Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kihomatoja - voi yök?!

Vierailija
28.01.2011 |

Ensimmäistä kertaa meidän viisihenkisessä perheesä on nyt löytynyt kihomatoja. Näköhavainto 3-vuotiaan kuopuksen kakasta, huh.

Koko perhe otti illalla Pyrvin-kuurin, tänään siivottu (ja siivotaan vielä) hullun lailla - oon mm. pessy 5 koneellista pyykkiä. Vitsi mikä vapaapäivä :( no tavallaan onneks olin tänään vapaalla että sain siivottua enemmän.

Isommat lapset 7v ja 9v - onko mahdollista että tää on tosiaan vasta eka kerta kihomadoille meillä? Vai eikö olla aiemmin vaan tajuttu?!

Ja sit vielä yksi asia: kuopuksemme on ollut ihan äärettömän levoton nukkuja koko syksyn mutta nyt nukkui kuin enkeli viime yön - voiko tosiaan illalla otettu Pyrvin vaikuttaa niin pian? Ja onko hänellä raukalla ehkä ollut kihomatovaivaa Koko Syksyn?! APUA! Olemme laittaneet alkuyön itkuisuuden ja levottomuuden uhmaiän ja pienen flunssaisuuden piikkiin.

Onko kokemuksia kihomadoista ja huonoista nukkujista?

Entä miten tämä homma hoidetaan kunnialla loppuun asti?

KIITOS!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan on tärkeää pitää sänky, pöksyt ja vessa puhtaana ja ymmärtää madon kiertokulku. Pyrvin puree käsittääkseni vain aikuisiin matoihin ja sitä mukaa kun ympäristöstä menee suun kautta uusia munia sisälle, niin sitä mukaa kuoriutuu uusia toukkia jotka kehittyvät 10 - 14 vrk aikana kypsiksi, lisääntymiskykyisiksi kihomadoiksi.

Uskoisin, että tuo levoton nukkuminen johtuu juuri kihomadoista.

Lääkkeiden ottaminen uudelleen 10 - 14 vrk kuluttua on ehdottoman tärkeää. Kenties vielä kolmannenkin kerran.

Tsemppiä - ja toivottavasti päiväkodissanne, koulussanne ja ystäväpiirissänne käsitetään että te ette ole kihomatoja tähän maailmaan keksineet, vaan jostain em. paikasta ne ovat teihinkin tarttuneet. Siis että toivottavasti kaikki asianosaiset hoitavat omat perheensä.

Vierailija
2/5 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese myös ovenkahvat, hanat yms kaikki mahdollinen, hyvät käsipesut ja kynsienleikkuuyt, ei sormiruokia kuukauteen.

Meidän 10-vuotiaalta löytyi eilen kihomatoja valtavasti, todella yök! Perheellä on ollut (meitäkin 5) kertaalleen noita 8-9 v sitten. Mistä lie saanut uudestaan, muilla ei onneksi ole oireita. Kamala yö oli, lapsi ulvoi tuskaa ja mä kaivoin matoja pois lisää ja lisää. Toivottavasti lääkkeet auttasivat pian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi ei 3!! Ihan kamalaa :( empatiahalaus sinne.

Juu olen jo laittanut itselleni muistutuksen 10 vrk päähän että uusi kuuri, hyvä tietää että ehkä kandee ottaa sit kolmaskin kuuri.

Vaihdetaan urakalla pöksyjä tosiaankin, kynnet nysinä, ja mikäs tässä on pyykkiä pestessä nykyaikana, meillä on onneksi käytössä sekä oma iso kone että taloyhtiön pesutuvan kone ja kaksi kuivaushuonettakin - helpottavat tällaista urakkaa huomattavasti :) pakko hakea positiivisuutta jostakin! Isommat lapset suhtautuu ihanan tosissaan ja hinkkaavat käsiään ja auttoivat mua tänään siivouksessa pyyhkien jokaisen ovenrivan ja nupin ja vetimen ja nappulan mitä kotoa löytyi.

Tsemppiä kaikille tämän vaivan kanssa kamppaileville!

ap

Vierailija
4/5 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaaja numero 1.

Unohtui sanoa vielä yksi ikävä juttu. Nimittäin että ne kihomadon munat ei lähde pelkällä pesulla pois, etenkään 40 asteessa... Minä olen pakkomielteisenä pessyt kaikki lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa. Ne vaatteet, jotka ei kestäneet 90 astetta, pakastin tai lämpökäsittelin saunassa ennen pesua. Ikävä kun mistään ei löydy tietoa, että missä lämpötilassa ja miten pitkään käsiteltynä kihiksen muna menettää kasvukykynsä. Mutta ainakin useamman vuorokauden pakastus (juu, pakastimessa jos ei ulkona ole pakkasta) toimii.

Nimimerkillä sohvan selkänojatyynyjä saunotellut ;-)

Niin ja lelut kannattaa kans pakastaa ja kuumakäsitellä, ja tietysti laittaa osa tauolle.

Vierailija
5/5 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saunaan pariksi tunniksi sellaiset, jotka ei kestä pesua.

nuo on juu tosi "kivoja" lapsiperheessä, meilläkin oli niitä viime kesänä. Pitkään kevään/alkukesän ajan yksi lapsista nukkui tosi levottomasti, heräili huutaan ym. Ja toki sitten välillä nukkui vieressäkin, vaikkakin onni onnettomuudessa sillä enpä ois vielä hetkeen tajunnu, jos en ois iteltäni noita bongannut :/

Ja lääkkeen toisen annoksen jälkeen alkoi levotonkin nukkuja nukkua paremmin, ainakin loppuyön. Alkuyöstä kun muutenkin huutaa, on niin vilkas unien näkijä.

Meillä kyllä riitti 2 kertaa lääke. Ilman lääkettäkin ne lähtis, mutta onpa melkonen homma välttää 2kk käsien joutumista suuhun/nenään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi