G. 4v. synttärit ja paha moka? Ei tule kun
sukulaisia kyläilemään,voi ei.
Tuli vaan mieleen, että tarvitseeko 4v. mitään kaverisynttäreitä?
Itsellä niitä ollut vasta hym. ekaluokasta lähtien ja ihan samalla tavalla olen kavereita saanut, kuin toisetkin.
Ajatus lähti vaan siitä aikasemmasta ketjusta ja jotenkin minusta tuntuu, että yksinkertaiset asiat tehdään mahdollisimman vaikeaksi.
Pääasia on se, että kenen lapsi pitää nykyään parhaimmat pippalot kaikkine rekvisitoineen( ennen riitti kakku, limut,vapaat leikit ym.) ja nykyään "entiset on ilmeisesti turhaa" eli mitä enemmän hulabaloota jne. oli kyse sitten minkä ikäisestä tahansa.
Kommentit (21)
meillä on ollut spektaakkelit siitä asti kun lapset on täyttäneet 3 vee ;-) mutta antakaa mulle anteeksi, johtuu traumasta
Vasta eskarissa ollaan alettu niitä pitää ja ihan sosiaalisia lapset ovat ja paljon kavereita.
sitäkö, että on kymmenkunta vierasta vai ainoastaan 1-2? Silläkin on eroa.
ja suositus kuulema olisi suurinpiirtein yhtä monta vierasta kuin mitä lapsi täyttää.
Meillä on pidetty 4v ekat sellaiset kaverisynttärit, joihin vanhemmat ei enää tulleet mukan. Luonnollisesti naapureista ja päiväkotikavereista löytyisi kavereita vaikka kuinka monta, viiteen tärkeimpään tämän rajasin.
Ja ihan peruskutsut kakkuineen ja ongintoineen pienessä kerrostaloasunnossamme.
Ja vielä huomiona, että vuonna 1973 vietin itse ekoja omia kaversynttäreitäni täyttäessäni 4v. Ettei tämä nyt ihan av-ajan keksintö ole kuten joku ehdotti ;)
4-vuotiaana kun ei tiennyt niistä mitään. Mutta kuopus on nyt jo puoli vuotta odottanut että saisi omat kaverisynttärit, kun veljelläkin on ... Hän innoissaan miettii ketä kaikkia sinne pitää kutsua :)
Itse olin sitä mieltä että ei tarvitsisi noin pienelle, mutta kun lapsi on asiasta innoissaan ja haaveilee niistä niin tottakai kutsun hänen kaverit, äiteineen / isineen tosin.
kutsutaan oman ryhmän tytöt, 7 tyttöä iältään 4-6 v. Täällä kulmilla on pidetty erilaisia synttäreitä, meillä ihan perinteiset siis kakkutarjoilu ja vapaata leikkiä:-) Toiset pitävät näin, toiset naamiaisia ym. Meille sopii tämä perinteinen linja:-) Tänä vuonna en sen sijaan ajatellut kutsua sukulaisia. Lapsen kummin kanssa kahvittelemme joka tapauksessa. Minun veljeni ja äitini ovat matkoilla. Mummilassa voivat viettää synttäreitä keskenään. Olen viimeisillään raskaana, joten siksi näin. Lapselle ok.
Ja sellaisia toivonut. Jollei, niin tuskin tarvitsee. Työskentelen nelivuotiaiden kanssa ja siellä kyllä lähes kaikki ovat pitäneet 4v-kaverisynttärit, eikä tuon ikäisillä ole mitään ihmekekkereitä ollut, ihan tavalliset kakkukestit, ja niistä on juttua piisannut:)
Ei kai sillä muuten väliä, mutta synttärit on paras keino tutustua kavereiden vanhempiin, jos lapsesi on kerhossa tai päiväkodissa. Meillä ainakin parempi tuttavuus on alkanut aina synttäreiden jälkeen, sitten on ruvettu muutenkin kyläilemään, viemään lapsia toisille hoitoon jne. Eli suosittelen kaverisynttäreitä ihan tuosta syystä.
ihan kompit ja passaus:) 4v. pärjää vielä hyvin elämässä ilman kaverisynttäreitäkin!
pitää sinun muita vauvoja kutsuman vuosipäivän kunniaksi kotiisi jne. ja mitä enemmän vuosia kertyy sitä enemmän kavereita ja ohjelmaa sinun pitää vanhempana osata nykypäivänä tuottaa, koska nykylapset eivät osaa itse enää keksiä leikkejä keskenää. Kaikki pitää olla ohjelmoitua, koska muuten kukaan ei osaa tehdä yhtään mitään!
Pikkasen menny uusavuttomaksi kaikki touhu ja enpä jatka asiasta enepää.
pitää sinun muita vauvoja kutsuman vuosipäivän kunniaksi kotiisi jne. ja mitä enemmän vuosia kertyy sitä enemmän kavereita ja ohjelmaa sinun pitää vanhempana osata nykypäivänä tuottaa, koska nykylapset eivät osaa itse enää keksiä leikkejä keskenää. Kaikki pitää olla ohjelmoitua, koska muuten kukaan ei osaa tehdä yhtään mitään! Pikkasen menny uusavuttomaksi kaikki touhu ja enpä jatka asiasta enepää.
Tää on jotain av.ee mammojen (tiettyjen maailmaa), koska tuonikäisenä lapseni ei ole tarvinnut kaverisynttäreitä ja myöhemmin kun ikää tuli lisää ja niitä kamuja ni ihan ilman poppaskonsteja pärjättiin ja kaikilla oli hauskaa:)
tarvitse kaverisynttäreitä! Ja luin myös sen ketjun, jos sille 4v.eelle piti oikein hakemalla hakea niitä juhlakavereita!
Jokainen tehköön kuten parhaammaksi näkee. Valitettavasti välillä tuntuu, että vanhemmilla on se pätemisentarve ja kilpailuvietti(tietyt lapset jää sitten vähemmistöön). Näihän se menee jo lapsuudessa nykypäivänä, meidän Nico-Petteri sitä ja tätä ja voih teidän Liisalla oli vaan ihan prenteiset synttärit:)
sitäkö, että on kymmenkunta vierasta vai ainoastaan 1-2? Silläkin on eroa. Itselläni oli 4-vuotissynttäreilläni ainoastaan paras kaverini naapurista ja serkkupoika aikoinaan - ja hauskaa oli.
Ekat isommat juhlat halusin pitää vasta 10-vuotiaana, eikä vieraita silloinkaan tupa täynnä ollut, mutta lähimmät kaverit kuitenkin.
Ei nelivuotias minustakaan kaverisynttäreitä tarvitsemalla tarvitse, mutta jos hän itse haluaisi kutsua jonkun, niin kyllä se minulle sopisi.
no JOHAN on av-mammat yön aikana kehittäneet oikein ongelman jostain VUODEN takaisesta ketjustani!! =D
Siis todella tälle meidän 4v.:lle ne kaverisynttärit oli tosi kivat ja onnistuneet, ja hän oli silloin niistä kovasti puhunut ja oli suunnitellut niitä monta kuukautta synttärikirjaa lukien.
(toteutinkin sitten mukaillen yhden teeman sellaisesta synttärikirjasta - ja ei, kyse ei ollut pröystäilystä, siinähän itse tein ja askartelin paljon)
Meidän perheessä muutenkin tapana, että on kiva aina välilä järjestää juhlia tutuille.
Mutta jos joku kokee ettei häntä huvita 4v. synttäreitä vielä pitää tai tuntee ettei oma lapsi niitä kaipaa, niin TIETENKÄÄN niitä ei ole mikään pakko järjestää.
Ja sitä ärsyttäävää yletöntä synttärikilpavarustelua haluaisin karttaa myös.
t sen toisen "pöyristyttävän" vanha ketjun ap
on lapsille pidetty vasta 6v. ekat kaverisynttärit. Ihan siitä syystä, että kun meillä itsellä on paljon lapsia niin ihan mielellään en sitten kovin pientä kansaa ota tänne kaitsettavaksi kaikkien meidän omien lisäksi.
Eikä meillä mitään suurempaa ohjelmaakaan ole synttäreillä ollut. Lapset on niin hienosti keksineet ne omat juttunsa herkkujen syönnin jälkeen, että en ole kokenut tarpeelliseksi alkaa niiden leikkejä keskeyttämään ja järkkäämään jotain ohjattua.
Esikoistyttömme synttäreillä oli viimeksi semmoinen hemmoteltu tapaus, että huhheijaa. Siis tunnen tämän lapsen ja heidän vanhempansa tästä vuosien varrelta jo pitkältä ajalta kun asutaan aika lähekkäin. Tää tyttö koko aika narisi, että "täällä on niin tyhmää ja tylsää" "mitä me tehdään seuraavaksi" "eikö täällä ole mitään ohjelmaa" "täällä ei ole mitään tekemistä" jne... Siis meinasin jo, että soitan hänen vanhempansa hakemaan pois tämän neiti-ilonpilaajan. Muut lapset leikki kivoja leikkejä keskenään ja heillä oli tosi hauskaa niin tää yks vaan kulki mun perässä ja marisi. Eipä paljon ole tälle prinsessalle käytöstapoja opetettu. Se saakin varmaan suunnilleen kaiken mitä haluaa, ja kaikki hänen toiveensa suunnilleen toteutetaan.
Heillä onkin omilla synttäreillään siinä perheessä jos jonkinlaista ohjelmanumeroa :O Joskus on kyllä itselläkin oikein silmät muljahtaneet ympäri kun oon tyttöni juttuja kuunnellut sieltä synttäreiltä. Se on juuri sitä synttäreillä kilpailua, että kellä on parhaat kaverisynttärit. Sitä mä en kertakaikkiaan ymmärrä, missä vaiheen se on mennyt tuommoiseksi kilpailuksi :O
eikä mulla ole ollut vielä yksiäkään kaverisynttäreitä ja ihan hyvä elämä mulla on ollut.Ja ei,ei mitään uskonnollista taustaa,äiti ei vaan halunnut meille vieraita lapsia.
eilen eskarilaisen synttärit.
Mä en ole koskaan mitään ohjelmaa keksinyt.
Kyllä ne meillä ihan on itse keksineet ohjelmaa.
Tosi hienosti meni. 8 tyttöä oli kylässä.
eilen eskarilaisen synttärit. Mä en ole koskaan mitään ohjelmaa keksinyt. Kyllä ne meillä ihan on itse keksineet ohjelmaa. Tosi hienosti meni. 8 tyttöä oli kylässä.
Meillä tänään ne 4v. synttärit ja ihan tulee vaan lähisukulaisia kylään, joista yksi lapsi:)
siinä toisessa ketjussa, josta tämä aihe tän ketjun ap:lle tuli mieleen - niin mun ongelmahan siinä ketjussa oli myös se että kun meillä EI OLE niitä sukulaisia jotka tulisi lapsen synttäreille.
Eli jos ei järkkää kaverisynttäreitä, niin ei olisi ketään joka tulisi.
Mutta hyvinhän sukulaisetkin käy jos niitä kerran on, sellaisia jotka haluavat tulla!!
t: 10