Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko on näin vaikeaa saada sektiota?

Vierailija
03.02.2011 |

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole veronmaksajien velvollisuus maksaa sun sektiota.

- komplisoitunut keisarileikkaus 3716 euroa

- keisarileikkaus ilman komplikaatioita 2367 euroa

- alatiesynnytys, jossa ongelmia 2609 euroa

- ongelmaton alatiesynnytys 1664 euroa

- alatiesynnytys, jossa kohdun kaavinta/sterilointi 3416 euroa

- alatiesynnytys ja muu synnytykseen liittyvä toimenpide 2594 euroa

Suomessa ei ole yksityistä synnytyssairaalaa. Luuletko tosiaan ettei sellaiseen mentäisi riemusta kiljuen jos olisi.

Vierailija
82/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa sektion, kun sitä vaadit. Ensimmäinen synnytyskokemuksesi on jo tarpeeksi, siihen päälle ahdas lantio. Minulla yksi sektio takana ja toinenkin tulee syntymään sektiolla, vaikka sitten pitäisi ulkomaille lähteä.

Jos et halua niitä synnyttää?

Hankkiiko joku lapsia sen takia että saa synnyttää?

Se kuuluu asiaan. Jos ei halua tehdä sitä asiaa mihin nainen on syntynyt niin miten voi hoitaa lapsia. Seuraavaksi sanotaan että ei voi imettää. Jos taas on fyysinen vika niin sellaisen ihmisen ei koskaan pitäisi edes hankkia lapsia. Jos ei ole perusterve (tarkoittaa myös lisääntymiselimiä) niin lapsia ei pidä hankkia. Lapsi ei ole perusoikeus. Se on erityisoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite just rupesin kaivamaan näitä ketjuja esiin, kun tuntuu, että on kivinen seinä vastassa tuon sektion kanssa. Joka vastaanottokerralla siitä saa taistella vaikka on riskiraskaus kyseessä. Väsyttää ja itkettää. Ja tuntuu, että ovat vain vastaan eivätkä halua tukea minua tämän raskauden läpi viemisessä.

Itsellä siis lievästi lisääntynyt kohdun repeämäriski, synnynnäinen sidekudossairaus ja lisäksi käyn terapiassa viikoittain ihan muutenkin. Sisätautilääkäri esim. sanoi suullisesti, että kahdesta huonosta vaihtoehdosta sektio on se parempi, muttei sitten kuitenkin kirjannut paperiin. Sen jälkeen sitten oon taistellut jokaisen gynen kanssa, yrittänyt selittää että pelkään niin että uskon sekoavani alateisynnytyksessä. Aina ne sitten lopulta antaa perää, mutta sitten kun lukee jälkikäteen papereita, niin "suunniteltu sektio" on muuttunut "sektiotoiveeksi". Yhdellä kaverillä kohtu repesi ja toinen ei uskalla saada enempää lapsia, kun synnytys oli niin hirveä ja kummallakin siis eka sektioja toinen pakotettiin alatiehen.

Näyttää vaativan ihan epäinhimillisiä ponnisteluja saada ne tajuamaan, ettei alatiesynnytys onnistu, jos meinaan haluavat, että äiti on synnytyksen jälkeen järjissään.

Miksi hankkiudut raskaaksi jos et halua synnyttää? Joko haluat kaiken mitä lapsi tuo tullessaan (myös raskausajan ja synnytyksen) tai sitten et hankkiudu raskaaksi

Höpsis. Saan lapsen kuukauden päästä suunnitellulla sektiolla. Missään ei ole kuule tuollaista sääntöä että lasta ei saa hankkia jos ei ole av-palstan paskapäältä käynyt pyytämässä lupaa. Muutenkin on pikkuisen vammaista kehottaa raskaana olevaa olemaan hankkiutumatta raskaaksi. Se on oikeastaan ihan huono neuvo ja vaikea noudattaa.

Se on nähkääs täysin lääkärin päätettävissä tehdäänkö vai ei. Sinä sitä et päätä.

Mutta tiesit sen ennen kuin tulit raskaaksi. Kai tämä on viimeinen lapsesi?

Sektio pitäisi tulla maksulliseksi. Jokainen joka sen mistä tahansa syystä haluaa pitäisi maksaa koko synnytys itse. On se ihme että vaikka on ilmaiset sairaalat ja synnytys niin vielä kehdataan vaatia sitä ja tätä. Halutaan lapsia mutta ei haluta niitä synnyttää. Jo se kertoo että ei pitäisi koko lasta tehdä. Jos on fyysinen este synnytykselle niin ei pitäisi koskaan lapsia hankkiakkaan.

Maksaisin sektiosta ilomielin, mutta joku päätti poistaa erikoismaksuluokan vuonna 2008. Minkä minä sille voin ettei raha kelpaa.

Vierailija
84/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa sektion, kun sitä vaadit. Ensimmäinen synnytyskokemuksesi on jo tarpeeksi, siihen päälle ahdas lantio. Minulla yksi sektio takana ja toinenkin tulee syntymään sektiolla, vaikka sitten pitäisi ulkomaille lähteä.

Se kuuluu asiaan. Jos ei halua tehdä sitä asiaa mihin nainen on syntynyt niin miten voi hoitaa lapsia. Seuraavaksi sanotaan että ei voi imettää. Jos taas on fyysinen vika niin sellaisen ihmisen ei koskaan pitäisi edes hankkia lapsia. Jos ei ole perusterve (tarkoittaa myös lisääntymiselimiä) niin lapsia ei pidä hankkia. Lapsi ei ole perusoikeus. Se on erityisoikeus.

Helposti voi kuule hoitaa lasta sektion jälkeenkin. Tuhannet äidit maailmassa ovat pystyneet tuohon.

Vierailija
85/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole yksityistä synnytyssairaalaa. Luuletko tosiaan ettei sellaiseen mentäisi riemusta kiljuen jos olisi.

Jos haluaa lapsen niin rahaa on niin paljon kuin tarvis on.

Sinuna en hankkisi enää lapsia jos se on noin vaikeata. Jos et viitsi edes omaa lastasi synnyttää.

Vierailija
86/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite just rupesin kaivamaan näitä ketjuja esiin, kun tuntuu, että on kivinen seinä vastassa tuon sektion kanssa. Joka vastaanottokerralla siitä saa taistella vaikka on riskiraskaus kyseessä. Väsyttää ja itkettää. Ja tuntuu, että ovat vain vastaan eivätkä halua tukea minua tämän raskauden läpi viemisessä.

Itsellä siis lievästi lisääntynyt kohdun repeämäriski, synnynnäinen sidekudossairaus ja lisäksi käyn terapiassa viikoittain ihan muutenkin. Sisätautilääkäri esim. sanoi suullisesti, että kahdesta huonosta vaihtoehdosta sektio on se parempi, muttei sitten kuitenkin kirjannut paperiin. Sen jälkeen sitten oon taistellut jokaisen gynen kanssa, yrittänyt selittää että pelkään niin että uskon sekoavani alateisynnytyksessä. Aina ne sitten lopulta antaa perää, mutta sitten kun lukee jälkikäteen papereita, niin "suunniteltu sektio" on muuttunut "sektiotoiveeksi". Yhdellä kaverillä kohtu repesi ja toinen ei uskalla saada enempää lapsia, kun synnytys oli niin hirveä ja kummallakin siis eka sektioja toinen pakotettiin alatiehen.

Näyttää vaativan ihan epäinhimillisiä ponnisteluja saada ne tajuamaan, ettei alatiesynnytys onnistu, jos meinaan haluavat, että äiti on synnytyksen jälkeen järjissään.

Miksi hankkiudut raskaaksi jos et halua synnyttää? Joko haluat kaiken mitä lapsi tuo tullessaan (myös raskausajan ja synnytyksen) tai sitten et hankkiudu raskaaksi

Höpsis. Saan lapsen kuukauden päästä suunnitellulla sektiolla. Missään ei ole kuule tuollaista sääntöä että lasta ei saa hankkia jos ei ole av-palstan paskapäältä käynyt pyytämässä lupaa. Muutenkin on pikkuisen vammaista kehottaa raskaana olevaa olemaan hankkiutumatta raskaaksi. Se on oikeastaan ihan huono neuvo ja vaikea noudattaa.

Se on nähkääs täysin lääkärin päätettävissä tehdäänkö vai ei. Sinä sitä et päätä.

Mutta tiesit sen ennen kuin tulit raskaaksi. Kai tämä on viimeinen lapsesi?

Sektio pitäisi tulla maksulliseksi. Jokainen joka sen mistä tahansa syystä haluaa pitäisi maksaa koko synnytys itse. On se ihme että vaikka on ilmaiset sairaalat ja synnytys niin vielä kehdataan vaatia sitä ja tätä. Halutaan lapsia mutta ei haluta niitä synnyttää. Jo se kertoo että ei pitäisi koko lasta tehdä. Jos on fyysinen este synnytykselle niin ei pitäisi koskaan lapsia hankkiakkaan.

Maksaisin sektiosta ilomielin, mutta joku päätti poistaa erikoismaksuluokan vuonna 2008. Minkä minä sille voin ettei raha kelpaa.

Maailmalla on sairaaloita. Sinne vaan. Yhdysvalloissa on ainakin klinikoita

Vierailija
87/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lapsen niin rahaa on niin paljon kuin tarvis on.

Sinuna en hankkisi enää lapsia jos se on noin vaikeata. Jos et viitsi edes omaa lastasi synnyttää.

Ei se ole yhtään vaikeaa. Menen vain siihen pötköttämään, maha leikataan auki ja lapsi otetaan ulos. Jos se olisi vaikeaa menisin ulkomaille, mutta vaikuttaa niin helpolta että en nyt viitsi.

Vierailija
88/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan oikeasti ole näin pöljä, eihän? Kuule kultapieni, eiköhän se äitiyden mitta ole jossain ihan muualla kuin synnyttämisessä ja imetyksessä. Jos tämä ei ole sinulle ja muille kaltaisillesi jo selvinnyt, menkää opettelemaan elämää sinne lastenne pariin.

T: 3 x alakautta synnyttänyt ja kaikki kolme imettänyt (tämä on valitettavasti pakko mainita, koska kyseessä on av, enkä jaksa puolustella itseäni ääliöille), joka ei voisi uneksiakaan pätevänsä jollain noin naurettavalla asialla. Oikeasti, hankkikaa oikea elämä ja menkää vaikka opiskelemaan jotain hyödyllistä ja ajattelukykyä kehittävää.

Vierailija
89/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiestäkin ollaan harkittu, olo alkaa olla aika epätoivoinen [\i]

Olisi hyvä jos aiheesta olisi ennakkotapaus. Et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen vastaavassa tilanteessa.

Minun mielestä on varsin kummallista resurssien hukkaamista jos sektiota ei anneta riittävien indikaatioiden perusteella. Välillä tuntuu siltä, että siinä olisi joissain tapauksissa kyseessä jopa jonkinasteinen naisviha. "Sinähän akka synnytät alakautta, repesi se perä sitten tai ei"

Vierailija
90/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi kuule hoitaa lasta sektion jälkeenkin. Tuhannet äidit maailmassa ovat pystyneet tuohon.

Lapsen voi tehdä melkein kuka vaan nykyään. Vaikka vammainen, HIV potilas tai narkkari. Se ei tarkoita että heistä tulee hyviä vanhempia. Ensimmäinen vaatimus on se että on fyysisesti niin terve että voi hoitaa kaikki velvollisuudet. Synnytyksen, imetyksen jne. Sekä pitää olla rahaa elättää lapsi. Niin toimii vastuuntuntoinen ihminen. Jos ei ole kykenevä niin tunnustaa sen eikä hanki niitä lapsia. Mutta suomessa jopa sosiaalituella elävät hankkivat lapsia. Joten ei kai kauheasti voi vaatia...

Vierailija
91/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiestäkin ollaan harkittu, olo alkaa olla aika epätoivoinen [\i]

Olisi hyvä jos aiheesta olisi ennakkotapaus. Et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen vastaavassa tilanteessa.

Minun mielestä on varsin kummallista resurssien hukkaamista jos sektiota ei anneta riittävien indikaatioiden perusteella. Välillä tuntuu siltä, että siinä olisi joissain tapauksissa kyseessä jopa jonkinasteinen naisviha. "Sinähän akka synnytät alakautta, repesi se perä sitten tai ei"

Sinä et tiedä lääketieteestä mitään. Lääkäri tietää. Sinä et myöskään maksa sitä yhteiskunta maksaa. Joten sinun mielipiteellä ei ole väliä

Vierailija
92/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi tehdä melkein kuka vaan nykyään. Vaikka vammainen, HIV potilas tai narkkari. Se ei tarkoita että heistä tulee hyviä vanhempia. Ensimmäinen vaatimus on se että on fyysisesti niin terve että voi hoitaa kaikki velvollisuudet. Synnytyksen, imetyksen jne. Sekä pitää olla rahaa elättää lapsi. Niin toimii vastuuntuntoinen ihminen. Jos ei ole kykenevä niin tunnustaa sen eikä hanki niitä lapsia. Mutta suomessa jopa sosiaalituella elävät hankkivat lapsia. Joten ei kai kauheasti voi vaatia...

Sähän alat pikkuhiljaa päästä sinne asian ytimeen. Se terveyden säilyttäminen mullakin siinä sektiossa on mielessä ja se että sen jälkeen olen sellaisessa kunnossa että pystyn lasta hoitamaan, toisin kuin perseelleen menneen alatiesynnytyksen jälkeen. Lääkärit on tulleet kanssani samaan lopputulokseen että hyvä idea. Enää tarvitsisi vakuuttaa muutama av-mamma... Paitsi että! Eihän minun tarvitsekkaan!

Vierailija
93/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäminenkin. Muutama tuttu asuu pk-seudulla ja he ovat pääsääntöisesti kertoneet, että ovat saaneet sektion helpolla ja ovat ihmetelleet, että se on täällä näin vaikeaa.

En vaan tosiaan tiedä, että onko se mahdollista mennä suunnitellusti toiselle paikkakunnalle sektioon.

ap

pakko synnyttää siellä varsinais Suomessa??

Kyllä pk-seudulla heltiää sektio, sullekin ois jo myönnetty se kertomasi perusteella.

Ketään ei voida pakottaa alatiesynnytykseen. Pidät vain itses nyt kovana!!

toiselle paikkakunnalle pääset kun siirrät kirjasi vaikka loppuraskauden ajaksi ystäväsi luo ja majailet siellä. Muutoin eri sairaalaan synnyttämään tai etenkin suunniteltuun sektioon pääseminen varmaan on aika mahdotonta.

Vierailija
94/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssairaalan saa nykyään valita ihan vapaasti. Uskon kyllä että ap sen sektion saa missä vaan, kun ei vaan anna periksi.

Vierailija
95/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen hintatilasto,

minulla takana alatiesynnytys (jonka jälkeen yli kuukausi myöhemmin jouduttiin vielä kaapimaan istukanjämät nukutuksessa) hintaa siis tullut vähintään 3416 euroa.

Kysyn silti, minkä arvoinen on lapsen elämä??? Mikä sen hinnaksi lasketaan, että lääkäri päätti virheellisesti jatkaa alatiesynnytystä (kun olisi pitänyt tehdä se kalliimpi sektio) ja lapsi menehtyi.

seuraavassa raskaudessa kukaan ei kehannut edes ehdottaa, että kokeillaampa sitä halvempaa alatiesynnytystä taas ensin ja saat sitten järjestää taas lapsellesi hautajaiset...

Vierailija
96/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

Katsos lapsen normaali tapa syntytä on syntyä alakautta. Jos et voi alakautta synnyttää niin miksi edes hankkiudut raskaaksi? Sektio pitäisi olla vielä vaikeampi saada

Taidat olla itse maho kun noin katkera olet.

Vierailija
97/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedät etukäteen meneeks synnytyksess kaikki ok. Tosi ihqu oot!

Mutta vakavasti, jos oma lapsesi kuolisi synnytyksessä niin sinähän et tietenkään valitsisi veronmaksajien rahoja tuhlaavaa sektiota lapsesi pelastukseksi. Et koska olet siinä tapauksessa vajaa äiti, jonka ei olisi pitänyt edes haaroja levitelläkään.

Vierailija
98/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastustavat fanaattisesti sektiota, että repeäisivät peräsuoleen asti ja heidän lapsensa saisivat vammoja synnytyksessä ja vain sen takia, että äitikulta on niin helvetin tyhmä.

Vierailija
99/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse tapella. Ei edes itkupotkuraivota.

Kuuntelin asiallisesti ja selitin oman kantani rauhallisesti.

Sain sektion.

Mutta ei sekään kyllä onni ja autuus ollut...

Vierailija
100/118 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on epäilys sen ahtaudesta. Itselle tehty viisi sektiota ahtaan lantion takia. Synnytyslääkäri huomasi asian sisätutkimuksessa esikoista odottaessani ja lantioni kuvattiin .Yksi sektio Heidekenillä ja neljä TYKSissä. Luulisi että olisi jo kuvattu jos lantiosi on ahdas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi