Eettinen kysymys: onko oikein viedä dementoituneelta mummolta tupakat?
Perusteluna se, että "ei se kohta enää muista niitä tupakoita, kun ne ei ole näkyvissä". Totta, mutta onko ihan ok? Tämä siis tilanne kotihoidossa, jossa henkilökunta teki näin. Toki myös paloturvallisuus vaikuttaa asiaan.
Kommentit (43)
avustaa tupakoinnissa ketään. Lisäksi laitos jossa työskentelen on savuton.
Tupakointia edistäkööt omaiset ja potilaat/asukkaat itse kanssaihmisiä vaarantamatta. Mikäli ei onnistu tupakoinnista luovutaan ja tilalle on tarjolla mm. nikotiinilaastareita.
Tämä on tylyä, mutta tupakointi on turhaa ja epäterveellistä. Minun ei onneksi tarvitse sitä edistää tai mahdollistaa.
T: tiukkapipo sh
tuollaiseen paikkaan tuollaisten sairaanhoitajien sekaan?
Lopettakaapa itsekin siiderienne juonti, älkääkä moralisoiko tupakoitsijoita.
oikeasti odottaa ja olettaa että hoitajien kuuluu edistää ja auttaa mm. tupakoinnissa.
velvollisuus viedä ne tupakat talteen, jos hän on vaaraksi itselleen tai muille. Sama koskee esim. hellan sulakkeen irroittamista tulipalonvaaran ollessa ilmeinen. Suomessa vanhuksia asuu aivan heitteillä omissa kodeissaan. Tästä on ihan turha syyttää kotihoitoa tai meitä ns. hoitotyötä tekeviä.
Omaiset voisivat osallistua monessakin tapauksessa enemmän läheisensä hoitoon ja huolenpitoon. Valitettavan usein se osallistuminen on sellaista päällepäsmäröintiä ja vaatimusten esittelyä...
Sallikaa mun nauraa. Mä kuolen ennen kuin kukaan tulee mulle kertomaan että 87-vuotiaana on lopetettava tupakanpoltto.
ilmanmuuta dementoitunutta vanhusta tupakoimaan jos on niin tottunut tekemään aiemminkin elämässään. Olen myös ostanut ja tarjoillut potilailleni alkoholia, ylipainoisille kaloripitoisia herkkuja...
Vanhuksella myös muistisairaalla tulisi olla myös oikeus saada apua ulkonäöstään huolehtimiseen päivittäin jos on niin tehnyt terveenä ollessaankin.
Vaikka olen hoitaja ja tiedän tupakan, alkoholin ja ylipainon aiheuttamat terveysriskit en kuitenkaa halua olla terveysterroristi. Itsemääräämisoikeutta on kunnioitettava mahdollisimman pitkälle ihmisen elämässä.
t. kotisairaanhoitaja
Itse kannatan itsemääräämisoikeutta niin pitkälle kuin mahdollista, mutta tässä tapauksessa ei taida oikeaa vastausta olla.
eli se on ihan oikeasti vakava paloturvallisuusriski.
Nautinto on hyvin subjektiivista, joten varmasti hän muistaa tai tuntee tupakan aikaansaaman nautinnon.
Ihan sama enää tuolla iällä, lopettaako vai ei.
Ajattelin tosta otsikosta että viedä= ottaa luvatta omaan käyttöön:D
niin,periaatteessa joo ja ei.no eikö se henkilökunta vois antaa sen mummelin vetää röökisä kun ovat paikalla?
niin,periaatteessa joo ja ei.no eikö se henkilökunta vois antaa sen mummelin vetää röökisä kun ovat paikalla?
epäeettistä sekin on että vievät mummon syöpäkääryleitä nauttimaan. Ne tupakat vain pahentavat sitä dementiaa.
mummolle alkosta viinaa? Vähän saman luokan kysymys.
jonka kanssa olemme joutuneet painiskelemaan.
Mummini oli polttanut nuoresta - ei paljoa, mutta säännöllisesti muutaman tupakan päivässä.
Kahdeksankymppisenä alkoi dementoitua ja lopulta eli ihan menneisyydessä. Kotihoidosta oli pakko luopua kun homma alkoi käydä vaaralliseksi, mummi mm. saattoi lähteä keskellä yötä rautatieasemalla suuntana vanha kotipitäjä :( lisäksi fyysisten kremppojen vuoksi alkoi mm. kaatuilla kotona eikä päässyt ylös
Sairaalahoidossa tupakkakin oli vähän hankalaa. Yritimme kuitenkin aina viedä mummia tupakalle kun siellä kävimme - ajatuksena se, että kun elämä oli jo kovin kivuliasta eikä varmaan mitenkään hohdokasta niin saa pitää sen yhden nautinnon hamaan loppuun asti. 84-vuotiaalla ei noita terveyspulmia kauheasti enää tarvinnut miettiä. Tarjosimmepa konjakkihömpsytkin silloin tällöin kahvin kanssa.
Kotihoidossa ymmärrän tulipalon riskin joka eittämättä puoltaa tuakoiden viemistä.
epäeettistä sekin on että vievät mummon syöpäkääryleitä nauttimaan. Ne tupakat vain pahentavat sitä dementiaa.
jos mummon ainoa suurinpiirteesti ainut nautittava asia on rööki,niin mitä sitten?
kyllä olen työssäni aikoinaan vienyt röökille mummoja ja vaareja.
Riittää kun vie tulenteko välineet.
Ihan sallittua, ihmisellä kun on itsemääräämisoikeus. Jos kuitenkin on pahasti dementikko ja paloturvallisuus vaarana, voisivatko hoitajat tullessaan viedä mummun tupakalle? Ei olisi iso vaiva.
enää ajatella niin kamalasti terveyden kannalta ;) antaisin nauttia noista pienistä iloista!
siis että pitäisi jonkin dementikon tupakointia valvoa paikanpäällä. Hoitoalalla päätarkoitus on tehdä hoitotyötä ja resurssit on tiukilla, tulkoot omaiset vahtimaan tupakointia tai palkatkoon henk.koht. vahdin jos on ihan pakko antaa dementti-mummon tupakoida.
Paloturvallisuus on melkoinen kysymys; kuka kantaa lopullisen vastuun jos mummon asunnon lisäksi palaa muitakin asuntoja?
Miksi hoitohenkilökunnan pitäisi suostua altistumaan tupakansavulle työssään? Olin aikoinaan kotisairaanhoidossa töissä, jossa päivittäin autettiin halvaantunutta tupakoimaan kotonaan sängyssään. Siinäpä sitten sai savut sisäänsä hönkäillä kun tuhkaa piti vähän väliä karistella. En osannut silloin kyseenalaistaa asiaa, olin juuri aloittanut työssä ja nuori ... nykyisin en tuohon välttämättä enää suostuisi.