseessä.

Serkkunikin antoi tytölleen saman nimen kuin mun pari vuotta vanhemmalla tytöllä oli. Mun mielestä se oli pelkästään imartelevaa.

Vierailija
15/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sullakin ongelma...Ihan sama kuinka monta Nina-Jessicaa on olemassa!!

Vierailija
16/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun asias ei ole minkä nimen toiset haluaa omalle lapselleen antaa! Se nyt vaan on niin että mitään yksinoikeusnimiä ei ole. Todella tyhmää suuttua!

Vierailija
17/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin jäljitellä sua? Esim sisustus- pukeutumis- ym. jutuissa? Ihaileeko sua jotenkin?

Onhan tuo ärsyttävää, ja outoakin, mutta kuten itsekin sanoit voi ottaa myös imarteluna. Ainakaan ei takanapäin kauhistele lapsenne nimeä!:)

Vierailija
18/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä nimi kulu käytössä.

Meillä on Iris, joka nimi ei ollut mielestäni yleinen, kun nimen annoimme. Nimi tuli lapsuudenystäväni mukaan ja olisin sen antanut joka tapauksessa.

Nyt Iriksiä ja Iiriksiä on aika paljon, mutta silti nimi on edelleen paras omalle tytölleni ja kaunein tietämäni (kuopuksen nimen ohella).

Vierailija
19/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinku yksilöllisiä ja persoonallisia!

Miksi ihmeessä ihminen ei saisi antaa lapselleen sellaista nimeä kuin haluaa, vaikka sattuukin olemaan ystäväsi? Tavallisia etunimiä ei ole suojattu.

Mitähän muuten ystäväsi mahtaisi tykätä siitä, että haukut häntä täällä?

Vierailija
20/42 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttömme sai nimen ennen kun tämä ystäväni tyttö eli tiesivät myös tyttömme virallisen nimen. Tiedän myös, että ystäväni aiemmat lapset ovat saaneet juuri ne nimet, joita ovat ajatelleet jo raskausaikana.

Ystäväni piti lopullisen nimen salassa ristiäisiin saakka ja ristiäispäivänä sain viestin, jossa kertoi minkä nimen lapsensa sai. Enkä oikein usko siihenkään, että olisi unohtanut meidän nuorimman koko nimen, koska ystäväni on meidän nuorimman sylikummi.

ap

oikeesti.eiks sitä hävettäny yhtään kertoo sulle,tosi noloa.ja oikeestaan aika ällöttävää.tästä syystä ei koskaan kannata kertoo lapsen nimee etukäteen,en oo kellekään kertonut ennen kastetilaisuutta,tosin en tän takia kun en voinu kuvitellakaan et joku tekis näin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi