Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko on näin vaikeaa saada sektiota?

Vierailija
03.02.2011 |

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei Suomessa saa itse valita synnytystapaansa? Tämä ei vain mahdu ymmärrykseeni. Onko kyse rahasta vai jostain muinaisista asenteista, en sitten tiedä. Ja miten ihmeessä se muille kuuluu miten itse kukin lapsensa maailmaan pukkaa?

Vierailija
102/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka tuli sektiolla pelon takia, toisen olisin saanut valita, mutta päädyin alatiesynnytkseen(kaduttaa jälkikäteen..mut se siitä)

mutta 2 kanssa mulle sanottiin rv 36 et nyt mun on päätettävä miten haluan(sektio/alatie).

Eli minä sain valita!

Kävin totta kai pelkopollilla monta kertaa, mutta siitä oli vaan hyötyä!

Niin kyllä ainakin pks kuunnellaan synnyttäjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen pitäisi mennä vaan, jos on lääketieteelliset perusteet. Sinuna pyytäisin synnytyskertomuksen nähtäväksi, jos sinulla ei sitä vielä ole, ja pyytäisin neuvolalääkäriä tavaamaan sen yhdessä läpi - tai siellä pelkopolilla. Selviäisi,onko syytä, miksi synnytys meni vaikeaksi vai oliko vaan ikävien sattumusten summa? Sieltä voisi löytyä se lääketieteellinen peruste. Tää on mun mielipide, itse välttäisin vatsan avaamista jos on vaihtoehtoja se ei ole pieni saati vaaraton opereissön...

AIVAN SAIRASTA MITEN SUOMESSA PANTATAAN SEKTIOTA!

En tiedä mitään muuta maata, jossa sitä ei saisi - ainakin rahalla sitten, jos ei muuten! :(

t. yksi joka myös teki vain 1 lapsen pahojen vammojen ja siitä seuranneiden traumojen takia

Vierailija
104/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että kehtaan epäillä, mutta ensinnäkin miten voi revetä niin, ettei puoleen vuoteen pysty istumaan - nehän on pehmeitä kudoksia eikä mitään luunmurtumia - ja toisekseen mikä on todennäköisyys, että tällaisen kokeneella vielä pilleritkin pettää. Ei kannata varmasti enää lotota.

Niin ja kolmanneksi, joku sanoi (ei tainnut olla ap, vai oliko) että synnytyskertomuksessa luki että oli ahdas lantio ja sen takia repesi. Tuota noin, ahtaus tulee luista ja repeäminen tapahtuu pehmytkudoksissa. Jos luut ovat kaposet, vauva ei mahdu syntymään millään, vaan on pakko leikata.

Välilihaa mulla ei enää juuri ole, ohut nahkasuikale vaan. Laskeumat löytyy. Toinen puoli emättimestä ja oikeastaan koko sen puoleinen jalkoväli ja osa persposkestakin on pelkkää arpikudosta.

En muuten tajua, että miksi synnytyssali on ainoa paikka, missä vakavia pehmytkudosvammoja korjailee joku maallikko (eli kätilö) eikä kirurgi?

Vierailija
105/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidät on siellä Suomessa aivopesty tällä sektiovastaisella ajettelulla. Ja monesti pahimpia sektion arvostelijoita ovat nämä ns. täydelliset luomusynnyttäjä mammat, jotka eivät ole edes sektiota itse kokeneet.

Koska suurin osa naisista Suomessa synnyttää veronmaksajien rahoilla, on hyvin ymmärrettävää, että sektio on se viimeinen vaihtoehto, ja monien kokemukset ovatkin juuri hätäsektiosta, eikä suunnitellusta sektiosta. Yrittäkää vihdoin ymmärtää, että ne on kaksi täysin eri asiaa.

Tosiasia on, että hyvin monet tuntemani suomalaiset naiset, jotka asuvat ulkomailla, ovat valinneet suunnitellun sektion yksityissairaalassa, koska se on monissa maissa mahdollista. Kun on pätevä erikoislääkäri, ja lisäksi kokenut anestesilääkäri, sektio on suhteellisen turvallinen, nopea, äidille erittäin helppo, ja lähes täysin kivuton tapa synnyttää lapsi tähän maailmaan. Hintaa toki noille sairaalapäiville kerttyi, mutta oman erinomaisen sektiokokemukseni perusteella en edes miettisi alatiesynnytystä. Oma sektioni oli niin kivuton, että enemmän olen kokenut kipua hammaslääkärillä käydessäni.

Vierailija
106/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidät on siellä Suomessa aivopesty tällä sektiovastaisella ajettelulla. Ja monesti pahimpia sektion arvostelijoita ovat nämä ns. täydelliset luomusynnyttäjä mammat, jotka eivät ole edes sektiota itse kokeneet.

Koska suurin osa naisista Suomessa synnyttää veronmaksajien rahoilla, on hyvin ymmärrettävää, että sektio on se viimeinen vaihtoehto, ja monien kokemukset ovatkin juuri hätäsektiosta, eikä suunnitellusta sektiosta. Yrittäkää vihdoin ymmärtää, että ne on kaksi täysin eri asiaa.

Tosiasia on, että hyvin monet tuntemani suomalaiset naiset, jotka asuvat ulkomailla, ovat valinneet suunnitellun sektion yksityissairaalassa, koska se on monissa maissa mahdollista. Kun on pätevä erikoislääkäri, ja lisäksi kokenut anestesilääkäri, sektio on suhteellisen turvallinen, nopea, äidille erittäin helppo, ja lähes täysin kivuton tapa synnyttää lapsi tähän maailmaan. Hintaa toki noille sairaalapäiville kerttyi, mutta oman erinomaisen sektiokokemukseni perusteella en edes miettisi alatiesynnytystä. Oma sektioni oli niin kivuton, että enemmän olen kokenut kipua hammaslääkärillä käydessäni.

Kun tiedät että lapsen normaali syntymätapa on syntyä alapäästä. Lapsen saanti ole mikään välttämättömyys. Jos ei voi normaaleja asioita tehdä lapsen takia niin sitten ei lasta hankita.

Nykyään naiset ovat seonneet.Lapset halutaa koeputkesta. Mennään hormonihoitoon kun ei olla viitsitty tehdä lapsia ajoissa. Mennään spermapankkiin koska ei haluta lapselle isää. Tehdään sektio koska on liian raskasta synnyttää lapsi. Syötetään lapselle jotain teollista litkua koska ei viitsitä imettää. Lopuksi laitetaan yhteiskunta maksamaan koska ei viitistä elättää omaa lasta. Tosi hyviä äitejä

Vierailija
107/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se miten lapsi tähän maailmaan syntyy, ja määritelmä hyvästä äidistä on kaksi aivan eri asiaa. Se mikä mielestäsi on normaalia on mielestäni aivan eri keskustelu, eikä varsinaisesti kuulu minulle tai edes kiinnosta, miten sinä elät elämääsi ja miten määrittelet normaalin. Kirjotin tänne puolustaakseni niitä äitejä jotka haluavat valita sektion. Heillä tulisi siihen olla oikeus. En kirjottanut, enkä myöskään arvostellut kenenkään muun valintoja. Olen mieslestäni moderni ihminen ja minulle koeputkilapset on normaalia nykypäivää. Ehkä isoäitini synnytti saunassa, minä en.

Vierailija
108/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyspelkopolilla käydään siksi, että käsiteltäisiin edllistä synnytystä ja synnytyspelkoa. Mikäli alatiesynnytys ei tule kyseeseen , varataan viikolla 36 sektioaika.

Ei se ole kiusantekoa, että joutuu käymään useamman kertaa , se on yritystä auttaa. Äidin mieli voi muuttua raskauden aikana, moni joka haluaa sektiota alkuraskaudessa , päätyy itse alatiesynnytykseen. Mikäli haluaa sektion , täytyy sitten selkeästi asia ilmaista niin sektion saa.

Itse olen leikkaussalissa sairaanhoitajana nähnyt niin paljon sektiokomplikaatioita, että ymmärrän kyllä miksi lääkärit koittavat suositella alatiesynnytystä.

Ja kätilö ei ole maallikko , joka ompelee alapään repeämät, kuten joku täällä väitti. Kätilö on saanut koulutuksen siihen ja hän ompelee emättimen ja välilihan pieniä repeämiä päivittäin . Eli monesti kätilö on taitavampi kuin sairaalan gynekologi. Isoissa repeämissä ompelu tapahtuu aina leikkaussalissa ja silloin ompelee erikoislääkäri. Eli jos joku täällä väittää , että on saanut pahat repeämät ( III tai IV-asteen ) ja ne on korjannut kätilö, se ei ole totta.

Vierailija
109/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustavat fanaattisesti sektiota, että repeäisivät peräsuoleen asti ja heidän lapsensa saisivat vammoja synnytyksessä ja vain sen takia, että äitikulta on niin helvetin tyhmä.

Mene hoitoon.

Ei mulla muuta.

Vierailija
110/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta pitkä synnytys, pahat repeämät jne. Vaadin kuopusta odottaessani sektiota. Sanoin, etten uskalla ponnistaa. Pelkopolikäynnit ja päätös siitä, että saan sektion jos haluan. Ja halusinhan minä.

Ei ne pakota. Sun täytyy vain ilmaista itsesi selvästi ja päättäväisesti neuvolassa. Neuvola laittaa lähetteen pelkopolille, jossa asia käsitellään. Sitten vain pidät pääsi loppuun asti. Muista miettiä fiksuja ja rakentavia kommentteja. Hyviä perusteluja. Ei ne kuuntele "mutku mä haluun!" vastauksia.

Vierailija
111/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pahat repeämät joiden todellisuus ei valjennut aivan heti. Kätilöt aloittivat ompelemaan kunnes huomasivat, että repeämä jatkuukin sulkijalihakseen asti. Ompelu päättyi siihen ja siirryin leikkuriin jossa homman hoiti lääkäri. Ja jälkitarkastus oli sairaalassa, ei neuvolassa.

Ja kätilö ei ole maallikko , joka ompelee alapään repeämät, kuten joku täällä väitti. Kätilö on saanut koulutuksen siihen ja hän ompelee emättimen ja välilihan pieniä repeämiä päivittäin . Eli monesti kätilö on taitavampi kuin sairaalan gynekologi. Isoissa repeämissä ompelu tapahtuu aina leikkaussalissa ja silloin ompelee erikoislääkäri. Eli jos joku täällä väittää , että on saanut pahat repeämät ( III tai IV-asteen ) ja ne on korjannut kätilö, se ei ole totta.

Vierailija
112/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se miten lapsi tähän maailmaan syntyy, ja määritelmä hyvästä äidistä on kaksi aivan eri asiaa. Se mikä mielestäsi on normaalia on mielestäni aivan eri keskustelu, eikä varsinaisesti kuulu minulle tai edes kiinnosta, miten sinä elät elämääsi ja miten määrittelet normaalin. Kirjotin tänne puolustaakseni niitä äitejä jotka haluavat valita sektion. Heillä tulisi siihen olla oikeus. En kirjottanut, enkä myöskään arvostellut kenenkään muun valintoja. Olen mieslestäni moderni ihminen ja minulle koeputkilapset on normaalia nykypäivää. Ehkä isoäitini synnytti saunassa, minä en.

"Heillä tulisi siihen olla oikeus"

Ei valtion rahoilla. Sektio on vaarallinen myös lapselle. Jos sinun lapsi syntyy sektiolla niin seuraavan lapsen saaminen on vaikeampaa. Kun sellaista ei olekkaan kun vaaraton sektio tai mikään operaatio. Se vaikuttaa seuraavan lapsen kehitykseen sun sisällä. Siksi LÄÄKÄRI päättää sektiosta ei synnyttäjä.

Vierailija
113/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valtion rahoilla. Sektio on vaarallinen myös lapselle. Jos sinun lapsi syntyy sektiolla niin seuraavan lapsen saaminen on vaikeampaa. Kun sellaista ei olekkaan kun vaaraton sektio tai mikään operaatio. Se vaikuttaa seuraavan lapsen kehitykseen sun sisällä. Siksi LÄÄKÄRI päättää sektiosta ei synnyttäjä.

Onpas täällä nyt hyvää uskoa minkä tahansa lääkärin kaikkivoipaisuuteen. Huomautan, että ei ole sellaista asiaa kuin kaikkien lääkärien jakamaton, kollegiaalinen yksimielisyys. :-)

Lääkärit ovat samanlaisia ihmisiä kuin me kaikki muut sillä erotuksella että heillä on koulutuksen ja kokemuksen tuoma pätevyys hoitaa oman erityisalansa sairaan- ja terveydenhoitoa. Kellä parempi, kellä huonompi. Suuria eroja löytyy myös potilaan tilanteen ymmärtämisessä ja huomioimisessa.

Sektion hieman suurempi hintalappu on täysin triviaali jos sektiolla kyetään estämään synnytyksen jälkeisiä ongelmia.

Suomessa maailman mittakaavassa katsoen erikoinen suhtauminen sektioon vrt. viiteryhmämme 'kehittyneet teollisuusmaat'.

Verojen nettomaksajana toivon, että sektioasia otettaisiin tarkempaan tarkasteluun siten ettei turhia riskejä oteta ja näin aiheuteta hyvinkin suuria synnytyksen jälkeisiä kustannuksia. (äidin ja lapsen sekä myös isän fyysiset ja mielenterveydelliset ongelmat)

Miksi se on niin vaikeaa muistaa että hyvinvoipa äiti on lapselle paras tae vauvaiän hyvinvoinnista?

Vierailija
114/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko ap sen sektion vai vaahdottiinko täällä turhasta?

Lapsihan täyttää pian 2v.

Vierailija
115/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama tilanne, sillä erolla että vauvan sydänäänten heiketessä esikoinen oli pakko leikata. Toivuin hitaasti, vauva oli viikon teho-osastolla ja minulle jäi traumat.

Heti kun tein plussan kuopuksesta, sanoin neuvolassa että alakautta en synnytä. Pääsin pelkohoitajalle joka sattui olemaan kätilönä esikoisen synnytyksessä ja hän sanoi heti että ei, ei alatiesynnytystä, hän leikkaa vaikka itse sitten :D

Tämän jälkeen pääsin / jouduin osastoylilääkärin puheille (mies) ja me juttelimme asioista ja kerroin miksi haluan sektion, hän luki tarkkaan paperini ja ehdotti että yrittäisin alakautta, hän lupaa olla mukana koko synnytyksen ajan. En suostunut ja perustelin omat ajatukseni jolloin hän sanoi että kyllä hän suostuu sektioon, perustelut on hyvät ja aiempi synnytyskokemus puoltaa tilannetta. Pyysin vielä sektiopäätöksen kirjallisena jonka hän ihan ystävällisesti suostui potilaspapereihin tekemään.

Koin ihanan sektion josta olen aina kiitollinen !

Älä luovuta, pysy kannassasi ja ole järkähtämätön mutta valmis myös perustelemaan kantasi.

Vierailija
116/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista, samanlaista synnytystä ei ole.

Rentoudu, aloita normaalilla synnytyksellä.

Tietoisena että pääset sektioon.

Synnytin itse kyseisellä tavalla.

SEKTIO ON KUITENKIN RANKKA JA TOIPUMINEN, TODELLA EPÄMIELLYTTÄVÄÄ, JA SIINÄ ON AINA RISKINSÄ.

mutta ota yhteyttä synnytys pelkääjiin..pelko on luonnolista. VAADI SEKTIO JOS ET PÄÄSE YLI.

sUUREN KIVUN KOKEMUS JÄÄ AIVOKARTALLE MUISTIIN JA SYNNYTYS VOI VAIKEUTUA JOS AIVOT AKTIVOITUVAT MUISTAMAAN EDELLISEN TRAUMAN.

ONNEA JA USKALLUSTA ELÄMÄÄN SINULLE

ONNEA ONNEA

Vierailija
117/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrot rauhallisesti mutta päättäväisesti, ettet pystynyt itse osallistumaan alkuun hoitoon kipujen takia lainkaan ja tuo istumaongelma.

Itse olen ollut hätäsektiossa (en edes halua kertoa) sekä sen jälkeen suunnitellussa sektiossa ja molemmat leikkaukset onnistuivat. Molemmista kotiuduin 3. päivänä.

Vierailija
118/118 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko ap sen sektion vai vaahdottiinko täällä turhasta?

Lapsihan täyttää pian 2v.

Jestas, niinpä onkin:) en lainkaan katsonut aloittaneen päivämäärä.. Niin, miten kävi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä