Terveellinen ruoka ON kalliimpaa kuin epäterveellinen
Kelan tutkimusprofessori Olli Kangas sanoo näin ja täälläkin on yritetty todistella toisin.
– Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin epäterveellinen. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ovat yliedustettuina pienituloisten keskuudessa, Kangas sanoo.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/01/30/katso-kuka-on-oikeasti-koyh…
Kommentit (59)
Ei tuollaisessa marjasopassa ole ravintoaineita juuri yhtään!
Jos laitat marjat valmiisen soppaan, niin ok, mutta missä on proteiini? Eikä tuollainen soppa nälkää pidä!
Etkä ilmeisesti nyt vain halua ymmärtää. Lapseni syövät jugurttia aamu- ja välipaloilla.
Mielestäni lapseni sai juuri oikeinkin kovasti ravintoaineita syödessään annoksen kiisseliä, jossa oli n 50g marjoja. Sokeria vertasin nimenomaan niihin kaupan sokerijugurtteihin. Halusin tarjota niille maistuvan vaihtoehdon esim jälkiruokana. Tarkoitus ei ollut keksiä ravinoaineiltaan tismalleen samanlaista ruokaa kuin teidän jugurttinne.
Proteiinia lapseni voisi saada kiisselin kaverina vaikkapa lasillisesta maitoa. Energiaa leipäpalasta. Mutta meillä proteiinin ja energian tarve täyttyy muutenkin muilla aterioilla.
Se, että teillä syödään noin paljon jugurttia on teidän oma valintanne. Meillä ei olisi varaa, mutta mukava, jos teillä on sopiva ruokavalio teille itsellenne sopivaan hintaan. Oikeasti hienoa, että satsaatte rahanne juuri lastenne ruokaan. Minusta henk.koht noin suuret summat jugurttiin ovat turhia, mutta se on vain minun mielipiteeni :)
Sen sanon, että kasvissyönti tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lihansyönti. Katsoin täällä kerran jonkun perheen ostoslistaa ja kauhistelin miten paljon siitä tuli lihatuotteet maksamaan. Kyllä meidänkin perheessä syödään lihaa ja kalaa pari kertaa viikossa, mutta muuten kasvista. Käyn kerran viikossa kaupassa, viimeksi tuli tavallista kalliimmaksi, kolme täpötäyttä kassia 70 euroa. Sillä plus yhden reissun maitotäydennyksellä on pärjätty koko viikko (jossa tuli kyllä ostettua ehkä 20 eurolla, koska mies oli asialla ja se osti kauheat läjät kaikkea mitä en olisi itse ostanut).
Sen sanon, että kasvissyönti tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lihansyönti.
Ja ilman muuta näin on ja tulee aina olemaankin. Kasvikset tulevat suoraan maasta, kun taas liha ja maitotuotteet ovat aika pitkän ravintoketjun päässä.
Harva hyvätuloinenkaan elää linsseillä ja soijalla. Ja silti moni olisi laittamassa köyhät syömään lähinnä vettä, näkkileipää ja porkkanoita..
Meillä on oikein kohtuulliset tulot, mitään äveriäitä ei olla, mutta kaupassa ei tarvitse tuijottaa hintalappuja. Silti eletään "linsseillä ja soijalla", eli kaapissa on AINA perustarvikkeina linssejä, erilaisia papuja ja herneitä, soijarouhetta ja -suikaleita, tofua jne. ja juureslaatikossa porkkanoita, lanttua, kaalia, bataattia, perunoita jne. Lisäksi kaapissa on kaurahiutaleita, ruisjauhoja, leseitä, erilaisia siemeniä, täysjyväsämpyläjauhoja, vehnäjauhoja jne. joista saa tehtyä leivät ja piirakkapohjat.
Halvaksi tulee, tehdään ihan sairaan hyvää ruokaa ja voidaan hyvin.
Halvaksi tulee, tehdään ihan sairaan hyvää ruokaa ja voidaan hyvin.
OT:n puolelle, mutta sisällöllisesti noin ristiriitainen lause hieman hymyilytti :D
ei halvoilla ja epäterveellisillä lisukkeillakaan (lihapiirakat, makkarat) voi kovasti lihoa ja sairastua. Mahan täytteeksi ei ole pakko vetää montaa makkaraa tai lihapiirakkaa kerralla, että energiantarve täyttyisi, JOS se ruokavalio sisältää muutakin. Ja täysin lihattoman kasviskeitonkin saa energiapitoisemmaksi esim rypsiöljyllä ja linsseillä. Kanamunat on energiapitoisia ja edullisia ja todella täysipainoista ruokaa. Kourallinen pähkinöitä (halpaa, koska pähkinöitä tarvitsee syödä vain vähän kerralla) on hyvä lisä välipalalla vaikkapa leivän kanssa.
En nyt tarkoita tällä puheenvuorolla jankata etteikö pienellä rahalla joudu tinkimään jostakin. Joutuu ihan varmasti paljonkin. Ongelma on varmasti ihan todellinen. Ei se kuitenkaan pakota siihen, että olisi pakko syödä pelkkää moskaa. Osa tästä keskustelusta menee jankuttamiseksi, kun verrataan vain tiettyjä elintarvikkeita toisiinsa eikä mietitä ruokavaliota kokonaisuutena. Ei laadukkaan pihvin ainoa vastine ole lihapiirakka vaan ruokavaliosta voi saada vastaavia vitamiineja ja proteiineja myös kananmunasta ja palkokasveista. Täsjyväsämpylän vastine ei välttämättä ole pelkkä kuiduton höttösämpylä vaan esim. lautasellinen kaurapuuroa.
Mieltymykset ovat sitten asia erikseen ja mielestäni kaikille tekee hyvää herkutella silloin tällöin eli totta kai pulla ja hampurilaiset voivat kuulua pienenä osana myös terveelliseen ruokavalioon.
Lihapyöryköitä, kalapuikkoja, hernekeittoa, maksalaatikkoa. Suunnilleen minkä tahansa 'oikean' ruuan tekeminen tulee kalliimmaksi kuin ne.
on ainakin huomattavasti työläämpää syödä halvasti ja terveellisesti kuin kalliisti ja terveellisesti. Siis hitto, moniko oikeasti väkertää joka päivä ruokaa juureksista ja linsseistä ja vielä pitää siitä? Jos rahaa on enemmän, voi vain mennä kauppaan ja valita mitä haluaa. Kalaa, hedelmiä, vähärasvaista lihaa jne.
Siis hitto, moniko oikeasti väkertää joka päivä ruokaa juureksista ja linsseistä ja vielä pitää siitä?.
että hoikka, terveellisesti syövä (siis oikeasti terveellisesti, ei pelkkää porkkanaa) ei voi myöntää, että totta munassa se ruokavalio tulee kalliimmaksi kuin halpojen makkaroiden, lihapiirakoiden, eineslihapullien ja pinaattilettujen syöminen. Tiedättekö edes paljonko nuo maksavat? NEljä lihapiirakkaa saa EUROLLA! Arvioin että paketissa on 2000 kaloria, eli periaatteessa se euro riittää koko päivän ruokiin.. No yhdellä eurolla saa myös pari perunaa, punajuuren ja tsäkällä myös omenan. Kaloreita ehkä 400, jos sitäkään... Itse olen hoikka ja syön terveellistä ruokaa, ja kyllä se maksaa! Aiemmin oli paljon pienemmät tulot, silloinkin ostin linssejä ja perunaa ja silakoita, mutta en voinut ostaa kallitta hedelmiä, muita kaloja, luomua, pähkinöitä, kalliimpia vihanneksia ja kasviksia kuten vaikka avocadoja jne. Eineksiä ostin harvoin, mutta kyllä siihen kiinnitti huomiota että lenkkimakkaran, 4 lihapiirakkaa, paketillisen nugetteja tai eineslihapullia saa eurolla...
Jos valmistaisin itse lihapullat, niin kyllä saa aika pitkän pennin enemmän pulittaa kuin ostaisi valmiita koodihirviöpullia.
terv. se tiukan kuukauden läpi paskaa syönyt.. ;)
Ei todellakaan tarvitse, ehkä lukuunottamatta joitain todella harvinaisia moniallergikkoja.
Tästä on tutkimuksia ja muuta todistuaineistoa vaikka kuinka ja paljon. Käytännön esimerkkinä, oliko Paavo Nurmi mielestäsi kovinkin rappeutunut yksilö?
Sitä paitsi, se, että ei halua ryhtyä kasvissyöjäksi ei tarkoita sitä, että lihaa pitäisi syödä joka päivä. Jos uskoo lihan välttämättömyteen niin voi ostaa vaikka pari kertaa viikossa sen sikanautapaketin ja muuten niitä halvempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten jo mainittuja linssejä, papuja ja esim. kausivihanneksia.
Minä ainakin olen säästänyt rahaa, kun olen alkanut syödä terveellisemmin.
Ensinnäkin syön vähemmän, eli rahaa säästyy jo siinä. Kauppaan jäävät myös karkit, leivonnaiset, jäätelöt, mehut, valmissalaatit (majoneesijutut), makeutetut jogurtit ja ties sun vaikka mitä ennen tuli ostettua ja mätettyä. Puhumattakaan jos himoitsisin vielä sipsejä, limppareita, olutta.
Viisi pussia Pirkka-sekavihanneksia pakasteena maksoi yhden euron. Siinä on minulle viikon lisäkekasvikset. Välipalaksi hedelmä tai voileipä ja maitolasi maksaa paljon vähemmän kuin pulla tai roiskeläppäpizza ja limppari.
Minä ainakin olen säästänyt rahaa, kun olen alkanut syödä terveellisemmin. Ensinnäkin syön vähemmän, eli rahaa säästyy jo siinä. Kauppaan jäävät myös karkit, leivonnaiset, jäätelöt, mehut, valmissalaatit (majoneesijutut), makeutetut jogurtit ja ties sun vaikka mitä ennen tuli ostettua ja mätettyä. Puhumattakaan jos himoitsisin vielä sipsejä, limppareita, olutta. Viisi pussia Pirkka-sekavihanneksia pakasteena maksoi yhden euron. Siinä on minulle viikon lisäkekasvikset. Välipalaksi hedelmä tai voileipä ja maitolasi maksaa paljon vähemmän kuin pulla tai roiskeläppäpizza ja limppari.
Jos rahasta on oikeasti pulaa, ei tule kyllä ostettua sipsejä ja limsaa.
Jos rahasta on oikeasti pulaa, ei tule kyllä ostettua sipsejä ja limsaa.
Moni jolla on rahapula, ostaa kunnon ruuan sijaan sipsejä ja limsaa. Tai alkoholia. Ja jättää syömättä kunnolla.
[
Jos valmistaisin itse lihapullat, niin kyllä saa aika pitkän pennin enemmän pulittaa kuin ostaisi valmiita koodihirviöpullia.terv. se tiukan kuukauden läpi paskaa syönyt.. ;)
Minä teen ihan vapaaehtoisesti kotona lihapullat samalla periaatteella eli vain puolet raaka-aineesta on lihaa ja toinen puoli kasvista. Teen tämän säästääkseni rahaa ja tehdäkseni maukasta ja terveellistä ruokaa.
Ja nyt tunnustan heti, että joudu vahtimaan rahakäyttöäni kovin tarkasti enkä nyt tiedä valmistamieni lihapullin kilohintaa enkä voi verrata sitä kaupan einespullien hintaan. Ehkä hinta on sittenkin korkeampi, mutta jos ei ole pakko ostaa ihan halvinta, tuo esimerkkini toivottavasti kannustaa kokeilemaan toiseksi halvinta vaihtoehtoa.
En yhtään väheksy kokemustasi siitä, että olet joutunut rahojen vähetessä ostamaan ravintoarvoltaan köyhempää ruokaa. Mutta ette varmaan eläneet pelkästään eineksillä? Mukana ehkä oli niitä puurohiutaleita, näkkäriä ja juureksiakin?
Aiemmassa viestissä viitattiin itsetehdyn edullisen ruuan tekemisen työläyteen. Koyhyyteen mahdollisesti liittyvien muiden seikkojen kanssa sellainen tekeminen ehkä tuntuu ylivoimaiselta. Se ei kuitenkan tarkoita sitä, että edullisesti ei voisi tehdä hyvää ja halpaa ruokaa, jos näkee hieman vaivaa.
Se ei kuitenkan tarkoita sitä, että edullisesti ei voisi tehdä hyvää ja halpaa ruokaa, jos näkee hieman vaivaa.
Vähällä rahalla joutuu oikeasti näkemään vaivaa, jos haluaa syödä terveellisesti. Ja voi tuntua kyseenalaiselta, kannattaako nähdä paljon vaivaa, kun samalla hinnalla saa eineksen, joka on heti valmis syötäväksi.
Totta, mutta enemmän rahaa käyttämällä on paljon helpompi ja hauskempi syödä terveellisesti.
Enemmällä rahalla nyt on helpompi ja hauskempi elää muutenkin. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, vaan siitä, tuleeko terveellisesti syöminen väkisin epäterveellisesti syömistä kalliimmaksi vai ei.
Eli pakottaako pieni ruokaan sijoitettava rahamäärä ihmiset syömään epäterveellisesti, vai se että sillä rahalla ei osata syödä terveellisesti?
Totta, mutta enemmän rahaa käyttämällä on paljon helpompi ja hauskempi syödä terveellisesti.
Enemmällä rahalla nyt on helpompi ja hauskempi elää muutenkin. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, vaan siitä, tuleeko terveellisesti syöminen väkisin epäterveellisesti syömistä kalliimmaksi vai ei. Eli pakottaako pieni ruokaan sijoitettava rahamäärä ihmiset syömään epäterveellisesti, vai se että sillä rahalla ei osata syödä terveellisesti?
Ihmiset eivät osaa/jaksa/ehdi nähdä vaivaa ateriansa eteen. Mikä syy kullakin sitten on. Yhden hampurilaisaterian hinnalla syö nelihenkinen perhe lihoineen, kasviksineen, juomineen -terveellisesti.
Ja jos perhe on iso, on pakko ostaa enemmän. Paitsi jos mennään linjalle "jokaiselle 20g siivu ah niin terveellistä mutta kallista hedelmää"