Työkaverin lapsi sijoitettu
Kuulin kietoteitä, että työkaverini lapsista toinen on ollut sijoitettuna lastenkotiin syksystä saakka. Aika ihmeissäni olen! En tiedä miten suhtautua työkaveriini... Ei ole itse mitään asiasta tai ongelmistaan puhunut, eikä tietysti tarvitsekaan. Mutta kyllä ihmetyttää, että mitä heillä kotona oikein tapahtuu!
Tunnetteko ketään, kenen lapsi olisi sijoitettu tai huostaanotettu? Millaisia perheitä ne oikein on?
Kommentit (39)
kun hän eksyi väärille teille, väärään kaveriporukkaan.
Perheen 2 muuta lasta ovat hyviä koulussa ja kaikin puolin kunnollisia nuoria, mutta esikoislapsi ehkä aspergerin syndroomasta osittain johtuen ajautui ikäviin kuvioihin mukaan. Lopulta perheen piti tehdä raskas päätös ja antaa teini huostaan koska piti ajatella myös muiden perheen jäsenten hyvinvointia ja turvallisuutta.
Se oli hyvä päätös sillä rikoksia tehtailevasta sekopääteinistä kasvoi laitoksessa niinsanottu kunnon kansalainen (siihen vaadittiin terapiaa, lääkitystä ja mielettömän ihana mieshoitaja joka otti asiakseen saada pojan ruotuun). Nyt hän on 24 v aikuinen rehti mies.
yhdessä perheessä lapsi sijoitettu , ku karkaili, käytti huumeita ja pinnasi koulusta.
toisessa perheessä, kun yh-äiti meni psykoosiin.
kolmannessa 12v alkoi varastaa kaljaa ym, niin äiti meni itse sossun puheille.
Varmaan olenkin inhottava ihminen ja vikaa asenteessa yms. Mutta tosiaan hirveän ihmeissäni, että juuri tämän ihmisen kohdalta paljastui lapsen sijoitus. En todellakaan odota, että hän töissä kenellekään asiasta uskoutuu, eikä asia kenellekään kuulu tietysti. Oli vaan hyvin yllättävä tieto! Ja olen kyllä ollut siinä luulossa, että vanhemmilla ei ihan ole homma hanskassa, jos lastensuojelun asiakkaaksi joutuu.
-ap
kun hän eksyi väärille teille, väärään kaveriporukkaan. Perheen 2 muuta lasta ovat hyviä koulussa ja kaikin puolin kunnollisia nuoria, mutta esikoislapsi ehkä aspergerin syndroomasta osittain johtuen ajautui ikäviin kuvioihin mukaan. Lopulta perheen piti tehdä raskas päätös ja antaa teini huostaan koska piti ajatella myös muiden perheen jäsenten hyvinvointia ja turvallisuutta. Se oli hyvä päätös sillä rikoksia tehtailevasta sekopääteinistä kasvoi laitoksessa niinsanottu kunnon kansalainen (siihen vaadittiin terapiaa, lääkitystä ja mielettömän ihana mieshoitaja joka otti asiakseen saada pojan ruotuun). Nyt hän on 24 v aikuinen rehti mies.
Minulla nimittäin 4 vuotta nuorempi, joka myös annettiin huostaan samoista syistä, mutta poika on oikeasti fiksu!
Mun parhaan kaverin sisko(puoli, eri isät) otettiin huostaan. Tyttö 14-vuotiaana karkas poikaystävänsä kanssa, onneks löytyi vaikkakin aika kaukaa kotoa. Kaikenlaista muutakin oli, mutta loppujen lopuksi tyttö viilteli itseään ja 15-vuotiaana heilui kotona puukon kanssa ja uhkasi tappaa äitinsä ja itsensä. Siinä vaiheessa äiti ei voinut muuta kuin soittaa poliisit ja sos.väen paikalle.
Tytön isä kuoli kun tyttö oli jotain 7, äiti jäi 5- ja 7-vuotiaitten tyttöjen yh:ksi, ja joutui aika paljon tekemään töitä. Mun kaveri oli alle 20, ja parhaansa mukaan yritti olla tytöille isä ja isoveli.
Perhe on siis siinä mielessä normaali, että ei ole alkoholismia eikä mielenterveysongelmia (muilla kuin tytöllä). Ainoa "vika" on siis se, että isä kuoli ja jätti äidin yh:ksi. Ei siis sen perusteella voi leimata ja tuomita vanhempia, että lapsi on sijoituksessa, "syy" voi olla ihan siinä lapsessa.
Joskus asia meneen,niin että otat vastaan sinulle annettavan "avun", eli lastensuojelu tulee kuvioihin. Joskus he päättävät mikä lapselle on parasta, eli voivat päättää myös että lapsi on parasta sijoittaa muualle...Tätä ei välttämättä kysytä sinulta, tai sitten kysytään, JA jos olet valmiiksi masentunut, tms. (yh ja ei jaksa) otetaan lapsi automaattisesti pois. ÄIDISSÄ EI OLE MITÄÄN vikaa välttämättä, vaan ehkä hän ei yhteiskunnan silmissä "enää jaksa".
2 nuorempaa ovat kotona. Tämä vanhin (tyttö) veti sellaiset pultit vanhempiensa avioerosta, että lopulta lapsi itse, vanhemmat ja viranomaiset katsoivat sijoituskodin parhaaksi paikaksi.
Ihan tavallinen perhe, isä ja äiti puheväleissä, kunnollisia työttäkäyviä ihmisiä.
Ja olen kyllä ollut siinä luulossa, että vanhemmilla ei ihan ole homma hanskassa, jos lastensuojelun asiakkaaksi joutuu.
-ap
Se on osatotuus, toinen puoli on sitten se että lapsella/nuorella itsellään on jokin niin pahasti vialla (vaikkapa mielen sairaus) että vanhemmat hakevat apua lastensuojelulta ja lapsi otetaan huostaan.
ihan sama ihminen kuin ennen lapseni sijoittamistakin. Joka tapahtui ihan omasta pyynnöstäni, jotta lapsi saisi apua ja muut lapset rauhan elää ja kasvaa normaalisti yhden ongelmista huolimatta.
Sosiaalitädit eivät ole haastatelleet muita lapsiamme miten heillä menee, eivät edes nähneet koska eivät epäile että perheessä tai kotioloissa olisi mitään ongelmaa.
Niin. Mikä asenne?
Ap kyseli miten tavallisen tuntusen duunikaverin takaa paljastuukin ihminen joka erilainen kuin ajatteli.
En tiedä tälläsiä tapauksia mutta kyllä minustakin on jännä jos joku tuttu paljastuukin erilaiseksi kuin mitä on ollut muille, tämä on kai sitä kuuluisaa kulissia.
4
Kokemukseni perusteella uskon, että pienten lasten sijoituksissa suurin syy ovat päihteet. Isompien lasten/teinien kohdalla on varmasti enemmän näitä lapsista lähtöisin olevia syitä.
ihan sama ihminen kuin ennen lapseni sijoittamistakin. Joka tapahtui ihan omasta pyynnöstäni, jotta lapsi saisi apua ja muut lapset rauhan elää ja kasvaa normaalisti yhden ongelmista huolimatta. Sosiaalitädit eivät ole haastatelleet muita lapsiamme miten heillä menee, eivät edes nähneet koska eivät epäile että perheessä tai kotioloissa olisi mitään ongelmaa.
Niin. Mikä asenne? Ap kyseli miten tavallisen tuntusen duunikaverin takaa paljastuukin ihminen joka erilainen kuin ajatteli. En tiedä tälläsiä tapauksia mutta kyllä minustakin on jännä jos joku tuttu paljastuukin erilaiseksi kuin mitä on ollut muille, tämä on kai sitä kuuluisaa kulissia. 4
Koska niiden tehtävähän olis selvittää ne kotiolot.
ja tehneet sen lain mukaan pakollisen kotikäynnin, mutta eivät ole nähneet perheen 4 muuta lasta.
ihan sama ihminen kuin ennen lapseni sijoittamistakin. Joka tapahtui ihan omasta pyynnöstäni, jotta lapsi saisi apua ja muut lapset rauhan elää ja kasvaa normaalisti yhden ongelmista huolimatta. Sosiaalitädit eivät ole haastatelleet muita lapsiamme miten heillä menee, eivät edes nähneet koska eivät epäile että perheessä tai kotioloissa olisi mitään ongelmaa.
Niin. Mikä asenne? Ap kyseli miten tavallisen tuntusen duunikaverin takaa paljastuukin ihminen joka erilainen kuin ajatteli. En tiedä tälläsiä tapauksia mutta kyllä minustakin on jännä jos joku tuttu paljastuukin erilaiseksi kuin mitä on ollut muille, tämä on kai sitä kuuluisaa kulissia. 4
Koska niiden tehtävähän olis selvittää ne kotiolot.
tarvita mielenterveysongelmia tai alkoholismia. Oletko ajatellut, että perheelle on tapahtunut isoja asioita - isän kuolema ja äidin jääminen yksin. Ei ole varmasti ollut äidillä helppoa, ja mennyt paljon aikaa toipumiseen. Lapset reagoivat tietysti tilanteeseen omalla tavallaan.
Mun parhaan kaverin sisko(puoli, eri isät) otettiin huostaan. Tyttö 14-vuotiaana karkas poikaystävänsä kanssa, onneks löytyi vaikkakin aika kaukaa kotoa. Kaikenlaista muutakin oli, mutta loppujen lopuksi tyttö viilteli itseään ja 15-vuotiaana heilui kotona puukon kanssa ja uhkasi tappaa äitinsä ja itsensä. Siinä vaiheessa äiti ei voinut muuta kuin soittaa poliisit ja sos.väen paikalle.
Tytön isä kuoli kun tyttö oli jotain 7, äiti jäi 5- ja 7-vuotiaitten tyttöjen yh:ksi, ja joutui aika paljon tekemään töitä. Mun kaveri oli alle 20, ja parhaansa mukaan yritti olla tytöille isä ja isoveli.
Perhe on siis siinä mielessä normaali, että ei ole alkoholismia eikä mielenterveysongelmia (muilla kuin tytöllä). Ainoa "vika" on siis se, että isä kuoli ja jätti äidin yh:ksi. Ei siis sen perusteella voi leimata ja tuomita vanhempia, että lapsi on sijoituksessa, "syy" voi olla ihan siinä lapsessa.
Aika samanlainen "vastaisku" kuin jos puhuttaisiin vaikka maahanmuuttajien tekemistä raiskauksista ja osa ilmeisesti ihan samoja kirjoittajiakin. Onkohan mamujen white trash-porukka lapset huostassa kaikilla kun tuli niin deja vu tunne näistä vastauksista.
xD
Aika samanlainen "vastaisku" kuin jos puhuttaisiin vaikka maahanmuuttajien tekemistä raiskauksista ja osa ilmeisesti ihan samoja kirjoittajiakin. Onkohan mamujen white trash-porukka lapset huostassa kaikilla kun tuli niin deja vu tunne näistä vastauksista.
xD
Mitähän ihmettä tarkoitat? En ymmärrä..
Minun yksi viidestä lapsesta on huostaanotettu.
Minun yksi viidestä lapsesta on huostaanotettu.
Perhe aivan tavallinen, äiti koulussa töissä. 2 muuta lasta. Eivät käytä alkoholia tms.
Tyttö vaan karkaili, ei tullut kotiin kun piti, ei mennyt kouluun yms. Keinot vähissä kun muutkin laoset hoidettava ja töissä käytävä.
Tämä äiti todellakin välittää lapsistaan siksi itse meni lastensuojelusta hakemaan apua.
Itsekin aluksi ihmettelin mutta nyt ymmärrän kun tutustuin paremmin.
Ehkä silloin, jos on luotettava työyhteisö. Mutta huostaanottoon voi olla tosi monia syitä ja yksi niistä on, että "lapsi on vaaraksi itselleen tai muille."