Miksi käydään haudoilla?
Siis joulun aikaan ja muutenkin. Ymmärrän haudan hoitopointin, mutta onko jotakin muuta pointtia? Mihin haudoilla käyminen perustuu, onko se pakanuutta vai mitä? Tietääkö joku, että käyvätkö esim. juutalaiset sukulaisten haudoilla?
Kommentit (21)
Enkä ikinä käykkään. Osaan muistella vainajia ihan ilman siellä hautakiven vieressä seisomistakin.
Ajattele jos vaikka olisit haudannut sinne oman lapsesi. eikö tulis mieleen joskus käydä vaikka viemässä syntymäpäivänä kimppu kukkia haudalle?
ja sen kunnon tarkastamista. Voihan sitä omaistaan muuallakin muistella mutta joskus on kivaa käydä myös konkreettisesti siellä haudallakin.
He eivät yleensä vie kukkia, vaan pieniä kiviä hautakivien päälle vierailun merkiksi.
arvosteleva vastaus? Ajattele jos olisit haudannut oman lapsesi..
Nythän kysyttiin että mihin se perustuu! Kyllä varmaan jokainen tietää että niin tehdään, mutta MIHIN SE PERUSTUU?
Ja vaikka niin ei tekisi, se ei tarkoita että on kylmä ja tunteeton ihminen joka ei vaikka sitä kuollutta lasta halua muistella.
nyt haudalla käymisen kuuluu perustua? Eikö ihmisen tunteet toista kohtaan ole ihan ihmisessä luonnostaan olevia asioita, ainakin melkein jokaisessa. Ikävä toista kohtaan. Ei kai se mihinkään perustu?
arvosteleva vastaus? Ajattele jos olisit haudannut oman lapsesi..
Nythän kysyttiin että mihin se perustuu! Kyllä varmaan jokainen tietää että niin tehdään, mutta MIHIN SE PERUSTUU?
Ja vaikka niin ei tekisi, se ei tarkoita että on kylmä ja tunteeton ihminen joka ei vaikka sitä kuollutta lasta halua muistella.
eikä ole mistään kumman syystä pompannut pois.
niin huono omatunto vie vuosi toisensa jälkeen haudalle muistelemaan.
Itse en käy poismenneiden läheisten haudoilla koskaan. Miksi kävisin?
Läheisten kuvat on kotona näkyvällä paikalla ja heitä tulee muistettua päivittäin ei vain jouluna ja pyhäinpäivänä.
Suurimmalle osalle haudoilla käyminen on velvollisuus ja riesa ettei seurakunta kaiva hautaa ylös.
Ajasta iäisyyteen siirtyneet ovat joko paratiisissa tai tuonelassa. Surutyö vaatii kuitenkin muisteloita, joten on oikein ja pitääkin sytytellä kynttilöitä omaistensa haudoilla.
useiden ihmisten haudalla käyntiä ja eivät ne siellä mitään muistele, hoitavat vain hautaa tohkeissaan. itse aina mietin että muistelisin jos olisi joku tosi läheinen haudattu mutta ei ole.
useiden ihmisten haudalla käyntiä ja eivät ne siellä mitään muistele, hoitavat vain hautaa tohkeissaan. itse aina mietin että muistelisin jos olisi joku tosi läheinen haudattu mutta ei ole.
Eikö sekin ole hyvä syy?
Ei pidä tuomita muiden tapoja käsitellä läheisten poismenoa tai muistella heitä.
Haudalle menoakin on voitu jo suunnitella ja sitä mitä kukkia kulloinkin sinne vie jne. Mietitty mistä vainaja eläessään tykkäsi ja valittu sitten ne kukat.
polttohautaus ja muistolehdot eli tarkoitan sellaisa hautausta, josta ei tule välttämättä edes muistolaattaa näkyviin. itsekin tahtoisin sellaisen, enhalua, että kukaan tulee mun kiveäni siivoamaan. jos joku tahtoo muistella minua kun olen kuollut, voi sen hoitaa kotonakin. se kukkapuska näyttää kivalta myös keittiön pöydällä.
Minun tuhkat saa vaikka mereen sirottaa (ei kai sinne kokonaista raatoakaan saa heittää)
seisahtuvan paikalleen tai polvilleen pitämään muisteluhetkeä, juoksevat vain hakemassa vettä ja yrittävät saada kynttilään tulen ja lähtevät pois. en tarkoita loukata, olen vain ihmetellyt.
polttohautaus ja muistolehdot eli tarkoitan sellaisa hautausta, josta ei tule välttämättä edes muistolaattaa näkyviin.
Tosin nimilaatta tulee yhteismuistomerkkiin. Emme halunneet oikeaa hautapaikkaa, koska sen kynttilän sytyttämisen ja muistamisen haluamme tosiaan tehdä ennemmin kotona. Toki tuonne muistolehtoonkin olemme kynttilöitä vieneet, mutta joka päivä palaa kynttilä vauvalle kotona.
kun käytiin kunnioittamassa vainajia, löytyi googletuksella -15-
Itse käyn siellä muistamassa/muistelemassa/"tervehtimässä" vainajaa. En usko tuonpuoleiseen elämään, mutta se on vaan sellainen kaunis tapa.