Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä murresanoja et ole ymmärtänyt?

Vierailija
27.01.2011 |

Eli oletteko törmänneet murresanoihin, joita ette ole ymmärtäneet tai ne on tuntuneet tosi hassuilta?

Tai vaihtoehtosesti oletko itse käyttänyt sanaa, jota muut eivät ole tunteneet tai jonka merkityksestä olette saaneet kiistan aikaiseksi?

Perinteisiä tälläisiä taitaa olla hippa vs. natta. Omaan korvaan x-hipan turkulainen versio haaranatta kuullostaa kyllä enemmän kääpäsieneltä :D

Toisaalta tutut ei ole ymmärtäneet kun olen varoittanut että heillä on viilot auki... siis housujen vetoketju.

Kommentit (248)

Vierailija
121/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:53"]

Kyllä ainakin mulle pahki on ihan tuttu sana, vaikka en ole ikinä edes käynyt Oulussa eikä tuttavapiiriinkään taida kuulua oululaisia tai pohjoispohjanmaalaisia. Olisikohan se jostain kirjasta tarttunut?

Suurin osa ketjun sanoista oli jollain lailla tuttuja, mut joitain tosi outojakin tuli kyllä vastaan, joita en olisi ikinä arvannut.

Yksi outo piirre, joka särähtää mun korvaani, on porilaisten kummallinen e joidenkin sanojen keskellä. Mietin vs. mietein. En ole vielä tajunnut mitä tuo tarkoittaa.

[/quote]

Mietein on vain mennyt aikamuoto sanasta miettiä. Helpompi tunnistaa jos sanoo "Mietin asiaa x" Miettiikö hän sitä nyt vai miettikö hän sitä eilen?!! "Mietein asiaa x" Ahaa hän siis mietti sitä joskus muttei juuri nyt.

Vierailija
122/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältähän puuttuu vaikka mitä kivaa :) itselleni nämä tuttuja, olen asunut ympäri oulunlääniä ja lounaislappia:

Ällyyttää
Hökälehtää
Olla haitolla/haittona
rökälehtiä
lavehtia
raatailla
Ilimanaikunen
kun joku pelovaa
Känkätä
Ottaa ettonet

tuttuja vai tuntemattomia? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuulaiset menevät peänleikkuuseen kun käyvät parturissa/kampaajalla

Vierailija
124/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kaverin kanssa saa aina vääntää siitä kun sanon, että mulla pitää tehdä jotain. Kun pitäis olla että minun pitää. Se on mulla pittää :D

Vierailija
125/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tajua, miten ihmiset esim Turussa pärjäävät ilman pahki-sanaa. Jos turkulainen sanoo ajaneensa puuta päin niin eihän sillon ole törmännyt siihen eli ajanut pahki puuhun vaan saanut väistettyä lopulta!

Vierailija
126/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2011 klo 19:23"]

[/quote]

On niitä muuallakin. Visto ihminen käyttäytyy rumasti ja rivosti. Jos nainen on pukeutunut viston näköisesti se tarkoittaa rumaa tai huorahtavaa ulkoasua.

"Sohovalla istuva tyvär osti viston näkösen läningin kirkolta."

Vierailija
127/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2011 klo 21:39"]

Mikä ihmeen vasiten?

[/quote]

Huvikseen.

Vierailija
128/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:47"]Minäkään en tajua, miten ihmiset esim Turussa pärjäävät ilman pahki-sanaa. Jos turkulainen sanoo ajaneensa puuta päin niin eihän sillon ole törmännyt siihen eli ajanut pahki puuhun vaan saanut väistettyä lopulta!
[/quote]

Puuta päin tarkoittaa että on törmännyt siihen puuhun!

Vierailija
129/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos kävelet vaikka länteen päin tai Puistokadulle päin niin ethän sinä sillonkaan niihin törmää? :D milläs sitte ilman pahki-sanaa elävät erottaa, onko menty vaan täpärästi päin vai törmätty kun molemmista käytetään samaa ;) no ei, varmaan tää on ongelma vaan tämmöselle pahkipöhkölle.

Vierailija
130/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin
Viruttaa = huuhdella
Pahki = törmätä johonkin
Kihveli = no kihveli.. se semmoinen sisäkäyttöinen lattiaharja ja sen.. öö.. jalusta mihin lakaistaan roskat. :D
Mietein = miettimistä, esim. mietein äsken naapurin pekkaa

Vierailija
131/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2012 klo 22:45"]

Lapista kotoisin oleva kaveri käytti tätä.

[/quote]

Leso on koppava.

Vierailija
132/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:57"]No mutta jos kävelet vaikka länteen päin tai Puistokadulle päin niin ethän sinä sillonkaan niihin törmää? :D milläs sitte ilman pahki-sanaa elävät erottaa, onko menty vaan täpärästi päin vai törmätty kun molemmista käytetään samaa ;) no ei, varmaan tää on ongelma vaan tämmöselle pahkipöhkölle.
[/quote]

Itse asun nykyään keski-pohjanmaalla ja itse kylläkin käytän pahki sanaa sillä oon niin tottunut mutta hyvimpä näyttää nämä muut pärjäävän ilman sitä. Sitte ne vaa sanoo että ne törmäs johonki..jne. Eli äläkä yleistä

Vierailija
133/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="08.03.2012 klo 22:45"]

Lapista kotoisin oleva kaveri käytti tätä.

[/quote]

Leso on koppava.
[/quote]

No itse oon käyttänyt sitä vähän niinku et joku leijuu jostain asiasta. Ja jos joku ei tajua mitä leijuminen tarkoittaa niin ns. Ylpeilee jollakin jne..

Vierailija
134/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:57"]No mutta jos kävelet vaikka länteen päin tai Puistokadulle päin niin ethän sinä sillonkaan niihin törmää? :D milläs sitte ilman pahki-sanaa elävät erottaa, onko menty vaan täpärästi päin vai törmätty kun molemmista käytetään samaa ;) no ei, varmaan tää on ongelma vaan tämmöselle pahkipöhkölle.
[/quote]

Itse asun nykyään keski-pohjanmaalla ja itse kylläkin käytän pahki sanaa sillä oon niin tottunut mutta hyvimpä näyttää nämä muut pärjäävän ilman sitä. Sitte ne vaa sanoo että ne törmäs johonki..jne. Eli äläkä yleistä
[/quote]

justhan mä sanoin että no ei, varmaan ongelma vaan minulle joka olen pahkipöhkö?

Vierailija
135/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

snadi stadi ja siihen perään vittuuuuuuuu

Vierailija
136/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2011 klo 17:33"]

ja kerroin että olin sellaisen vauvalle hankkinut kylvetyksiä varten. Nykyään puhun itsekin ammeesta.

[/quote]

Mulle taas 

punkka=sänky

amme =aikuiselle tarkoitettu kylpyastia

vanna=vauvan muovinen kylpyastia

Vierailija
137/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2012 klo 11:38"]

että mitä tarkottaa "päntiönnään"?

Törmäsin tuohon ihan Kalevassa, ja piti hetki miettiä, että mikäs se taas olikaan...

[/quote]

Tohkeissaan, suuren innostuksen vallassa.

Vierailija
138/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitasaarelta mieleen jääneitä:

perukeitikkäät (eli keitetyt perunat)

orkoset (hevosen kavioihin jääneet lumipaakut)

raturi (radio)

läsöttää (istua laiskasti)

uamusella (aamulla) 

Vierailija
139/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2012 klo 20:43"]

- koppeotua
- romuska
- kehata vs. iletä
- anhiton

Tuttujahan nuo, jos ei muualta niin Päätalon kirjoista vaikka itse olenkin pohjoisempaa.

Kinkkaaminen on meillä yhdellä jalalla hyppimistä, ja otethan "völjhyn" tai "völhjyyn" riippuen siitä, mistä päin Lappia puhuja on.

"Onkos sulla völjäkettä?" tarkoittaa että onko sinulla vakituista seuralaista tai partneria. Völjyyn päästäminen ja lähteminen tarkoittaa mukana oloa ja saatille päästämistä/lähtöä.

Vierailija
140/248 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin Viitasaarelta vielä:

"käypäs kahtomassa löyvätkö sinä mummulles pummullankoo"

pummullanka oli siis pumpulilanka eli puuvillalanka :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi