äääääää miten saa 4kk vauvan nukkumaan?????
Apuvaaa! Kauheeta taistelua!
TÄysimetyksellä mennään. Tuttia ei ole vauva huolinut ollenkaan, ei minkäänlaista. Tissiä lupsuttelisi vaan. Ongelma onkin se, että kun yksin ei osaa rauhoittua nukkumaan, vaan pitäis tissille nukahtaa syliin.. No mutta kun imemistarve on kova, mutta nälkä ei, niin hirveet raivarit tulee kun tissistä tuleekin maitoa! Kaikki unet aamusta iltaan on yhtä huutoa! Sit kun ei heti väsyneenä 'pääse' nukkumaan niin menee yliväsyneeksi ja kahta kauheempi huuto.. AARGH! Siis mitä voi tehdä vai voiko mitään??? Tän tissirumban takia nukuttaminen kestää välillä kolme-neljä tuntia!!!!!!! Loppuu huumori ihan just kohta NYT!
Kommentit (50)
niin no ei kai se enää vuoden ikäisenä vaadi vaunujen keikutusta nukahtaakseen? Vai vaatiko jos siihen oppii??? :O En oikeesti tiedä kun eka lapsi...
Olen koittanut juu vaikka mitä tuttia, silikonia ja kumista ja eri merkkisiä ja -koisia ja muotoisia. Päivällä kun on hyväntuulinen saattaa niitä lupsutella ja jäystää, mutta ei kyllä illalla, seillon vaatii tissin kun on väsynyt tai harmissaan.. Kokeillut myös tota että nukkuessa vaihtaisi, mutta ei kelpaa edes unissaan :D
sitä viimeistä iltaimetystä anna sängyssä maaten? Kun jo valmiiksi makuuasennossa vauvan on helpompi - nopeempi nukahtaa - ja ehkä ei ehtisi hermostua ennen kuin nukahtaa? Ja sitten vaan jätät siihen nukkumaan ja tunget peiton myttyyn itsesi paikalle, että vauvan viereen jää sellainen lämmin äidinmuotoinen kasa :-).
Ja pidä huoli, että ennen sitä iltaimetystä yrität pitää mahdollisimman pitkän välin edelliseen imetykseen, jos kerran siitä on kiinni, että on liian täynnä, niin että oikeasti imee tarpeeseensa silloin. 4 kk pystyy hereillä ollessa sen verran viihdyttämään, että saa pidennettyä ruokailuväliä...
Ja tarpeeksi sinnikkäästi kannattaa tuttia kokeille - ja olethan kokeillut kaikki eri mallit ja materiaalit. Ne kaksi lasta meillä, jotka suostuivat tuttia syömään, oli tosi tarkkoja mallista ja materiaalista - vain yhdet tutit kelpasivat. Sinnikkäällä opettelulla (siis kestää muutaman viikon vähintään) saattaa lapsi lopulta sen tutin huolia. Ei välttämättä, mutta saattaa...
Meidän vauva on nyt 8 kk. Ekkuna aapee sanon sulle, että tsemppiä ja sympatiaa. Meidän poika ei ottanut tuttia eikä todellakaan rauhoittunut nukkumapaikkaansa, jossa sitä olisi voinut käydä tassuttelemassa. Vaunuihin ja autoon nukahti heti kun alkoi väsyttää.
Mun vinkit olisi nämä:
-iltarutiinit ja yhä säännöllistyvät päivärutiinitkin
-turvaesineen paikantaminen eli joku nalle tai riepu aina imetyksessä vauvan käsiin ja tai kasvojen lähelle
-taikasanat imetyksen jälkeen, eli loru, laulu, hyräily tai sitten ihan vain että "äiti laittaa sut nyt omaan sänkyyn nukkumaan, hyyvää yöötää"
Ja koska homma ei mene aina kuin elokuvissa, unohda noi vinkit, älä stressaa vauvan "vääränlaisesta" toiminnasta, turvaa oma jaksamisesi ja mene päivä kerrallaan. 4 kk on tosi pieni vielä kovaan unikouluun. Meillä 6 kk jälkeen kokeiltu pehmeäkin unikoulu aiheutti vauvassa stressaantumista ja itkuisuutta moneksi päiväksi. Me päätettiin jättää uniharjoittelu myöhemmäksi ja nyt 8 kk iässä, noilla kertomillani vinkeillä sujuu jo paremmin.
nukahtamisopetus päiväunista, niin yöllä sujuu paremmin.
miksi tuon ikäisen pitäisi nukahtaa omassa sängyssä yksin. Vanhemman kainaloon on turvallista nukuttaa, en näe siinä mitään pahaa. Itse nukutin oman imurini makuupussiin lämpimään, siinä saattoi siirrellä paikasta toiseen. Ja tosiaan, tissi suuhun nukahti pitkään - sitten vain pieni venytys nukkuvan suupielestä että saa suusta nännin pihalle.
Tsemppiä sinulle, löydät kyllä oikean tavan teidän perheellenne!
Minusta tuntui kans samalta kuin sinusta kun aloin vauvaa nukuttamaan puolen vuoden paikkeilla vaunuihin. Luulin, että tulee vaikeata siirtää omaan sänkyyn nukkumaan. Noin kahdeksan kuun paikkeilla siirsin vauvan omaan sänkyyn ja ongelmia ei ollut. Jos yöllä heräili niin silitin ja nukahti uudestaan. En itse kokenut vaunuja ongelmana vaan ISONA HELPOTUKSENA yöheräämisiin ja nukahtamiseen. Oppi meinaa vaunujen avulla yösyötöistä pois. Tietysti vauvat ovat erilaisia. Tee miltä tuntuu.
Jossain vaiheessa vauva voi huolia tutin, vaikka ei olisi sitä aiemmin huolinut. Ja kokeile eri mallisia tutteja.
Vaikka tutistakin täytyy sitten aikanaan hankkiutua eroon, helpottaa se tässä vaiheessa ja saat levättyä.
niin, kai mä vaan stressaan ku 'kaikki muutkin vauvat' nukkuu itekseen.. Kun kuuntelee kavereiden juttuja kuinka vauvat nukahtavat minuutissa itse kun tyrkkää vaan tutin suuhun.. huoh. olen sitä tuttia 'opettanut' jostain 2kk lähtien mutta ei niin ei.. ja tosiaan sanoinkin että kaikenlaista mallia ja kokoa ja muotoa on kokeiltu.
Luulen vaan että jos vauva oppisi ite rauhottumaan niin nukkuis paremmin. Tänäänkin heräsi klo 4 syömään.. sitten kun ei ollut enää uni niin syvää, niin lupsutteli vaan tissiä ja hermostui taas kun tulikin maitoa. No siinä ei sitte enää nukuttu, kun vauva tietty virkistyi kun alotti 'raivoomisen'..
Että välillä se tuttikin olis kyllä pelastus, kun yöllä herää välillä selvästi vaan siihen ikävään ja imun tarpeeseen, ja sitte herää ku täytyy raivota tissille.. Ymmärrättekö pointin..? Ei mulla muuten ole tarvetta sitä tissiltä vierottaa, mutta on vaan niin voimia vievää noi parinkin tunnin raivarit, ja se kun vauva itse ei saa kunnolla nukuttua kun ei osaa rauhottua. Sama päikkäreillä. Ei saa kunnon unia kun havahtuu siihen että 'apua!tissi on kadonnu apuaaaaaaa!' sitte täytyy herätä ja saatavatissi suuhun ja se uni EI JATKU VAAN KESKEYTYY kun taas tissistä tulee maitoa vaikka hän haluais vaan turvakseen ja huvikseen imutella.
Kertokaa nyt vaikka ihan merkkiä mitkä tutit teillä kelpasi, joilla ei tutit meinannut kelvata? :D
kiitti sympatioista! :)
-ap
Voi kun sais tietää miten teillä meni, saitteko vauvan nukahtamaan pinnikseen ja miten? Täällä on yks lopen uupunut äiti, jolla ihan sama ongelma. Kannatan kyllä perhepetiä niin kauan kun se toimii kaikille, mutta mä olen jo niin väsynyt, etten jaksais edes hymyillä vauvalle päivisin. Tämä siis siksi että vauva herättää noin puolen tunnin välein, kun tissi putoo suusta. Ja lisäksi nukahtamisessa illalla menee 3 itkuraivareiden täyteistä tuntia...mun selkä ihan muussina kun joutuu nukkumaan samassa asennossa koko ajan. Alussa vielä toimi perhepeti ihan ok, mutta ei oikein enää. Nyt vauva 3 kk ja alamme opettamaan kohta nukahtamaan omaan sänkyynsä. Se on myös vauvan etu, ettei tarvitse stressata, kun tietää osaavansa nukahtaa...näin ainakin uskon.
Meillä vauvat on nukkuneet äitin vieressä. Ei ole ollut ikinä mitään ongelmia, jokus vähän kääntyilleet, mutta rauhoittuneet heti kun saaneet tissin suuhun. Kaikki ollaan nukuttu ihan synnäriltä asti täydet yöunet. Vauva vaan äidin kylkeen ja unohda kaikenmaailman huudatus-unikoulu-rumbat. Lämpöä ja läheisyyttä se vauva kaipaa.
Eikä sitten ole ollut ongelmia, vajaa 2 vuotiaana on molemmat laitettu omaan sänkyyn nukkumaan ja siellä on viihtyneet. Perusturvallisuus joka on tullut vauvana kantaa pitäkälle. Ollaan kai tehty kaikki virallisesti "väärin", mutta niin vaan kummasti ollaan selvitty molemmat vauva-ajat täysin virkeinä, 8-9 tunnin yöunilla nukkuneina vanhempina!
Noin pientä pidetään sylissä ja nukahtaa syötön jälkeen. Sitten joko nukut itse tai jos et pysty, syöt tai
teet muuta.
Tuota se on. Turha stressats.
Minä olin joskus kyljelläni ja luin lehtiä samalla.
Kohta alkaa soseiden kokeilu.
vauva tulee, niin sen vaikeampaa on opettaa nukkumaan itsekseen omassa pedissään. Tähän ei ole mitään oikotietä...
että omaan petiin nyt vaan opettaa? vai mitä tarkoitit?
juu no ymmärrän kyllä mutta ku joutuu vastailee samoihin moneen kertaan... :)
juu olen koittanut mutta huomaa kyllä heti mitä äippä yrittää... :D
-ap
että omaan petiin nyt vaan opettaa? vai mitä tarkoitit?
että nukkuu vaunuissakin, mutta pääasiallisesti suosittelen lämpimästi sitä omaan petiin opettamista. Se ei noin pienellä kestä kauaa, ja myös vauvalle itselleen on erittäin tärkeää ymmärtää, että hän osaa ja pystyy nukahtamaan ihan itse. Ja se, että kannattaa aloittaa harjoittelu päiväunista, on juuri siksi, että öisin on yleensä paljon väsyneempi, ja pienikin taistelu voi olla ylivoimaista. Voithan aloittaa harjoittelun ensin vaikka siten, että opetat päiväunille omaan sänkyyn, ja öisin teet niin kuin ennenkin. Kun päiväunet sujuu, niin sitten alat opettamaan myös yöunille omaan sänkyyn. Tiedän, että pystyt siihen, jos vain haluat.
Tarkennan vielä tätä tekniikkaa... eli vauva sänkyyn ja jos itkee niin syliin, sitten kun rauhottuu niin takas sänkyyn.
Otan siis vaan syliin, en tietenkään tissille..? Ja menenkö ihan pois näkyvistä vai jäänkö siihen näkyville? Entä kun lohduttelenko niin saanko jutella tai laulaa vauvalle vai ihan hissukseen vaan? Onko merkitystä jos isi lohduttaa välillä, vai meneekö vauva 'sekaisin' että mikä juttu tää nyt on..?
Kun sitäkin olen miettinyt että jos huutaa paljon, niin tuleehan siinä varmaan janokin.. voisko ihan vaan vettä hörpyttää sitte jos siltä tuntuu.. eli pidän sitte tissit piilossa vaan niinkö? :)
-ap
Kyllä mä yrittäisin kaikki tutit mitä tarjolla on.
ei tarvi opettaa nukahtaa yksin!!! tuttia nyt vaan pitäis yrittää.
eli varaudun sitten siihen kuudentunnin huutoon. se on selvinnyt että se on suunnilleen maksimi mitä vauva jaksaa valvoa.. (on joskus mennyt 'rytmit' sekasin kun on kyläilty tms valvomista ja sitten kun on ollut yliväsynyt niin ei ole nukahtanut..) No juu pari kertaa muistan että on sitte itestään nukahtanut kun on tosiaan se 6h kulunu..
kääk.. niin no, 'kerranhan se kirpase'' jos jaksais muutaman päivän...
-ap