Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä ollut vieraita, jotka eivät ole syöneet VAIKKA olette noudattaneet erityistoiveita?

Vierailija
30.01.2011 |

Mua otti viimeksi pahasti pattiin, kun kysyin erikoisruokavaliot ja erityiset inhokit yms. ja laadin kolmen ruokalajin menun saatujen vastauksien mukaan. Onneksi kysyin, sillä vaihdoin viime tingassa alkupalat ja lisäsin pääruokaan lihaa - päinvastainen "ongelma" kuin kasvissyönti eli yksi vieraista ei tykännyt pelkästä kasvisruuasta.. Noh, vieraat eivät sitten kuitenkaan syöneet oikeastaan mitään. Kiva, kannatti uurastaa tunteja keittiössä. Alkuruokaa söivät jonkin verran, mutta pääruoan sain heittää heidän lautaseltaan kokonaan pois. Sen toivotun lihankin.

Olen tarjonnut samaa ruokaa muillekin ruokavieraille ja aina on maistunut eikä ruoka nytkään epäonnistunut. Ihmettelen tosi paljon, miksi ruoka ei kelvannut, mutta ärsytti niin paljon vieraiden syömättömyys etten pystynyt kysymään asiaa. Joku mauste, olisiko ollut joku pippuri, oli tosin pääruuassa sellainen josta keskustelivat pöydässä että närästystä sitten luvassa.. Huoh. Kannattaisi kertoa sitten ne röyhtäyttävätkin ainekset, koska muuten niitä saattaa olla pöydässä. Itse en koe kivaksi keskustelunaiheeksi emännän ominaisuudessa, että vieraat puhuvat kuinka tekemäni ruuat närästyttävät.

Muilla samanlaisia kokemuksia, että tarjoilut eivät vaan kelpaa, vaikka olette ottaneet toiveet huomioon?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kylään syömään vaan juttelemaan. Jos emäntä siitä huolimatta jotakin tarjottavaa väsää, se on hänen asiansa, en koe velvollisuudekseni syödä jos en halua.

Jos heitä on ajateltu niin paljon että vaivauduttu kysymään mitä voisi tarjota kun noudattaa erityisruokavaliota.

Itse otan huomioon erityisruokavaliot jokaisen ihmisen kohdalla. Mutta jos "laktoosi-intolerantikko" jättääkin syömättä hänelle vartavasten tehdyn ruoan ja päättää syödä ruokaa missä laktoosia on, en taatusti seuraavalla kerralla vaivaudu vääntämään hänelle laktoositonta.

Ei kylässä eikä kotona.

Aina voi sanoa kiitos ei. Kohtelias kieltäytyminen ei pitäisi olla epäkohteliasta missään tilanteessa.

tarjotusta ruoasta kieltäydytään vain todellisen allergiantms terveydellisen syyn vuoksi. Se että ruoka ei ole mieleistä ei ole perustelu jättää tarjottu ruoka. Huonoa käytöstä kylässä nirsoilu. Kyllä aikuinen ihminen saa kurkustaan alas vähän epämieluisammankin aterian. Ja mitä tulee tuohon teekeskusteluun niin on se kumma miten mitättömästä asiasta saadaankin iso ongelma. Mitä sitten jos kylässä tarjottu laatu ei ole omaa lempimerkkiä. Kai sen kupposen saa alas kuitenkin? Minä ja mieheni olemme molemmat teen juojia ja kyllä ihan kaikki merkit käy vaikka kotiin ostammekin omia lempilaatuja. Eihän kahvinjuojatkaan kysy että onko varmasti presidenttiä kun mulle ei sit kelpaa mikään kultakatriina.

Vierailija
42/57 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, muista eräällä työpaikalla, juoksin ruokatunnilla otsa hiessa löytääkseni yhdelle työntekijälle erikseen vegaanisen leivonnaisen, kun muille oli täytekakkua. Löysin vegaanista omenapiirakkaa kauan etsittyäni yhdestä leipomosta. Ja itse vegaani sitten pyöritteli sitä onnettoman näköisenä lautasellaan "kun muilla oli täytekakkua".

Teen isompiin juhliin aina myös vegaanista ruokaa, tarpeen mukaan myös gluteenitonta. Kyllä ne yleensä kelpaavat, mutta enpä ole koskaan saanut kenenkään vegaanin luona liharuokaa, joka olisi tehty kohteliaisuudesta vieraita kohtaan. En ole kyllä asiasta valittanut, koska voi kohteliaisuudesta syödä vegaanistakin ruokaa.

Teestä: Lipton on teen pohjasakkaa ja todella junttiteetä. Jokainen voisi hyvin pitää kaapissa kunnollista perusteetä, kun Earl Greytä tai vaikka Russian Earl Greytä vieraiden varalta. Me juomme kotona pääosin teetä, ja silti meillä on tummapaahtoista espressokahvia kaapissa vieraiden varalta, ja se valmistetaan kunnolla. Kylässa olen kyllä suht usein saanut jotain Liptonin tapaista roskaa haaleaan veteen tehtynä, kun isäntäväki itse juo perussaludoa litran mukeista päivät päästään. En tosin ole koskaan valittanut, vaan pyytänyt sitten vaikka mehua tai maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen isompiin juhliin aina myös vegaanista ruokaa, tarpeen mukaan myös gluteenitonta. Kyllä ne yleensä kelpaavat, mutta enpä ole koskaan saanut kenenkään vegaanin luona liharuokaa, joka olisi tehty kohteliaisuudesta vieraita kohtaan. En ole kyllä asiasta valittanut, koska voi kohteliaisuudesta syödä vegaanistakin ruokaa.

syövät myös kasviksia, ja näinollen vegaaniruoka sopii myös heille? Vegaani tai vegetaristi ei syö lihaa, joten liharuoka ei sovi heille.

En mä edes osaa tehdä liharuokia, kun edellisistä kerroista alkaa olla se 15 vuotta aikaa. Enhän mä voi edes maistaa sitä ruokaa, että onko tarpeeksi suolaa tai mausteita. Ja mitään pihvejä en osaa paistaa, mistä mä tiedän, koska ne on kypsiä?

Mä kyllä tarjoan vierailleni maitoa ja jugurttia, vaikkei meillä niitä kotona käytetäkään.

Vierailija
44/57 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei mulle tarvi laittaa mitään. Huvikseenko vieras luulee että emännän kyselevän ruokatoiveita? Kai nyt tollompikin tajuaa että jotain se aikoo tarjota hänellekin sopivaa? Sanoisi sitten ettei tarvitse tehdä mitään...

Mutta jos jättää syömättä, olkoot seuraavalla kerralla tyhin suin.

En mene kylään syömään vaan juttelemaan. Jos emäntä siitä huolimatta jotakin tarjottavaa väsää, se on hänen asiansa, en koe velvollisuudekseni syödä jos en halua.

Jos heitä on ajateltu niin paljon että vaivauduttu kysymään mitä voisi tarjota kun noudattaa erityisruokavaliota.

Itse otan huomioon erityisruokavaliot jokaisen ihmisen kohdalla. Mutta jos "laktoosi-intolerantikko" jättääkin syömättä hänelle vartavasten tehdyn ruoan ja päättää syödä ruokaa missä laktoosia on, en taatusti seuraavalla kerralla vaivaudu vääntämään hänelle laktoositonta.

Ei kylässä eikä kotona.

Aina voi sanoa kiitos ei. Kohtelias kieltäytyminen ei pitäisi olla epäkohteliasta missään tilanteessa.

tarjotusta ruoasta kieltäydytään vain todellisen allergiantms terveydellisen syyn vuoksi. Se että ruoka ei ole mieleistä ei ole perustelu jättää tarjottu ruoka. Huonoa käytöstä kylässä nirsoilu. Kyllä aikuinen ihminen saa kurkustaan alas vähän epämieluisammankin aterian. Ja mitä tulee tuohon teekeskusteluun niin on se kumma miten mitättömästä asiasta saadaankin iso ongelma. Mitä sitten jos kylässä tarjottu laatu ei ole omaa lempimerkkiä. Kai sen kupposen saa alas kuitenkin? Minä ja mieheni olemme molemmat teen juojia ja kyllä ihan kaikki merkit käy vaikka kotiin ostammekin omia lempilaatuja. Eihän kahvinjuojatkaan kysy että onko varmasti presidenttiä kun mulle ei sit kelpaa mikään kultakatriina.

Vierailija
45/57 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös teen juoja, ja mielestäni teehen kuuluu ehdottomasti hunaja. tee sokerilla on aivan hirveää, oli maku mikä tahansa. yleensä kyläpaikoissa ei tietenkään ole hunajaa, ja makunakin on joku kamala perus tee. minä pidän nimenomaan hedelmän makuisesta makeasta teestä.

Koskaan ei tietenkään valita, vaan juon sen teen jonka olen kerta halunnut. joskus harvoin yllättyy iloisesti jos sattuu olemaan hunajaa tarjolla, tai edes useampia vaihtoehtoja.

Vierailija
46/57 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teenjuoja kommentoi että Lipton on oikein mainiota teetä, niinkuin kaikki perusteet. Toisin kuin maustetut versiot. Enkä ole yksin mielipiteineni.

Jep, tärkeintä on ettei sitä teetä liota liian kauaa (vaan vahvempaa teetä halutessaan käyttää teenlehtiä enemmän tai useamman pussin). Maustetut teet ovat vahvempaan teehen tottuneelle aika pitkälti maustettua vettä. Eli makuasioita pitkälti nämä ja on vaikea tietää, mistä kukakin pitää.

Vierailija
47/57 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monta että enää en ala kokkailemaan erityistoiveiden mukaan. Laitan ihan tavallista ruokaa ja jos ei maistu niin olkoon nälissään. Varaan aina leipää sen verran paljon että ei tarvitse ihan ilman ruokaa olla.

Itse en voi syödä ollenkaan leipää koska kotimaiset viljat ei sula. Aika usein kylässä on kotimaisia viljoja kaikissa ruuissa tyyliin pitsaa ja piirakkaa ja pullaa ja pikkuleipiä. Valitse nyt sitten siitä mieluista. En kuitenkaan valita vaan silloin on hyvä ottaa dieetin kannalta.

Vierailija
48/57 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina laktoosittomia maitotuotteita hänelle. Hän on kuitenkin aika huolimaton ja ottaa aina mistä tahansa purkista. Ikinä ei ole lakto-ongelmia tullut meillä käydessä, vaikka onkin siis käyttänyt laktoosia sisältäviä tuotteita. Muuten kyllä raportoi jatkuvasti vatsansa kunnosta ja valittaa jos sitä ei huomioida.

Vierailija
49/57 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli yllätyskylään pieneltä maaseutupaikkakunnalta syntyjään oleva ERITTÄIN kaupunkilaistunut, ERITTÄIN trendikäs ja ERITTÄIN kansainvälinen neiti joka työskentelee Helsingissä ERITTÄIN hotissa työpaikassa.

Oli joulunaika ja juuri tehtyä riisipuuroa oli tarjolla. Tälle neidillekin sitä tarjottiin ja mielihyvin hän istui pöytään. Otti lautaselleen n. kaksi ruokalusikallista, joista toisen söi ja toinen meni lautasen sotkemiseen. Ja koko ajan kehu vuolaasti "Oi miten hyvää puuroa tämä on, kertaikkisen ihanaa, saisinko tämän reseptin? Kuinka sä osaat tehdä näin hyvää riisipuuroa?" Mutta puuro maistui vain ruokalusikallisen verran!

Ja riisipuuron teon kyllä hallitsen ja varmasti mitään vikaa siinä ei ainakaan ollut.

Hienon neidin mukana oli hänen isoisänsä joka oli aika vaivaantunut neidin showsta... Itsekin on moneen kertaan jälkeenpäin naureskeltu hienon neidin koomiselle käytökselle :D

ja käytöstavat. Minusta ainakin on mukavampi kuunnella kehuja kuin katsella nenän nyrpistelyä. Ehkä tyttö todella piti puurostasi erittäin paljon, mutta vahtii syömisiään ja kilojaan sairaalloisen tarkasti.

Vierailija
50/57 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle kelpasivat hyvin sekä gluteenittomat tarjoilut että ne normaalit... Otti aika rankasti päähän.

Vierailija
51/57 |
23.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin jo 45-vuotias. Kehuu ja ylistää ruokaa mutta ottaa vain noin lusikallisen ja hyvin valoikoiden. Luulen, että hänellä on joku syömishäiriö.

Kerran tuli yllätyskylään pieneltä maaseutupaikkakunnalta syntyjään oleva ERITTÄIN kaupunkilaistunut, ERITTÄIN trendikäs ja ERITTÄIN kansainvälinen neiti joka työskentelee Helsingissä ERITTÄIN hotissa työpaikassa.

Oli joulunaika ja juuri tehtyä riisipuuroa oli tarjolla. Tälle neidillekin sitä tarjottiin ja mielihyvin hän istui pöytään. Otti lautaselleen n. kaksi ruokalusikallista, joista toisen söi ja toinen meni lautasen sotkemiseen. Ja koko ajan kehu vuolaasti "Oi miten hyvää puuroa tämä on, kertaikkisen ihanaa, saisinko tämän reseptin? Kuinka sä osaat tehdä näin hyvää riisipuuroa?" Mutta puuro maistui vain ruokalusikallisen verran!

Ja riisipuuron teon kyllä hallitsen ja varmasti mitään vikaa siinä ei ainakaan ollut.

Hienon neidin mukana oli hänen isoisänsä joka oli aika vaivaantunut neidin showsta... Itsekin on moneen kertaan jälkeenpäin naureskeltu hienon neidin koomiselle käytökselle :D

Vierailija
52/57 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko ottaneet huomioon, että keliaakikkolla on yleensä vakavaa pienikin määrä gluteenia. Ruoka pitäisi tehdä steriloiduilla astiolla, sillä astioihin voi jäädä pieniä määriä gluteenia omista kokkauksista. Koska taudin sairastaja osaa arvella tämän ettei olla huomioitu niitä pieniä määriä, hän kieltäytyy.

Vierailija
53/57 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leivonnaiset, oikein leipomosta tilattu, niin nirppanokkavieras valitti että ei ole mitään hänelle, jolla on laktoosi-intoleranssi. Ja selvästi luki astioiden vieressä lapuissa LAKTOOSITONTA. Oli tilattu mm täytekakku, pipareita, pasteijoita ja kääretorttu, kaikki laktoosittomia, ja tälle vieraalle ei mikään kelvannut. Ristiäiset oli, ja muutenkin vähän paremmat tarjoilut. No, saipa jokusen kympin menemään. Sen koommin en ole tehnyt hänelle mitään erityisjuttuja, kun on tullut kylään, jos ei kelpaa ei kelpaa.

Vierailija
54/57 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vieras, joka kertoi että miehellään on diabetes. Tein diabeetikolle sopivia pipareita ja leivonnaisia, niin tämä ei syönyt niistä mitään, koska on kakkostyypin diabetes ja hän voi sitten huomenan syödä vähän terveellisemmin jos tänään syö herkkuja...

Vierailija
55/57 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa suhtaudun jollain tarkkuudella vähemmän tuttujen tekemiin gluteenittomiin ruokiin, koska tosiaan maallikko tekee helposti pikkuvirheitä. Esim. sekoittaa gluteenittomat makaronit ja tavalliset samalla kauhalla tai leikkaa sipulit laudalla, jossa on leivänmuruja. Nämä eivät kaikille oireita aiheuta, mutta minulla voi olla sairaalareissu edessä.

Hyvien ystävien ja sukulaisten taitoihin luotan paremmin.

Astioiden ei tarvitse olla steriilejä, riittää että ovat puhtaita.

Tässäkin monen kertomat esimerkit kuulostavat siltä, että syöjällä on syömishäiriö.

Toinen tyypillinen on alkuraskauden pahoinvointi. Itsellä ainakin ihan tavalliset ruoat ja ruoka-aineet saattavat kuvottaa, joten siitä syystä saatan närpiä. Kaikille ei kuitenkaan halua avautua rv 6 olevasta raskaudesta.

Vierailija
56/57 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vieras, joka kertoi että miehellään on diabetes. Tein diabeetikolle sopivia pipareita ja leivonnaisia, niin tämä ei syönyt niistä mitään, koska on kakkostyypin diabetes ja hän voi sitten huomenan syödä vähän terveellisemmin jos tänään syö herkkuja...

Vierailija
57/57 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti oli selvää että ovat tulossa syömään meille eikä vaan muuten iltaa istumaan. Näille siis selvennykseksi, jotka kirjoittivat että menevät kylään vain seurustelemaan eivätkä syömään..

Lisää kokemuksia saa laittaa - tosin teenjuontiaihe on aika hyvin jo käsitelty ;)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi