Tässä kuuro nainen, kysy mitä haluat
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2011 klo 22:40"]
Tarkentaisitko hieman mitä haluat tietää? :)
Puhutaan ja viitotaan toki edessä, eikä huudella selän takaa ohjeita, tämähän on selvä.
Mutta miten toimia ryhmässä missä on kuuro ja kuulevia pieniäkin lapsia? Miten saada kuulevat lapset huomioimaan kuurous niin, että ryhmässä toimiminen sujuu mutkattomasti myös kuuron näkökulmasta?
Kuulevat lapset kaiketi oppivat viittomakieltä ryhmässä jossa sitä käytetään, mutta miten tukea kuulevia lapsia huomioimaan kuuro lapsi niin että se kuuro lapsi on leikeissä ihan tasapuolinen leikkijä, eikä jää millään tavoin ulkopuoliseksi?
En ole ap, mutta usein kuuroille/heikkokuuloisille järjestetään omia ryhmiä. Eaim vaasassa on kokonainen koulu jossa on mm. Dysfasialuokka, adhd/keskittymishäiriöistenluokka sekä kuuroille tai heikkokuuloisille oma luokka :) kannattaa selvittää jos omassa kaupungissasi on vastaavaa ja mennä vaikkapa käymään.
Miten kuurolle lapselle aletaan opettamaan viittomakieltä? Missä iässä?
miksi suun eleillä ja liikuttelulla on suuri rooli viittomakielessä?
onko sinulla lapsia? Seuraatko heitä ulkona "silmä kovana".
mielenkiintoisin ketju täällä pitkään aikaan!
Olen töissä asiakaspalvelijana kassalla. Kerran kassalle tuli kuuro asiakas jota tervehdin ja hän elehti minulle takaisin että hän on kuuro. Miten haluaisit asiakaspalvelijan käyttäytyvän kyseisessä tilanteessa? me kävimme kuuron asiakkaan kanssa palvelutapahtuman loppuun asti läpi elekielellä. Haluatko että myyjä puhuisi sinulle? Elehtisi käsiä käyttäen?
Onko kuuron vaikea löytää seurustelukumppania?
Suomi yksi maailman vaikeimpia kieliä. toisekseen kuulovammsten oeptus ei ole ihan samaa kun kuulevien. Niille "annetaan anteeks" tosi paljon määrätyissä aineissa. Niinkun lukihäiriöisellekin kielten opiskelussa. Ette te tunnu oikeen tajuavan tätä juttua.
Terv. kuulovammasten kanssa harrastava.
Terkkuja vaan sisaruksille Tuija ja Elina!
Suomi ei todellakaan ole yksi maailman vaikeimmista kielistä. Maailman kielten joukossa se on keskivertotasoa. Ainakin yksi tutkija on itse asiassa päätynyt siihen lopputulokseen, että ruotsin kieli on objektiivisesti tarkasteltuna vaikeampaan. Mutta suomalaiset vain haluavat pitää tästä uskomuksesta sitkeästi kiinni...
oppia kirjoittamaan suomen kieltä. Kyllähän kieli kehittyy mm. lukiessa kirjoja ja niistä näkee kirjoituksen ja kieliopin.
En Mä mitenkään vastusta Implanttia, mutta mun mielestäni on luontaista olla kuuro. Se on identiteettini ja soisin sen myös muille kuurona syntyneille. Olen nähnyt myös paljon kielettömiä lapsia kun implantista ei ole saatu toimivaa. Valitettavasti vielä hyvin usein implantoineilta suljetaan viittomakieli pois..
Kyllä minä tiedän useita kuuroja jotka osaavat kirjoittaa ns. Täydellistä Suomen kieltä. Se riippuu ihan itsestä ja valitettavasti monet nuoret eivät ole kovinkaan motivoituneita opiskelussa. Minun Suomen kieleni on kehittynyt koska olen aina ollut motivoitunut opiskelemaan ja lukenut paljon kirjoja..
miten kuurot toimivat tällaisessa tilanteessa?
Sinne on erillinen tekstiviestinumero
Oletko posliini?
Posliini: kyllä
Mitä menetelmää käytät posliiniksi ajamiseen?
Laitteet ovat kehittyneet huomattavasti siitä, kun niitä on Suomessa alettu asentamaan ja olen työssäni nähnyt todella hienoja tuloksia kun ihan pienelle on laitettu istute. Kielenkehitys yms. on normaalia ja eivät tarvitse erityiskouluja jne.
Laitteet ovat kehittyneet huomattavasti siitä, kun niitä on Suomessa alettu asentamaan ja olen työssäni nähnyt todella hienoja tuloksia kun ihan pienelle on laitettu istute. Kielenkehitys yms. on normaalia ja eivät tarvitse erityiskouluja jne.
että kuulee. Siitä voi olla apua esim vaaratilanteissa. Kunnioitan kyllä jokaisen vanhemman päätöstä ja pidän tärkeänä viittomakieltä sisäkorvaistutteesta huolimatta. Sisäkorvaistute ei saa olla pois mistään tuesta, jonka yhteiskunta antaa. Itselläni on myös hyviä kokemuksia.
Olen työskennellyt aikonani kuurojen koululla. Suomenkieli on äärimmäisen vaikeaa ja peruskoulun viimeisellä olevat eivät osanneet kirjoittaa kuin välttävää suomea.
Eri asia oli tietenkin ne, jotka olivat kuurotuneet vanhempana.
Kävin useamman vuoden myös kuurojen liiton tiloissa keskustelemassa kokoontumisiltoina aikusten kuurojen kanssa, sekä toiminut tulkkina.
Koskaan en tavannut hyvin suomea kirjoittavaa syntymäkuuroa.
Ihmeitä voi siis tapahtua, nyt sellaiseen täällä AV palstalla törmännyt.
Olen työskennellyt aikonani kuurojen koululla. Suomenkieli on äärimmäisen vaikeaa ja peruskoulun viimeisellä olevat eivät osanneet kirjoittaa kuin välttävää suomea.
Eri asia oli tietenkin ne, jotka olivat kuurotuneet vanhempana.Kävin useamman vuoden myös kuurojen liiton tiloissa keskustelemassa kokoontumisiltoina aikusten kuurojen kanssa, sekä toiminut tulkkina.
Opettaja oli syntymäkuuro mutta osasi kyllä kirjoittaa aivan kuten kuka tahansa aikuinen. Kuurous ei tarkoita älyllistä vajaakehitystä... Ehkä oppiminen on vaikeampaa kuin kuulevalla (?) mutta en mitenkään usko että AP olisi provo koska osaa kirjoittaa (!!)
Eri asia oli tietenkin ne, jotka olivat kuurotuneet vanhempana.Kävin useamman vuoden myös kuurojen liiton tiloissa keskustelemassa kokoontumisiltoina aikusten kuurojen kanssa, sekä toiminut tulkkina.
ja maisterit eivät varmaan osaa kirjoittaa suomea...
Tunnen vaikka kuinka monta sujuvasti kirjoittavaa syntymäkuuroa. Toki monilla ongelmia suomen kanssa, onhan se kuurolle kuitenkin vieras kieli. Kuten itselleni esim. ruotsi.
Joku kyseli kuurojen ammateista, tunnen yhden kuuron ja hän on viittomakielen opettaja, on myös joskus pitänyt minulle tunteja (kasvatusala) niin että viittoo luokan edessä ja tulkit puhuvat asiat meille opiskelijoille.