Mistä ihmiset saavat ylimääräisen rahan
matkustamiseen? En ole itsekkään köyhä, ei ole velkaa ja talous tasapainossa. Mutta kuitenkaan minulla ei ole ylimääräistä rahaa ulkomaanmatkailuun.Kuinka paljon tienaavat ihmiset, jotka pystyvät matkustamaa ulkomaille joka vuosi? Olen kyllä huomannut, että ihan pienituloisetkin matkustelevat. Otetaanko matkaa varten luottoa vai miten on mahdollista? Ihan mielenkiinnosta haluttaisi tietää. Kertokaa omia kokemuksianne.
Kommentit (72)
mitä perheloma kenellekin tarkoittaa, sekä perheen koosta. me ollaan kyllä saatu perhelomia reippaasti alle tonnillakin:)
vähintään yhtä paljon kuin tulot. Joku perhe saa ruokakauppaankin menemään monta tonnia enemmän vuodessa kuin toinen vastaavan kokoinen perhe. Jos ei harrasta mitään kallista, syö edullista ruokaa ja kuluttaa muutenkin vähän, niin pienestäkin palkasta voi pystyä säästämään mukavasti. Ja matkalle voi päästä hyvin edullisestikin, kun vähän näkee vaivaa ja vertailee hintoja.
matkustan lasten kanssa mieheni asiakkaiden rahoilla, eli hänen työmatkojensa mukana.
reissataan vuodessa ainakin 1-2 kaukomatkaa ja sitten muutamia matkoja jonnekin eurooppaan. toki joskus maksetaan joku omakin esim pitkä viikonloppu esim. lontoossa.
jos pitäis omilla rahoilla reissata, niin meillä olis rahaa noin 2 viikon matkaan kerran vuodessa esim. aasiaan ja pariin pikku matkaan euroopassa. tulot vuodessa yhteensä n. 150 000€, joista omia tulojani ovat alle 20%.
Meillä molemmilla alle 2000€:n netto tulot. Säästämme säännöllisesti kk 1000€, eli vuodessa 12t€. Asunto lainaa on, muita lainoja ei. Säästäminen ei tee tiukkaa ja voimme elää ihan normaalia elämää :) Säästöillä voimme sitten metkustaa jos haluamme.
Huonopalkkaisena sinkkuna otin lomarahat vapaana ja käytin kaikki lomat matkusteluun Euroopassa.
Tienasin käteen 1200 e/kk, josta asumiseen meni 400 e/kk. Säästötilille laitoin 200 e/kk (enkä tähän päivään mennessä ole koskaan ottanut sieltä rahaa). Jäi siis kuukausittain 600 e, josta maksoin laskut, ruoan, vaatteet (kirppikseltä). Aina jäi kuukauden jälkeen sen verran ylimääräistä, että rahaa oli aina matkustella, halpoja omatoimimatkoja tarkkaan etukäteen suunnitellen, esim. kuukauden junamatka ympäri Eurooppaa hostelleissa ja majataloissa asuen 600 e.
Olen 2 lapsen yh ja kaikkine tuloine ja "tukineen" saan 1600 euroa/kk käteen, josta vuokra vie 1000.
Itse laitan kaikki ylimääräiset rahat jemmaan. Esim jos myyn vaatteita tai jotain tavaraa, pistän kaikki jemmaan. Myyn myös miehille käytettyjä pikkareita ym. sälää josta saa kivasti ylimääräistä. Ja kun matkustetaan niin matkustan vain 1 lapsen kanssa kerralla ja AINA äkkilähdöllä.
mitä perheloma kenellekin tarkoittaa, sekä perheen koosta. me ollaan kyllä saatu perhelomia reippaasti alle tonnillakin:)
Alkaen siis lentokentällä syödyistä snackeistä kotiinpaluuseen. Lennot, majoitus, huvikäynnit, ruoka, mahdolliset ostokset paikan päällä, yleensä auton vuokra.
Kun 4 matkustaa ja lapsistakin saa jo maksaa, niin helposti 10päivää maksaa kaikkineen sen 3000€, kun ihan tarkkoja ollaan jokaikisen kulun kanssa.
[quote author="siivekäs" time="28.01.2011 klo 22:49"]
Ei minua haittaa toisten matkustelu. Mutta tosiaan kuinka paljon tienaatte te, jotka matkustatte vähintään kerran vuodessa ulkomaille?
[/quote]
Kaikkien menojen (lasken tähän myös lapsen harrastulset ja vaatteet ja perheen ruokakulut) jää käteen 500-700e, ne siirrän säästötötilille.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa toisten matkustelu. Mutta tosiaan kuinka paljon tienaatte te, jotka matkustatte vähintään kerran vuodessa ulkomaille?
Vanha ketju jo, mutta ajankohtainen aihe tuntuu olevan, mitä ihmisiä kuuntelee.
Minä ansiotulot vuodessa 30k ja pääomatulot 20k = n 50 000 vuodessa ja mies ansiotulot noin 70ke ja pääomatulot saman verran, eli noon 140 000 vuodessa.
Lapsia ja kaksi ja heidän pääomatulot vuodessa sen noin pari tonnia nuppi.
Nettotulot 4800€/kk. Laina- ja asumiskulut isosta okt:sta yhteensä 1700€.
Emme harrasta mitään kallista, emme ostele merkkivaatteita (paitsi jos ne on -70%), ei ole kesämökkiä, venettä eikä mopoja/mönkijöitä tms pihalla.
Käytämme matkustamiseen 12 000- 15 000€ vuodessa (4-8vkoa/v). Voisimme lyhentää taloa nopeammin tai sijoittaa rahat hamaaseen tulevaisuuteen mutta elämä on tässä ja nyt.
Useinmiten meitä matkustaa enää 3 (aikuiset lapset poissa kotoa jo) mutta esim nyt kesällä reissussa on 9 henkeä.
Tällä hetkellä perheen nettotulot 3600 e.
Viime vuonna olimme viikon lomalla Kreikassa 2 aikuista + 3 lasta, sitten olimme miehen kanssa kahdestaan Alankomaissa 5 vrk ja 4 viikon päästä lähdemme taas koko perhe viikon rantalomalle.
Nyt kun opiskelen, niin tienaan vain 1100 e nettona, kun palaan töihin, niin palkkani on noussut 2400 euron brutosta 2800 e/ kk.
Löytyy asuntolaina, miehen autolaina ja hänellä myös vanhaa luottoa enemmän, itselläni opintolainaa 600 e maksettavana ja sitten se on maksettu. Maksan sitä vain 56 e/kk.
Matkat maksetaan aina käteisellä, luottokortti on vain todellisia hätätapauksia varten.
Perintöjä ei olla saatu. Ei vaan törsätä turhuuksiin, tämän opetin myös miehelleni kun hänet tapasin, sillä hän oli elänyt exänsä kanssa aikamoista kulutusjuhlaa.
Itselläni on 15 000 euroa omia säästöjä sijoisten muodossa. Niihin en kajoa, vaan ne tuottavat vielä ainakin 15-25 v.
T. Nainen 28
Perheloma ei saa maksaa kauheasti enempää kuin 3000€ ja niitä emme tee joka vuosi. Kun teemme, matka ostetaan puoli vuotta etukäteen (luotolla), matkan alkaessa se on hyvinkin maksettu pois. Paikan päällä yleensä käytetään myös luottokorttia, jonka käyttö maksetaan pois 2-4kk sisällä.
Viimeksi matkustimme ulkomaille perheenä 2009 ja seuraavan kerran 2012. Tässä välissä on ollut matkoja kaksin tai vauvan kanssa.
Perheen tuloja en viitsisi kertoa, mutta nyt on tiukkaa, kun olen kotihoidontuella.