Onko kokemusta? Kieliluussa kysta tai vastaava patti
Hei!
Onko kellään kokemusta patista kieliluussa? Ja sen aiheutamista toimenpiteistä.
Itselläni (nainen 29v) huomattiin vajaa kuukausi sitten patti kaulassa. Ensin en edes päässyt lääkäriin koska hoitajat epäilivät sen johtuvan päällä olevasta flunssasta.
No nyt pääsin lääkäriin, kun patti ei ole mihinkään kadonnut.
Lääkäri sanoi että tuntuu olevan kieliluussa, mutta kilpirauhanen on myös siinä lähellä.
Patti on alhaalla kaulassa keskiosan oikealla puolella. Kiinteän ja kovan tuntuinen halkaisijaltaan varmaan jotain 1-2cm.
Perjantaina ultrataan ja saan tarkempiaa tietoja.
Mutta malttamattomana olen yrittänyt netistä tietoja löytää, mutta kun ei oikein löydy.
Toivon asiallisia vastauksia ja keskusteluja. Kaikilla olkoon oikeus mielipiteisiin, mutta toivon että niitä esitetään rauhaisissa merkeissä.
Kommentit (12)
Selvisikö mikä on. Mulla samanlainen ja samankokoinen kivikova muljuava patti. Alkanut vihlomaan ja ollut jo n. 9 kk tuossa. Keväällä lääkäri sanoi kieliluun osaksi mutta kyllä tuo jotain muuta on.
Vierailija kirjoitti:
Selvisikö mikä on. Mulla samanlainen ja samankokoinen kivikova muljuava patti. Alkanut vihlomaan ja ollut jo n. 9 kk tuossa. Keväällä lääkäri sanoi kieliluun osaksi mutta kyllä tuo jotain muuta on.
Jos liikutan "kaularustoa" niin liikkuu siinä mukana eli alhaalla tai ylhäällä tai keskellä, riippuu miten liikutan kaularustoa. Vihloo ikävästi. En keksi mitä muuta voi olla kuin syöpä. Englannin kielisistä teksteistä löytyy kieliluun syövästä tietoa mutta voi olla myös etäpesäke muualla olevasta primaarikasvaimesta. Ylävatsaa polttelee koko ajan joten luulen että vatsasyöpä josta etäpesäke kaulalla. Imusolmuke ei ole koska on kivikova.
Jos olet läski, palpointi on vaikeaa. T. homo-petteri
Mulle tuli patti kaulalle. Sain kyllä heti ajan terveyskeskuksen lääkärille ja sieltä lähetteen ultraan ja ohutneulanäytteeseen samalle päivälle. Viikon kuluttua ultrattiin uudestaan ja sanottiin että leikataan pois kun on niin iso ja häiritsevä. Jonotusajaksi arvioitiin kolmisen kuukautta. Ultran mukaan patti oli vain 5 *3*2 senttinen. Tuntui itsestä paljon suuremmalta kun kaula oli niin turvonnut.
Leikkausta varten otettiin vielä magneettikuvat ja sen jälkeen PET- kuvat. Viimeisten kuvien jälkeen pääsin jononohi kaulandissektio leikkaukseen.
Tyttäreltä leikattiin kieliluun kysta vajaa 10v sitten, oli silloin 16-vuotias.Päiväkirurgiana, pääsi illalla kotiin.Kysta otettiin näytteeksi ja vastaus tuli kotiin(ei jatkotmp).On jonkunlainen jäänne siltä ajalta kun meillä vielä oli kidukset :)
Ole rauhassa, toipuminen oli nopeaa ja kurkun alla se n.4cm poikittainen arpi jää leuan varjoon eli ainakaan tyttärelläni ei näy ellei hän katso ylöspäin
Tyttäreltä leikattiin kieliluun kysta vajaa 10v sitten, oli silloin 16-vuotias.Päiväkirurgiana, pääsi illalla kotiin.Kysta otettiin näytteeksi ja vastaus tuli kotiin(ei jatkotmp).On jonkunlainen jäänne siltä ajalta kun meillä vielä oli kidukset :)
Ole rauhassa, toipuminen oli nopeaa ja kurkun alla se n.4cm poikittainen arpi jää leuan varjoon eli ainakaan tyttärelläni ei näy ellei hän katso ylöspäin
Kysta ilmeisesti pehmeä/myötäävä. Oma patti on luun kova. En löydä mitään hyvänlaatuista selitystä tälle. Ensi viikolla alkaa tutkimukset.
Kokemuksia kieliluun alueen kovasta patista?
Edes vinkkiä mistä etsisin tietoa?