Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttoko edessä: poika perheineen haluaa jatkaa maanviljelystä

Vierailija
25.01.2011 |

Poika valmistuu keväällä opinnoistaan ja olisi innokas tilanjatkaja. Tyttöystävä (kihlattu) löytyy, saman alan opiskelija. Intoa olisi, ja kovasti suunnittelevat muuttoa meille. Viimeksi viikonloppuna puhuivat, miten remontoivat tätä meidän kotiamme (!) kunhan saavat tilan. Rivien välistä sanottiin hienovaraisesti, että me voisimme muuttaa kirkolle rivitaloon.

Mutta kun minä olen vasta 45v eikä mieskään täyttänyt 50v, nuorempia lapsia on 3 kpl. Pitäisikö meidän muuttaa tästä pois ja nuorten tilalle vai miten menetellä? Tilakauppa pitäisi tehdä velkarahalla, omaa rahaa ei nuorilla ole. Minulla on toinen ammatti, varmaan saisin muualta töitä, mutta mies on viljellyt tilaa ikänsä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teette selväksi, että asiaan voidaan palata 15 vuoden kuluttua, jos silloinkaan.

Vierailija
42/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nuorilla olla vähän epärealistiset kuvitelmat hevostaloudesta. Itse olin aikoinaan töissä ravihevosia kasvattavalla puutarhurilla, joka tuumi että "tällä kaupalla sitä katetaan noita hevostalouden tappoita."

Laita poikasi järjestykseen. Jos ei nyt, niin ei sitten ikinä, hänen omin sanoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutkin lapset ovat siinä vaiheessa kiinnostuneet jatkamaan tilaa. ETte te voi työttömiksi alkaa, jotta pojalla olisi tila. TIla on tarjolla mahdollisille jatkajille sitten kun on, vielä ei ole se aika. Pojna on ihan turha kiristää sillä, että nyt tai ei koskaan. Sitten se on se ei koskaan. Itse hänen on itsensä työllistettävä.

Vierailija
44/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän esikoispoika olisi viemässä sukutilaa muiden sisarusten nenän edestä "esikoisoikeudella". Minusta pitäisi odottaa, että muut sisarukset ovat riittävän vanhoja päättämään itse haluavatko vapaaehtoisesti antaa tilan siirtyä esikoiselle vai olisivatko itsekin kiinnostuneet tilanhoidon jatkamisesta vanhempana.

Kyllä mua itseäni ainakin korpeisi myöhemmin jos vanhin veli olisi ostanut sukutilan silloin kun itse olen ollut tyyliin 5-vee.. Voisi vaikuttaa sisarussuhteisiin pysyvästi :/

Vierailija
45/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha pari jää eläkkeelle. Ja te nyt ette ole ihan vielä eläkeiässä. Tila on teidän elinkeino, ei teillä ole mitään syytä tai velvollisuutta luopua tilasta. Sanokaa pojalle suoraan, että hän voi jatkaa tilaa siinä vaiheessa kun te jäätte eläkkeelle, mutta siihen asti on itse hankittava työtä. Tai tehtävä työtä teille, jos tilalla sellaista on tarjota. Ymmärrän, että omalle lapselle on vaikea sanoa suoraan ikäviä asioita, mutta aika röyhkeä hänkin on, jos kuvittelee teidän tuossa iässä jättävän tilan. Joten yhtä uskaliaasti on teidän tuotava kantanne esiin. ja reilumpaa sanoa suoraan kuin antaa hänen olettaa, että tila on tulossa piakkoin hänelle.

t. maatalon emäntä itsekin

Vierailija
46/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tämä kihlattu painosta poikaanne saamaan jo nyt lakiosaansa tilasta?.silloin teidän ei auta kuin maksaa, jos poika on täysi-ikäinen. Tosin ei sitten saa tilaakaan teiltä, kun oma osuus on jo nostettu. Mutta maatilalle se osuuden maksu voi johtaa jopa maksuhäiriöihin ja ulosottoon. Niitä ikäviä esimerkkejä on.

Tehkää heti vaikka pankissanne testamentit kuntoon, äkkiä!

terv. emäntä myös

Vierailija
47/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tämä kihlattu painosta poikaanne saamaan jo nyt lakiosaansa tilasta?.silloin teidän ei auta kuin maksaa, jos poika on täysi-ikäinen. Tosin ei sitten saa tilaakaan teiltä, kun oma osuus on jo nostettu. Mutta maatilalle se osuuden maksu voi johtaa jopa maksuhäiriöihin ja ulosottoon. Niitä ikäviä esimerkkejä on. Tehkää heti vaikka pankissanne testamentit kuntoon, äkkiä! terv. emäntä myös

Ja kyllä, kaikki mahdolliset paperit omistuksista, hallintaoikeuksista ja lisäeläkkeistä on laadittu jo minun tullessani taloon emännäksi ja halutessani suojata oma omaisuuteni.

ap

Vierailija
48/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perehtynyt sukupolvenvaihdokseen, mutta voiko sitä edes tehdä ennen eläkkeelle jääntiä?

Toki voitte myydä tilan kenelle vaan, vaikka pojalle, mutta sitä hän ei vissiin aja takaa.

Vierailija
49/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatia täysi-ikäisenä osuutensa. Tosin sitten on maksettu "tilalta ulos" että sitten se on siinä se osuus, loput jaetaan muiden lasten kesken ja tämä ei peri enää mitään.

En nyt sitten ihan satavarma ole. Olikohan kyse sittenkin siitä että jos toinen kuolee ja toinen jää tilaa pitämään? Sorry, jos sekoitin.*punastuu*

se emäntä..

Vierailija
50/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oliko meillä appi ja anoppi saman katon alla (hoitamassa lapsia ja auttamassa)

Älä huoli - eiköhän teidänkin apu kelpaa erinomaisesti ja katsota suorastaan velvollisuudeksenne siinä vaiheessa, kun tarvitaan remontti-, rakennus- ja lastenhoitoapua sekä sitä kuuluisaa omaa aikaa...

Vierailija
51/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoot oman.

Vierailija
52/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis eihän ne nuoret tietenkään voi velvoittaa teitä muuttamaan pois ja lopettamaan itse viljelemistä ennen kuin olette eläkeiässä tai muuten itse halukkaita. Milläs te muuten eläisitte - ette millään? Selvä homma, eikö olekin.

Toisaalta, jos te ette nyt päästä heitä rakentamaan omaa viljelystoimintaansa teidän sukutilalle, niin teidän on myös sitten aivan turha olettaa, että he ehkä parinkymmenen vuoden päästä olisivat siihen enää innokkaita. Heidänhän on siihen mennessä täytynyt rakentaa oma yritystoimintansa jo jonnekin muualle - milläs he muuten eläisivät, eivät millään! (Maatalouslomittajan palkoilla ei nimittäin elä. VILjelijänäkin se on hankalaa, lomittajana mahdotonta) Selvä homma tämäkin, eikö?

Vierailija
53/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla on ikää entä kihlatulla? Onko poika käynyt armeejan?

Vierailija
54/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on lainaa, mikä on vaikkapa tilan kunnostamista/rakentamista varten nostettu, senhän voi siirtää pojan ja tyttökaverin kontolle. Ja sitten kun siihen lisäätään sukupolvenvaihdoksesta tulevat kulut, ja laina, onkohan tila sit pankin silmissä 'elinkelpoinen'? Ja jos ei ole, nuorten on turha hakea lainaa.

Vierailija
55/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan lunastettu tila kun miehen vanhemmat tuli eläkeikään, siihen asti oltiin osittain muualla töissä. Tämä on se normaali kuvio maalla vieläkin.

En usko että kukaan voi olla noin ööö yksinkertainen.

Vierailija
56/56 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi periä. Eikä poika voi vaatia lakiosuuttaan tilasta vielä vanhempien eläessä! Korkeintaan vanhemmat voi tehdä lahjoituksen lapselleeen eläessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän