Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouluun vuotta aiemmin?

Vierailija
09.02.2011 |

Ystäväni ihmetteli, että miksi tyttäreni menee syksyllä eskariin, kun olisi jo valmis kouluun. Itsekin tajusin vasta nyt, että tyttäreni on erittäin sosiaalinen, saa helposti kavereita, osaa keskittyä omiin puuhiinsa pitkäksi aikaa, osaa käyttäytyä ryhmässä, sekä osaa sujuvasti lukea, laskea (jopa kertolaskuja) ja kirjoittaa.

Toisaalta tuntuisi hurjalta laittaa kuopus muita aiemmin kouluun, täyttää 6v. pari päivää ennen koulun alkua. Kavereita hänellä on myöskin tämänhetkiseistä eskareista muutama. Itse en halua päteä tai leipoa kuopuksestani neroa, mutta turhautuukohan meidän eskarissa? Siellä ei opetella edes kirjaimia...

Onko kokemuksia? Tai jopa ammattilaisten mielipiteitä?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sosiaalinen ja kyvykäs lapsi, tietysti laitatte hänet kouluun. Mieti, että muualla kuin pohjoismaissa lapset aloittavat koulun viimeistään 5v. Ranskassa 4v. Miksi lasta pitäisi rankaista siitä, että hän on osaa. Nerouden kanssa 6v kouluunmenossa ei ole mitään tekemistä, ainoastaan sen kanssa, ettei lapsi turhaannu.

Oma tytär meni liian myöhään kouluun ja oli aivan kypsä, koska siellä, mennään keskivertojen mukaan. Hän luki jo 6v kirjoja ja laski sujuvasti.

Alkuvuodesta syntynyt seuraava lapsi meni vuotta aikaisemmin kouluun ja se oli hyvä ratkaisu.

Opettajat sanovat usein, että vuotta aikaisemmin tulleet lapset ovat helpompia kuin ne, jotka tulevat tavallaan liian myöhään ja ovat turhautuneita. Aika ei kulu ja asenne muuttuu usein ylimieliseksi. Aikaa jää myös kiusaamiseen, koska jollain se päivä täytyy saada kulumaan.

Vierailija
22/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi mennä eskariin! Ei ne tehtävät, vaan päiväkoti-maailma, anna nauttia lapsesi lapsuudesta pideämpään!

Kolmen kouluikäisen äitinä kyllä tiedän miten kouluunmeno muuttaa lapsuutta- mikään ei ole tärkeämpää lapselle kuin leikki!

Taitava lapsi voi kyllä itseään toteuttaa kotioloissakin tehtävien muodossa, trust me!

Terveisin yhden lapsineron äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa ainakin lapset ovat eri ryhmissä sen mukaan, miten osaavat. toiset lukevat jo kirjoja, kun toiset opettelevat lukemista, siis koulussa. Meillä eskarissa näyettiin sanoja ja tutustuttiin isoihin kirjaimiin, kirjoitettiin niitä. Minusta olisi pitänyt jo olla eskarissa heidän kanssaan, että aika iso siirtymä 5-v. ryhmästä suoraan kouluuun. Mun poka ei turhautunut, vaikka osasi noi mitä sinun tyttösi.

Vierailija
24/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parempi että luokkakaverit on saman ikäisiä. Mun lapsi nyt eskarissa. Siellä pääasia on vielä leikki. Vähän tekevät eskaritehtäviä.

Anna lapsen olla lapsi mahdollisimman pitkään. Kouluun ehtii ajallaan.

Vierailija
25/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v, eskarissa oli jo 5v joten ois joutunut sen tuplaamaan niin aateltiin et menköön sitten kouluun, isoveli meni tokalle ja ekalla näytti olevan sellasta kivaa leikkimielistä opiskelua :)

tosin nyt jos saisin päättää niin laittasin eskariin. tytön opettaja kauhee natsi. nyt niillä on jo kertolaskuja ja kaikkee mahollista mitä ei edes ole viel 2lk pojallani..huh huh, eli aivan liian nopea tahti.

Ja meidän purjo-liisa ei ollut mikään nero mentyään kouluun, ei osannut lukea eikä laskea, mutta hyvin on pärjännyt. veetuttaa vaan että on niin paljon opettajista kiinni mitä missäkin luokalla tehdään jne.

Vierailija
26/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen tuo lause, että anna lapsen olla vielä lapsi. Ei koulunkäynnin aloittaminen lopeta lapsuutta, aikaa leikkeihin ja harrastuksiin jää oikein hyvin.

Vierailija
27/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta olisi edes mahdollista, siis tammi-kesäkuussa. Toisekseen, pitää tehdä omakustanteisesti vaadittavat psykologiset testit. Kolmanneksi, en suosittele. Olen itse mennyt vuotta aikaisemmin kouluun, silti turhauduin täysin kaksi ekaa vuotta, olin aina silmätikku (liian nuori, liian pitkä, liian hyvä koulussa, mutta etenkin väärän ikäinen) ja toisaan, kaverit meni eri aikaan riparille, sai mopon/ajokortin jne. Saa olla todella kyvykäs, hyvä tuuri opettajan ja luokkakavereiden suhteen ja muutenkin onnellisten tähtien alla synytyny, että kaikki menee hyvin. En siis suosittele!

Vierailija
28/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin koulun aikasitettuna muinaisella 70-luvulla, enkä missään vaiheessa kokenut ikäni tms. vuoksi syrjintää tai kateutta tai mitään muutakaan. Koulu sujui tosi hyvin ykköseltä kirjoituksiin asti - ehkä liiankin hyvin ilman ponnisteluja.

Tulipahan yksi vuosi lisää aikaa miettiä, mitä aikuisena oikeasti haluaa.

Vierailija
29/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, ripariin pääsi minun tyttöni ihan samaan aikaan kavereidensa kanssa, vaikka olikin vuotta nuorempi. Kehitysvaiheessa kaikki ovat erikokoisia muutenkin, se on ihan tavallista. Toinen lapseni on syntynyt vuoden viimeinen päivä, eli ei hänkään sitä korttia saa kovin aikaisin. Turha mennä asioiden edelle. Kortit yms. ovat vasta 12v kuluttua ajankohtaisia ! Eläkää tätä päivää!

Vierailija
30/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on isokokoisempi kuin muutama tällä hetkellä ekaluokalla oleva, eli koosta ei jää kiinni. Itse kyllä haluaa suoraan kouluun, mutta me vanhemmathan sen tietysti päätämme.

Mielestäni lapsuus ei pääty koulun alkamiseen, kyllä nuo 2 alakoulussa olevaa sisarusta ovat lapsia ja leikkivät paljon. Tätä täytyy vielä kovasti pohtia. Odotan kaupungilta sähköpostia, onko tämä edes teoriassa mahdollista.

Lisää kommentteja?

ap

Vierailija
31/31 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 4 lasta aloittanut koulun 6-vuotiaana ja yks jopa 5-vuotiaana (syntynyt joulukuussa). ei edelleenkään ongelmia, vanhin kirjoittaa kesällä 17-vuotiaana.