Te, jotka sanotte, että ulkoilu on varustekysymys:
Miten voisin pukeutua, jotta saisin astmaa sairastaviin keuhkoihini vähän lämpimämpää ilmaa hiihtolomareissulla hiihtäessä jos pakkasta on 25 astetta?
Kommentit (6)
No ei se tietenkään sulle ole! Mutta mulla on yksi kaveri, jonka ulkoiluvarusteet on sukkahousut, farkkulegginsit, villasukat ja ei-niin-paksu takki, ja sitten hän ihmettelee, miksi on kylmä ulkona.
Ei kannata saivarrella, se on helvetin ärsyttävää.
Sellaisen jonka saa suun ja nenän eteen. Villa ei ole kosteanakaan kylmäntuntuinen. Itselläni on sellainen villafroteinen kotimainen. Olen lenkkeillyt kovillakin pakkasilla ja olen astmaatikko.
Sellaisia ilmaalämmittäviä naamariratkaisuja on myös saatavilla. Ehkä kyselisin partiokaupasta tai muista retkeilytarvikeliikkeistä.
Kovalla pakkasella kannattaa kyllä maltilla liikkua. Ei siis liian kovaa vauhtia.
Kuka helvetin tampio tuppaa hiihtämään 25 asteen pakkaseen, varsinkaan astmaatikko!
PS: hengityssuojia on kyllä, esimerkiksi tämä on hyvä, eikä edes kauhean kallis, koska käyttöaikaa on Suomessa monta kk vuodessa:
http://nomukshop.com/Psolar
Silloin lääkäri kielsi ehdottomasti kovilla pakkasilla ulkoilun sillä se aiheutti pahoja keuhko-ongelmia mm keuhkokuumeen jolloin vietin viikkoja sairaalassa.Nyt aikuisiällä onneksi oireet helpottaneet huomattavasti.
kuonokoppapipon, jossa on ilmanlämmitin. Lämmittää ilman akuilla tai pattereilla mallista riippuen. Itselläni toimii tosin ilman lämmitintä tällainen kuonokoppamyssy. Ilma lämpenee ihan itsestään hengityksestä.
noilla pakkasilla hiihtää?
Mutta joo, normaaleille ihmisille ulkoilu onkin varustekysymys. Osin myös asennekysymys.