Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö neuvolassa kertoa omasta mielialasta

Vierailija
01.02.2011 |

Tyhmä kysymys, mutta kuuluuko lasten neuvolaan kertoa se, että aloitan lääkityksen ahdistus-ja paniikkihäiriöön. Sain reseptin yksityiseltä lääkäriltä. Onko se vaan minun asia, vai pitääkö se "raportoida" neuvolaan. Vauvani on nyt puoli vuotias ja neuvolakäyntejä on paljon. Kun seuraavan kerran siellä kysellään, kuinka menee, niin voinko sanoa ihan hyvin.

En osaa sanoa, miksi en haluaisi tätä kertoa. Tiedän kuitenkin, että lääke auttaa vaivaani.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinusta tuntuu siltä että saat jo hyvää hoitoa, niin ei tuota varsinaisesti tarvitse neuvolaan kertoa. En minä ainakaan olen kertonut esimerkiksi että kävin terapiassa esikoisen vauva-aikaan. Ei ollut tarvetta; olin hyvä äiti ja terapia tuotti nopeasti tuloksia. Eri asia, jos olisin kokenut tarvitsevani vielä lisätukea elämään - silloin olisin varmasti kertonut.

Vierailija
2/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että saatu lääke auttaa tai ainakin se on ennen raskautta auttanut. Nyt vaan oireet nostaa päätään ja haluan toimia ennen ku ne pahenevat. Ihan vauvan takia. Tiedän olevani ihan sama äiti siitä huolimatta, ellen vielä parempi ilman näitä ahdistuksia.

Neuvolan täti ei myöskään ole mikään empaattisin kuuntelija, jolle alkaisin näistä murheistä helpolla kertomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävit terapiassa, jos saan kysyä? Se voisi toisaalta tehdä hyvää minullekin, mutta on niin vaikea päästä ja yksityinen liian kallista.

Vierailija
4/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskukseen ja sain psykiatrisen sairaanhoitajan numeron, josta varasin ajan. Myöhemmin käsitin että sinne pitäis olla ilmeisesti joku lähete, mut omalla kohdallani sain heti ajan ja vasta jossain vaiheessa tuli selville että sinne ei sais noin vain itse soitella.

En halunnut jutella ongelmistani neuvolassa, koska ne eivät liittyneet äitiyteeni ja pelkäsin että jos otan ne esille siellä, th voi ymmärtää väärin ja joudumme jotenkin erityiseen syyniin, siis perheenä. Toisekseen neuvolan th ei ollut erityisen kuuntelevaista sorttia muutenkaan, lähinnä minä kuuntelin häntä. Ei tuntunut luontevalta kertoa hänelle mitään henkilökohtaista.

Minulle raskausaika ja vauva-aika oli henkisesti mullistavaa aikaa, ja terapia oli siihen ihan nappijuttu.On helpompaa olla äiti ja elää ylipäänsä elämäänsä, kun ei tarvitse kantaa mukanaan vanhoja taakkoja.

Toivottavasti ap pääset sinäkin terapiaan, jos koet olevasi sen tarpeessa.

2

Vierailija
5/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus lapsen kannalta olisi hyvä, että tieto olisi meillä neuvolassa - kokonaisuutta ajatellen. Mutta toisaalta, jos sinulla jo hyva ja riittävä tukiverkosto, niin asia ok, jos haluat pitää asian omana titonasi.

-terkka-

Vierailija
6/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse välttämättä puhua neuvolassa.

Vierailija
7/7 |
01.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan korvaamaan kuntoutuspsykoterapiaan on oikeus 16–67-vuotiaalla henkilöllä, jonka työ- tai opiskelukyky on heikentynyt mielenterveyshäiriön vuoksi ja tavoitteena on parantaa työ- tai opiskelukykyä.

Kuntoutuspsykoterapia voidaan myöntää vain, jos kuntoutujalla on psykiatrisen diagnoosin tekemisen jälkeen ollut vähintään kolme kuukautta jatkunut asianmukainen hoitosuhde ennen Kelalle tehtyä kuntoutushakemusta. Hoito voi toteutua joko julkisessa terveydenhuollossa tai yksityissektorilla. Kolmen kuukauden hoitosuhteen jälkeen tulee esittää psykiatrian erikoislääkärin arvio diagnoosista ja kuntoutustarpeesta.

Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa, joka on lääketieteellisesti perusteltu. Se voi olla yksilö-, perhe-, ryhmä- tai paripsykoterapiaa ja nuorille myös musiikkiterapiaa. Psykoterapiakorvaukset eivät muutu. Esimerkiksi yksilöterapiasta korvaus on 16–25-vuotiaille noin 52–60 euroa käynniltä ja 26 vuotta täyttäneille noin 37–45 euroa käynniltä. Psykoterapiakorvauksen enimmäismäärä vahvistetaan valtioneuvoston asetuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi