Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan nuorten valitus opintorahan pienuudesta

Vierailija
08.02.2011 |

En oikeasti voi ymmärtää tätä valitusta, kaikkien pitää asua yksiöissä, olla varaa vaatteisiin, elokuviin, huvituksiin ja ulkona syömiseen. Ja kaiken tämän pitäisi yhteiskunnan maksaa.

Ei ole koskaan ollut näin eikä kuulukaan olla. Itse sain pientä opintorahaa, asuin neljän hengen soluasunnossa, otin opintolainaa, ei ollut varaa käydä ulkona syömässä eikä elokuvissa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtio antaa opintolainan ilman vakuuksia. Se on jo iso etu.

Vierailija
2/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti voi ymmärtää tätä valitusta, kaikkien pitää asua yksiöissä, olla varaa vaatteisiin, elokuviin, huvituksiin ja ulkona syömiseen. Ja kaiken tämän pitäisi yhteiskunnan maksaa.

Ei ole koskaan ollut näin eikä kuulukaan olla. Itse sain pientä opintorahaa, asuin neljän hengen soluasunnossa, otin opintolainaa, ei ollut varaa käydä ulkona syömässä eikä elokuvissa.

Perusongelma on, että nuoret ihmiset (opiskelijat tai nuoret aikuiset ylipäätään) eivät ole valmiita edes tilapäisesti opintojen tai esim. talon rakentamisen ajaksi luopumaan siitä korkeasta elintasosta, josta pääsivät nauttimaan vanhempiensa luona asuessaan ja vanhempiensa rahoituksella.

Tämä johtaa sitten siihen "saavutetuista eduista ei luovuta" ja "minulla on oikeus" -ruikutukseen ja ikävä kyllä myös monen kohdalla yli varojensa elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että muuttaa soluasuntoon luotani, pitää sitten itsekin hakea pienempi asunto minulle ja tulevalle lapselle. Hurvitreltua ei ole tullut viinme syksyn jälkeen kuin ihan satunnaiset pari kertaa. Ja se miehen opintotuki menee suoraan vuokraan. Ilman opintolainaa ja asumistukea ei tultas toimeen.

Näin se kato maailmanmeno muuttuu..ja jokainen opiskelija ei ole enää automaattisesti teini.

Tämä on ollut meidän tietoinen valinta, minä valmistuin, mies lähti opiskelemaan uutta ammattia. Me pärjätään, välillä venytettään senttiä, mutta aina on ruokaa pöydässä.

Ihan varmasti tekee tiukkaa niillä pariskunnilla joissa molemmat opiskelee.

Vierailija
4/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa huviksenne vaikkapa helsinkiläisen opiskelijan todellisuuteen:

- HOASilla on soluasuntoja, joissa asuminen on halvempaa kuin vapaiden markkinoiden yksiöissä. Harmi vaan, että näitä soluja ei riitä kaikille! Jotkut joutuvat etsimään kämppänsä muualta.

- Vapailla markkinoilla yksiön vuokra on halvimmillaan yleensä sellaiset 500-600 euroa. Huone kommuunista 300-400 euroa.

- Vaikka olisikin naturisti, on Suomessa ihan pakko ostaa vaatteet, oli varaa tai elää. Alastomana kulkemisesta saa sakot, ja ainakin nyt tuolla on aika kylmäkin, ei olisi kovin terveellistä hipsutella ilkosillaan.

Ai mutta sori, nyt tajusinkin että eihän ap ollutkaan tosissaan. Yritti kai tästä uutta riitaa ja väittelyä. Kyllä kai kaikki osaavat laskea, ettei sen vuokran jälkeen pääkaupunkiseudulla rahat riitä normaaliin elämiseen edes opintolainan kanssa. Suurin osa käykin töissä opintojen ohessa, mikä tosin hidastaa ja haittaa opiskelua.

PS. Keksikää parempia provoja - tuo "ulkona syöminen" on vähän lapsellinen heitto, kun se ei kuulu samalla lailla muutenkaan suomalaisten "must"-juttuihin toisin kuin monessa muussa eurooppalaisessa maassa. Suomessahan aina oikein intoillaan "kotiruuan" puolesta, ja meikäläiset ravintolatkin ovat aika tylsiä ja persoonattomia.

Vierailija
5/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pieni se opintotuki on? Vaikka asuisikin soluasunnossa, ei se kuitenkaan riittäisi. Sitäpaitsi mulla oli jo asunto ennen kuin aloitin opiskelut, ja lemmikkikin oli, ei niitä saa viedä soluihin.

Vierailija
6/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kai se asumistuki edelleen korvaa n. 70% vuokrasta

Vierailija
7/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

virsuissa ja oravannahasta kursitussa kaavussa niin joku ei käsitä miks ihmeessä nykyajan nuoret ei voi tehdä niin.

Huoh mitä typeryyttä täällä taas!

Vierailija
8/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jäänyt huimasti jälkeen siitä, mitä se oli esim. 90-luvun alussa, jolloin itse aloitin opiskelun. Opintorahaa kun ei ole edelleenkään sidottu indeksiin.

Vierailija
9/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se kato maailmanmeno muuttuu..ja jokainen opiskelija ei ole enää automaattisesti teini.

Itsekin perheellinen opiskelija, onneksi tosin saatiin HOASilta perheasunto.

Vierailija
10/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää elää lainarahalla, mutta työttömän ei? Tai ylipäänsä miksi kenenkään pitää elää velaksi?

Olen monesti manannut tuota että työtön saa perseellään istumalla enemmän rahaa kuin minä, joka huhkin täysiä viikkoja yliopistolla + teen osa-aikatyötä.

Vierailija
11/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuen asumislisä on kai max 170 eur, kun se kämpän (yksiön) vuokra voi tosiaan olla vaikka 550 eur!

Vierailija
12/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta totuushan on, että opintorahan reaaliarvo on jäänyt huimasti jälkeen siitä, mitä se oli esim. 90-luvun alussa, jolloin itse aloitin opiskelun. Opintorahaa kun ei ole edelleenkään sidottu indeksiin.

Ärsyttää, kun valitetaan, että nykyajan nuoret eivät pärjää opintotuella, kun mikään ei kelpaa, mutta eiköhän se totuus ole siinä, että opintoraha on yksinkertaisesti niin pieni, ettei sillä pärjää.

Vierailija
13/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimi asumislisä taitaa olla jotain 200e kieppeillä. Loput maksaa itse, oli vuokra miten suuri vain.

Vierailija
14/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää elää lainarahalla, mutta työttömän ei? Tai ylipäänsä miksi kenenkään pitää elää velaksi?

Olen monesti manannut tuota että työtön saa perseellään istumalla enemmän rahaa kuin minä, joka huhkin täysiä viikkoja yliopistolla + teen osa-aikatyötä.

Työtön on yleensä tienannut oman työttömyysrahansa jo työelämässä, opiskelijoista suurin osa ei ole. Opintolainasysteemi on ihan hyvä.

Vierailija
15/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin on nyt eli sossu maksaa.

Vierailija
16/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no aika moni kaveri meni amiksesta suoraan kortistoon ja alkoi nauttia ns. ilmaista rahaa. Ei opiskelu kannata tässä maassa.

Vierailija
17/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö muka asumistuki enää korvaa / kustanna n 70% asunnon vuokrasta?

Vierailija
18/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan korvaa Opintotuen asumislisä on kai max 170 eur, kun se kämpän (yksiön) vuokra voi tosiaan olla vaikka 550 eur!

joillakin menee yleinen asumistuki ja opintotuen asumislisä sekaisin. Kuten edellinen vastaaja kirjoitti, asumislisän määrä on vakio.

Ja jos puolison tulot on yli 15 000 euroa vuodessa, asumislisä putoaa pois - vai onkos tää sääntö jo kumottu? Silloin kun mä muutin avoliittoon mieheni kanssa, multa putos tuo asumislisä pois, ja niinpä jouduin ottamaan toisenkin työn ensimmäisen rinnalle.

Vierailija
19/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillähän on vissi ero

Vierailija
20/58 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ja opintotuen asumislisä ovat eri asia. Kuten joku kirjoittaja jo sanoikin, asumislisä on n. 170 e riippumatta siitä, millainen vuokra on.

Ottakaa selvää ennen kuin alatte päteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi