Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos irtisanoutuu vakityöstä ja ottaa vastaan määrä-

Vierailija
03.02.2011 |

aikaisen työn, tuleeko tämän viimeisen työsuhteen päättyessä karenssi hakiessa työttömyyspäivärahaa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran säästöön saanut, ettei parin kuukauden karenssi kaada sun taloutta.

Jos et, niin katso peiliin. Sieltä se vika löytyy.

*karenssi, palstamammojen kauhistus*

Vierailija
2/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion irtisanoutua vakityöstä, koska työnkuvaa muutettu ratkaisevasti äitiysloman aikana ja nyt vielä evättiin mahdolisuus tehdä osittaista hoitovapaata.

Tällä viikolla selviää, voinko palata työhöni osittaisella hoitovapaalla. Työnkuva on muuttunut paljon, vaikken ehtinyt olla pois kuin reilun vuoden. En todellakaan palaa takaisin tekemään ihan sekavaa uutta duunia ja vielä ilman työajan lyhennystä, vaan todellakin ajattelen perhettäni ja etsin paremman työn, vaikka sitten määräaikaisen. Kyllä se vakityö minulle aina ajan mittaan napsahtaa, eli vaikka en mielelläni nykyisestä vakityöstäni irtisanoutuisi, niin uskallan kyllä tarvittaessa tehdä niin. Ei tullut mieleenkään, että tuollaisesta voisi tulla karenssi, mutta ihan hyvä tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättymispäivästä. Eli jos irtisanoudut vakityöstä, ja otat vastaan vaikka puolen vuoden määräaikaisen työn, 3 kk karenssi ehtii kulua tuon määräaikaisen työsuhteen aikana! Ihan sama juttu on, jos irtisanoutuu äitiyslomalla tai hoitovapaalla.

Itselläni on molemmista kokemusta, joten tiedän asian faktaksi omasta kokemuksesta.

Vierailija
4/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin todennäköisesti saat karenssin. Kuukausi on niin lyhyt, että kukaan ei taatusti usko sun kuvitelleen, että sulle olisi siitä ammatillisesti jotain etua.

Mut jos se on esim puoli vuotta ja paremmassa työssä, niin ei tule karenssia. TÄmän olen itse tehnyt (en keplotellakseni, vaan edetäkseni urallani - väliaikaisesta työttömyydestä huolimatta se toimikin ihan hyvin).

Vierailija
5/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättymispäivästä. Eli jos irtisanoudut vakityöstä, ja otat vastaan vaikka puolen vuoden määräaikaisen työn, 3 kk karenssi ehtii kulua tuon määräaikaisen työsuhteen aikana! Ihan sama juttu on, jos irtisanoutuu äitiyslomalla tai hoitovapaalla.

Eli jos työnantaja nyt kieltäytyy osittaisen hoitovapaan myöntämisestä, niin voin vaikka irtisanoutua toukokuun alusta ja olla kotona hoitamassa lasta Kelan hoitorahalla kesän ajan. Kesällä ehtisin etsiä rauhassa duunia syksyksi ja mies voisi ihan hyvin jäädä elokuun alusta hoitovapaalle. Jos en kuitenkaan olisi elokuuksi löytänyt työtä ja mieheni jäisi hoitamaan lasta, saisinko minä silloin jotain liiton päivärahaa tms. (kuulun Talentiaan)? Liiton rahoja ei varmaankaan maksettaisi kesän ajalta, jos Kela maksaa minulle kotihoidontukea?

Vierailija
6/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajoitat irtisanoutumisen niin, että se on 1 kk (tai mikä irtisanotumisaikasi onkaan TESin perusteella) + 3 kk = 4 kk ennen kuin syksyllä ilmoittautuisit työttömäksi työhakijaksi/ hakisit liiton rahoja.

Itse tein juuri noin, eli irtisanouduin 1.4., työsuhde päättyi 1.5. ja 1.8. ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. 3 kk karenssi kirjattiin työsuhteen päättymispäivästä, mutta se oli elokuun alkuun mennnessä jo ehtinyt kulua, ja käytännössä tuli vain se normaali viikon karenssi, joka tulee aina työttömäksi ilmoittautuessa.

Itse en pitkään työttömänä ollut, se ei ollut minullakaan tarkoitus.

12

Eli jos työnantaja nyt kieltäytyy osittaisen hoitovapaan myöntämisestä, niin voin vaikka irtisanoutua toukokuun alusta ja olla kotona hoitamassa lasta Kelan hoitorahalla kesän ajan. Kesällä ehtisin etsiä rauhassa duunia syksyksi ja mies voisi ihan hyvin jäädä elokuun alusta hoitovapaalle. Jos en kuitenkaan olisi elokuuksi löytänyt työtä ja mieheni jäisi hoitamaan lasta, saisinko minä silloin jotain liiton päivärahaa tms. (kuulun Talentiaan)? Liiton rahoja ei varmaankaan maksettaisi kesän ajalta, jos Kela maksaa minulle kotihoidontukea?

Vierailija
7/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ilmoittautua työttömäksi heti keväälläkin, mutta karenssin takia et kuitenkaan saa mitään liiton päivärahaa kesältä. Ja jos et halua vielä kesällä mennä töihin, kannattaa työttömäksi ilmoittautuminen ja päivärahan hakeminen jättää syksyyn.

Liiton päivärahaa ja kotihoidon tukea ei muuten voi saada päällekkäin, tai voi, mutta päivrahasta vähennetään kotihoidontuki. Mahdollista kuntalisää ei ilmeisesti vähennetä kuitenkaan (meillä ei sitä olekaan).

Vierailija
8/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ilmoittautua työttömäksi heti keväälläkin, mutta karenssin takia et kuitenkaan saa mitään liiton päivärahaa kesältä.

Liiton päivärahaa ja kotihoidon tukea ei muuten voi saada päällekkäin, tai voi, mutta päivrahasta vähennetään kotihoidontuki. Mahdollista kuntalisää ei ilmeisesti vähennetä kuitenkaan (meillä ei sitä olekaan).

Tämä on oikeasti ihan varteenotettava vaihtoehto, jos pomo ei jousta. Kiitos näistä tiedoista, pitää jutella miehen kanssa lisää ja tehdä suunnitelma varalle. :)

Vierailija
9/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättymispäivästä. Eli jos irtisanoudut vakityöstä, ja otat vastaan vaikka puolen vuoden määräaikaisen työn, 3 kk karenssi ehtii kulua tuon määräaikaisen työsuhteen aikana! Ihan sama juttu on, jos irtisanoutuu äitiyslomalla tai hoitovapaalla. Itselläni on molemmista kokemusta, joten tiedän asian faktaksi omasta kokemuksesta.

lasketaan se karenssi edelleen sen toistaiseksi voimassa olleen työsuhteen päättymisestä.

Vierailija
10/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voit päätyä kesäksi töihin ja silloin sinulla ei uudessa työsuhteessa olekaan oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen ennen kuin työsuhteella on mittaa 6 kk.

Vierailija
11/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voit päätyä kesäksi töihin ja silloin sinulla ei uudessa työsuhteessa olekaan oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen ennen kuin työsuhteella on mittaa 6 kk.

niin eihän silloin voi töihin pakottaa. Siksi olisikin eri kätevää, jos se karenssi menisi sillä "turvallisesti" ohi ja syksyllä pääsisi etsimään uutta paikkaa, kun silloin on tarjontaa hyvin.

Vierailija
12/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta on ilman ns. pätevää syytä irtisanoutunut.

Eli jos ottaa vastaan 1 kk määräaikaisen, karenssiaika ei tietenkään ehdi sen aikana kulua loppuun..

Mutta jos otat vastaan 1 kk mittaisen määräaikaisen työn

päättymispäivästä. Eli jos irtisanoudut vakityöstä, ja otat vastaan vaikka puolen vuoden määräaikaisen työn, 3 kk karenssi ehtii kulua tuon määräaikaisen työsuhteen aikana! Ihan sama juttu on, jos irtisanoutuu äitiyslomalla tai hoitovapaalla. Itselläni on molemmista kokemusta, joten tiedän asian faktaksi omasta kokemuksesta.

lasketaan se karenssi edelleen sen toistaiseksi voimassa olleen työsuhteen päättymisestä.

Vierailija
13/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta kesän jälkeen, kuten minä tein.

12/15/16

Muista, että karenssin aikanakin voidaan osoittaa töihin eli voit päätyä kesäksi töihin ja silloin sinulla ei uudessa työsuhteessa olekaan oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen ennen kuin työsuhteella on mittaa 6 kk.

Vierailija
14/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaimo on työtön, voi raha olla tavisperheessä tiukilla.

Vierailija
15/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa, mutta jos mies aikoo jäädä hoitovapaalle ja vaimo on työtön, voi raha olla tavisperheessä tiukilla.

Miehellä on päivätyön lisäksi hyväpalkkaista keikkatyötä, jota voi tehdä sovitusti. Jos minä saan liiton päivärahaa, mies kotihoidontuet ja keikkatulot, niin eipä meillä talous siihen kaatuisi. Säästössäkin on paljon ja eletään säästeliäästi.

Vierailija
16/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa, mutta jos mies aikoo jäädä hoitovapaalle ja vaimo on työtön, voi raha olla tavisperheessä tiukilla.

Miehellä on päivätyön lisäksi hyväpalkkaista keikkatyötä, jota voi tehdä sovitusti. Jos minä saan liiton päivärahaa, mies kotihoidontuet ja keikkatulot, niin eipä meillä talous siihen kaatuisi. Säästössäkin on paljon ja eletään säästeliäästi.

ja silloin on paha sanoa, että ei hyväksy kokopäivätyötä. Iskee karenssi :-).

Vierailija
17/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos olet kuukauden määräaikaisessa välillä, kuluu karenssi sen aikana sen 4vkoa ja 6vkoa on sitten vielä lusittavana

Vierailija
18/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo solet työtön, voi TE-toimisto osoittaa töihin ja silloin on paha sanoa, että ei hyväksy kokopäivätyötä. Iskee karenssi :-)

Ei tässä siitä ole kyse, että yrittäisin vältellä töitä. Olen se kyselijä, jolla pomo ei ehkä anna lupaa osittaiseen hoitovapaaseen ja silloin kyllä lähtee työpaikka vaihtoon NYT. Olen vielä äitiysvapaalla ja voisin jättää irtisanoutumisilmoituksen vaikka heti huomenna, jos pomo soittaa tänään ja sanoo ettei osittainen hoitovapaa onnistu. Sitten olisin irtisanomisaikana edelleen kotona, hoitovapaalla ja myös kesän, sillä kesällä ei alani töihin hirveästi haeta väkeä. Syksyllä, karenssin mentyä, voisin ilmoittautua työttömäksi ja mies jäisi hoitamaan lasta kotiin. Varmasti työllistyn aika nopeastikin, mutta tuo liiton raha olisi siis syksyllä turvana, jos työtä ei sittenkään löytyisi ihan heti. En ole työtä vieroksuvaa sorttia, mutta kyllä vieroksun työnantajaa, joka ei edes yritä hoitaa hommaansa ja järjestää työntekijälle kohtuuttomat työskentelyolosuhteet.

Taitaa sekoittaa, kun tässä ketjussa niin moni kyselee eri juttuja. EN siis ole se, joka oli menossa kuukaudeksi töihin. :D

Vierailija
19/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisen työn, tuleeko tämän viimeisen työsuhteen päättyessä karenssi hakiessa työttömyyspäivärahaa?

ja määräaikainen työ vain kuukauden kestoinen

Vierailija
20/25 |
03.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytävät selvitystä miksi irtisanouduit vakityöstä ja todennäköisesti tulee karenssi, näin ainakin meillä kävi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan