Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toipua hoitovirheestä?

Vierailija
29.01.2011 |

Minulle tapahtui paha hoitovirhe. En ole sen jälkeen kyennyt suhtautumaan oikein mitenkään lääkäreihin. Näen jokaisessa vain ammattitaidottoman tunarin. En siis luota enää pätkääkään.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei ole syytä.

Eli sinustya on siis OIKEIN tehdä ensin jokin vakava moka ja sitten kun ASIAKKAASI reagoi mokaan, et hoida työtäsi senkään vertaa.

Jess. Ja sitten jaksat luetella, kuinka sinua on kohdeltu huonosti. Katso peiliin. Siinä sen valtaisan EGON takana pitäisi löytyä jonkin sortin lääkäri. Ei tartte olla pätevä - siihen sinusta ei ole - mutta jos nyt edes leimasimeksi tokenisit.

Käyttäydä jatkossa asiallisesti - haistattelu vähenee kummasti.

Vierailija
42/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen kuva on sullakin lääkärin työstä! Luuletko, että lääkärin vastaanotolla käy ainoastaan mieleltään tasapainoisia ihmisiä? Ajatella että on olemassa myös mielen SAIRAUKSIA, joita sairastavat POTILAAT eivät aina hallitse tunnetilojaan. Tuskinpa ketjussa kirjoittanut lääkäri on potilastaan huonosti kohdellut, kirjoitustensa perusteella hän on vaikuttanut ihan täyspäiseltä ja empaattiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina kaksi.

Ja jos joku ihan omien sanojensa mukaan joutuu jatkuvasti kahnauksiin, kyllä siinä kannattaa miettiä ennen kaikkea sitä omaa osaansa.

Epäpäteville yleensä hermostutaan. Ylimielisille hermostutaan. Ammattitaidottomille hermostutaan. Kommunikaatiokyvyttömille hermostutaan. Sosiaalisesti lahjattomille hermostutaan. Asiakaspalvelukyvyttömille hermostutaan.

Jos nyt vaikka korjaisi ensin nuo kohdat ja sitten katsoisi, josko ne ASIAKKAAT (jotka maksaa hänen palkkansa) jatkossa huomaisivat hänen hakeneen apua ja se näkyisi sitten myös siinä vastaanottotilanteen rauhoittumisena.

Vierailija
44/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheen teki hoitaja, jolla meni mittayksiköt sekaisin ja antoi vahingossa 100-kertaisen annostuksen lääkettä. Kysymys oli vanhasta ja sairaasta ihmisestä, mutta olihan se omaisille kova paikka. Ikävä tapaus.

Vierailija
45/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen asenne sinulla. Olisi joskus mukava tavata kasvokkain tuollaisten kommenttien kirjoittelija. Epäilen kyllä, että koitat provosoida tai vedit tekstisi huumorilla.

En muistaakseni ole tuonut tekstissäni esiin, että potilas olisi uhkaillut ja haistatellut siksi, että olisin tehnyt virheen. Kerroin, että jätin potilaan tutkimatta päivystysvastaanotolla, koska vastaanottotilanteessa hän käyttäytyi sopimattomasti ja uhkaili turvallisuuttani. En ehtinyt edes koskea häneen. Tilanne johtui siitä, että hoitaja oli etukäteen informoinut potilasta, että hänen toivomaansa toimenpidettä ei ole mahdollista tehdä päivystysaikana. Potilaan vaiva ei vaatinut päivystyksellistä arviota.

Tilanne ei ole mitenkään vieras, mutta yleensä ihmisen saa rauhoittumaan sen verran, että vastaanotto onnistuu. Tuolloin ei saatu, joten poistuin paikalta, kun hän ilmoitti kaivavansa seuraavaksi kääntöveitsen esiin. En tiedä oliko veistä, mutta vartija poisti kyseisen henkilön ensiavusta.

No, itse asiassa on vähän turhaa tällaisella palstalla argumentoida. Parempia ovat keskustelut, joissa esiinnytään omilla nimillä, mieluiten kasvoillakin. Mutta niitäkin vältän yleensä turvallisuussyistä, koska minulla on perhe. Ihmisten lääkäreitä kohtaan tunteman vihan syvyys on aika yllättävää. Mikä muu asiantuntija-ammatti saa yhtä paljon arvostelua osakseen? Kyllä niitäkin varmaan löytyy.

Itsestäni se tietenkin tuntuu pahalta, koska ammatinvalintani perustuu nimenomaan auttamisen haluun ja siihen, että tuntee tarvetta kerätä kaiken mahdollisen asiantuntemuksen auttamisensa tueksi. Raha tai rikkaudet eivät sairaalalääkärin motivaatioihin kuulu, niitä ei ole näkynyt!

Vierailija
46/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en muistaakseni myöskään kirjoittanut "joutuvani jatkuvasti kahnauksiin" vaan että olen monta kertaa joutunut. Suurin osa vastaanottokaynneistä tietenkin sujuu hyvässä hengessä. Ylimielisyyttä tai töykeyttä en koskaan ole omassa käytöksessäni tunnistanut enkä tällaista palautettakaan ole saanut.

Lääkärin ammatissa ei vain voi välttää niitä kahnauksia, jos toimii julkisella puolella.

t. tänne kirjoitellut lääkäri, joka nyt taas posituu palstalta, ihmetellen miksi taas tulikaan tänne kirjoittelemaan.

Vierailija
47/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kasvun paikka, muttet siihen pystynyt.

Kyllä varmasti voi välttää kahnaukset, jos on pätevä.

Ja jos ei käytöksessään jotain TUNNISTA, normaali ihminen alkaisi silti pohtia saamaansa palautetta ja ehkä jopa kypsyisi, kasvaisi ja myöntäisi sen inhimillisyytensä. Vaan eipä lääkäri, ei. Lääkäri kipuaa yhä ylemmäs sinne ylemmyyden lasitornissaan ja paheksuu entistä rankemmin huonoa potilasainesta ja muutttu entistä ylimielisemmäksi ja töykeämmäksi.

Vierailija
48/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kertoa mitä on tuon minua kohtaan tuntemasi kiukun takana? Vai kirjoitatko huvikseen noita argumenttejasi ;)

Mietipä itsekin vielä, kummalla meistä tässä oikeasti olisi kasvamisen ja kypsymisen paikka? Kumman käyttäytyminen ja suhtautuminen toisiin ihmisiin vaatisi tarkistusta?

Minulla on itsekritiikkiä enemmän kuin uskotkaan ja monesti potilaiden ongelmat seuraavat kotiinkin, kun murehdin niitä.

Olisi tosiaan mielenkiintoista kohdata sinut kasvokkain. Saisit tehdä arviosi ihan livenä.

52, se ylemmyydentuntoinen lääkäri

Vierailija
49/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mites sinä edelleen tänne suollat, kun kertaalleen jo vinguit että "mä en enää leiki teidän kaa kun te ootte niin kurjia mulle"?

Sepustuksesi ovat käsittämättömän typeriä. Olet suorastaan vaarallisen tyhmä.

Luuletko että joku haluaa tuollaisen lääkärin? Kypsymättömän ja lapsellisen, joka "haluaa tehdä hyvää"?

Mitä jos hankkisit sen ammattitaidon, hoitaisit työsi pätevästi ja jättäisit nuo marttyyrimäiset kukkahattumärinät jatkossa sikseen.

Ja kyllä sinulla varmasti ihan joka päivä käy tällaisia älykkäitä asiakkaita kuin minä. Et vain kykene kohtaamaan meitä kasvokkain. Sinun pitää määkiä ja marista marttyyrinä sunnuntaisin netissä, kun "potilaat eivät ymmärrä minua, vaikka minä kaikkeni annnan!"

Vierailija
50/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei valitettavasti enää tullut jatkamaan keskustelua, joka sitten osin allekirjoittaneenkin takia luisui sivuraiteille.

Olen kuitenkin sekä henkilökohtaisesti että ammatillisesti kiinnostunut potilaiden suhtautumisesta lääkäriin, suhtautumisen muutoksista viime vuosikymmeniin nähden sekä hoitovirheiden läpikäymisesti ja niistä selviytymisestä.

Kuka tahansa haluaa jatkaa keskustelua kanssani, osoite on hanneleliinalaine@hotmail.com

(Ja ei, julki-Terhikistä minua ei löydä tuolla nimellä)

Vierailija
51/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kehitysviivästymä johtuu väärästä ruokavaliosta?

- miehen väärä jalka leikattiin,

- allerginen lapsi putosi painokäyriltä väärän ruokavalion takia: seuraus kehitysviivästymä

t. 3 hoitovirhettä

Vierailija
52/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeelline hyökkäys tätä, omaa kantaansa hyvinkin asiallisesti perustellutta, lääkäriä kohtaan. Olen ollut asiakkaana tilanteessa, jossa toinen vuoroaan odottava asiakas todellakin hyökkäsi lääkärin ja hoitajien kimppuun (sanallisesti) täysin syyttä. Tai ehkä hänellä omasta mielestään oli hyvä syy (eli se että joutui päivystyksessä odottamaan), mutta tuskin ne pitkät jonot nyt kuitenkaan henkilökunnan vika on. Lääkärit eivät voi vaikuttaa siihen kuinka monta potilasta tulee päivystykseen tai siihen kuinka monta lääkäriä on kerrallaan paikalla.

Vierailija
53/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaan nopeuteensa... Pätevä lääkäri on nopea. Epäpätevä on hidas.

Ja mitä ihmettä se lääkäri siellä hoitajien kanssa seurusteli? Miksei se ollut hoitamassa?

Lääkäri ja hoitajat olivat varmaankin mokanneet sen hoitojärjestyksen. Hoitajat päästäneet jonkun miehen lapsineen etuilemaan, koska tällä oli munat jne. Minulle tehtiin viime viikolla juuri niin. Kaksi isukkia kiilasi jonossa ohi ihan vain siksi, että olivat miehiä.

Vierailija
54/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myöskin niille kaiken maailman hoitajille!

Toivon tosin, että "lähäreiden" joukossa aivot pysyisivät tärkeimpänä kriteerinä koulutukseen pääsylle!

Olen nimiitäin kuullut lähärikoulutuksen sisäpiiristä, että esim. matikan kursseja on koulutuksessa karsittu minimiin! Siis juuri niitä kurssejam, joilla opitaan laskemaan lääkeaineiden suhteita, liuosten prosentteja ym ym!

Vierailija
55/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rustailemaan itselleen kehuja, kun ei malta pysyä poissa!

Vierailija
56/67 |
30.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista provoyritystä tuntuu olevan!

Kiitos tälle asialliselle lääkärille, joka sentään koitti pitää ketjun tasoa yllä. Valitettävästi täällä ei sellaiselle käytökselle anneta sijaa, vaan jokapaikan kitisijä(t?) teilasivat senkin.

Olisi kiinnostavaa vielä kuulla ap:n jatkavan sivuraiteille luisuminen sijasta.

Oma ajatukseni on, että joka ammattiryhmästä löytyy niitä mätämunia, hoitoon liittyvissä asoissa vaan on ehkä helponpi tuoda oma näkemyksensä esiin. Nykyään internet-aikaan jokainen löytää niin paljon tietoa omista oireistaa ja sairauksistaan, että unohtavat mitä varten niitä lääkäreitä ja hoitajia oikeasti onkaan. Vaikka potilas itse kokisikin olevansa diagnosoinut oman sairautensa, lääkärin tehtävä on kuitenkin todeta se todellisuudessa ja päättää tai ainakin ohjata potilasta oikeaan suuntaa hoidon määräämisessä ja toteutuksessa.

Vierailija
57/67 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepustuksesi ovat käsittämättömän typeriä. Olet suorastaan vaarallisen tyhmä.

Luuletko että joku haluaa tuollaisen lääkärin? Kypsymättömän ja lapsellisen, joka "haluaa tehdä hyvää"?

Mitä jos hankkisit sen ammattitaidon, hoitaisit työsi pätevästi ja jättäisit nuo marttyyrimäiset kukkahattumärinät jatkossa sikseen.

Ja kyllä sinulla varmasti ihan joka päivä käy tällaisia älykkäitä asiakkaita kuin minä. Et vain kykene kohtaamaan meitä kasvokkain. Sinun pitää määkiä ja marista marttyyrinä sunnuntaisin netissä, kun "potilaat eivät ymmärrä minua, vaikka minä kaikkeni annnan!"

[/quote]

Ennen kuin alat arvostelemaan toisia. Minusta sinä et todellakaan vaikuta kovin älykkäältä, vaan typerältä ihmiseltä, joka kuvittelee itsestään liikoja. Sinä itse olet niin inhottava, kateellinen ja katkera lehmä, että toisen ystävällisyys ja auttamisenhalu ärsyttävät sinua. Millainen ihminen haukkuu tuntematta toista tyhmäksi? Ei ainakaan kukaan älykäs ihminen, joita toden totta tunnen. Jospa itse hoitaisit itsellesi jonkun lääkityksen ja pistäisit elämäsi kuntoon, etkä ravaisi lääkärissä turhan vuoksi vaivojasi valittelemassa, kun oikeasti vika on todellakin sairaassa päänupissa.

ei aiemmin vastannut lri

Vierailija
58/67 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minäkin tunnen nyt noin... yhden tunarin tapasin matkalla ja nyt en luota enää kehenkään... pitää vain kuunnella itseään ja lääkäriä ja odottaa sellaista lääkäriä kenen kanssa on samalla aaltopituudella ja pystyy luottamaan. Mullakin tapahtumista vasta ihan vähän aikaa eli kyllä tässä varmaan aikaa menee... valituksen jälkeen varmaan taas paremmalla mielellä. En kyllä yhtään tiedä miten noihin valitksiin vastataan...

Vierailija
59/67 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lääkäri, ja tiedän että kollegoja on hyvin erilaisia ja kaikkia yhdistää ihmisyys, inhimillisen erehtymisen mahdollisuus. Ehkä voisit koittaa miettiä, miten monia satoja tuhnsia ihmisiä lääkärit hoitavat ja operoivat päivittäin ja miten pieni määrä virheitä kuitenkin sattuu.

Millainen hoitovirhe on kyseessä? Jos on tapahtunut jokin laiminlyönti tai virhemääräys lääkitykseen tms, niin on varmasti vaikeampi hyväksyä asiaa. Sen sijaan esim. leikkauskomplikaatio voi tapahtua maailman huolellisimmalle ja taitavimmallekin osaajalle. Se on huonoa tuuria ja harvinaista.

Harva hoitovirhe johtuu huolimattomuudesta tai välinpitämättömyydestä.

Koita ajatella, että lähtökohtaisesti 99,9 % lääkäreistä on vilpittömästi työssään siksi, että haluaa sinun parastasi ja JOKAINEN lääkäri haluaa oman työnsä tulosten olevan hyviä, vaikkei ihmisestä välittäisikään.

Kukaan (terve, työkykyinen) lääkäri ei halua potilaalleen vahinkoa.

Tällaista tuli mieleen. Itse joudun silloin tällöin vastaamaan syytöksiin hoitovirheistä, sillä työskentelen herkällä alalla, hyvin herkässä tilassa olevien potilaiden parissa. Tähän mennessä kaikki tilanteet ovat olleet lähinnä väärinymmärrystä tai olosuhteista johtuvaa viivytystä tms, ja asiat ovat selvinneet puhumalla. Oletko sinä keskustellut sinua hoitaneen, hoitovirheestä vastuussa olevan lääkärin kanssa?

Hyvää jatkoa, toivottavasti pääset asian yli!

Vierailija
60/67 |
29.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmonen unohti mainita, että siis olen itse lääkäri mutta olen ollut paljon muiden lääkäreiden hoidettavana ja leikattavana perussairauteni ja siihen liittyvien ongelmien vuoksi. Eli kokemusta on paljon myös potilaan asemasta.