Tässä kuuro nainen, kysy mitä haluat
Kommentit (107)
Tai siis kun minä ainakin ajatellessani puhun pääni sisällä, niin oon kauheesti miettiny että miten tää toimii kuuroilla!
Voihan aloittaja silti käydä vielä täällä! tai muut kuurot..
Siksi mielipiteeni implantista, koska implantin toimivuudelle ei ole takeita, se ei muuta lasta kuulevaksi. Jos perhe ei Ile kiinnostunut viittomakielessä tai lääkäri suosittelee den pois jättöä, lapsi ei voi kommunikoida.. Voin kertoa että olen työni puolesta nähnyt 15-20 vuotiaita kielettömiä nuoria..
Joka maassa on oma viittomakielensä, myös sormiaakkoset saattavat erota. Amerikassa on suurinpiirtein samat kuin Suomessa, mutta esim briteissä ja Ruotsissa erilaiset..
Onko jotain nettikauppaa tai myymälää jossain päin Suomea, josta saisi erityisesti kuuroille tarkoitettuja tarvikkeita kuten esim. värinäherätyskelloja? Tämä kiinnostaisi koska sukulaistyttö on kuuro ja lahjaideoista on aina pulaa..
Helsingissä on kyllä kauppa ainakin, mutta mun mielestä näitä apuvälineitä ei kannata ostaa. Sosiaalitoimisto maksaa tällaiset apuvälineet ja kaikki Kuurot saavat ne ilmaiseksi eri kuulokeskuksista.
En ole ap, mutta itselläni on kuuro aikuinen sisko, ja sen vuoksi tiedän kuuroista jotakin.
Suomen kielen taitoon sen verran, että kohtaamani syntymäkuurot ihmiset eivät kirjoita suomea läheskään niin hyvin kuin ap. Minulla ei ole kuitenkaan mitään syytä epäillä sitä, että lahjakas kuuro ei pääsisi suomen taidossa ap:n tasolle, jos hänellä riittää tarpeeksi motivaatiota opiskeluun. Lukemisella on varmasti tässä suuri merkitys. Syntymäkuurolle suomen oppiminen on kuitenkin selvästi vaikeampaa kuin tavalliselle ulkomaalaiselle, koska kuuro ei voi käyttää hyväkseen tietoa siitä, miltä sanat kuulostavat. Hänelle sanat ovat vain ulkoa opeteltavia kirjainjonoja. Hyvä näkömuisti varmasti auttaa oppimista eli henkilön, jolla on mielessään kuva siitä, miltä sana näyttää, on varmasti helpompi oppia suomea kuin sellaisen, joka yrittää vain muistaa kirjainjonoja ulkoa.
Sisäkorvaimplantin suurin ongelma on se, että läheskään kaikki syntymäkuurot eivät kuule sen avulla kunnolla. Muistan lukeneeni tutkimuksesta, jossa todettiin, että suuri osa (en muista, oliko se kolmas- vai neljäsosa) tutkituista implantin saaneista kuuroista ei pystynyt ottamaan ylös oikein puhelimessa heille saneltua puhelinnumeroa. Jos kuulo on tällä tasolla, kommunikointi suomen kielellä ympäristön kanssa on ilman muuta hankalaa. Jos nyt tällaiselle henkilölle ei ole lapsena opetettu (esim. lääkärin neuvosta) viittomakieltä, on suuri vaara siihen, että hän ei osaa yhtään kieltä kunnolla. Lisäksi vaikka lapselle opetettaisiinkin viittomakieltä, lapsen läheiset eivät ole välttämättä motivoituneet opiskelemaan sitä kunnolla, koska olettavat pystyvänsä myöhemmin kommunikoimaan hänen kanssaan suomen kielellä.
Tästä huolimatta antaisin kyllä asentaa omalle lapselleni implantin, jos hän olisi kuuro. Pitäisin kuitenkin tarkasti huolen siitä, että lapsi saisi myös hyvän viittomakielen taidon.
Hei, olen joskus aikoinaan ollut koulunkäyntiavustajana erityiskoulussa. Nyt kolmen lapsen äitinä olen silloin tällöin ajatellut, että olisi mukava tutustua kuuroon aikuiseen. Tosin en osaa viittomakieltä. Olin silloin aikaoinaan avustajana sokeiden kanssa, opettelin silloin pistekirjoituksen. Viittomakieltä on monesti tehnyt mieli opetella, mutta se aina jäänyt.
Kyllä Mä ihan tykkään, mut onhan se kuitenkin enemmän suunnattu kuuleville..
Toivoitko/toivotko itse kuuroa vai kuulevaa lasta, vai onko se sinulle ihan sama kuuleeko lapsi vai ei?
Tiedätkö yhtään, millainen ääni on pianossa tai esim. kitarassa tai rummuissa?
Onko lukemaan tai kirjoittamaan opettelu ollut vaikeaa? Miehelläni on kuuroja sukulaisia, joiden on ollut tosi vaikeaa oppia kirjoittamaan oikein, eikä se vieläkään suju heiltä ihan virheittä.
Onko miehesi tai mahdolliset lapsesi kuuroja vai kuulevia? Seurustelisitko mieluummin kuuron vai kuulevan kanssa?
Osaan hyvin kirjoittaa ja lukea, olen kyllä suorittanut yliopistotutkinnon..
Itse käytän kuulolaitetta ja kyllä siis tiedän miltä pianot yms soittimet kuulostavat.
Minulle on ihan sama onko lapseni kuuro vai kuuleva(on kuuleva) mutta kyllähän kuuro lapsi olisi ollut tavallaan ihana asia, mutta tärkeintä on että lapsi on terve oli sitten kuuro tai kuuleva..
Mieheni on myös kuuro
Ilmeisesti tässä nyt on epäilijöiltä mennyt ohi se, että minulla on kuulokoje ja sen avulla olen saanut sekä äänimaailmaa ja sanoja. Olen siis kuullut myös puhettä, vaikken sen avulla kauhean hyvin pärjää, mutta tarvittaessa. Luonnollisesti minut tavallaan luokitellaan huonokuuloiseksi(toinen korva on täysin kuuro) mutta indentiteetiltäni olen kuuro viittomakielinen..
Sinne tulee niin paljon pilasoittojakin, että tuollaiset epäselvät rääkymiset todennäköisesti käsitetään pilaksi.
miten kuurot toimivat tällaisessa tilanteessa?
jos kuuron pitää soittaa hätäkeskukseen niin hän rääkyy sinne luuriin niin kovalla äänellä kuin osaa että suuhun alkaa sattua ja kyllä ne paikantaa mistä se soitto tuli ja ambulanssi on pian ovella!
kyllä kuurot osaa jotain ääniä päästellä!
Suosittelen tutustumista tuoreempiin tutkimuksiin - tekniikka kehittyy myös implanttien osalta ja puheenerotuskyky on syntymäkuuroilla pääsääntöisesti hyvä, kunhan istute asennetaan riittävän/mahdollisimman nuorena.
Sisäkorvaimplantin suurin ongelma on se, että läheskään kaikki syntymäkuurot eivät kuule sen avulla kunnolla. Muistan lukeneeni tutkimuksesta, jossa todettiin, että suuri osa (en muista, oliko se kolmas- vai neljäsosa) tutkituista implantin saaneista kuuroista ei pystynyt ottamaan ylös oikein puhelimessa heille saneltua puhelinnumeroa.
Miksi sanot ketjun alkupuolella ettet ole kuullut omaa ääntäsi (etkä pierujasi) vaikka sinulla siis on kuulokoje?
Miten suhun suhtauutaan esim kaupassa? Ku meet ostosten kanssa kassalle ja myyjä moikkaa sua niin mitä teet, hymyilet ja nyökkäät? Saatko outoja katseita jos et puhu tai vastaa moikkauksiin tai sano kiitos hei yms.? Ja entä jos vaikka se myyjä kysyy sulta jotain?
Olen minäkin syntymäkuuro :)