Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esitelmän teko koulussa ja parin valinta

Vierailija
28.01.2011 |

Kolmasluokkalainen lapseni kertoi juuri että heillä oli koulussa tehty esitelmää. Kertoi sitten kenen kanssa esitelmää oli tehnyt. Kysäisin varsin, miten oli parit valittu (oli tyttö-poika) niin kertoi että opettaja oli valinnut parit (mikä on kyllä minusta tosi hyvä) ja perusteena oli ollut tämän kyseisen aineen numero joulutodistuksessa! Eli "samantasoiset" pareittain.



Jotenkin olen hieman hämmästynyt että ope oli kertonut kriteeerit parinmuodostukselle.



Opettaja on sijainen, nuori opettaja jolla ei juurikaan ole ilemeisesti vielä kokemusta opettamisesta. Oma lapsensa on pieni eli elämänkokemustakaan ei kovin ole.



Ja tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun nousee karvat pystyyn lapsen koulusta kertomista asioista... :/

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten vaikuttaa oikein postiviselta ja esimerkilliseltä suhatumisesi kouluun ja opettajaan.



Kieltämättä ammattitaidotonta j aarvostelukyvyn puutetta opelta! Mutta oli siis nuori ja kokematon...?



t. vähän kokeneempi ope

Vierailija
2/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan hyvä että kerrotaan perustelut parien määräämiselle, eikä vain todeta, että "koska minä niin sanon". sen sijaan tuo perustelu ei minusta ole mitenkään kauhean hyvä. Luulisi että olisi kannustavampaa ja fiksumpaa, jos ne kaksi huonointa eivät muodostaisi paria, vaan saisivat parikseen jonkun joka on hieman parempi ja voisi näin kannustaa ja "opettaa" sitä huonomman arvosanan saanutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna monenlaista ollut, ei aiempina vuosina kun on ollut "oma ope"..



Esimerkiksi lentopalloturnaukseen valittiin antamalla pisteitä oppilaille, oli ollut nöyryyttävä kokemus meidän lapselle. En osaa sitä enää jälkikäteen selittää, mutta kun asiaa opettajalta tiedustelimme hän yhtäkkiä kelpuuttikin lapsemme lentopallojoukkueeseen. Siis vaihtoi mielipidettä pääseekö lapsi "edustusjoukkueeseen" vai ei.



Tästä asiasta en kuitenkaan koululle aio soitella. Harmittaa vaan, koska tiedän että kaikki epäoikeudenmukaisuudet eivät kotiin varmasti edes kuulu.. :/ Eli mitä kaikkea siellä sitten tapahtuukaan.



Lapseni on menestynyt koulussa kyllä hyvin eli pääosin olen oikein tyytyväinen opetukseen. Ja hän nauttii koulusta joten eivät asiat kovin huonosti varmasti voi olla.



Sitä nyt on vain tälläinen leijonaemo.



AP

Vierailija
4/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä että hyvät ja huonot arvosanat olisi sekoitettu keskenään.. Olisivat tsempanneet toisiaan jos pareina olisi ollut juurikin eritasoiset oppilaat.



AP

Vierailija
5/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsellasi jotain valittamista vai?

Vierailija
6/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan niitä joilla on se huonompi numero, että epäreilua heille minusta.



Siis mietin tätä asiaa koko luokan kannalta, en pelkästään lapseni!



AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä aina paritöitä huonompien kanssa. Millaisia mahdollisuuksia heillä on oppia ja tehdä työtä omalla tasollaan, jos he vuodesta toiseen toimivat tukiopettajina ja selittävät jollekin tampiommalle perusasioita?



Minusta opettaja teki ihan oikein, antoi jokaisen parin työskennellä omalla tasollaan, ja varmasti tuki heikompia pareja enemmän. Jakoperusteen sanominen ääneen sen sijaan oli hölmöä, juuri vanhempien takia. Oppilaat tajuaisivat jakoperusteen vähitellen muutenkin ja uskon että se olisi heille ok.

Vierailija
8/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakoperuste aivan oikein, typerää sanoa se ääneen.



Jos työ olisi kevyempi ja sellainen, jonka tekeminen ei ole kovin haastavaa, parit olisivat voineet olla epätasaisemmatkin.



Onhan siinä opettaja auttamassa, joten kyllä hiukan heikommatkin oppilaat saavat työnsä tehtyä.



Kahta levotonta en laittaisi pariksi, olivatpa sitten hyviä koulussa tai eivät.



t. ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono ei saa välttämättä tilaisuutta ja suun vuoroa vaikka haluaisikin tai sitten ei edes halua ja hyvä joutuu tekemään kaiken.

Ihan meni yhteistoiminnallisen oppimisen ohjeiden mukaan tuo - perustetta ei ehkä olis tarvinnut välttämättä kertoa

hyvä että hyvät ja huonot arvosanat olisi sekoitettu keskenään.. Olisivat tsempanneet toisiaan jos pareina olisi ollut juurikin eritasoiset oppilaat.

AP

Vierailija
10/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä ajoinkin takaa, eli olisi varmasti ollut hyvä että hyvät ja huonot arvosanat olisi sekoitettu keskenään.. Olisivat tsempanneet toisiaan jos pareina olisi ollut juurikin eritasoiset oppilaat.

HYVIN harvat oppilaat on yläkoulussakaan vielä niin kypsiä, että heistä olisi tsemppaamaan ja opettamaan heikompaa oppilasta. Käytännössä epätasaisissa pareissa parempi tekee työt ja huonompi tulee siivellä. Usein tasaiset parit taas kannustavat toinen toisiaan parempaan, kun tulee vähän keskinäistä kilpailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella oppilaalla on ihan varmasti selvillä minkä tasoisia toiset oppilaat ovat ja on ihan fiksua kokeilla sellaista, että laittaa samantasoiset keskenään, että työnteossa molemmat ovat samalla viivalla.



Eikö sulla ole isompia ongelmia, kun jaksat tuollaista murehtia? Luuletko, että elämässä lapsilla ei tule koskaan selviksi, että joku voi olla parempi kuin toinen eri asioissa? Sitä voi korostaa omalle lapselleen, että jos haluaa olla parempi, kannattaa harjoitella enemmän.



Minun lapseni on heikomman puoleinen, mutta ei tulisi mieleenkään vetää hernettä nenään tuollaisesta. Mene itse kokeilemaan kolmenkymmenen muksun kanssa, kenet valitset koripallojoukkueseen ja miten muodostat toimivat parit ryhmätöihin. En jaksaisi edes miettiä miten se tehtäiviin. Anna opettajan hoitaa työnsä tavallaan ja ole sinä itse maailman paras äiti omalle lapsellesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi