Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kipeä on sektion jälkeen?

Vierailija
27.01.2011 |

Olen ollut umpisuolen leikkauksessa, joka tehty tähystämällä (eli 4 reikää: yksi napaan, 2 sivuille ja yksi alas, joiden kautta operoitu). Tähystyksessä ilmeisesti pumpataan vatsa täyteen ilmaan ja voin sanoa, että kivut kestivät 10 päivää operaation jälkeen ja olivat aluksi aivan kamalat, kylkeä ei pystynyt kääntää. Kipulääkkeet eivät riittäneet ja olo oli järkyttävä.

Luulen, että minulle tullaan suosittelemaan synnytyksenä sektiota. Nyt kuitenkin pelottaa, että miten kipeä sektion jälkeen on, kun siinä aukaistaan pitkä pätkä vatsaa kun tuollaisen mitättömän umpparileikkauksen jälkeen oli aivan järkyttävät kivut?

Mulla jopa muutama vuosi umpparileikkauksen jälkeen tuli kiinnikkeitä ja meni yksi kuukausi etten pystynyt nauramaan enkä yskimään. Sitten kivut onneksi katosivat itsekseen.

Siis: kuinka kauan sektion jälkeen on a) järkyttävät kivut, b ) kohtalaiset kivut ja c) koska kivut loppuvat? Ja onko teillä vuosien jälkeen sektiosta tullut kipuja/kiinnikkeitä?

Ja jos olet kokenut tuollaisen nykyaikaisen tähystysumpparileikkauksen, niin miten sektiota voi verrata siihen?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa sektiosta.Toipuminen oli tosi nopeaa, pieniä kipuja oli muutaman päivän, mutta ei mitään ihmeellisempää. Haava parani hyvin, eikä kiinnikkeitä jäänyt.

Vierailija
22/31 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kipuja eikä kiinnikkeitä. Heti sairaalasta tultua olen mm. käynyt ruokakaupassa ja rahdannut painavia kasseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi suunniteltua sektiota takana. Ensin kipupumppu ja sitten vahvat särkylääkkeet 4-5vrk. Pelkkä burana+panadol ei riittänyt mihinkään, mutta niitä vahvempiakin lääkkeitä saa pyytämällä ja niiden kanssa saa jopa imettää. Ekassa söin Buranaa useamman viikon, tokassa n. viikon kotiin pääsyn jälkeen annostusta vähitellen vähentämällä. Nostelukielto on reilun kuukauden (ei vauvaa painavampaa) ja minä kyllä pidin siitä kiinni - en halunnut mitään repeämisiä. Mies oli isyysvapailla ja hoiti isomman lapsen.

Eli siis kipeä, mutta kiitos särkylääkkeiden, sitä ei kestänyt aina kuin hetken, kunnes lääkkeet taas vaikuttivat. Kunnollinen kivun hoito auttaa paranemista - ei tule kiinnikkeitä kun pystyt kävelemään selkä suorana jne.

Vierailija
24/31 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen jälkeen olisin kyllä ollut valmis lenkille ja kauppakasseja nostelemaan jne. Mä yllätyin vähistä kivuista, siis paljon nopeampaa toivuin kuin esikoisen alatiesynnytyksestä. Haavaan sattui sen viisi päivää kun olin sairaalassa, mutta kyllä heti seuraavana päivänä kävelin eri osastolle jonne vauvani joutui hoidettavaksi, ja sen sairaalassaoloajankin saa kyllä tujuja kipulääkkeitä jos haluaa, eli ei tarvi kärsiä. Ja hei ei se mikään järkyttävän iso viilto oo, mulle tehtiin kiireellinen sektio ja haava oli ehkä 10 cm tuolla bikinirajassa. Eihän se mitään isoo rööriä alatiesynnytyksrssäkään tarvi ;).

Vierailija
25/31 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puudutus lakkasi luulin, että kuolen. Eka kerran kun nousin pystyyn taju lähti. Hyvä kun uskalsin syvään hengittää kun niin sattui. Viikon verran kotona olin kipeä ja kävelin kyyryssä, viikon otin lääkkeitä. Kokonaan paranin kuukaudessa

Vierailija
26/31 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika multaa ja kultaa muistot. 2 sektioita takana ja sanoisin niistä toipumista helpommiksi kuin alatiesynnytyksestä. Muistelisin, että muutamassa viikossa toipui sektiosta

Myöhemmin tehty umpparileikkaus tähystyksellä. Umpparista vuosi ja pienen pieneen arpeen tullut kiinnikke -> ohutsuoli mutkalle ja suolitukos.

-> Leikkaus. Tuo kipu ennen ja jälkeen leikkauksen oli jotain todella kamalaa.

Vierailija
27/31 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

positiivisia kokemuksia sektiosta. Jospa minäkin siitä selviäisin ;)

ap

Vierailija
28/31 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli järkyttävän järkyttävän järkyttävä. tuntui kuin koko vatsa olisi auennut ja kipu oli järkyttävän polttava. Sitten vielä kätilö ilkkui ja hirnui siinä vierellä kun en kävellyt hänen mielestään tarpeeksi nopeasti.

Vierailija
29/31 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttiin tosin tekemään iso leikkaushaava, ettei rv 26+5 syntynyttä vauvaa jouduttaisi kovin rusikoimaan ulosotossa.

Viikkoja vei toipuminen ja kiinnikkeitä tuli.

Vierailija
30/31 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkilakana tiukalle rullalle ja sillä tuetaan ja painetaan leikkauskohtaa liikkuessa. Sängystä nousu ja kävely helpottui suunnattomasti.

Vierailija
31/31 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli mielessä, että olikohan tää ihan järkevää :D

Kolmas päivä muutti kaiken, koska kivut ihan selkeästi helpottivat. Kävelin paljon ja paranin nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi