Imetys ja uusi raskaus, miten rinnat?
Hei!
Tuossa otsikossa se kysymys jo tulikin; eli onko täällä kokemusta siitä, kun on vielä edellistä imettänyt ja tullut uudestaan raskaaksi? Miten imetys on jatkunut, entä onko lapsi alkanut "hylkiä" rintaa? Entä onko imetys onnistunut vai onko rinnat tulleet niin kipeäksi? Itselläni edellisessä raskaudessa noin viikolla 8 piti jo vaihtaa yhtä kuppikokoa isompiin liiveihin ja oli arkuutta. Erityisesti juuri tuo alun tissikipu mietityttää, viimeksi kun olivat arat ja nyt mietin siihen vielä imetyksen päälle.. Entä missä vaiheessa olette lopettaneet imetystä? Miten neuvolassa suhtauduttiin asiaan? Kaikki kokemukset ja kertomukset olisivat tästä aiheesta mieluisia. :) Kiitos jo etukäteen. :)
Kommentit (7)
Alkuun vauva hylki rintaa jonkin verran, ilmeisesti maidon maku muuttui vähän uuden raskauden alettua. En muista, että rinnat olisivat olleet erityisen kipeät, tosin tästä on aikaa jo yli 6 vuotta eli muistikuvat voivat olla jo hämärtyneet... ;) Neuvolasta eivät tietenkään suositelleet imetyksen jatkamista, mutta imetin kuitenkin raskausviikolle 18 saakka, kun imetyksestä ei tullut mitään supisteluja tms. Imetyksen lopetus oli tuolloin helppoa, maidon tulo loppui saman tien kun lapsi (tuolloin 1v1kk) lopetti rinnalla käymisen.
Elikkäs tuolta löytyy vaikka mitä. Äidiltä äidille tarinoita myös.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_frontpage&Itemid=…
vauvat ei oo hylkineet. Ite oon vähentäny imettämistä, kun tuntuu että maidon määrä on vähentyny, mutta en oo yhtään lopettanu kerrasta vaan vähän niinku "hivuttamalla".. nyt oon raskaana rv11+jotain ja oon käytännössä tällä viikolla lopettanu imetyksen. Enemmän rinnat on oireilleet imettämättömyydestä kuin imetyksestä, sen takia oli pakko imettää.. ei oikein meinannu pystyä ottaa lapsia syliin, ku hipaisukin sattu, mutta imetyksen jälkeen helpotti.
Mulle th sano, että imetys on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se tasaa hormooneja ja niin ollen mm. mielialan vaihteluita, sisko sanoi, että hänellä tuli pahoinvointi, väsymys ja mielialan vaihtelut vasta imetyksen lopettamisen jälkeen rv24 tienoilla. Toisaalta imetys saattaa aiheuttaa supistuksia.
Mulla ei oo ollu kovin rajuja mielialan vaihteluita eikä pahoinvointia ollenkaan, ni ei oo sen takia kannattanu imettää pidempään...
Kolmosta kun aloin odottaa, ei neuvola ainakaan mitenkään käskenyt lopettamaan kakkosen imetystä. Lopetin kokonaan kakkosen imetyksen (siinä vaiheessa enään vain iltaisin) kun raskausviikkoja oli kasassa jo yli 20 ja kakkonen oli 1v2kk.
En kokenut supisteluja/arkuutta sen enempää kuin aiemmissakaan raskauksissa, joissa kyllä harkkasupparit tulleet jo ennen puolta väliä, mutta kun ne eivät ole saaneet aikaan muutoksia niin ei ole ollut mitään hätää. Luulen että kannattaa kuunnella omaa kehoa miten reakoi.
Sen verran imetys saattoi vaikuttaa, että rautavarastoni eivät olleet aivan yhtä hyvät kuin kahdessa aiemmassa raskaudessa, mutta se saattoi myös johtua tiheästä "raskautumisesta" kun rautavarastoni eivät olleet ehtineet palautua :)
Ei siksi että olisin halunnut, mutta lapsi alkoi hylkiä rintaa jo ihan alussa, vaikka vasta vähän aikaa aiemmin oli ollut "tissihirmu". Maidon tulo ilmeisesti väheni eikä herumista tapahtunut. Olin imettänyt tosi ahkerasti, mutta vaikka sitten imetys loppui kuin seinään, rinnat eivät täyttyneet lainkaan. Vauva halusi lähinnä leikkiä rinnoilla, luputteli vähän kuin tuttia, mutta ei imenyt oikeasti.
Luputtelu alkoi tuntua nopeasti pahalta, alkoi oksettaa ja supistella, ja kun vauva ei kuitenkaan maitoa imenyt/saanut, en antanut enää leikkiäkään. Siis mulla ei sen "leikkimisen" yhteydessä valunut maitoa eikä lapsi imaissut kertaakaan, piti nänniä suussa ja veteli sitä välillä sormin.
Rinnat eivät tulleet ollenkaan alkuraskaudessa kipeiksi tai turvonneiksi, uuden raskauden huomasi niistä vasta joskus toisen kolmanneksen aikana, kun nännipiha tummui ja rinnat turposivat uudelleen "raskausmittoihin".
Plussasin kun vauva oli 8,5kk ja tikutetusta oviksesta 2vkoa kulunut.
Neuvolassa ja synnärillä sanottiin, että imetystä voi hyvin jatkaa, mutta että osa vauvoista vierottuu itsekseen, vaikka koettaisikin jatkaa. Ja niin kävi. Oikeastaan se hylkiminen alkoi jo ennen plussaa, hedelmöityksen jälkeen nopeasti.
Nyt alan olla jo loppusuoralla tässä uudessa raskaudessa, eli suht tuoreessa muistissa on.
Imettäminen (imetyshormonit) aiheuttavat mm. kohdun supistelua, oletettavasti myös maidon laatu/määrä muuttuu. Ei siinä akuutti hätä ole tietenkään, mutta pikku hiljaa pitäisi lopetella se imetys...