Ärtyneensuolen kanssa kamppailevat..
Olisi kiva saada vähän vertaistukea. Itselläni taas hankalampi aika menossa, vatsassa ilmaa, vatsatoimii useita kertoja päivässä ja vauhdikkaasti, vessa oltava lähellä. Nyt aloin lenkkeilä pitkän tauon jälkeen ja vatsa sen kuin innostui vielä enemmän toimimaan..huoh..!=/
Syömisiä saa katsoa tarkkaan ja välillä on huonoa oloa ja vaikka mitä. Tutkittu on vuosien aikana paljon ja 20vuotta vaivasta kärsinyt..
Kommentit (24)
Itsellänikin koliitti, kaikki aspartaami ja muut makeutusaineet ja niitä sisältävät tuotteet pois. Niitä tuotteita ovat kevytlimut, kevytjogurtit ja -tuotteet nyt ylipäätänsä. Karsi hiilareita pois (valkoiset jauhot, sokeri). Lepicol on hyvä, googlaa, saa lifestä. Moni saanut sillä helpotusta esimerkiksi koliittiin. Kalanmaksaöljytabletit kehiin.
Mulla on Fodmap-ruokavalio auttanut. Lääkäri ohjasi mut ihan muusta syystä ravitsemusterapeutille, joka kyseli mun oireista ja suositteli kokeilemaan tuota. Yli 20-vuotta olin taistellut ärtyneen suolen kanssa ja vihdoin olen saanut apua.
kerrotko mikä toi fodmap on?
minulla kolitis plus ärtynyt suoli.. ei oo helppoa
Minulla auttoi kun söin ainoastaan kalaa ja äyriäisiä ja salaattia. Juurekset ovat sellaisia että niistä tulee minulle oireita. Lihoista kana ja kala ovat parhaiten sopivia. Leivät ja pastat aiheuttaa minulla vessailun ;) Karkit ja sokerit vaan kotipäiville koska ne aiheuttaa minulla ripulia. Aamulla luonnonjugurtti ja marjat jotenkin suojaa vatsaa päivän ajaksi. On tämä kauhea vaiva mutta kokeilemalla vaan löytää ne itselleen sopivat.
Fodmap-rúokavaliossa sisältää hyvin vähän FODMAP-hiilihydraatteja. Vältettäviä tuotteita ovat purukumit, pastillit, monet kevyttuotteet, kivelliset hedelmät kuten luumu, nektariini ja persikka. Niissä on paljon sokerialkoholeja eli ksylitolia, sorbitolia, laktitolia, maltitolia, mannitolia tai isomaltia.
Vältettäviä ovat myös esimerkiksi vehnä, ruis, ohra, pavut, sipulit, sienet, jotkin kaalikasvit ja hedelmät sekä jogurtit, joihin on lisätty kuitua. Niissä on frukto-oligosakkaridia (FOS), galakto-ologisakkaridia (GOS), raffinoosia tai inuliinia.
Erityisesti jogurtit, tuorejuustot, myslit, kevyttuotteet, makeiset ja proteiinipatukat sisältävät helposti "piilo-FODMAP-hiilihydraatteja", kuten inuliinia. Vältettäviä ovat myös ruuat, joissa on fruktoosia enemmän kuin glukoosia, kuten omena, päärynä, vesimeloni, mango ja hunaja. Laktoosi-intolerantikolla oireita aiheuttaa maitosokeri.
Mä testasin eri hiilihydraatin ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan ja läheskään kaikkia tuossa edellä mainittuja ruoka-aineita mun ei tarvitse välttää, koska ne eivät aiheuta oireita. Lisäksi itselleni tuli yllätyksenä että mun elimistö sietää spelttiä, vaikka tavallisesta vehnästä tulee pahat oireet. Mut ravitsemusterapeutilleni se ei ollut yllätys.
18
mulla helpotti kun jätin alkoholin kokonaan pois. mutta jos et käytä muutenkaan niin sitten tästä ei varmaan oo apua:) ruisleipä on pahasta
Kokeilkaapa kaikki ja jättäkää ruis syömättä. Mulla hävisi kaikki vuosia jatkuneet mahavaivat, kun lopetin kaiken ruista sisältävän syömisen.
Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista kärsii herkästä vatsasta.
Herkkä vatsa voi tarkoittaa erilaisia vatsakipuja, vatsan seudun epämukavaa oloa, iltaa kohti pahenevaa turvotusta tai häiriintynyttä suolentoimintaa.
- Vaivat eivät ole itsessään vaarallisia, mutta ne vaikeuttavat arkea. Oireet laskevat tutkitusti elämänlaatua yhtä paljon kuin vaikkapa tulehduksellinen suolistosairaus, toteaa Hyksin gastroenterologian klinikan erikoislääkäri
Markku Hillilä.
Ruisleipä on suomalaisen ruokavalion kulmakivi ja tunnettu lukuisista terveysvaikutuksistaan. Rukiissa on runsaasti kuitua, joka joillakin helpottaa vatsaoireita.
- Moni suomalainen ei kuitenkaan tiedä, että terveellisyydestään tunnettu ruisleipä ei sovi kaikille. Asiantuntijoiden mukaan ruis voi jopa pahentaa vatsavaivaisen oireita.
Silti kolme neljäsosaa herkkävatsaisista syö ruisleipää.
- Ruisleipä on terveellistä, mutta kolikon kääntöpuolena on, että se pahentaa oireita turvotukseen ja ilmavaivoihin taipuvaisilla ihmisillä. Heidän pitäisi välttää ruista ja suosia kauraa, Hillilä kertoo.
Hillilän mukaan ruis ja monet muut viljat aiheuttavat osalle meistä vatsavaivoja, koska niissä on hiilihydraatteja, jotka eivät kunnolla imeydy ohutsuolessa ja siirtyvät paksusuoleen. Siellä bakteerit aiheuttavat käymisprosessin, josta syntyy kaasuja. Hillilä suosittelee, että herkkävatsainen sisällyttäisi ruokavalioonsa ruisleivän sijaan ns. liukenevia kuituja, joita saa esimerkiksi suomalaisista marjoista, sitrushedelmistä ja kaurasta.
Syitä vatsavaivojen yleisyyteen on useita: konttorityöläisen liikkumattomuus ja epäsäännölliset ruoka-ajat altistavat oireille. Myös stressi pahentaa vaivoja. Tutkimusten mukaan noin joka kymmenes suomalainen kärsii astetta vakavammista vatsavaivoista, joita kutsutaan ärtyvän suolen oireyhtymäksi.
Ärtyvä suoli on tavallisempi vaiva naisilla, kun taas herkästä vatsasta kärsivät yhtä usein naiset kuin miehetkin.
- On huono yhdistelmä, jos kärsii ilmavaivoista ja istuu koko ajan. Niitä kaasuja pitäisi päästä paukuttelemaan pois esimerkiksi kävelemällä. Yksi potilastyyppi, jota nähdään vastaanotolla, ovat konttorityötä tekevät naiset, jotka yrittävät syödä terveellisesti, paljon kasviksia ja hedelmiä, sanoo Hillilä.
tarkoitan siis pepsimax-tyyppistä jne.
Just an idea, varmaan olet jo kaikkea kokeillut.
mutta kiitti vinkistä kuitenkin!=)
Vi Sibliniä sain juuri kokeeksi lääkäriltä, joka on muuten ensimmäinen lääkäri joka on ottanut vaivani todesta näiden 20vuoden aikana!
Vatsani vaan nyt sen verran huonossa hapessa että en ole uskaltanut aloittaa sitä vielä. Onko sinulla kokemuksia Vi Siblinistä?
ja avun sai ViSiblinistä! Toivotaan, että sinullakin auttaa =)
lisäksi otan joka pvä maitohappopillerin ja noitten yhteisvaikutuksen ansiosta vatsani voi hyvin, edelleen se on nopea ja vessa oltava just eikä melkein, mutta sen verran helpottanut, että esim ennen jouduin noin kaksi tuntia joka aamu juoksemaan vessassa ennenkuin uskalsin lähteä lenkille, muuten oli housussa, mutta nykyään uskallan lähteä lenkille parin käynnin jälkeen.
(8) Kun aloitit Vi Siblinin niin tuliko sinulle alussa siitä oireita?
Oisipa ihanaa jos jollain saisi vatsan rauhoittumaan edes vähän. Joskus saattaa vuosikin mennä hyvin mutta sitten taas...=/
Raskauskin suunnitteilla mutta vähän mietityttää miten vatsa siihen reagoi.
ja otankin sitä tosi vähän, vaan yhden lusikallisen päivässä, nyt tuli tossa viikolla syötyä enemmän ja paremmin, silloin otin yhtenä pvänä kaksi lusikkaa.
söin jo aikaisemmin niitä maitohappopillereitä ja mielestäni nekin jo vähän auttoivat, mutta yhteisvaikutus hyvä.
Eriasteinen fruktoosin imeytymishäiriö on yllättävän yleistä vaikkakin huonosti tunnettua. Tavallisessa pöytäsokerissakin on puolet fruktoosia, samoin esim. hunajassa ja muissa sokeripohjaisissa tuotteissa. Kaiken sokerin jättäminen pois ravinnosta (ja makeiden hedelmien ja mehujen vähentäminen, joissakin tapauksissa kokonaan pois jättäminen) voi tuoda helpotusta oireisiin monille ärtyneen suolen kanssa kamppaileville. Kannattaa kokeilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_malabsorption
en tiedä miksi, mutta mun oireet on helpottaneet ihan itsekseen. Sen olen huomannut, että kaurapuuro aiheuttaa niitä, ei kertakaikkiaan sovi mulle, vaikka väittävät päivastoin (että sen pitäisi auttaa).
En tiedä, mistä vaiva oikein johtuu, mutta kehottaisin syömään sitä, mikä tuntuu hyvältä, eikä sitä, mitä käsketään.
Täältä löytyi juttua siitä, että makeutusaineet voisivat aiheuttaa pahojakin vatsaoireita.
http://kaistalla.blogspot.fi/2013/10/glukoosi-fruktoosisiirappi-ja-muut.html
"Kun fruktoosi ei imeydy täysin ohutsuolessa, niin se aiheuttaa samanlaisia ongelmia paksusuolessa, kuin laktoosi, osmoottinen paine tuo vettä paksusuoleen joka voi ilmetä ripulina, syntyy turvotusta, kaasuja, suoliääniä, vatsakipuja ja ummetusta."