Mistä ihmiset saavat ylimääräisen rahan
matkustamiseen? En ole itsekkään köyhä, ei ole velkaa ja talous tasapainossa. Mutta kuitenkaan minulla ei ole ylimääräistä rahaa ulkomaanmatkailuun.Kuinka paljon tienaavat ihmiset, jotka pystyvät matkustamaa ulkomaille joka vuosi? Olen kyllä huomannut, että ihan pienituloisetkin matkustelevat. Otetaanko matkaa varten luottoa vai miten on mahdollista? Ihan mielenkiinnosta haluttaisi tietää. Kertokaa omia kokemuksianne.
Kommentit (72)
Itse oon opiskelija, kuten myös poikaystäväni. Asutaan helsingissä vuokralla, käydään osa-aika töissä molemmat. Meille matkustaminen on ainoa asia, jota halutaan tehdä. Syödään hyvin kouluissa ettei tarvi kotona niin paljon, ei harrasteta mitään maksullista, käydään tosi harvoin missään ulkona syömässä tai muuten vaan hurvittelemassa. Me eletään niin pienellä kuin mahdollista, että voidaan matkustaa 2 kertaa vuodessa jonnekin ulkomaille. Ollaan kierrelty pitkin Aasiaa ja Etelä-Amerikkaa, sekä tietysti Eurooppassa. Ja toki myös lomalla budjetti on mahdollisimman pieni, lennot halvalla ja johkin motelliin tai hostelliin yöksi. Lisäks meillä molemmilla on ystäviä ympäri maailmaa niin aina on jostain jokin yöpaikka löytynyt. Eiköhän se oo kiinni ihan omista elämänvalinnoista, mikä kenellekin on tärkeää. Ei matkustelu aina tarkoita sitä 1500e 2vko lomamatkaa Thaimaassa all inclusive hotellissa.
Meillä on neljä lasta ja matkustellaan useamman kerran vuodessa, koko perhe tai sitten vanhemmat tai toinen vanhemmista lasten kanssa. Etsitään aina hyvät ja edulliset lennot, harvemmin mennään valmismatkalle.
Minä saan kuussa käteen 3400 euroa ja mies 5500 euroa. Asuntolainaan menee vielä hetken 700 euroa kuussa, muuhun elämiseen 3-4 t€ kuussa - tässä jo matkat mukana. Pidemmät reissut maksetaan bonuksista.
Tienaan bruttona 3100 euroa. Vuokra on 211 euroa kaikki kulut mukaanlaskettuna, ja koska asun stadissa, en käytä rahoja autoon vaan matkakorttiin. Kuukaudessa saan säästöön n. 1500 euroa. Olen yleensä vuoden töissä ja lähden sitten vuodeksi reissuun. Sinkkutalous, ei lapsia eikä velkoja. En kituutta Suomessa, mutten myöskään ajele taksilla duuniin.
Meillä 2aikuista saa ihan palkkaa, ei se mitään ylimääräistä rahaa ole, ihan sen eteen tehdään työnantajan kanssa sovittu määrä työtä.
Kaikki ei mene käyttöön, vaan säästöönkin jää....en sitä silti miksikään ylimääräiseksi kutsuisi.
Äitini on dementoitunut ja siksi olen hänen raha-asioihinsa tutustunut...ehkä sieltä tulossa olevaa perintöä voisi sanoa ylimääräiseksi rahaksi. Muttei me sitäkään pelkkään matkusteluun laiteta.
Töistä. vaikka olen 'perustuloinen' pystyn matkustamaan 3-5 krt vuodessa, eri pituisia matkoja. kaikki on omatoimimatkoja, lennot ja asuminen varattu erikseen
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:10"]
Töistä. vaikka olen 'perustuloinen' pystyn matkustamaan 3-5 krt vuodessa, eri pituisia matkoja. kaikki on omatoimimatkoja, lennot ja asuminen varattu erikseen
[/quote]
Sekin vähän riippuu, että matkustaako yksin vai onko aina kyseessä vaikka 4 hengen perhe... Pienten lasten kanssa pitää myös ottaa tiettyjä asioita huomioon, että aina kaikki halvimmat vaihtoehdot ei nappaa...
Vaivaa näkemällä ulkomailla voi lomailla tosi edullisesti, ei ole pienituloisenkaan ulottumattomissa. Me käymme kakku ja marja rahoilla. Miehen äiti säästää ja kerää pulloja.
Meitä 2 aikuista ja 3 ja 5 -vuotiaat lapset.
Me harrastetaan myös edullista matkustelua. Kerran vuodessa vanhempieni kakkosasunnolle espanjaan, hinnaksi tulee lennot ja auton vuokra n 1000e.
muuten lyhyitä kapunki pyräyksiä eurooppaan jollain kokoonpanolla (esim mies kaverilleen saksaan, minä ystävän luo ranskaan, minä ja lapset tallinnaan kaveriäidin kanssa tms, seuaavaksi minä ja mies kroatiaan) aina etsitään edullinen lento ja edullinen mahdollisesti huoneistomajoitus jolloin ei tarpitse aina syödä ulkona. Varsinkin lasten kanss huippua, kun saa tehtyä sopivaan aikaan varmasti sopivaa ruokaa. Näihin matkoihin löytyy puskuria säästämättä. Nyt suunnitellaan koko perheen kaukomatkaa, johon lentoihin uppoaa yksistään 5000 e.. Tätä varten pitää säästää jonkin aikaa. Luotolla matkustelua (tai sisustamista, tai juhlimista, tai vaateshoppailua) en ymmärrä. Kauhean kallista lainaa tuo luottokorttilaina.
meillä on asuntolainan kk-erä kohtuullinen ja rahaa jää 'yli'. jos ei ole menoja niin maksamme ylimääräisiä lyhennyksiä.
tienaamme hieman keskimääräistä enmmän, mutta elämme varsin vaatimattomasti, vanha rivari, ei ylimääräistä shoppailua, viimeisen trendin mukaista sisustusta tms.
Pakettimatkoja aina haukutaan mutta kyllä niilläkin voi päästä "halvalla" ulkomaille jos varaa oikeaan aikaan. Meillä matkat maksetaan säästöillä, veronpalautuksilla, lomarahoilla jne.
5-henkinen perhe ja tulot keskitasoa. Rahaa ei jää yli, mutta kun matka on varattu niin kummasti sen rahan jostain pihistää. En ymmärrä sitä että pihdataan koko vuosi matkan vuoksi, meillä eletään ihan normaalia arkea ympäri vuoden, lapset saavat harrastaa, tuhlaamme ravintoloihin ja elämyksiin (huvipuistot, elokuvat jne). En ole valmis tinkimään elintasosta matkan vuoksi, sen takia emme ihan joka vuosi ulkomaille pääse (paitsi risteily tai pari vuodessa).
Itse varaan matkan niin että mulla on heti varaa maksaa varausmaksu, meitä matkustaa 2 aikuista ja kaksi lasta. Sitten loppumatka maksetaan kesälomarahoilla. Kannattaa myös matkustaa sesongin ulkopuolella niin saa reissun halvemmalla. Esim. Syyskuussa saa matkan huomattavasti halvemmalla kun kesä-elokuussa. Myös syys ja hiihtolomat on kalliita aikoja matkustaa.
Arvovalintoja. Me ei harrasteta miehen kanssa mitään maksullista, kuljetaan ryntteissä ja yritetään olla pihejä. Tällä hetkellä olen opintovapaalla, joten tulot on tosi huonot. Silti matka kohti Kanariaa on taas viikon päästä edessä.:) Tänä vuonna haalin halvat lennot ja varasin hotellin itse netistä. Koko matkapaketille tuli hintaa reippaasti alle 1500, vaikka ollaan hiihtolomamatkalla. Reissataan sen verran usein, että osataan matkakohteessakin olla nuukia. Ei ole tarve hörviä rahoja menemään, kun kesällä mennään taas. Tn. selvitään alle tonnilla perillä, vaikka syödään ulkonakin. Viime kesänä oltiin viikko miehen isoäidin asunnossa Välimerellä ja koko matka bensoineen Helsinkiin 1500 Euroa, lennot maksoi 750 Euroa/4hlöä Aurinkomatkojen lomalennot äkkilähtönä. On monena kesänä käyty mummun kämpällä ja enimmäkseen syödään siellä. Tässä taloustilanteessa on pakko vähän pihistää, että pääsee sinne reissuun. Silloin ennen äitiyslomaa, hoitovapaata ja opintovapaata saattoi meille maksaa matka 4000-5000 Euroakin. Oltiin leveitä reissussa. Nyt on opittu nuukiksi, jotta edelleen päästään matkalle ja lapset saa polskia viikon altaassa.:)
tällä hetkellä pienet tulot, mutta yllätyksekseni voitin sievoisen summan, nyt voi vapaammin matkustella, kun tuntuu siltä.
Me säästetään etukäteen, ei ikinä mentäis luotolla. Aina haluan, että tilillä on pelivaraa. Ostimme asunnon heti valmistuttuamme v 2001 ja nyt talo maksettu. Nyt jää rahaa matkusteluun, vaikka tosin nyt ei ole lomia töistä, kun vaihdettu työpaikkaa. Ei raaskisi ottaa palkatonta...
En tiiä. Eilen tuli miehen palkka, 1450 euroa. Asuntolaina lähti ja maksoin laskut: jäi 400 euroa. Minä saan palkan, noin 1500 euroa. Maksan siitä laskut ja lasten pk-maksut, opinto- ja autolainan. Jää taas se noin 400 euroa. Meillä on siis kuukaudessa 800 euroa ruokaan, bensaan, lääkkeisiin (menee noin 80 euroa), silmälaseihin/piilolinsseihin jne. Ei paljon jää säästöön.
Ei se raha ole ylimääräistä, vaan meille tärkeysjärjestyksessä korkealla. Säästämme rahaa matkaan , kun se on meille tärkeää. Meille ei ole tärkeää käydä parturissa, maksullisissa harrastuksissa (lapset käyvät) ja meillä on vain yksi auto, koska asumme keskustassa kerrostalossa. Emme ole kiinnostuneet merkkivaatteista, luksustuotteista, irtokynsistä tai muista teko-osista, mutta joku muu voi arvostaa niitä.
Oon opiskelija, opintotuki menee vuokraan. Töistä saan 300-700 eur kuussa plus joskus veronpalautukset ja lomarahat jeesaa. Mulle tulee vain tarpeelliset laskut (puh, vakuutus, netti) ja en kummemmin ryyppää. Etsin edulliset lennot ja yövyn hostellissa. Opintolainaa olen joskus ottanut, sitä saa maksaa takaisin pitkään, nyt minulla on aikaa matkustaa. Työelämässä ei yhtä helppoa. Olen vuoden sisään ollut Espanjassa, Venäjällä, Italiassa, Virossa, Hollannissa, Tanskassa ja Belgiassa. Ens kuussa Saksaan ja pari kk päästä Unkariin.
Rahat riittää, kun ei ota asuntolainaa niin paljon kuin saa vaan niin paljon, että jää matkarahaa.
Meillä jää rahaa matkustamiseen koska
a) meillä on velaton auto
b) meillä on tuloihin hyvin suhteutettu asuntolaina
c) meillä ei ole kulutusluottoja ym. osamaksumenoja
d) emme paljoa ostele tyyliin "oimitenkivaotantämänjatuonjaton"
Mies tienaa käteen n. 3000€ kuussa ja minä osa-aikatyöllä n. 1100€ plus lapsilisät. Säästöön jää noin 500€ kuussa, joskus vähän enemmän mutta aina ainakin tuon verran.
Nämä ratkaisevat:
-Miten elää ns. tavallista arkea, joku tuhlaa ties mihin turhanpäiväisyyksiin rahansa, toinen säästää jokaisen euron mitä vaan liikenee matkakassaan. Samoin joku elää isossa asunnossa ja ajaa uudella autolla, toinen vaatimattomassa asunnossa eikä omista autoa ollenkaan.
-Mihin matkustaa, totuus on se että esim. monissa aasian maissa eläminen on todella edullista. Pakettimatkoilla on hintaa, mutta jos löytää halvat lennot ja etsii majoituksen itse jne. rahaa ei juurikaan mene. Jos miettii paljonko menee päivässä rahaa ruokaan (esim. aikuinen: aamupalaksi voileipä ja kuppi kahvia 1€, lounas ravintolassa 7€ välipalaksi jugurtti ja omena 1€, illalla lämmin ruoka esim. keitto itse tehtynä ehkä n. 2€/hlö =n.11€) niin samaan hintaan (jopa edullisemmin) saa päivän ruuat esim. Thaimaassa.
-Mitä tekee ja ostaa kohteessa. Jos menee sukelluskurssille se voi maksaa 500€/hlö. Jos katselee nähtävyyksiä/patikoi nuo eivät maksa juuri mitään/ovat ilmaisia (riippuen vähän missä käy ja mitä tekee). Jos tarvitsee esim. juhlamekon/puvun, kannattaa se teettää esim. Thaimaassa tai Intiassa, saa murto-osalla siitä hinnasta mitä maksaisi Suomessa. Samoin monia muita tuotteita saa edullisemmin, esimerkiksi kengät naurettavan kalliita Suomessa, korkkarit, tennarit, ym. saa paljon edullisemmin muista Euroopan maista.