Toimeentulotuki ja opintolaina
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta kysytään silti. Miten toimeentulotukea haettaessa, jos ja kun en ole hakenut opintolainaa, eikä sitä näin ollen siis tietysti minulle tulekaan, niin pitäisikö se silti ilmoittaa hakemuksessa tuloksi, vai riittääkö että jätän ko kohdan tyhjäksi hakemuksessa ja sossu sitten itse vaan laskee sen laskelmiin mukaan? Olen siis perheellinen opiskelija ja saan opintotukea. En aio ottaa lainaa, mutta tiedän että sossussa se lasketaan silti tuloksi.
En aio nyt tuosta laina-asiasta purnata sen kummemmin, mutta tuntuu se vähän hölmöltä, että mulle olisi taloudellisesti kannattavampaa opiskella hitaammin, jolloin opintopisteitä kertyisi niin vähän, että en olisi oikeutettu opintotukeen. Tällöin ei olisi tätä lainaongelmaakaan - joko niin päin, että perheellä on jatkuvasti 300 euroa vähemmän rahaa käytössä, tai sitten tulevaisuudessa isot velat korkoineen.
Kommentit (43)
opiskelijan asumistuella, opintotuella ja opintolainalla. Eihän sitä rahaa ylimääräiseen ole, ja voipi olla että joutuu rahojaan laskemaan ettei mitä vaan ruokia voi ostaa.
Jos haluaa hiukan leveämmin elää, niin käy tekemässä työtä. Joskus vanhemmat auttavat.
Niin valitettavasti ne soskussa laskee että nuo rahat riittää opiskelijalle.
Ja kyllä minä ainakin pärjäsin yh-opiskelijana, en edes toimeentulotukea hakenut.
lasketaan yhteen kuukausittaiset tulot ja siitä vähennetään menot. Ja jos opiskelijalle jää tällöin vähemmän kuin perusosa, on hän samalla lailla oikeutettu toimeentulotukeen kuin muutkin kansalaiset.
Toki suurimmalla osalla yksinasuvista opintotuki, laina ja asumislisä riittävät ja tällöin oikeutta toimeentulotukeen ei synny. Mutta perheellisen kohdalla voi olla helpommin toisin, kun on lapsia elätettävänä - ja jos puolisolla ei vaikka ole tuloja tai ei ole puolisoa.
Eli opiskelijoiden kohdalla ei ole käytössä mitään erilaista sääntöpykälää, jossa tuen tarve vedettäisiin hihasta.
Nyt kun lainojen korot ovat alhaalla niin opiskelijalle voi olla myös hyödyllistä ja tarpeellista kokeilla millaisen lainatarjouksen saa ihan netistä haettavilla lainoilla. Täällä on juttua opiskelijalainoista https://vertaamo.fi/lainaa/lainaa-opiskelijalle/
Jos on jättänyt hakematta, sitä ei enää saa - vaikka haluaisi. Joillekin sekin on tullut ikävänä yllätyksenä.