Ai rippijuhliin ja muihin on nykyisin pääsymaksu?
Olen luullut aina, että sillä lahjalla muistetaan juhlan päähenkilöä eikä suinkaan kuitata tarjoilun hintaa.
Aivan järjetön ajattelutapa, että pitäis viedä rippilapselle suunnilleen satanen, jos perheen kanssa juhliin osallistuu.
Tästä lähtien pitää kai tuottaa pettymys ja olla menemättä tutun lapsen ripillepääsyn kunniaksi järjestettyihin juhliin. Ehkä lahjan kehtaa sentään postittaa, kun ei ole tarjoomuksia syömässä.
Haluaisin kuitenkin läheisten rippilapsia muistaa.
Mitäköhän minustakin nyt oikein ajatellaan, kun ollaan kutsuttuina juhlaan menty eikä lahja olekaan ollut kuin 30€:n arvoinen.
Kommentit (22)
ja tuoda vaikka 5e
meidän nuoret kyllä arvostaa sitä
pääasia, että tulet kahville
Lahja on koitettu aina valita saajalle mieluisa mutta enpä mä tosiaan ajatellut, että pääasia onkin kuitata juhlien menot sillä lahjalla...
lahjan arvo=tarjoilun hinta kuviota.
Mistä hitosta sen voi tietää etukäteen minkä arvoiset tarjoilut juhlissa on?
lahjan arvo=tarjoilun hinta kuviota.
Mistä hitosta sen voi tietää etukäteen minkä arvoiset tarjoilut juhlissa on?
Pitäis kai sitten aina soittaa ja kysyä etukäteen :-D
ap
Ostettiin kallis lahja mutta ei saatu tarjoiluja. Juhlat olikin vasta seuraavana päivänä ja oltiin tultuu 500 km:n päästä :(
Ostettiin kallis lahja mutta ei saatu tarjoiluja. Juhlat olikin vasta seuraavana päivänä ja oltiin tultuu 500 km:n päästä :(
Oliko kutsu väärälle päivälle vai omasta erehdyksestäkö menitte liian aikaisin?
Oisin mä varmaan kahvit keittänyt, tosin jos seuraavana päivänä olisi ollut ne juhlat niin luultavasti olisi kyseinen päivä mennyt valmistelllessa, joten en olisi kaivannut yhtään ylimääräistä sählinkiä siihen...
Tarjoilut oli kirkkoa seuraavana päivänä. En tiedä oliko tarkoituksellista mutta vähän jäi huonot fiilikset
Munkin mielestä ihan käsittämätön ajatus, että lahjan pitäisi jollain lailla korvata tarjoilut. Tämänhän on monta kertaa myöskin tapakouluttajat tyrmänneet, mutta jostain syystä jollain ihmisillä on tuollainen ajattelutapa.
Mistä sitä muuten voi tietää tarjoilujen hinnan edes jälkikäteen? Itse tekemällä säästää aika paljon verrattuna pitopalvelun/ravintolan tarjoiluihin. Entä jos joku haluaa käyttää erityisen kalliita raaka-aineita? Vrt. esim. tarjoaa samppanjaa kuohuviinin sijasta.
Ketään ei juhliin kutsuta lahjan toivossa, joten ilman lahjaakin voi tulla. Lapsi toki ottaa mielellään vastaan vaikka tuhat euroa, mutta osaa olla suklaarasiastakin iloinen.
Ja muuttaa kaiken tavaran rahaksi, jotta tarjoilukulut saadaan katetuksi..? Ei kai tuota logiikkaa muuten voi ymmärtää....
Paskoista tarjoamisista ei tarvitse maksaa.
kuvio tulee etiketistä:)
Valitettavasti nykyään on monia joille ei tahdo oikein mikään riittää:(
viime keväällä Pohjoisen pää-äänenkannattajasta Lapin Kansasta marttojen opettavan vieraille, että lahja pitää aina korvata tarjoilu ja on epäkohteliasta tuoda siksi vaatimatonta lahjaa. Eli heidän mielestään tässä jutussa piti ottaa huomioon, että jos rippijuhliin menee esim. 5 henkeä, pitää olla n. 20 euroa per pää lahjan arvo, että korvaavat näin syömisensä.
Ja tämä on taivaan tosi. Annoin martoille palautetta tästä kun luin, mutta oikaisua asiasta ei lehteen tullut.
Meillä ensi kesänä rippijuhlat ja meille kutsutaan sukulaiset ihan yhteen juhlan vuoksi. Aivan sama, vaikka kukaan ei toisi lahjaa. Sen verran on meillä rahaa, että minulla on varaa maksaa tarjoilut. Tärkeintä meille vanhemmille ja nuorelle on nähdä, kuinka suku hänestä välittää ja haluaa tulla juhlimaan hänen tärkeää päiväänsä.
kahta kättä heiluttaen ?
Musta toi tarjoilut kattaen on tosi hyvä neuvo.
Kyllä mä kysyin, kun meidät kutsuttiin Jyväskylään rippijuhliin tullaanko Hesen kautta.
Mikään ei ole oikeesti ikävämpää kun mennä juhliin ja tarjolla on leivos per henkilö vaikka perhe tulee juhliin nälkäisenä, tai ikävää emännälle, kun ruokaa on joka lähtöön ja kelpaa vaan limppa, kun on vatsa täynnä.
Kerran juhlissa näin kun tuli tälläinen av-perhe me ei kyllä mitään "pääsymaksua" anneta, pitää olla kiitollinen että tullaan. Söivät pöydän puoliksi tyhjäksi ja pyysivät loput evääksi, kun oli pitkä matka kotiin, 50 km.
Tai se että tullaan hienolla bemarilla pihaan, päällä kaikilla upeat vaatteet, lahjana annetaan itse poimittu kimppu maitohorsmaa ja korttina on käytetty kortti, johon päälle teipattu puhdas paperi ja siihen kirjoitettu n 10 sek onnea.
Toi Marttojen ohje on hyvä vinkki. Ei kaikkea pidä sokeasti noudattaa, mutta vinkki tyhmemmille ettei iso perhe mene ja anna 5 euron alennuslippua Makuuniin, vaan antaa ripille pääsylle arvon.
järjestää juhlat ja tarjolla olis toiselta puolen Suomea matkanneille sukulaisille leivoskahvit.
Jestas. Kyllä mulle on ainakin opetettu kuinka juhlat järjestetään ja se tosiaan sisältää sen, että tarjoomukset on kunnossa. Ja jokaiselle löytyy sopivaa.
Itse en emäntänä ole laskenut mitään hintaa tarjoilulleni enkä vierailta vaadi tarjoilun kattavaa lahjaa. En itselle enkä lapselle. Eikä ole kukaan kyllä vuosien varrella soittanut ja tiedustellut "pääsylipun" hintaa meidän juhliimme. Meille saa tulla vaikka ilman lahjaa. Mutta mukavahan se on että esim. rippilasta muistetaan, vaikka vaan horsmakimpulla ja kyhätyllä kortilla.
JOkainen antaa senhintaisen lahjan johon omalla perheellä on varaa. Se saattaa jopa jollekin olla se alennuslippu Makuuniin. Mutta törkeää olis vaatia kallista lahjaa, jos perhe on iso ja syö siten useamman pullan kahvipöydässä.
kahta kättä heiluttaen ?
Musta toi tarjoilut kattaen on tosi hyvä neuvo.
Kyllä mä kysyin, kun meidät kutsuttiin Jyväskylään rippijuhliin tullaanko Hesen kautta.
Mikään ei ole oikeesti ikävämpää kun mennä juhliin ja tarjolla on leivos per henkilö vaikka perhe tulee juhliin nälkäisenä, tai ikävää emännälle, kun ruokaa on joka lähtöön ja kelpaa vaan limppa, kun on vatsa täynnä.
Kerran juhlissa näin kun tuli tälläinen av-perhe me ei kyllä mitään "pääsymaksua" anneta, pitää olla kiitollinen että tullaan. Söivät pöydän puoliksi tyhjäksi ja pyysivät loput evääksi, kun oli pitkä matka kotiin, 50 km.
Tai se että tullaan hienolla bemarilla pihaan, päällä kaikilla upeat vaatteet, lahjana annetaan itse poimittu kimppu maitohorsmaa ja korttina on käytetty kortti, johon päälle teipattu puhdas paperi ja siihen kirjoitettu n 10 sek onnea.Toi Marttojen ohje on hyvä vinkki. Ei kaikkea pidä sokeasti noudattaa, mutta vinkki tyhmemmille ettei iso perhe mene ja anna 5 euron alennuslippua Makuuniin, vaan antaa ripille pääsylle arvon.
t:ap
Hei, mitäs jos laittaisitte nimenne tähän ketjuun, te, jotka haluatte, että maksetaan teidän juhliin osallistumisesta korvaus. Tiedetään sitten, että ei tulla teille syömään, kun meillä ei valitettavasti välttämättä ole varaa maksaa tarjoiluista 50 euroa/nuppi. Ollaan opiskelijaperhe.
Samoin voidaan jättää teidät kutsumatta omiin juhliin, koska me ei kutsuta vieraita lahjan takia, vaan siksi, että toivomme ystävien olevan läsnä tärkeissä juhlissa. Itse asiassa yleensä olemme pyytäneet, että vieraat eivät toisi lahjoja.
Mielestäni lahjan arvolla ja tarjoilujen arvolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Lahja ei ole maksu tarjoiluista vaan huomion osoitus.
onko ovimaksu vai mitä tarkoitat ap
Tuliaiset emännälle on oltava perheen pääluvun mukaan. Meitä kun on seitsemän, niin voi olla että jatkossa on kannattavaakin kutsua meitä koko perheen voimin kyläilemään. Mutta vaikeaksi menee, jos pitää tietää milloin on ruokapöytäkin ostettu ja kuinka arvokas se on - onko Sotkasta vai Skannosta, onko pöydässä nakkeja ja ranskiksia vai kenties sushia ja lampaankareeta. Astioiden hinta on tiedettävä jotta kaikki kustannukset voidaan ottaa huomioon.
Te viette vaikka kummipojalle halvemman lahjan jos rippijuhla on kahvitilaisuus läheisille? Jos vaikka täti järjestää prameat 60-vuotisjuhlat ravintolassa, niin viette satojen euron lahjan? Jos taas puolisonsa järjestää kahvittelun lähisukulaisille, niin viette parinkympin lahjan kun ei se kahvikuppi ja korvapuusti maksa paljon mitään.
olen muuten samaa mieltä , paitsi että meille ei tarvitse tuoda mitään muuta kuin itsensä . Pääasiahan on se nuori henkilö , ei lahjat tai niiden arvo
ja tuoda vaikka 5e
meidän nuoret kyllä arvostaa sitä
pääasia, että tulet kahville