Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vanhemmat tyrkyttävät rahaa aikuisille lapsilleen?????

Vierailija
09.02.2011 |

minua ärsyttää kun kaverini vanhemmat antavat joka kuukausi yli 600 e hänelle.. ja maksavat vielä hänen autolainaakin pois.

Eli kaverini asuu kihlattunsa kanssa kahdestaan. Heillä on kaksi autoa. mies saanut autonsa omilta vanhemmilta, maksaa varmaan vain vakuutukset jos niitäkään ja sitten tämä nainen halusi uuden auton ja vanhemmat maksavat autoa pois.. Kummatkin käyvät töissä säännöllisesti ja ikää heillä on mies 24 v ja nainen 25 v. Näin on jatkunut monta vuotta..

Nainen tuhlailee rahaa kaikkeen turhaan ja käy kaiken näköisissä kasvohoidoissa ym.

Olen varmaan katkera kun itse pitää laskea joka penni, että rahat riittävät meillä avokin kanssa autolainan lyhennykseen ja muihin laskuihin, käteen ei ylimääräistä jää. Ja sitten toisilla eletään noin.. Suorastaa vituttaa.

Toivon salaa, että naisen vanhemmat ajautuvat vararikkoon ja eivät enää pysty antamaan rahaa tyttärelleen, tuntuu että se nainen ei tiedä todellisuudesta mitään kun kaiken saa mitä haluaa.. Kuinka idiootteja vanhemmat ovat kun tekevät noin????

Onko tämä nykyän yleistäkin, tuntuu hullulta!

Itse en ole saanut penniäkään vanhemmiltani kun muutin pois heidän luotaan. Samoin ei ole minun avokkinikaan mitään saanut. Näin se minusta pitääkin mennä, oppii elämään varojensa mukaan ja hoitamaan asiat..

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olenko väärässä? Eikö joku 3000e vuodessa ole maksimi ilman verottajaa?

helposti kierrettävissä. ja usko hyvä ap että raha ei todellakaan tuo onnea ja tarkoita sitä että ihminen on tyhjäpää eikä ole elämässään kokenut mitään. mä saan vanhemmiltani rahaa mutta en oo koskaan siitä kenellekään puhunut juuri tuon yleistyksen takia.

Vierailija
22/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siis ei varmaan muuten ärsyttäisikään näin paljon, mutta kun se tyyli millä hän niitä rahojaan käyttää.. Mies maksaa kaikki laskut omasta palkasta ja nainen sitten käy jossain hampaiden valkaisussa ja hehkuttaa kavereilleen ettei se maksanut kuin 200 e.. Pikkusumma vai mitä :D Joo o.. Onhan se niin että parempi ne rahat antaa lapsilleen, mutta eivät varmaan vanhemmatkaan tajua millainen se niiden tytär oikeen on..

Tytär on tyytyväinen ja valkohampainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin valkohampainen ja aivoton. Miksi pitää rahoillaan leuhkia.

Vierailija
24/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aikuinen lapsi kuitenkin käy työssä ja pystyisi elättämään itsensä, jos aikuinen lapsi ei pyytele sitä rahaa vanhemmiltaa ja vanhemmilla on varaa antaa.

Teidän paljon 60v työssä käyviä vanhempia, joissa mies tienaa vaikkapa 3500€/kk ja vaimo 2000€/kk netto, kaksi aikuista asunto- ja autolainansa maksanutta elää leveästi toisen palkalla ja toisella voi hyvin sponssata asuntovelkaisia lapsia.

Minusta ihan oikein. Itselläni ei tuollaista ole sillä vanhempani ovat pieneläkeläisiä, mutta kyllä hekin aina muistavat vähintäin 50€ pullarahaa jättää.

Vierailija
25/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siis ei varmaan muuten ärsyttäisikään näin paljon, mutta kun se tyyli millä hän niitä rahojaan käyttää.. Mies maksaa kaikki laskut omasta palkasta ja nainen sitten käy jossain hampaiden valkaisussa ja hehkuttaa kavereilleen ettei se maksanut kuin 200 e.. Pikkusumma vai mitä :D Joo o.. Onhan se niin että parempi ne rahat antaa lapsilleen, mutta eivät varmaan vanhemmatkaan tajua millainen se niiden tytär oikeen on..

noin paha katkeruus ja kateellisuus ei ole kenellekkään hyvästä joten anna jo olla.

Vierailija
26/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana auttoivat ja myös sen jälkeen. Laittavat yleensä 200-300 euroa "bensarahaa" mulle, kun nähdään (n. kerran kahdessa kuukaudessa). Olen myös pyytänyt pari kertaa äidiltä rahaa, kun on ollut oikein tiukkaa.

Vanhemmillani ei ole ollut enää vuosikausiin lainaa ja ovat saaneet omien vanhempiensa perinnön. Lisäksi äidin vanhemmat auttoivat minun vanhempiani samalla tavalla.

Minä en ole koskaan elänyt leveästi, enkä laittanut rahoja ulkomaanmatkoihin. Ikää minulla on 35v ja keskituloinen olen. Toivon, että joskus minäkin voin auttaa omia lapsiani vastaavalla tavalla.

Vierailija
27/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa aika samoilla linjoilla.

Suorastaan kyrsii tuollanen uusavuttomuuden ruokkiminen ja ylläpitäminen. Tajuaakohan tuollaiset vanhemmat tekevänsä lapselleen karhunpalvelusta? Ostetaan ja maksetaan prinsessalle oma uusi auto, kun yksi auto ei perheessä riitä... Huh huh.

Sinänsä hyvä, että vanhemmat auttavat lastaan eläessään, ettei tarvitse "suu vaahdossa odottaa kuoleman kautta saatavaa perintöä", mutta joku roti tuossakin pitäisi olla. Tai ainakin sitten tulisi auttaa kaikkia perheen lapsia samalla tavalla, periaatteen vuoksi. Eikä ainoastaan sitä perheen nuorinta "28-vuotiasta vauvaa", jonka 30-vuotias isoveli on taas joutunut tulemaan aina omillaan, ilman mitään apuja toimeen.

Jotkut ilmeisesti ansaitsevat ja tarvitsevat vaan niin paljon enemmän kuin toiset...

Vierailija
28/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse haluaisin käydä hampaiden valkaisussa - hampaani ovat niin kellertävät, etten kehtaa enää hymyillä valokuvissa. Ja kärsin tästä niin, että maksaisin mielelläni 200 eur, jotta saisin normaalit hampaat (en tarkoita ylivalkaistua jenkkihymyä)

Vierailija
29/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei auttamisessa ole mitään pahaa. Ei sillä, mutta jos tämä tytär ei ole koskaan joutunut oikeasti miettimään raha-asioita vaan kaikki käy käden käänteessä voi todellisuus olla aika kova jossain vaiheessa jos rahan tulo loppuukin.. Mielestäni vanhemmat eivät ole miettineet asiaa hirveästi onko se tyttärelle hyväksi oppia elämään tuollaista elämää..

Esimerkkinä tämmöinen. Nainen halusi muuttaa toiseen vuokra-asuntoon, asui serkkunsa nurkissa.. Meni katsomaan yhtä asuntoa ja sopi että se vuokrataan.. Mies oli armeijassa tuolloin ja naisen kaupankassan palkka ei ollut mikään huima.. No eihän naisen tarvinnut miettiä mitään miten maksaa takuuvuokrat ja vuokra muutenkin, kun onhan aina isi jolle soittaa.. Onko tämä teistä hyvät ihmiset järkevää.. Minusta ei. Kohtuu kaikessa.

Vierailija
30/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläessään, turha se on mitään perintöä kasata.

Itsekin haluaisin niin toimia omien lasteni kanssa. Verottomasti voi muuten antaa 3400 euroa, ja se tietysti kerrottuna neljällä, jos pariskunta antaa pariskunnalle. Lisäksi elatuslahjoja saa antaa verottomasti ilman ylärajaa, kunhan yksittäinen lahja ei maksa yli verorajaa. Eli kodintavaraa ja normaaleja menoja voi maksaa tuon lahjasumman päälle, kun maksaa ne suoraan.

Toinen juttu on sitten se, että miten siitä puhuu kavereilleen. Minäkin tunnen yhden nuoren naisen, jonka erittäin varakkaat vanhemmat antavat paljon apua taloudellisesti, siis ostelevat asuntoja, autoja jne. Ja tämän naisen puheet ovat välillä niin pöhköjä, ettei oikein tiedä, mitä sanoisi. Kun toisaalta valittaa pieniä tulojaan, ja sitten selittää, miten voi käydä vain yksityislääkärillä, ja miten halpaa on juuri joku satojen tai tuhansien eurojen juttu. Vanhemmilla on niin paljon omaisuutta, ettei sinänsä ole huolta, että tämä ihminen joutuisi joskus jotenkin vaikeuksiin, mutta vaikuttaa vain ulospäin hieman tyhmältä. Kavereille ei minusta pitäisi kauheasti selitellä jostain satojen tuhansien ennakkoperinnöistä. Vaikka itse asiassa ei minusta olekaan mitään väärää.

Vierailija
31/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyrsi samalla kurssilla oleva eukko.

Oli viimeisen päälle muotivaatteet ja pakasta vedetty auto pihalla. Upea kampaus ja aina viimeisen päälle meikit. Kaunis tyttö kaikin puolin, ei sillä.

Itse painiskelin opintotukien kanssa ja tein viikonloput töitä, että sain vuokrat maksettua ja odotin opintolainapäätöstä ja tiukkaa teki ja kaurapuuro maistui.

Vaati itsehillintää ja omien tunteiden hallintakykyä, ettei pilannut päiväänsä kun tämä eukko kailotti meille, että "mun iskällä on oma kauppa ja se osti mulle oman yksiön ja auton tänne opiskelupaikkakunnalle. Mä otan kyllä lainaa, että mulla rahat riittää uusiin vaatteisiin ja kampaajiin. Iskä maksaa vastikkeet ja bensat."

Niin todellisuudesta vieraantunut mimmi kuin olla voi. Ei meikäläiset köyheliinit sopineet hänen tuttupiiriinsä. Liekö puhui sanaakaan minulle sen parin vuoden aikana, mitä olimme samalla kurssilla.

No, onneksi oli tarpeeksi huolia oman toimeentulon kanssa, etten ehtinyt tuota surra. Mutta tuli vain mieleen tästä ketjusta, että missähän tämäkin diiva nykyään luuraa. Totta se istuu isänsä rahakasan päällä edelleen. Sen tiedän, että sen opiskelualan töitä hän ei lähtenyt tekemään kun se oli niin rahvasta ja likaista:)

Vierailija
32/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä tämmöinen. Nainen halusi muuttaa toiseen vuokra-asuntoon, asui serkkunsa nurkissa.. Meni katsomaan yhtä asuntoa ja sopi että se vuokrataan.. Mies oli armeijassa tuolloin ja naisen kaupankassan palkka ei ollut mikään huima.. No eihän naisen tarvinnut miettiä mitään miten maksaa takuuvuokrat ja vuokra muutenkin, kun onhan aina isi jolle soittaa.. Onko tämä teistä hyvät ihmiset järkevää.. Minusta ei. Kohtuu kaikessa.

Minusta oli tosi järkevää lainata rahat korottomana joltain, kuin esim. ottaa joku törkeän kallis pikavippi. Ja esim. työstä sitä rahaa ei ehkä ehtisi saada riittävän ajoissa kasaan, koska palkathan tulevat vasta kuun lopussa - jolloin takuuvuokra pitää olla jo maksettuna.

Itse olen monta kertaa joutunut miettimään näitä takuuvuokra-asioita. Ja jos en olisi saanut lainattua niitä joltain, en olisi voinut maksaa niitä lainkaan. Edellisen asunnon takuuvuokra kun on tullut aina vasta poismuuton jälkeen.

Tietysti moni ajattelee, että "pitää olla aina säästössä x summa rahaa". No, minulla ei ole siihen mahdollisuutta.

Vierailija
33/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin paljon edes saa antaa?

Vierailija - 09.02.11 03:01 (ID 12054448)

Vai olenko väärässä? Eikö joku 3000e vuodessa ole maksimi ilman verottajaa?

Tässä on pelivaraa laissa. Elämistä saa tukea ja sitä ei katsota lahjana. Lienee tarkoituksella tulkinnanvarainen tuo pykälö viidakko.

Vierailija
34/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten vaatekustannuksin tarjotaan.Olen iloinen joka eurosta, mikä tähän konkurssiin tulee lisää.

Vierailija
35/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saan vanhemmiltani rahaa n. 300e/kk. Lisäksi käyn töissä. Ei minulla koskaan ole ollut toimeentulon kanssa ongelmia, joten joskus en tykkää ottaa rahaa vastaan. Nykyisin teen sen mukisematta kun tajuan että vanhemmilla on lainat maksettu eikä heillä rahaa juuri mihinkään kulu. Penniäkään en käytä, menevät säästötilille asunnon hankintaa odottamaan. Onko tämä sitten tyhmää?

Vanhempani ovat melko pienituloisia, mutta tehneet koko ikänsä töitä, joiden hedelmistä saavat nyt nauttia ja rahaa riittää lapsille ja lapsenlapsille.

En kyllä tunnistanut ainakaan itseäni bimboista rahantuhlaajakuvauksista. Ei ylimääräinen raha vaikuta omaan elämääni mitenkään muuten kuin että saan sen säästöön.

Vierailija
36/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuuskymppiset vanhemmat voisi nauttia rahoistaan jos heidän lapsillaan tekee tiukkaa; tottakai sitä haluaa tasoittaa perheen sisäisiä tuloja.

Kai se on vähän kulttuurikysymys. Toisissa perheissä pärjätään omillaan ja toisissa autetaan ja tuetaan. Meillä se menee molempiin suuntiin. Ennen vanhempani tukivat meitä ja nyt kun he ovat eläkkeellä me maksetaan välillä heidän menojaan jos vaikka joku kodinkone hajoaa.

Vierailija
37/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhtään en ota vastaan vaan te nautitte nyt itsekkäästi ylimääräisistä rahoita, koska olette tehneet kovasti töitä.

Toiseksi, käskisin heidän säästää, sillä kunnalliset vanhainkotipaikat on muisto vain ja jokaisesta siivouspalvelusta joutuu maksamaan, on sitten kotona tai palvelukodissa.

Eri asia on tietenkin, että sinä vuorostasi elätät vanhempasi jos heillä tekee tiukkaa kun eivät jaksa enää itse pitää huolta itsestäsi. Eli maksat ateriapalvelun, siivouksen, sairaanhoitajan käynnit, kuljetukset yms.

Vierailija
38/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä mitään väärää ole, mutta siinä tyylissä, miten siitä puhutaan, voi olla. Ei siitä kannata selitellä ihan pöljällä tavalla.

Vierailija
39/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin valkohampainen ja aivoton. Miksi pitää rahoillaan leuhkia.

Älä koskaan missään mitenkään kerro/mainitse/näytä, että saat vanhemmiltasi/suvulta rahaa:) Kateus vie kalatkin järvestä. Huoh!

Vierailija
40/83 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä rahoistaan vaan säästävät ja antavat ainoastaan lapsille. Meillä ainakin on tuollaiset. Koskaan en pyydä vaan itse tarjoavat. Viimeksi olin vaihtamassa autoa, niin äiti "määräsi" ostamaan paremman. Sanoin, että menee budjetin yli ja tämä halvempi riittää. Minkäs sille teki, kun äiskä väkisin halusi maksaa osan autosta, jotta saatiin isompi ja turvallisempi?

Tai kun teimme kettiöremonttia, äiti tarjoutui antamaan siihen 15 000 Euroa. Sanoin, ettei tarvita, kun rahat on varattu. Antoi silti rahat ja pyysi tekemään vaikka ylimääräisen lainalyhennyksen...

Eikä tässä vanhempien viimeisiä pennejä olla viemässä. Heillä on kaikki tarvitsemansa ja haluavat vapaaehtoisesti antaa osan lapsille jo eläessään.

Käydään itsekin töissä ja omilla pärjätään hyvin.