Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko on näin vaikeaa saada sektiota?

Vierailija
03.02.2011 |

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan onko paniikki- ja ahdistushäiriöstä kärsivänä mahdollista saada sektio? Tällä hetkellä RV 21 menossa ja nyt jo hirveä ahdistus päivittäin kun pelkään sitä alatiesynnytystä niin paljon. Neuvolasta laitettiin tietenkin lähete pelkopolille, mutta pelkään etteivät ymmärrä minua ja joudun kärismään tästä ahdistuksesta koko loppuraskauden... =( Ei varmasti tee vauvallekaan hyvää kun mamma angstaa koko ajan.

Vierailija
62/118 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että kehtaan epäillä, mutta ensinnäkin miten voi revetä niin, ettei puoleen vuoteen pysty istumaan - nehän on pehmeitä kudoksia eikä mitään luunmurtumia - ja toisekseen mikä on todennäköisyys, että tällaisen kokeneella vielä pilleritkin pettää. Ei kannata varmasti enää lotota. Niin ja kolmanneksi, joku sanoi (ei tainnut olla ap, vai oliko) että synnytyskertomuksessa luki että oli ahdas lantio ja sen takia repesi. Tuota noin, ahtaus tulee luista ja repeäminen tapahtuu pehmytkudoksissa. Jos luut ovat kaposet, vauva ei mahdu syntymään millään, vaan on pakko leikata.

Kelpaiskohan sulle repeämät emätimesytä peräsuoleen? Vammat vaativat pari korjausleikkausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua voi kukaan pakottaa synnyttämään alakautta, kun sanot, ettet synnytä!!!! i]

Kyllä se on Isä Jumala (tai Luontoäiti) joka _voi vain pakottaa_ synnyttämään alakautta.. vaikka mitä sanoisit heille.

Vierailija
64/118 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA sektiossa se riski on KAKSINKERTAINEN.. Sektiohaavakaan ei oo mikään pikkujuttu ja se jos mikä invalidisoi, etenkin ekan sektion jälkeen. Kannattaa todella miettiä.. ja esim. voit vaatia lantion kuvauksen viimeisillä viikoilla ja he voivat mitata ihan sen et mahtuuko sen sieltä tulemaan normaalisti.

Suomessa sektion riskejä mittaavat tilastot kattavat kaikki sektiot, joista suurin osa on hätä- tai kiireellisiä sektioita. Niissä riskit ovat huomattavasti suurempia kuin suunnitelluissa sektioissa. Suunnittellusti tehdyissä sektioissa ongelmia on Suomessa erittäin vähän.

Voidaan siis ajatella, että sektioista aiheutuneet riskit ovat pääosin epäonnistuneiden alatiesynnytysten riskejä, joista suuri osa olisi vältetty sillä, ettei oltaisi yritetty alatietä vaan tehty suunniteltu sektio.

Lisäksi, suunniteltu sektio on vauvalle kaikkein turvallisin tapa syntyä.

Vierailija
65/118 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toisen lapsen alatiesynnytys oli kokemuksena erittäin kamala.

Kun pitkän, pitkän ikäeron jälkeen suunnittelin kolmatta, käsin terv.asemalla kysymässä sektioon liittyen. Terv.keskuslääkäri sanoi, ettei ketään pakoteta synnyttämään.

Raskauden alkuvaiheilla olin jo neuvolassa hysteerinen ja sain hyvin pian ajan naistenklinikalle, jossa ystävällinen lääkäri jutteli, että jos vauva syntyy kovin etuajassa, voisi alatiesnnytys onnistua.

Neuvolassa sanoin, että jos en saa sekiota, tämä lapsi menee abottiin. Alateitse en synnytä.

Minä olin kauhuissani.

Olin koko vastaanoton liki hysteerinen ja hyperventiloin ajatuksestakin että pitäisi synnyttää.

Pelko oli todellinen, mutta .. no, minä olen vähän tällainen dramaattinen kaikessa ilmaisussani.

Sinun pelkosi on aivan varmasti aivan paljon suurempi kuin minun, mutta olet järkevä ja asiallinen ja kuvittlet että asiat hoituvat faktatiedoilla?

Ensi kerralla ota toinen taktiikka.

Kerro, että synnytyksen pelko on saanut sinut jo ahdistumaan , heräilet keskellä yötä, saat adistus- ja itkukohtauksia ja että koko lapsi on pelkkä vahinko.

Psyykkaa itsesi itkuiseksi, ahdistuneeksi ja ilmoita, ettet lähde tästä ennenkuin sinulle on luvattu sektio. Lapsi on vahinko, et olisi toista tehnytkään juuri tuon kokemuksen takia, jne.

Vierailija
66/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite just rupesin kaivamaan näitä ketjuja esiin, kun tuntuu, että on kivinen seinä vastassa tuon sektion kanssa. Joka vastaanottokerralla siitä saa taistella vaikka on riskiraskaus kyseessä. Väsyttää ja itkettää. Ja tuntuu, että ovat vain vastaan eivätkä halua tukea minua tämän raskauden läpi viemisessä.

Itsellä siis lievästi lisääntynyt kohdun repeämäriski, synnynnäinen sidekudossairaus ja lisäksi käyn terapiassa viikoittain ihan muutenkin. Sisätautilääkäri esim. sanoi suullisesti, että kahdesta huonosta vaihtoehdosta sektio on se parempi, muttei sitten kuitenkin kirjannut paperiin. Sen jälkeen sitten oon taistellut jokaisen gynen kanssa, yrittänyt selittää että pelkään niin että uskon sekoavani alateisynnytyksessä. Aina ne sitten lopulta antaa perää, mutta sitten kun lukee jälkikäteen papereita, niin "suunniteltu sektio" on muuttunut "sektiotoiveeksi". Yhdellä kaverillä kohtu repesi ja toinen ei uskalla saada enempää lapsia, kun synnytys oli niin hirveä ja kummallakin siis eka sektioja toinen pakotettiin alatiehen.

Näyttää vaativan ihan epäinhimillisiä ponnisteluja saada ne tajuamaan, ettei alatiesynnytys onnistu, jos meinaan haluavat, että äiti on synnytyksen jälkeen järjissään.

Vierailija
67/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just ihan niinkuin haluavat. Rahaa täytyy tietty vähän olla (n.3000-4000€) tai yksityinen sairasvakuutus. Perätilat ja monikkoraskaudet leikataan AINA julkisellakin, siitä ei edes keskustella vaikka äiti haluaisikin alakautta.

Eikö Suomessakin voisi olla joku yksityisklinikka, joka näitä sektioita tekisi. Varmasti riittäisi asiakkaita.

Vierailija
68/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sektion riskejä mittaavat tilastot kattavat kaikki sektiot, joista suurin osa on hätä- tai kiireellisiä sektioita. Niissä riskit ovat huomattavasti suurempia kuin suunnitelluissa sektioissa. Suunnittellusti tehdyissä sektioissa ongelmia on Suomessa erittäin vähän.

Voidaan siis ajatella, että sektioista aiheutuneet riskit ovat pääosin epäonnistuneiden alatiesynnytysten riskejä, joista suuri osa olisi vältetty sillä, ettei oltaisi yritetty alatietä vaan tehty suunniteltu sektio.

Lisäksi, suunniteltu sektio on vauvalle kaikkein turvallisin tapa syntyä.

Vaikka olenkin kaksi synnyttänyt erittäin helposti alakautta.

Vierailija
69/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksenkaan jälkeen saa sektiota tappelematta asiasta. Mikä niitä lääkäireitä oikein vaivaa :o.

Luulen että sektiokielteisyys johtuu siitä että sektio tulee paljon kalliimmaksi kuin alatiesynnytys. Lääkäreillä/kätilöillä on varmaan tietyt kiintiöt tai suositukset jonka yli ei saisi mennä. Korjatkaa jos erehdyn.

Tämä kyllä selittäisi nuo erikoismaksuluokat ja esim. espanjalaisten yksityisklinikkojen sektiomyönteisyyden.

Vierailija
70/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin on ollut kipuja alatiesynnytyksen jälkeen, en silti kun hätätilanteessa antaisi tehdä sektiota, se on kuitenkin aina leikkaus!

se sun pilluus kaivaa,jos joku haluaa sektion?

turhaan kiillotat sädekehääsi!kärsimys ei jalosta ketään!

on ollut normaali synnytys mutta ap:lla ei ole ollut. Tottakai ap saat sektion, missä kaupungissa asut?

Vierailija
71/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin on ollut kipuja alatiesynnytyksen jälkeen, en silti kun hätätilanteessa antaisi tehdä sektiota, se on kuitenkin aina leikkaus!

Millä mittasit että tuo, jolle vastasit, kivut oli yhtä vähäiset? Näitä minäkeskeisiä peräreiän kautta maailmaa tarkastelevia riittää...

Vierailija
72/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää miten toisia kaivelee noin paljon jos joku haluaa sektion. Miten se voi aiheuttaa noin suuria tunteita täysin tuntemattomille ja ulkopuolisille ihmisille. Ihan pimeetä.

Vierailija
73/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

Katsos lapsen normaali tapa syntytä on syntyä alakautta. Jos et voi alakautta synnyttää niin miksi edes hankkiudut raskaaksi? Sektio pitäisi olla vielä vaikeampi saada

Vierailija
74/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksenkaan jälkeen saa sektiota tappelematta asiasta. Mikä niitä lääkäireitä oikein vaivaa :o.

Luulen että sektiokielteisyys johtuu siitä että sektio tulee paljon kalliimmaksi kuin alatiesynnytys. Lääkäreillä/kätilöillä on varmaan tietyt kiintiöt tai suositukset jonka yli ei saisi mennä. Korjatkaa jos erehdyn.

Tämä kyllä selittäisi nuo erikoismaksuluokat ja esim. espanjalaisten yksityisklinikkojen sektiomyönteisyyden.

Espanjan klinikat nyt ovat muutenkin todella kyseenalaisia. Sille on suuret terveydenlliset syyt. Niin lapsen kuin äidin takia. Kolmas syy on se että jos haluaa lapsia pitää olla valmis ne synnyttämään. Jos ei voi edes omaa lasta synnyttää niin miksi hankkiutuu raskaaksi?

Vierailija
75/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite just rupesin kaivamaan näitä ketjuja esiin, kun tuntuu, että on kivinen seinä vastassa tuon sektion kanssa. Joka vastaanottokerralla siitä saa taistella vaikka on riskiraskaus kyseessä. Väsyttää ja itkettää. Ja tuntuu, että ovat vain vastaan eivätkä halua tukea minua tämän raskauden läpi viemisessä.

Itsellä siis lievästi lisääntynyt kohdun repeämäriski, synnynnäinen sidekudossairaus ja lisäksi käyn terapiassa viikoittain ihan muutenkin. Sisätautilääkäri esim. sanoi suullisesti, että kahdesta huonosta vaihtoehdosta sektio on se parempi, muttei sitten kuitenkin kirjannut paperiin. Sen jälkeen sitten oon taistellut jokaisen gynen kanssa, yrittänyt selittää että pelkään niin että uskon sekoavani alateisynnytyksessä. Aina ne sitten lopulta antaa perää, mutta sitten kun lukee jälkikäteen papereita, niin "suunniteltu sektio" on muuttunut "sektiotoiveeksi". Yhdellä kaverillä kohtu repesi ja toinen ei uskalla saada enempää lapsia, kun synnytys oli niin hirveä ja kummallakin siis eka sektioja toinen pakotettiin alatiehen.

Näyttää vaativan ihan epäinhimillisiä ponnisteluja saada ne tajuamaan, ettei alatiesynnytys onnistu, jos meinaan haluavat, että äiti on synnytyksen jälkeen järjissään.

Miksi hankkiudut raskaaksi jos et halua synnyttää? Joko haluat kaiken mitä lapsi tuo tullessaan (myös raskausajan ja synnytyksen) tai sitten et hankkiudu raskaaksi

Vierailija
76/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkiudut raskaaksi jos et halua synnyttää? Joko haluat kaiken mitä lapsi tuo tullessaan (myös raskausajan ja synnytyksen) tai sitten et hankkiudu raskaaksi

Höpsis. Saan lapsen kuukauden päästä suunnitellulla sektiolla. Missään ei ole kuule tuollaista sääntöä että lasta ei saa hankkia jos ei ole av-palstan paskapäältä käynyt pyytämässä lupaa. Muutenkin on pikkuisen vammaista kehottaa raskaana olevaa olemaan hankkiutumatta raskaaksi. Se on oikeastaan ihan huono neuvo ja vaikea noudattaa.

Vierailija
77/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa sektion, kun sitä vaadit. Ensimmäinen synnytyskokemuksesi on jo tarpeeksi, siihen päälle ahdas lantio. Minulla yksi sektio takana ja toinenkin tulee syntymään sektiolla, vaikka sitten pitäisi ulkomaille lähteä.

Jos et halua niitä synnyttää?

Vierailija
78/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa sektion, kun sitä vaadit. Ensimmäinen synnytyskokemuksesi on jo tarpeeksi, siihen päälle ahdas lantio. Minulla yksi sektio takana ja toinenkin tulee syntymään sektiolla, vaikka sitten pitäisi ulkomaille lähteä.

Jos et halua niitä synnyttää?

Hankkiiko joku lapsia sen takia että saa synnyttää?

Vierailija
79/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole veronmaksajien velvollisuus maksaa sun sektiota.

- komplisoitunut keisarileikkaus 3716 euroa

- keisarileikkaus ilman komplikaatioita 2367 euroa

- alatiesynnytys, jossa ongelmia 2609 euroa

- ongelmaton alatiesynnytys 1664 euroa

- alatiesynnytys, jossa kohdun kaavinta/sterilointi 3416 euroa

- alatiesynnytys ja muu synnytykseen liittyvä toimenpide 2594 euroa

Vierailija
80/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Saan lapsen kuukauden päästä suunnitellulla sektiolla. Missään ei ole kuule tuollaista sääntöä että lasta ei saa hankkia jos ei ole av-palstan paskapäältä käynyt pyytämässä lupaa. Muutenkin on pikkuisen vammaista kehottaa raskaana olevaa olemaan hankkiutumatta raskaaksi. Se on oikeastaan ihan huono neuvo ja vaikea noudattaa.

Se on nähkääs täysin lääkärin päätettävissä tehdäänkö vai ei. Sinä sitä et päätä.

Mutta tiesit sen ennen kuin tulit raskaaksi. Kai tämä on viimeinen lapsesi?

Sektio pitäisi tulla maksulliseksi. Jokainen joka sen mistä tahansa syystä haluaa pitäisi maksaa koko synnytys itse. On se ihme että vaikka on ilmaiset sairaalat ja synnytys niin vielä kehdataan vaatia sitä ja tätä. Halutaan lapsia mutta ei haluta niitä synnyttää. Jo se kertoo että ei pitäisi koko lasta tehdä. Jos on fyysinen este synnytykselle niin ei pitäisi koskaan lapsia hankkiakkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä