Jos isää hakee lähihuoltajuutta muuton vuoksi?
Joudun muuttamaan alle 2-vuotiaan lapseni kanssa muutaman sadan kilometrin päähän, syynä suhde/naimisiinmeno, olen raskaana ja lisäksi minulle on äitiysloman jälkeen luvassa työ, jossa on hyvä palkka ja työpäivät lyhyet ja säännölliset toisin kuin nyt.
Erosimme kun lapsi oli pieni ja olen asunut kaksin lapsen kanssa sen jälkeen 50km päässä isästä ja hän on ollut isällään joka toinen vkoloppu ja sovitut muut päivät.
Onko kenelläkään kokemusta kuinka vaikea/helppo isän on saada lähihuoltajuus siksi, että muutan?
Olen käsittänyt, että muutto ei ole painava syy lähivanhemmuuden vaihtamiseen?
Olemme ihan ok väleissä ja missään nimessä en ole eristämässä lasta isästään.
Kommentit (8)
Kuten sanoin, erosimme kun lapsi oli vauva, rakkaussuhdetta minulla ja lapsen isällä ei ole koskaan edes ollut ja yritimme asua yhdessä - lapsen takia.
Valitettavasti siitä ei mitään tullut.
Samalla laillako yrität tämän toisen miehen kanssa?
mutta varmaan voi tehdä elämäsi hankalaksi, jos et tarjoa jotain vastineeksi. Lisäksi lapsen siirto kodista toiseen on takuulla aika hankalaa. Miten aiot sen järjestää? Minä isänä en suostuisi kustannuksiin, kun kerran itse muutat kauemmaksi, ja vaatisin tuomiset ja hakemiset. SEn lisäksi noin pieni lapsi kärsii pitkistä ajomatkoista. Vähitellen varmaan kannattaa noista isäviikonlopuista tehdä pitkiä viikonloppuja, jotta sen lapsiparan ei tarvitse kaiken aikaa matkustaa autossa edestakaisin.
Miksi ihmeessä olet järjestänyt elämäsi niin, että juuri sinä muutat eikä tämä mies teidän luoksenne? No, toki muutot kuuluvat ihan normaalin elämään, ihmettelin vain, kun tiedän, miten rasittavaa lapselle on rampata tuollaisia matkoja ja mitä se todellakin tekee lapsen isä-suhteelle, kun ei tavallisessa arjessa pysty olemaan mukana.
vaan olen ollut rakastunut nykyiseen mieheeni jo 1½ vuotta ja minusta on ihana saada sisarus esikoiselleni suht. pienellä ikäerolla. Naimisiin olemme menossa vasta loppuvuodesta, lapsen syntymän jälkeen.
Uusi asuinpaikkakunta on välttämätön,koska mieheni ei voi muuttaa, sillä hänen yritys työllistää paikkakunnalla satoja ihmisiä. Tottakai asuisin mielelläni lapsen isän lähellä ihan vain vaihdon helppouden vuoksi.
Kuljetukset eivät ole ongelma esim.lentokoneella matka taitaa olla n30-40min.. autossa sen sijaan 5tuntia.
En saa lapsen isältä nytkään penniäkään lapseen, joten en odotakaan, että maksaisi kuljetuksista, kun ei maksa mistään välttämättömyyksistäkään.
En jaksa rahasta tapella, pääasia, että lapsella on kaikkea.
tulee lapsen vierilut isällään joka toinen viikonloppu... Mutta se ei lie teille mikään ongelma, ja kun lapsi on 5v, saa lentää jo yksin.
toinen vanhempi voisi vaatia lähihuoltajuuden vedoten sihen, etteivät lapsen olosuhteet muuttuisi. Nyt kun lapsi joutuis joka tapauksessa muuttamaan paikkakuntaa, jos hän siirtyisi isälleen, tätä etua ei ole.
Muuttavana vanhempana sinun kannattaa varautua siihen, että joudut kattamaan muutosta aiheutuvia tapaamiskuluja.
Olen jo tottunut siihen lapsen syntymästä asti, että maksan 100% lapsen kuluista, mikä ei mielestäni ole reilua, joten eipä yllätä jos joudun matkakulujakin maksamaan
perustamaan perheitä eri miesten kanssa, hui!
Ei se saa lähihuoltajuutta muuton vuoksi.