Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko on näin vaikeaa saada sektiota?

Vierailija
03.02.2011 |

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aloituksessa kirjoitin niin mm.. repesin synnytyksessä todella pahasti, sen lisäksi häntäluuni murtui ja todellakin toipuminen kesti pitkään, kaikkiaan liki kaks vuotta ja kipuja oli paljon enkä todellakaan halua tuosta toistoa.

Synnytyskertomuksessani lukee myös, että minulla on ahdas lantio, onneksi esikoinen oli pienikokoinen (n. 2kg syntyessään) ja mahtui syntymään, mutta tämä masuvauva on jo nyt lähemmäs 2kg ja mitä luultavimmin isompi mitä esikoinen syntyessään, ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna.

ap

Anteeksi että kehtaan epäillä, mutta ensinnäkin miten voi revetä niin, ettei puoleen vuoteen pysty istumaan - nehän on pehmeitä kudoksia eikä mitään luunmurtumia - ja toisekseen mikä on todennäköisyys, että tällaisen kokeneella vielä pilleritkin pettää. Ei kannata varmasti enää lotota.

Niin ja kolmanneksi, joku sanoi (ei tainnut olla ap, vai oliko) että synnytyskertomuksessa luki että oli ahdas lantio ja sen takia repesi. Tuota noin, ahtaus tulee luista ja repeäminen tapahtuu pehmytkudoksissa. Jos luut ovat kaposet, vauva ei mahdu syntymään millään, vaan on pakko leikata.

Vierailija
22/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin on ollut kipuja alatiesynnytyksen jälkeen, en silti kun hätätilanteessa antaisi tehdä sektiota, se on kuitenkin aina leikkaus!

se sun pilluus kaivaa,jos joku haluaa sektion?

turhaan kiillotat sädekehääsi!kärsimys ei jalosta ketään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumat jäivät tuosta sektioon päätyneestä synnytyksestä, koska tähän sektiopäätökseen päädyttiin vasta, kun vauvan tila oli vakava. Silti olin saanut ponnistaa pari tuntia eikä tuloksia tullut. Jossittelen asiaa päivittäin, ja jos kolmas tulee meille, yritän vaatia sektiota heti, koska pelkään vauvani terveyden puolesta. En ymmärrä, miksi hoitohenkilökunnan pitää ihannoida alatiesynnytystä lapsen terveyden kustannuksella. KUn lääkäri teki sektiopäätöksen (ja mielestäni vieläpä liian myöhään), kätilö mutisi itsekseen, että kyllä tämä alakautta tulee. Ei ollut väliä sillä, että vauvalla oli jo happivajausta! Pääasia, että saadaan taas tilastoihin merkintä alatiesynnytyksestä!

Ehdottomasti sinuna vaatisin sektion. En ymmärrä, miksi koko raskausaikasi pitää mennä pelkoihin ja ahdistukseen. Lisäksi ansaitset normaalin vauva-ajan. Sektiosta palautuminen saattaa olla joillakin hidasta, mutta ei koskaan noin hidasta. Itse olin viikon jälkeen normikunnossa, mutta reilun kuukauden varoin nostamasta mitään raskasta. Vaikka toipuminen kestäisi kauankin, niin joka tapauksessa olet 1-2 kuukaudessa täysin toipunut.

Vierailija
24/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä saa sektion, kun sitä vaadit. Ensimmäinen synnytyskokemuksesi on jo tarpeeksi, siihen päälle ahdas lantio. Minulla yksi sektio takana ja toinenkin tulee syntymään sektiolla, vaikka sitten pitäisi ulkomaille lähteä.

Vierailija
25/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa varmaan enempää, mutta toivon että saat sektion.

Tai no, sen jälkeen kun olet uhkaillut itsemurhalla tmv ja itkenyt hysteerisesti vastaanotolla etkä silti olet saanut sitä sektiopäätöstä niin mites olis tässä tapauksessa, olisiko lakimiehestä mitään apua??

Vierailija
26/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ehkä jotenkin, että se alatiesynnytys olisi joidenkin lääkärien mielestä parempi, mutta kun esikoisen kanssa on huonot kokemukset ja nyt tiedän, että esikoista suurempi vauva ei mahdu syntymään ja tästä masuvauvasta tulee suurempi niin en halua ottaa riskiä, että joko minä ja/tai vauva kuollaan synnytykseen vain siksi, että piti kokeilla ensin alatiesynnytystä.

ap

En osaa neuvoa varmaan enempää, mutta toivon että saat sektion.

Tai no, sen jälkeen kun olet uhkaillut itsemurhalla tmv ja itkenyt hysteerisesti vastaanotolla etkä silti olet saanut sitä sektiopäätöstä niin mites olis tässä tapauksessa, olisiko lakimiehestä mitään apua??

Vierailija
27/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksesi on keksitty tarina.

Vierailija
28/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin H:gin synnytyssairaaloissa saat sektion. Ne kiusaa viikolle 36 asti ja sitten myöntävät sen kun eivät saa pakottaa ketään alatiesynnytykseen.

Minä tunnen itseni ja kroppani ja olen aina tiennyt etten pysty synnyttämään. Ja kolmen lapsen äiti olen silti. Kyllä ne pelkopolilla nöyryyttivät, ei sielläkään ymmärretä mitä on pelko ja itsetuntemus. Mutta pitää olla kovana.

Toivon että saat sektion.

Vierailija
29/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi ystävää, joiden esikoisten syntymät aivan järkyttäviä, hoitovirheitä, hätäsektioon molemmat päätyivät lopulta ja kamalat vaiheet sekä synnytyksen aikana että sen jälkeen. Molemmat ovat saaneet toisen lapsen sektiolla. Toinen joutui tappelemaan pelkopolilla, mutta ilmoitti yksiselitteisesti, että alatiesynnytykseen ei suostu. Myös mies oli hänellä mukana, ja saivat sektion.Ja hänellä siis myös ahdas lantio, josta maalaisjärjelläkin jo näkee, että vauva ei mahdu, mutta silti meinasivat laittaa "kokeilemaan" josko mahtuisi....

Toinen ystävä joutui tappelemaan vuoden ETUKÄTEEN, koska ei halunnut edes raskaaksi ennen lupausta sektiosta. Vuoden ajan joutui käymään monta kertaa puhumassa, mutta lopulta sai paperin, jossa luvattiin sektio. Ja sai siis sektiolla vauvan ihan äskettäin.

Itse sain lapseni sektiolla vielä silloin, kun oli erityismaksuluokka, samoin toinen ystäväni. Meillä molemmilla ns. lääketieteelliset syyt, jotka eivät kuitenkaan niin painavia, että kaikki lääkärit näkisivät niiden olevan riittävä syy sektioon. Itse aion vaatia paperilla luvan sektioon ennen kuin hankkiudun toista kertaa raskaaksi.

Tsemppiä kovasti ap, älä anna periksi!! On aivan totta, että eivät pysty lupaamaan sinulle hyvää synnytystä. Lisäksi kannattaa luottaa intuitioon: jos tunnet, että alatiesynnytys ei onnistu niin yritä kaikin mahdollisin tavoin saada sektio!

Vierailija
30/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistä kyyneleet kehiin ni jopas saat sektion! Minä yritin kans saaha sektiota, koska oikeesti vain pelkäsin enää synnyttää alakautta, kaks olin synnyttäny. Tarjosivat just pelkopolia ja kaikkee että jos kokeilee edes ensin alakautta. Mutta tirautin kyyneleitä ja näytin että olen kauhusta kankea, ni jopas heti suostuttiin suunniteltuun sektioon. Jos et tarpeeks pelkää ni esitä vähän päälle!

Täriset ja vapiset ja itket.

Vierailija
31/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin petipotilaana pari viikkoa ja lapsi teholla. En IKINÄ tuon jälkeen halua kokea alatiesynnytystä. Onneksi muutin sitten Keski-Eurooppaan mieheni kanssa työn vuoksi. Tulin uudelleen raskaaksi ja sain suunnitellun sektion ensimmäisen synnytyksen perusteella. Suomessa näin ei todellakaan olisi käynyt, vaan olisin joutunut laillasi tappelemaan. Kaikki meni hienosti. Sektiolla ihan turhaan pelotellaan! Vaadi se sektio etkä edes mieti enää muuta. Ne pikku kivut seuraavana päivänä kestää paljon paremmin, kun tietää ettei vauva ole vaarassa, saatikka oma henki. Sitäpaitsi sektion jälkeiset kivut oli kärpäsen kakkaa ekaan synnytykseeni verratuna. Tsemppiä sinulle!!

Vierailija
32/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin petipotilaana pari viikkoa ja lapsi teholla. En IKINÄ tuon jälkeen halua kokea alatiesynnytystä. Onneksi muutin sitten Keski-Eurooppaan mieheni kanssa työn vuoksi. Tulin uudelleen raskaaksi ja sain suunnitellun sektion ensimmäisen synnytyksen perusteella. Suomessa näin ei todellakaan olisi käynyt, vaan olisin joutunut laillasi tappelemaan. Kaikki meni hienosti. Sektiolla ihan turhaan pelotellaan! Vaadi se sektio etkä edes mieti enää muuta. Ne pikku kivut seuraavana päivänä kestää paljon paremmin, kun tietää ettei vauva ole vaarassa, saatikka oma henki. Sitäpaitsi sektion jälkeiset kivut oli kärpäsen kakkaa ekaan synnytykseeni verratuna. Tsemppiä sinulle!!

Suomessa on aivan ihmeellinen mentaliteetti, että on synnytettävä alakautta, vaikka mikä olisi!

Olen rukoillut esikoista odottaessani sektiota, en saanut. Toista odottaessani ei suostuttu käynnistämäänkään. Olin todella kipeä ja työkyvytön kauan. Sekä yliaikaisuus. Kuten esikoisellakin. Sekä sikiön iso koko.

Näin Pohjois-Karjalan keskussairaalassa. Täällä tilastojen mukaan ei sektioida eikä käynnistellä.

Vierailija
33/118 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kerran pelkopolilla, koska sinne piti mennä joka tapauksessa sektion saadakseen. Hyvät perustelut kun on ja tiukasti sanot pysyväsi päätöksessäsi, niin varaavat ajan samantien. Mun ei tarvinnut edes tapella vaikka lääketieteellistä estettä alatiesynnytykselle ei todellakaan ollut. Olivat tosi ystävällisiä ja ymmärsivät ajatukseni. Sektio meni hyvin ja kakkonen tulee syntymään samalla kaavalla, se on varppi. Itseäni asia ei edes mietitytä, koska tiedän saavani sektion jos sitä vaadin.

Vierailija
34/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös itkenyt noilla vastaanotoilla, koska tämä alkaa todella ahdistaa kun aina vaan sanotaan, että yritä ensin alakautta ja siihen en suostu enää toistamiseen.

ap

Mä kävin kerran pelkopolilla, koska sinne piti mennä joka tapauksessa sektion saadakseen. Hyvät perustelut kun on ja tiukasti sanot pysyväsi päätöksessäsi, niin varaavat ajan samantien. Mun ei tarvinnut edes tapella vaikka lääketieteellistä estettä alatiesynnytykselle ei todellakaan ollut. Olivat tosi ystävällisiä ja ymmärsivät ajatukseni. Sektio meni hyvin ja kakkonen tulee syntymään samalla kaavalla, se on varppi. Itseäni asia ei edes mietitytä, koska tiedän saavani sektion jos sitä vaadin.

Vierailija
35/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin.. sektion jälkeen olet varmasti VIELÄ KIPEEMPI KU ESIKOISEN KANSSA. Ihmiset on kautta aikain synnyttäneet ja synnytys sattuu. rRepeämiä voi välttää kun ei ala ponnistaa liian aikasin tai liian rajusti. Toka lapsi tulee yleensä helpommin ku toinen.. minä olen 153cm pätkä ja hyvin on minunkin lantiosta tullut pihalle 3 mukulaa. Pyydät heti kunnon kivunlievityket, eikä siihen hommaan kuole vaikka ei mitään mömmöjä edes sais. itsellä niin raju kolmas synnytys (käynnistetty) ettei mitään ehtinyt... 1h50min koko synnytyksen kesto... sinuna miettisin sektiota hieman enemmän.. lueppas esim. nää vaikutukset lapseen!!!! Eihän täällä av-palstalla KUKAAN kerro noista vikaan menneistä sektioista!!! Se on HELVETIN ISO LEIKKAUS! http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=68

mutta onnea tulevasta vauvasta ja tsemppiä synnytykseen teit sen sit miten tahansa :)

Vierailija
36/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ennestään yksi lapsi, nyt 4-vuotias. Hänen synnytyksestään minulle jäi traumat ja toivuin todella hitaasti. Esikoisen synnytyksessä repesin pahasti ja ensimmäiseen lähes puoleen vuoteen en pystynyt istumaan ja oli muutenkin paljon kipuja ja meni melkeen pari vuotta ennen kun uskalsin edes ajatella seksiä. Kokeiltiin kyllä aiemminkin, mutta se tuotti minulle vain tuskaa kun en ollut vielä kunnolla toipunut synnytyksestä.

Olin sitä mieltä, ettei meille tule enempää lapsia, en kestäisi enää toista samanlaista kokemusta, mutta luonto päätti toisin ja nyt on tulossa ns. pillerivauva. Pelkään alatiesynnytystä enemmän kun mitään ja olen pyytänyt sektiota, vedonnut huonosti sujuneeseen synnytykseen esikoisen kanssa ja huonoon toipumiseen, mutta silti monet ovat sitä mieltä, että voisin yrittää ensin synnyttää alateitse ja sitten sektio, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Esikoisen kanssa yksi hoitaja sanoi yhdessä vaiheessa synnytystä, että olisi varmaan parempi tehdä sektio, lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja lopputuloksena vauvan tila ensimmäiset päivät kriittinen ja minun toipuminen hidasta. Meidän oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska kipujen takia en kyennyt vauvaa kokonaan itse hoitamaan.

Minun on siis vaikea uskoa siihen, että saisin sektion, jos ensin kokeilen alatiesynnytystä, siksi haluaisin suunnitellun sektion, mutta senkin kanssa saa tapella, vaikka minusta minulla on hyvät perustelut sektiolle.

tällaista vielä viime vuosina on tapahtunut?

Vierailija
37/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko synnyttää siellä varsinais Suomessa??

Kyllä pk-seudulla heltiää sektio, sullekin ois jo myönnetty se kertomasi perusteella.

Ketään ei voida pakottaa alatiesynnytykseen. Pidät vain itses nyt kovana!!

Vierailija
38/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimeksikin kaikki kivunlievitykset, mutta silti repesin pahasti ja häntäluuni murtui ja niin vauva kuin myös minä oltiin hengenvaarassa, onneksi loppu hyvin kaikki hyvin. Mutta en todellakaan halua enää toistamiseen kärsiä kivuista paria vuotta, kipulääkkeet ei siis auttaneet ja olla ilman seksiä samaa aikaa.

Ja kun nyt minulla on menossa rv 30 ja vauvan painoarvio oli viimeksi 1,7kg niin varmasti on yli 2kg syntyessään ja esikoinen nippa nappa mahtui syntymään, mutta aiheutti kropalleni vaurioita.

Tiedän kyllä, että sektio on iso operaatio, mutta silti on vaikea uskoa, että olisin kipeämpi kuin esikoisen jälkeen. En oikeasti alussa pystynyt tekemään juuri mitään, koska kaikki tekeminen sattui ja paljon, vaikka oli kipulääkitys koko ajan. En myöskään ihan pienestä kivusta valita.

Lähipiirissä on myös tehty useampi sektio ja osalla siitä toipuminen ei ole sujunut ihan odotetusti, mutta kukaan heistä ei ole ollut kahta vuotta kipeä kuten minä alatiesynnytyksen jälkeen. Aina on se riski, että juuri minun kohdalle osuu se, että käy kaikista pahiten sektiossa, mutta alatiesynnytyksessäkin on minun kohdallani riskit, pahimmassa tapauksessa kuolen siihen.

Sinä voit toki olla tuota mieltä, ettei alatiesynnytykseen kuole, mutta minä tiedän niinkin tapahtuneen.

Olen lukenut sektiosta ja paljon kuin myös mieheni ja molemmat ollaan sitä mieltä, että tämä toinen lapsemme syntyy sektiolla.

ap

ensinnäkin.. sektion jälkeen olet varmasti VIELÄ KIPEEMPI KU ESIKOISEN KANSSA. Ihmiset on kautta aikain synnyttäneet ja synnytys sattuu. rRepeämiä voi välttää kun ei ala ponnistaa liian aikasin tai liian rajusti. Toka lapsi tulee yleensä helpommin ku toinen.. minä olen 153cm pätkä ja hyvin on minunkin lantiosta tullut pihalle 3 mukulaa. Pyydät heti kunnon kivunlievityket, eikä siihen hommaan kuole vaikka ei mitään mömmöjä edes sais. itsellä niin raju kolmas synnytys (käynnistetty) ettei mitään ehtinyt... 1h50min koko synnytyksen kesto... sinuna miettisin sektiota hieman enemmän.. lueppas esim. nää vaikutukset lapseen!!!! Eihän täällä av-palstalla KUKAAN kerro noista vikaan menneistä sektioista!!! Se on HELVETIN ISO LEIKKAUS! <a href="http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=68" alt="http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=68">http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=68</a&gt;

mutta onnea tulevasta vauvasta ja tsemppiä synnytykseen teit sen sit miten tahansa :)

Vierailija
39/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäminenkin. Muutama tuttu asuu pk-seudulla ja he ovat pääsääntöisesti kertoneet, että ovat saaneet sektion helpolla ja ovat ihmetelleet, että se on täällä näin vaikeaa.

En vaan tosiaan tiedä, että onko se mahdollista mennä suunnitellusti toiselle paikkakunnalle sektioon.

ap

pakko synnyttää siellä varsinais Suomessa??

Kyllä pk-seudulla heltiää sektio, sullekin ois jo myönnetty se kertomasi perusteella.

Ketään ei voida pakottaa alatiesynnytykseen. Pidät vain itses nyt kovana!!

Vierailija
40/118 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulemma varsin tavallista. Ja paranee kyllä aikanaan.

Itse en sektiota ottaisi missään tapauksessa vapaaehtoisesti. Etenkään nykyään kun terveydenhuoltohenkilökunnankin taso on mitä sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan