RAIVOSTUTTAA mahatautipanikoijat!
Voi ei, iik, onko naapurin kummin kaima oksentanut, mä en niin taho sitä meille sitä tautia kun pitäis viikonloppuna virkata.
So, se tulee tai ei tule se tauti, mutta joskus tulee kuitenkin. Miksi hemmetissä pitää nostaa niin kamala meteli _aina_ kun on mahatautia enemmän liikkeellä.
KIITOS kun sain huutaa!!
Kommentit (38)
Joo, en nauti mitenkään siitä taudista joten välttelemme mahdollisuuksien mukaan.
En halua että lapset oksentelevat ja voivat pahoin, ja en haluaisi olla töistä pois. Työmoraali on sen verran korkea etten pikkusyistä todellakaan halua sieltä pois olla.
Ja ei se tauti muutenkaan kovin nautinnollista ole. 4 lasta + vanhemmat kun sen taudin saavat niin ei sitä ihan parissa päivässä sairastetakaan.
Mutta mikäli ap jotenkin erityisesti nauttii oksennustaudin sairastamisesta, niin siitä vaan.
sinäkin saat pelätä lapsesi hengen puolesta, kun se ei ole kuin oksennustauti.
Lapseni on vakavasti sairas. Sairaus on kuolemaan johtava, mutta siitä huolimatta en halua lapseni kuolevan mahatautiin
Kutsui meidät kylään ja syömään. Meni pari päivää ja meillä yrjösi kaikki. Tuli sitten tuttavan kanssa puheeksi niin sanoi, että juu hänelläkin oli tuossa pari päivää sitten, kävi oksentamassa pari kertaa...
Oli siis oksentanut edellisenä päivänä ja kutsui meidät kylään seuraavana eikä puhunut mitään. Voi vittu että vitutti.
Muuten taudit leviäisivät vielä enemmän. Esim. Noro-virus voi olla pienelle lapselle tai sairaalle vanhukselle jopa tappava. Ja pirun kiusallinen kelle tahansa. Eikä se mitään paniikkia vaadi. Kunhan vaan pitää huolen käsihygieniasta. Ja esim. siitä, että Noron jälkeen pitää olla kaksi kokonaista oireetonta päivää pois töistä/koulusta/hoidosta niin ei enää tartuta muita.
Minä pysyn kaukana mahatautipotilaista. Kokemusta siitä että ollut toisilla lievänä, oksentelua vaikka 1-2 päivää mutta kun tuli minun lapselle, kunto meni huonoksi. Oksentelua kesti viikon ja lääkärillä jo juostiin kuivumisen takia. Toisille voi tulla sama tauti ärhäkkänä.
Voi ei, iik, onko naapurin kummin kaima oksentanut, mä en niin taho sitä meille sitä tautia kun pitäis viikonloppuna virkata. So, se tulee tai ei tule se tauti, mutta joskus tulee kuitenkin. Miksi hemmetissä pitää nostaa niin kamala meteli _aina_ kun on mahatautia enemmän liikkeellä. KIITOS kun sain huutaa!!
minä ihan oikeasti SEKOAN kun tulee mahatauti. 3 mahatautia vuoden aikana, joka ikinen kerta olen päätynyt psykiatriselle osastolle hoitoon. Kuulostaako pikkujutulta?
puhua kun olet himassa lööbaamassa kuitenkin. Meillä työssäkäyvillä tuollainen "mitätön" yrjötauti tarkoitaa koko viikon poissa-oloa kun eka lapset ja sitten aikuiset sairastuu. Ehkä todellakaan kutsu ketään toipilaita meille, eli jos naapuri oksentaa, niin pysyköön himassaa. Tosin meidän naapurikin on niin älykös, ettei toisikaan muksujaa meille jos ovat sairaana.
Eikai ketään se itse tauti pelota, vaan ne poissaolot!
Ihan hirvittää ajatella, kuinka piittaamattomia ihmisiä on. Perusterveellekin lapselle nuo taudit on rankkoja, mutta meillä on jokainen päivä ilman ekstraviruksiakin selviytymistarinaa.
Lasta rakastaa niin paljon, ettei kestäisi enää lisäkärsimysten tulo.
Kunnon yrjötaudin kun pistää päälle, niin se vetää aikuisen ihmisenkin melkoisen voimattomaksi. Saati jos kyseessä on pieni lapsi. Ja sitten kun se jyllää koko perheessä yhtäaikaa niin ei paljoa naurata.
Minä en taas voi ymmärtää ap:n kaltaisia "lapsi oksensi tunti sitten, tullaan silti kylään teille koska ei se tartu" -ihmiset. Silloin kun ollaan kipeänä, sairastetaan kotona eikä kuljeta ympäri kyliä tartuttamassa muita.
mutta jos naapurin kekarat tulevat meille yrjötaudissa leikkimään kun vanhempia ei kiinnosta niin kyllä tollanen ottaa päähän. Meilläkin on diabeetikko ja 3 alle kouluikäistä lasta, ei oikein pysty ottamaan sitä asennetta että "tulee jos on tullakseen, sama vaikka syödään sitten sitä samaa tikkaria sairastavan kanssa kun se tulee muutenkin"... mulle ei ole vielä tullut mutta lapsilla on joskus ollut. silloin on oltu pois hoidosta ja koulusta NIIN kauan että on oireetontakin aikaa tarpeeksi välillä. Ja olen pyytänyt tuttua tuomaan ovelle kaupasta ruokapussin ettei tarvitse sinne lähteä muita tartuttamaan. Sitten on tehty toisinpäin joskus kun näillä tutuilla on ollut tarvetta. Mielestäni ei ole suuri vaiva näin toimia. Vaikka toki se on helpompaa antaa sen lapsen lähteä tänne leikkimään kun kerran itsellä se tauti jo on niin mitäs väliä? vai kuinka?
taudit leviävät. Kun ei huolehdita käsihygieniasta eikä välitetä mistään taudeista vaan ajatellaan, että kyllä ne tulee jos on tullakseen.
Ei se ihan noin mene. Perheistä ja ihmisistä se on kiinni saako tauteja vai ei? Itselläni on ollut tasan kaksi kertaa elämässä oksennustauti, enkä sitä edelleenkään halua.
Jos tiedän, että tautia on liikkeellä tehostetaan käsienpesua ym.
Joten jos me kaikki "vähän panikoisimme" ei varmaan kaikki taudit niin leviäisi :)
Minä sain sen ahkerasta käsipesusta huolimatta. Joten ei näköjään voi välttää sitä sillä. En ole ap enkä todellakaan halua mahatautia, mutta saatan sanoa ihan samoin, että se tulee, jos tulee. Käsiä pestään mahatautikaudella tiheään kyllä.
käsienpesu. Ja tietty tämä yleisissä vessoissa käsienpesun jättäminen ym. ovat mainioita keinoja levitellä pöpöjä ympäriinsä. Muut voivat sitten koittaa suojautua itse pöpöjen menolta suuhun pesemällä omia käsiään. Mutta pienten lasten kohdalla on aika mahdotonta valvoa ettei suuhun mene mitään ylimääräistä.
Mut tosiaan, jos tykkää oksentamisesta, hoitaa perhettä ja kotia mielellään oksentelevana ja ripuloivana, makaa mielellään vessassa ja samalla "hoitaa" sänkyyn oksentelevia ja ripuloivia lapsia, niin ymmärrän kyllä, ettei välitä mahataudeista. Mut ap:n harmiksi täytyy sanoa, että itse olen kumman immuuni usein vatsataudeille.
jos tykkää oksentamisesta, hoitaa perhettä ja kotia mielellään oksentelevana ja ripuloivana, makaa mielellään vessassa ja samalla "hoitaa" sänkyyn oksentelevia ja ripuloivia lapsia, niin ymmärrän kyllä, ettei välitä mahataudeista.
Meillä on kerran ollut sellainen tauti että kesti 18 päivää että joku oksensi tai paskoi. Ei ollut kovin hääppöistä aikaa mutta tietysti meillä on erilaiset käsitykset siitä mikä on kivaa, tai edes siedettävää.
Kolme neljästä lapsestani on sairastanut niin rankan oksennustaudin että ovat joutuneet osastolle nesteytykseen. Meidän perheessä mahataudit podetaan rankasti, flunssat ei vaivaa keuhkoja tai korvia. Ollaan karanteenissa ettei tartutettaisi muita, pestään käsiä ja pyykkiä riittävästi. Inhoan mahatautia mutta ymmärrän että valitettavasti se tulee jos on tullakseen.
Ja yhä raivostuttaa se juoruaminen ja jaakaaminen että niillä ja niillä oli mahatautia viikko sitten ja nyt on jo koulussa/hoidossa/harrastuksessa, mulla olisi viikonloppuna meno ja pitää pysyä kuosissa, en missään nimessä halua sitä tautia meille. Kun tätä mouruamista kestää 3-4 kk talviaikaan ei aina jaksa. Vaikka paska tauti se onkin.
mahatautia, koska itselle tuppaa verenpaine laskemaan ja muutamat kerran joutunut lanssilla sairaalaan. Ei kiitos tautia meille. Se ei meinaan kaikille ole vaan oksennus ja se siitä.
ketään ei viedä ambulanssilla yhtään minnekään matalan verenpaineen takia, jos se on todella ainoa ongelma. Eli joko nyt satuilet tai sitten sulla on jotain muuta pahasti vialla (tai olet hälyyttänyt ambulanssin turhaan).
2 viikon karanteeni meille jos jollain ollut. Ei ole asiaa kylään. Lapselle vatsatauti voi vielä laukaista jälkitautina niveltulehduksen.