Käytiin tänään anopilla. Kun kutsui kahvipöytään
oli laittanut jokaiselle kamalan suuret kimpaleet jäätelöä annosmaljoihin. Mua ärsyttä koska ei voinut kysyä että kuka haluaa jäätelöä!!? No, mä ystävällisesti sanoin että kiitos, mutta en halua jäätelöä. (En vain pidä siitä,kesälläkään jos syön syön mehujäitä.) Jospa anoppi seuraavalla kerralla kysyy haluaako joku jotain ennen kuin "pakkoannostelee"!
Onko muilla tälläistä tuputtajaa suvussa?
Kommentit (49)
mun työkaveri on ihan samanlainen, ikävä kyllä.
Aina mitä anoppi tekee on väärin. Hän on itse omilla valinnoillaan hyvin ruokarajoitteinen ihminen. Jouluna olivat appivanhempien luona ja koko pöydässä ei ollut kuin 1 ruoka mitä hän olisi voinut syödä, mutta sen kanssa ei ollut mitään, joten oli aattona nälässä !
Ovat olleet yhdessä 15 v, eli anoppilassa on joskus tullut käytyä.
Ensi kerralla kun anoppi pakkosyöttää sulle jotain, supiset miehelle että syö ekaks omansa ja sitten vaihdatte kulhoja, jos ei vatsa vedä, isä voi jakaa oman annoksensa muille.
Naurettava av-mamma olet. Ole tyytyväinen että joku tarjoaa jotain etkä turhaa nipota määrästä tai laadusta. Tarjosi sentään puhtailta astioilta.
Laittaa kauheat satsit jäätelöä mutta kyllä mä olisin silti ap:n tilassa vaan lappanut sen kitusiini ja kiittänyt kauniisti, mummo olis saanut hyvän mielen ja ei siihen kuole. Tuskin ap tähän tilanteeseen joka viikko joutuu.
etenkin vanhoissa ihmisissä.
Sikäli harvoin käyn heidän luona, että syön kaiken, mitä lautaselleni laittavat. Ystävällisyyttään he sen tekevät.
Minusta valmiit annokset ok, ja jos jollekulle ei maistu niin jättää sitten vaan kuppiin jädet sulamaan.
Mun mies tulee kulttuurissa, jossa kaikki annostellaan lautaselle valmiiksi JA uusi satsi heitetään perään, vaikka sanoisit, että "kiitos enää en jaksa". Vieraanvaraisuus on sitä, että vieraille on antaa ruokaa ja herkkuja niin paljon, että napa paukkuu (kaikkia ei ole pakko syödä, lautaselle jopa kuuluu jäädä jotain). Mieheni on albanialainen. Myös vanhemmat suomalaiset ajattelevat vähän samaan tapaan, onhan meillä se sanontakin, että vierahille kystä kylläänsä...eikö se tarkoita suunnilleen, että pöytä laitetaan vieraille "koreaksi ja notkumaan"? En yhtään ihmettele, jos vanhat ihmiset toimivat kuten ap:n anoppi. Myös minun molemmat mummoni toimivat noin, ja tosiaan siitä ulkomaalaisesta anopista puhumattakaan... Sitä pitää vaan olla niin aikuinen, että syö mitä haluaa/jaksaa ja sitten kiittää hyvästä tarjoilusta.
Siellä talon isäntä tai emäntä pöydän päästä jakaa ruuat kaikille. Siellä ei sanota, että en ota lihaa tai syö tuota pöperöä. Annos tulee nenän eteen ja sillä selvä.
kävi kerran niin, että kylässä oli tuttavapariskunta ja laitoin ruokaa ja valmiiksi alkupalat lautaselle. Kaikki muut tutut syö kamalasti ja kesti aikansa ennen kuin tajusin, ettei tämä nainen vaan jaksa syödä sitä kaikkea. Kyllä nolotti puolin ja toisin, mutta eihän se maailmanloppu ollut. Mun mummot ja nykyisin äitinikin ovat sellaisia, että kamalan satsin ruokaa ja muuta laittavat mukaan kun lähdetään. Mummojen kanssa tämä oli ongelma, koska lapsuudestani muistan, kuinka vanhempani ja mummot todella verisesti riitelivät onko pakko ottaa mukaan vai ei. Pula-aika on tehnyt suomalaisista ihmeellisiä.
ei tuputa ja ymmärtää että ei on ei.
Täysin sairasta eipäs-juupas -elämistä tuo tuputtaminen ja kursaileminen. Samaa tyyliä kuin se muutaman kuukauden takainen ketju, jossa ap oli loukkaantunut, kun oli antanut jotain lapsensa vanhoja vaatteita väkipakolla lahjaksi "köyhälle" kaverilleen ja kertoi täällä sitten loukkaantuneena, että lahjan saajan pitäisi ymmärtää, että lahjasta olisi pitänyt kiittää vastalahjalla.
Just joo - mitä helkatin epäkypsiä perverssejä täällä oikein pyörii.
Mun mies tulee kulttuurissa, jossa kaikki annostellaan lautaselle valmiiksi JA uusi satsi heitetään perään, vaikka sanoisit, että "kiitos enää en jaksa". Vieraanvaraisuus on sitä, että vieraille on antaa ruokaa ja herkkuja niin paljon, että napa paukkuu (kaikkia ei ole pakko syödä, lautaselle jopa kuuluu jäädä jotain). Mieheni on albanialainen. Myös vanhemmat suomalaiset ajattelevat vähän samaan tapaan, onhan meillä se sanontakin, että vierahille kystä kylläänsä...eikö se tarkoita suunnilleen, että pöytä laitetaan vieraille "koreaksi ja notkumaan"? En yhtään ihmettele, jos vanhat ihmiset toimivat kuten ap:n anoppi. Myös minun molemmat mummoni toimivat noin, ja tosiaan siitä ulkomaalaisesta anopista puhumattakaan... Sitä pitää vaan olla niin aikuinen, että syö mitä haluaa/jaksaa ja sitten kiittää hyvästä tarjoilusta.
että minkä itse ottaa, pitää se myös syödä. Jos taas ruoka on annosteltu valmiiksi, voi jättää. noloahan se on jättää kaikki ja on anopin ihmistuntemuksen puutetta, jos ei tiedä, ettet koskaan syö jäätelöä ja käytte siellä kuitenkin säännöllisesti. Olisin varmaan selvittänyt tilanteen jakamalla oman jäätelöni lasteni kuppeihin.