Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äääääää miten saa 4kk vauvan nukkumaan?????

Vierailija
07.02.2011 |

Apuvaaa! Kauheeta taistelua!

TÄysimetyksellä mennään. Tuttia ei ole vauva huolinut ollenkaan, ei minkäänlaista. Tissiä lupsuttelisi vaan. Ongelma onkin se, että kun yksin ei osaa rauhoittua nukkumaan, vaan pitäis tissille nukahtaa syliin.. No mutta kun imemistarve on kova, mutta nälkä ei, niin hirveet raivarit tulee kun tissistä tuleekin maitoa! Kaikki unet aamusta iltaan on yhtä huutoa! Sit kun ei heti väsyneenä 'pääse' nukkumaan niin menee yliväsyneeksi ja kahta kauheempi huuto.. AARGH! Siis mitä voi tehdä vai voiko mitään??? Tän tissirumban takia nukuttaminen kestää välillä kolme-neljä tuntia!!!!!!! Loppuu huumori ihan just kohta NYT!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
2/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissinukkumiseen.

En osaa kuin omasta puolestani sanoa:

Vauva söi alusta alkaen neljän tunnin välein ja laitoin omaan petiin nukkumaan. Olikohan apua siitä, että pidin vauvan vuoteen lämpimänä eli peitto patterilla lämpiämässä tai sitten vauva kääritty peittoon syöttämisen ajaksi.

Vauva kun aistii lämpötilaeron sylin ja vuoteen välillä.

Et menetä mitään, jos kokeilet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hirveä rumba meilläkin tuossa iässä. Kaikenmaailman kikka-kolmoset kokeiltiin. Sitten aloin toteuttaa säännöllistä, tosi orjallista iltarutiinia. Iltapala(tissi, vähän myöhemmin puuro), iltapesu -> kuivaus-rasvaus-vaippa-yöpuku-hiusten harjaus, iltatissi, hyvän yön laulu (sininen uni) ja sänkyyn peittely. Aluksi tarvitsi muutaman kerran rauhoittelua ja sylittelyä sänkyyn laskemisen jälkeen, mutta tilanne helpotti pian. Vielä vuotta myöhemmin on sama rituaali iltaisin, tuttua ja turvallista.

Unipussi rauhoitti tilannetta entisestään. Ostin pussin ja puin sen illalla juuri ennen iltatissiä, pääsi lämpimässä pussissa sitten sänkyyn.

Nämä toimi meillä =)

Vierailija
4/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vinkki ei kyllä yöllä auta mutta jos nyt päivällä olis apua.

Onko sulle sitteri? Jos on niin laita vauva siihen ja mene keittiöön. Laita liesituuletin täysille tohottaan, monesti rauhoittaa tuollainen taustatohina ja kiikuta samalla sitteriä. Älä katso sitä vauvaa silmiin vaan ota joku lehti siihen vaikka mitä luet. Äläkä ota vauvaa syliin heti jos se vähän kitisee tai huutaa.

Vierailija
5/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on tottunut nukahtamaan tissille. Ja onhan se sit shokki sille, kun ykskaks se huomaakin olevansa yksin sängyssä. Eli totuttelemalla sen pitäisi oikeesti oppia nukahtamaan omassa pedissä ja nukkumaan. Mä opetin oman lapseni jo heti syntymän jälkeen sillä tavalla, että kun nukahti tissille, niin mä herätin sen ja siirsin sitten omaan sänkyynsä. Ja meillä siis ei ikinä tullut mitään probleemoita sen takia. Mutta 4kk ikäiselle se voikin olla hieman hankalampaa opettaa, mutta yrittäkää. Yrittäkää vaikka 50 kertaa peräkkäin laittaa omaan petiin hereillä ollessa nukkumaan. Se todellakin on varmasti rankkaa, mutta uskon ihan sata että se tulee toimimaan loppujen lopuksi. Eikä siihen montaa päivää/yötä mene. Joten sen asenteen kun pystyisitte ottaan, että kärsitte kovin par-kolme päivää, ja sitte rupee helpottaan. Vauvaahan ei saa itkettää, joten pitäis nostaa aina syliin, kun itku tulee. Siitä se vauva oppiikin sen, että voi ihan hyvin nukahtaa, ja jos hätä tulee, niin äiti/isä hakee kyllä syliin. Jos ei nääkään keinot tepsi,niin suosittelen lämpimästi kysymään neuvolasta apua.

Vierailija
6/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viimeistään teini-iässä ne alkavat koisia 14:ää tuntia yössä... :D :D :D :D

Anteeksi, en voinut vastustaa.

Koeta jaksaa *lähettää voimahaleja*

Vierailija
7/50 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ei huolinut tuttia, ja muistankin, että tuossa iässä alkoi muukin kiinnostaa ja suorastaan taisteli unta vastaan. Niinpä sitten nukutettiin kaikki päikkärit (taisin nukkua kolmet, että oli hyväntuulinen) vaunuissa. Meillä on tällainen rintamamiestalo, niin talvella verannalla oli hyvä nukuttaa.

Toinen keino nukuttamiseen oli se, että poika sitteriin, valot hämäräksi, ja nukahti jostain syystä niin, että mieheni nosti sitterin ilmaan (istui itse sohvalla) ja heilutti sitteriä ilmassa ees taas (vähän samanlainen liike vauvalle kuin vaunujen ees taas työntely). Siten nukahti siis. Ja tietysti tissille myös, mutta kuten sanoit, viisainta imettää vain nälkäistä lasta :)

Joo, ja vaikka nuoremmalla väellä on mielipiteitä noista vauvan itkettämisistä, niin ei ei... minäkään en haluaisi itkuuni nukahtaa, eikä lasteni tarvitse yksin nukahtaa itkien.

Vierailija
8/50 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva ei syö tuttia, hän lupsuttaa tissiä nukahtaakseen. ei ole nälkä enää, tissistä tulee maitoa --> raivarit. eli ei ole muuta syytä miksi huutaa kuin tuo maitoa valuttava tissi. tuntuu niin 'turhalta' itkettämiseltä tuo , nii mietin josko olis muita keinoja rauhottaa vauvaa kuin tuo tissi..

ja en kyllä aatellut koskaan mitään huudatus unikoulua että 'huuda vaan', ei oo sydäntä siihen.. :)

ap

Vierailija
9/50 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

romaanien jälkeen, mitkä joku on hianosti onnistunut kopsaamaan jostain hysteria.fi sivulta, olen sitä mieltä, että se sänkyynopetus on hyvä tapa tehdä. Siitä on hyötyä niin äidille kuin vauvallekin.

Vierailija
10/50 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tähänkin ketjuun on se joku ärsyttävä copypastaaja päässyt sotkemaan, en valitettavasit jaksanut kaikkia kommentteja lukea, mutta:

Mä haluaisin kommentoida näitä tissille nukuttamisesta varoittavia, jotka kirjoittavat, että ap olisi opettanut vauvan huonoille tavoille. Olen eri mieltä. Olen jokaisen kolmesta lapsestani nukuttanut rinnalle. Kahden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, ovat itsestään kasvaessaan lopettaneet rinnalle nukahtamisen (viimeistään 6 kk iässä) ja sen jälkeen nukahtaneet ongelmitta omaan sänkyynsä. Syöneet myös tuttia. Kuopus onkin vähän "hankalampi" tapaus, alusta asti (ennen mitään opettamisia) ollut samanlainen tissitakiainen kuin ap:n vauva. Nyt on puolivuotias, eikä edelleenkään suostu nukahtamaan yöunille ilman sänkyyn nukahtamista. Tutti ei tietysikään ole meinannut kelvata.

Minä olen pitänyt tätä toistaiseksi asiaan kuuluvana. Kuopuksemme, ja ap:n vauvakin, ovat vielä kovin pieniä, ja heille rinnalle nukahtaminen on luonnollinen ja turvallinen tapa nukahtaa. Samoin vieressä nukkuminen. Oletan, että vauva aikanaan oppii siitä pois, alle puolivuotiaalla ei vaan vielä ole se aika. Itsekään en perhepedistä pidä, mutta toivon, että sitten, kun syödään kiinteitä ja iltapuuroa, päästäisiin pois perhepedistä.

En siis missään tapauksessa alkaisi vauvaa väkisin opettamaan omaan sänkyyn noin pienenä. Sen aika on myöhemmin. Sen sijaan yrittäisin tehdä päivän helpommaksi tarkalla rytmityksellä ja sillä, että vauva nukkuisi päiväunensa kunnolla vaunuissa rauhassa. Silloin ap:kin ehtisi päiväunille. Jos kerran vauva hyvin vaunuissa nukkuu, kuten ymmärsin. Se toisi tasapainoa iltoihin ja öihin, jolloin vauva nukahtaisi rinnalla. Ja silloin tosiaankin ilman muuta vauva viereen nukkumaan, eikä suotta monen tunnin istualleen imetyssessioita nukuttamisineen.

Meillä sitä paitsi tuo tissi suussa nukkuminen on oikeastaan loppunut tuossa 4 kk iässä. Edelleen nukahtaa rinnalle, mutta nukkuu sängyssä vieressä muutoin rauhassa (syö pari kertaa yössä). Ero on melkoinen ensi kuukausiin. Toivottavasti ap:llakin aika auttaisi.

Kuopuksemme alkoi hyväksyä myös tutin juuri noin 4 kk vanhana. Säännöllisesti sitä yritettiin tarjota. Mutta siitä ei muodostunut hänelle ikinä tärkeää, ja koska pahin tissitakiaisvaihe oli ohi, niin jätettiin tutit kokonaan pois. Ainun luonnonkumiset perustutit, olivat niitä jotka alkoivat kelvata.

Vierailija
11/50 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vauva olisi halunnut vain imeä tissiä, mutta pirulainen kun maidon tulo jatkui vaan.. :/ Huutoahan siitä tuli, mutta meidän poika onneksi suostui vaihtamaan tuttiin. Toki hän silloin olikin paljon pienempi, vasta kuukauden ikäinen.

Alkaako teillä vauva huutamaan, kun tutin laittaa suuhun? Vai sylkäisee vain pois? Me nimittäin pidettiin tuttia joko käsin tai sitten tuettiin vauva harsoa vasten niin, että tutti pysyi suussa. Siinä vaiheessa, kun vauva nukahtaa kunnolla, niin tiputtaa tutin itse pois suustaan. (tosin välillä kun tutista päästi liian pian irti, niin vauva heräsi) Nykyäänkään ei ole mikään innokas tutin imijä, mutta syö sitä jo vähän paremmin (nyt on siis kaksikuinen). Tämä toimi meillä, vaikka ei mikään näppärin mahdollinen ratkaisu. Kokeile tosiaan erilaisia tutteja, tai imisikö vauva vaikka nyrkkiään tissin sijasta?

Itse en lähtisi nukuttamaan omaan sänkyyn, kun perhepeti ei ollut käsittääkseni tässä ongelma. Jos ensin saisi vauvan nukahtamaan viereen/perhepetiin huutamatta, niin ehkä sitten isompana omaan sänkyyn?

Vierailija
12/50 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
13/50 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kai pitää vaan nyt opettaa se rauhoittumaan itse. LAitat sänkyyn ja paijailet, kunnes rauhoittuu.

Vierailija
14/50 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko meinaat että 'paijailemalla' rauhottuu yks kaks...? sylissäkin huuto on karmee, ni ei paljo paijailut kyllä auta.. vai ootanko vaan puolenvuoden ikään ja sitten unikoulua..? puuuuh.....

ap

Vierailija
15/50 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olin itse samassa tilanteessa kun vauvani oli pieni. Sitä kesti n. 6 ekaa kuukautta ja sitten se alkoi helpottamaan kun harjoiteltiin pikkuhiljaa uusia tapoja ja varmaan vauvan imemisentarvekin väheni. Ei myöskään ikinä huolinut tuttia millään keinolla. Täytyy jälkeenpäin sanoa, että en hirveästi kaipaa sitä aikaa takaisin, huumorintaju ja jaksaminen oli välillä kovilla. Mutta kaikki muuttuu varmasti aikanaan, ehkä jo piankin :)

Vierailija
16/50 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiitti vinkeistä! :)

Vaihtelevasti on nukkuminen mennyt.. mitä mieltä olette, kun olen nukuttanut nyt välillä vaunuihin. Rullailen laudanpätkän ylitte niin siihen nukahtaa.. :D Että onko tuo nyt sitten huono keino 'opettaa' se sitten taas tuohon että vaunujen 'kolinaan' nukahtaa..? Eli kohtahan sitten on tissirumba ohi mutta sitten on ei nukahda kuin vaunujen rytkyttämiseen, eikö niin??? (vaikka pienempi vaiva sekin mutta..)

puuh, kun saisi jostain extra-voimia että jaksais ton muutaman päivän 'taistelun' että opettais vaan yksin nukahtamaan.. :/ kun sekin sitten toisaalta epäilyttää kun olen lukenut ettei noin pienelle vielä sais noita ns. unikouluja pitää..??

-ap

Vierailija
17/50 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunuilla rullailu on "pienempi vaiva" kuin nukuttaa vauva tissille? Mä en vaan tajua miksei vauva voi olla vauva, kyllä ne aikanaan oppii nukahtamaan muutenkin.

Vierailija
18/50 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohta sitten uudenlainen ongelma käsillä niiden vaunujen kanssa. Vauvaa ei tietenkään saa turhanpäiten itkettää, mutta ei se tarkoita, etteikö se saisi vähän inahtaa. En keksi muuta ratkaisua kuin sen, että alat järjestelmällisesti päiväunista lähtien opettamaan sitä omaan petiin nukahtamista. Eli hereillä sinne sänkyyn, ja tarvittaessa syliin lohtua hakemaan, ja heti kun rauhoittuu niin takas sänkyyn. Ja tätä jatkat non-stop kunnes tuloksia syntyy, eli nukahtaa vaavi. Siitä se lähtee. On kerta kerralta helpompaa.

Vierailija
19/50 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunut on siksi pienempi vaiva, kun ei tarvi käydä sitä pahimmillaan kahden tunnin raivoamista läpitte. Kun vauva raivoaa ja huutaa tissille josta tulee maitoa, kun hän haluaisi sitä muuten vaan imutella. Tottakai olisi helppoa jos vauva vaan nukahtaisi tissille niinkuin naps vaan tai hiljaa tuhisten, mutta se on loputon jatkumo, ja sitten on tietty maha kipeenä ja ähky ku on vaan syöny ja syöny vaikkei ole nälkä...

Ja kuitenkin vauva herää sitten kun tissiltä siirtää vuoteeseen. Vai meinaatko että nukun istuen vauva tissillä koko yön? :D

vaunuilla rullailu on "pienempi vaiva" kuin nukuttaa vauva tissille? Mä en vaan tajua miksei vauva voi olla vauva, kyllä ne aikanaan oppii nukahtamaan muutenkin.

Vierailija
20/50 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se nyt selvää, että on helpompaa, jos vauva nukahtaa vaunuihin, kun siihen että pitää olla tissi suussa koko ajan ja herää sitten siihen, kun tissi nykästään suusta pois.

Nukuta vaan vaunuihin, ei siitä mitään haittaa ole. Kaikki, mikä vaan sua helpottaa, kannattaa.

Meillä myös 4 kk vauva ja on aina nukahtanut tissille. Hän tosin syö myös tuttia, joten aina kun vedän tissin pois, tyrkkään tutin tilalle. Ei ole ainakaan vielä kertaakaan herännyt tähän operaatioon. Voisitko kuitenkin vielä yrittää tarjota tuttia? Koita luonnonkumista, joillekin vauvoille ei silikoniset kelpaa ollenkaan. Laita muutamia kertoja tutin päähän vähän maitoa, jospa alkaisi sen myötä enemmän kiinnostaa.