Miten eskarilainen opetetaan olemaan pissaamatta housuun?
Meidän eskarilainen ei sitten vieläkään osaa käydä eskarissa vessassa. Tänään tuli kotiin housut märkänä. Oli pissannut housuun viimeisellä tunnilla, kun oli luistelua. Sanoi mulle, ettei ehtinyt käydä vessassa, ettei kukaan muukaan käynyt, niin hänkään ei käynyt.
Miten ihmeessä opetan tuolle, että vessaan on mentävä? Syksyllä pissaili housuun, mutta sitten ne opettivat siellä sille miten vessassa käydään ja nyt on pysynyt kuivana monta kuukautta. Mutta tänään ei sitten ollut taas malttanut huolehtia vessakäynnistään.
Mitä ihmettä teen tuon kanssa?!
Kommentit (11)
Minäkin tuon ikäisenä pissailin housuuni joitain kertoja. Muistan kun minusta vessassa (varsinkin vieraassa) käyminen oli pelottavaa, ajattelin että sinnehän saattaa jäädä lukkojen taakse, tai joku voi tulla avaamaan oven kesken kaiken jos oven lukko ei pidäkään. Olisiko jostain vastaavasta kyse?
Muistan myös pitäneeni vessassa käymistä nolona, ja siksi en mennyt vessaan, kauhee miten mut on kasvatettu..!
olet keskustellut esikoulun opettajan kanssa tilanteesta? Hän varmaan osaisi sanoa mikä siellä on ongelma kun on kuitenkin päivällä. Voisitte vaikka sopia, että sanoisi kerran aamupäivällä ja kerran iltapäivällä lapsellesi, että menisi vessaan.
viime vuonna samaa vaivaa - oli siis ollut jo vuosia ihan kuiva. Käytiin lääkärissäkin tarkistamassa tulehdukset ja sokerit etc. ja mitään ei ollut - meni itsestään ohi. Ekalla ei ole ollut yhtään vahinkoa koulussa.
Taitaa olla tuo 6-v vaan rankka ikä kaikkine uusine juttuineen ja kun elävät murrosvaihetta - eivätkä itsekään tiedä ovatko isoja vai pieniä...
Tosin tyttäreni menee eskariin vasta ensi syksynä, mutta mietin jo valmiiksi tätäkin asiaa - miten ihmeessä hänet saa pysymään kuivana siellä? Tyttö on luonteeltaan herkästi innostuva ja tempautuu niin täysin leikkeihin yms. touhuihin mukaan, ettei vain muista mennä vessaan ajoissa, joten housuun tulee. Ei nyt päivittäin kuitenkaan, mutta kerran viikossa on ihan tavallista. Hän osaa, muttei malta lähteä kesken vessaan. No, karu totuushan on se, että jos sama meininki jatkuu eskarissa, tyttöä ei päästetä kouluun, koska opettajilla ei todellakaan ole aikaa eikä mahdollisuutta huolehtia lasten vessassa käymisestä, vaan lasten on huolehdittava siitä itse. Minä olen tämänkin sanonut tytölle ihan suoraan, kun olen selittänyt hänelle sitä, miksi pitää mennä ajoissa vessaan, vaikka olisi miten kivat leikit ja touhut kesken. Yksi syy on se, ettei isot tytöt ja pojat enää pissaile housuun, kun osaavat kerran mennä vessaankin.
No, ap:n tapauksessa kuulostaa kyllä siltä, että lapsi ujostelee vessassa käymistä, kun vetoaa siihen, ettei muutkaan käyneet. Tämän piirteen tunnistan itsestänikin edelleen, vaikka olen ollut aikuinen jo hyvän aikaa. En kehtaa lähteä kesken kokouksen tai kaverin kanssa kahvittelun/juttelun vessaan, vaan sinnittelen siihen asti, että on ihan pakko mennä. En kyllä muista, että olisin lapsena housuun tehnyt sen vuoksi, mutta kiirettä on tullut usein :)
Mutta parhaiten toimit, kun puhut lapsen omahoitajan/ tarhatädin kanssa. Itselläni ollut myös tilanne, että lapsi pissasi housuun, koska ei malttanut mennä vessaan. Sovittiin, että tädit vie lapsen vessaan vaikka niska-perse otteella (väitti aina ettei muka ole hätä, mut oikeesti vaan halusi jatkaa leikkimistä kunnes oli jo niin myöhästä mennä vessaan, että tuli housuun ennenkuin ehti perille). Sanoin, että käyttäkää häntä siellä kahden tunnin välein vähintään.
Pointtina siis se, että lapselle opetetaan tavaksi asti veskissä käyminen tiheään. Meillä sama lapsi pissasi myös sänkyyn ja minirin lääkitystä sekä vaippoja kokeiltiin.
Lopulta päädyin hankkimaan herätyskellon, joka hälyttää lapsen öisin pissalle. Aluksi heräilin itsekin herättelemään lasta (muuten lapsi ei olisi herännyt, oli niin sikeäuninen) ja pikkuhiljaa tämä muodostui niin tavaksi, että kuuntelin vain, että lapsi meni vessaan herätyskellon pärähtäessä soimaan. On helpottanut meidän kaikkien öitä tosi paljon.
Lapsella siis varmasti on joku juttu, että rakko täyttyy öisin piripintaan kunnes tulee vahinko, mutta tuohon ei mitään varsinaista hoitokeinoa ole (muuta kuin se minirin lääke).
Päivisin kyse on vain malttamattomuudesta. Siksipä olen vaatinut lasta käymään vessassa silloinkin, kun ei ole hätä. Katson aina kellon ja juomisen mukaan milloin hätyyttelen hänet vessaan. Kotona ei vahinkoja satu, mutta kaupungilla, huvipuistoissa, päiväkodissa jne. Nykyään lapsi on jo tottunut menemään veskiin vaikkei pissahätä tuntuiskaan. Aluksi hän protestoi todella paljon.
enkä sitä silloin ihmetellyt lapsen kannalta katsottuna, sillä olihan eskarin aloitus uutta ja jännää, ja lapsi on aika ujo. Mutta sitä ihmettelin silloinkin, että miten ihmeessä siellä ei huolehdita, että jokainen käy päivän aikana vessassa. Meidänkin lapsi oli silloin vasta 5-vuotias, ja kyllä mun mielestä on vähän aikuistenkin velvollisuus katsoa alussa vessakäyntien perään.
No silloin sitten pyysin, että voisivatko he opettaa lapselle ne vessakäytännöt siellä kunnolla ja katsoa, että lapsi käy ainakin kerran päivässä vessassa. Nyt on mennyt niin kauan hyvin, että eivät varmasti enää ole muistaneet niin tarkkaan huolehtia.
Ja kyse on varmasti tuosta ujoudesta ja vähintään yhtä paljon siitä, ettei malta mennä, kun ei halua jäädä paitsi mistään muusta mitä sillä aikaa tapahtuu.
Nyt tietenkin ensimäiseksi puhun eskariopettajan kanssa ja katson mitä hän sanoo. Nyt vain pitää ensin hillitä itseään, sillä kyllä mä vähän järkyttynyt olen, että lapsi on ollut ulkona märissä vaatteissa, kun on sentään talvi! Mutta on tässä tosiaan sekin asia, että koulu alkaa syksyllä, ja sitten noita vahinkoja ei enää saisi käydä.
Huokaus, kun tää äitiys on joskus huolipitoista.
Ap
mulla oli samanlainen eskarilainen. Koulun alkaessa tuli vielä pari kertaa liraus housuun kun ei kehdannut pyytää vessaan, mutta siihen loppui.
Jos lapsella ei ole ikinä ollut tuollaista niin ei voi ymmärtää.
mutta onko jollain vielä ajatuksia asiaan?
että mulla on keinot lopussa, enkä enää tiedä mitä keksisin. Vaarallistahan tuo jo on, kun lapsi on talvipakkasella märissä vaatteissa ulkona. Tänään ei onneksi ollut mikään talven kylmin päivä, joten toivon mukaan ei kärsi mistään kylmettymisestä.
Mutta tuonne perheneuvolaan voisin kyllä soittaa ja kysyä mitä ne on mieltä.