Ensiksi naimisiin maistraatissa ja muutaman vuoden jälkeen kirkossa vihkiminen.
Mitä mieltä ihmiset olette?
Ensiksi meinasimme miehen kanssa, että menisimme naimisiin maistraatissa heti kun lapsi ilmoittaa tulostaan. Mutta sitten päätimme, että vaikka lapsi ei olisi vielä tulossa niin menemme kesällä maistraatissa naimisiin ja noin kahden-kolmen vuoden päästä olisi tiedossa kirkko vihkiminen.
Syy miksi teemme näin on, että haluamme virallistaa suhteemme, mutta vielä ei ole "varaa" kirkkohäihin. Ja kirkkohäät olen aina halunnut, niistä en luovu.
Maistaatissa olisi tarkoitus olla ihan kahdestaan ja sitten jollakin tapaa ilmoittaa läheisille, että menimme naimisiin. Kirkkohäät puolestaan olisi tarkoitus pitää koko suvulle ja ystävä porukalle.
Te jotka oletta tehneet maistraatti+kirkkohäät yhdistelmän: Miten olette sen tehneet? Maistraatissa kahdestaan vai kentien vanhemmat todistamassa ja miten olette kaikille sen ilmoittaneet.
"Kesä Rouva"
Kommentit (48)
kun menimme itse naimisiin. Oli kova hääbuumi sinä kesänä ja kavereilla oli isoja häitä. En ollut koskaan halunnut itse sellaisia. Ei se naimisiinmenokaan ollut mikään tärkeysjärjestyksessä yksi.
No, aloin sitten odottamaan esikoista pitkän yrityksen jälkeen. Päätimme sitten käydä maistraatissa ja hoitaa homman pois salaa alta ennen kuin synnytin esikoisen.
Mutta toisten kommentit pani miettimään asiaa.
-ai, pakkoavioliitto kun maha pystyssä menit naimisiin
-eihän nykyään ole pakko mennä naimisiin kun tulee paksuksi
-totta te pidätte häät ja meette kirkossa naimisiin kun oot synnyttänyt
-tuntuuko se siltä, että ootte oikeasti naimisissa kun ette ole menneet kirkossa ja pitäneet häitä
-me kyllä suututtiin teille kun ette kutsuneet meitä häihin (mihin häihin kun meillä ei ollut mitään juhlaa)
Nämä kommentit aukaisi minulle silmät, miten häät ja naimisiinmeno on ihmisille eri asia. Tuntuu, ettei avioliitolla ja häillä taida olla mitään tekemistä toistensa kanssa.
No tätä meidän häpeällistä mahapystyssäavioliittoa on nyt kuitenkin kestänyt kohta parikymmentä vuotta ja esikoinenkin on täysikäinen.
Häät on ihan oma asianne. Mä en ymmärrä että täällä kaikilla jaksaa olla niin vahva ja tuomitseva mielipide siitä miten toisten pitäisi hoitaa vihkimisensä.
Ja noille lahjojen kerjääjille vastaukseksi pyytäkää vaikka jengi lahjottamaan lahjansa jollekin valitsemallenne järjestölle - niin on selvä ettei juhlia sen takia järjestetä.
Mitä mieltä ihmiset olette?
Ensiksi meinasimme miehen kanssa, että menisimme naimisiin maistraatissa heti kun lapsi ilmoittaa tulostaan. Mutta sitten päätimme, että vaikka lapsi ei olisi vielä tulossa niin menemme kesällä maistraatissa naimisiin ja noin kahden-kolmen vuoden päästä olisi tiedossa kirkko vihkiminen.
Syy miksi teemme näin on, että haluamme virallistaa suhteemme, mutta vielä ei ole "varaa" kirkkohäihin. Ja kirkkohäät olen aina halunnut, niistä en luovu.
Maistaatissa olisi tarkoitus olla ihan kahdestaan ja sitten jollakin tapaa ilmoittaa läheisille, että menimme naimisiin. Kirkkohäät puolestaan olisi tarkoitus pitää koko suvulle ja ystävä porukalle.Te jotka oletta tehneet maistraatti+kirkkohäät yhdistelmän: Miten olette sen tehneet? Maistraatissa kahdestaan vai kentien vanhemmat todistamassa ja miten olette kaikille sen ilmoittaneet.
"Kesä Rouva"
Itse olemme menossa maistraatissa tänä kesänä naimisiin, ensi kesänä haemme siunauksen kirkosta, koska olen kanssa haaveillut pienestä asti "prinsessa" häitä, tänä vuonna ei ole varaa vaan sellaisiin joten siirrämme ne ensi vuodelle. Esimerkiksi monet tekevät tämän siksi, että jos toinen osapuolesta ei kuulu kirkkoon, eikä käy rippikoulua, joutuisi kuitenki ensiksi menemään maistraattiin ja sitemmin kirkkoon (jos tahtoo kirkkohäät) Jotkut vaan ovat niin vanhan aikaisia eivätkä ymmärrä että monet parit vaan tekevät tätä nykyään =)
Hyvä pointti et en mä teitä ole kutsumassa=)
Olen raskaana, ja se maistraatissa käynti puolivuotta kihlauksen jälkeen ois sen takia, ettei vauva saa aluksi mun sukunimeä, joka muutetaan myöhemmin, sulhasen pitää tunnustaa isyytensä ja perheellä on monta sukunimeä. Avioliitto olisi siten selkeämpi.
Myöskään en halua hääpukua kokoa 42 mahan vuoksi ensi kesänä, vaikka jonkun kitkerän lehmän mielestä se olisi ainoa mahdollinen ja hänen mielestään poliittisesti korrekti vaihtoehto.
Haluan myös aikanaan polttareissa ja juhlissani juoda kuoharia tms. Ylipäänsä järjestää tuttujen kesken kivat kesäjuhlat.
Meillä on roinaa liikaa ja raha-asiat kunnossa, miksi kerjäisimme mitään?! Jos huomaan tarvitsevani jotain,menen kauppaan ostamaan mieleisen itse.
Menimme miehen kanssa salaa naimisiin maistraatissa, kun lapsi ilmoitti tulostaan hieman suunniteltua aikaisemmin. Todistajatkin oli maistraatin puolesta, eikä ulkoisesti mikään muuttunut. (olen aikonut oman nimeni pitää joka tapauksessa)
Häät on tarkoitus järjestää kesällä 2019, ja se suunnitelma pitää. Käsiraha on jo paikastakin maksettu.
Ei sillä tiedolla ole muille väliä milloin olemme olleet virallisesti aviossa.
Vierailija kirjoitti:
mä menisin maistraatissa naimisiin ja sitten vielä kirkkosiunaus päälle, niin haluaisin ehdottomasti nuo tapahtuman saman viikon ajalle. Jotenkin tuntuisi paljon laimeammalta viettää kirkkohäitä esim. vuoden päästä
Mitä järkee tässä olis? Miksei kirkkohäät yksin riitä, ei ymmärrä.
Mitä ihmeen katkeraa porukkaa täällä meuhkaa? Jos tuntuu oikealle mennä naimisiin, eikä juhliin ole sillä hetkellä rahoja, niin keneltä se on pois jos kemut järjestetään vaikka vuoden päästä? Ties kuinka monissa häissä olette itsekin istuneet ja avioliitto siunataan, jos siinä hetkessä kuulet että naimisiin on menty jo viime helmikuussa vähentääkö se juhlapäivän arvoa? Ystävien ja perheen kanssa sitä juhlitaan, olisi ikävä jos siitä joukosta löytyisi vähättelijöitä ja narisijoita.
Menivät maistraatissa naimisiin, ei juhlia. sitten kun oli eka lapsi ja toinen tulossa saivat päähänsä pitää hääjuhlat, avioliittoa taisi olla takana jo pari vuotta. Pappi siunasi ja juhlat oli ihan kuin oikeat häät. Voihan juhlia järjestää koska vaan, mutta jotenkin se oli musta hassua, etät kutsutaan häihin, kun on oltu jo pitkään naimisissa. JA sitten kaikki tuo häälahjoja.
Mulle avioliitto itsessään on ollut tärkeä, ei se, miten sitä juhlitaan. Menisi ilman muuta naimisiin heti kun siltä tuntuu ja juhlat varojen mukaan. Jos ei ole vara juhlia, niin ei se avioliittoa huononna. Mieluummin naimisiin heti kuin odottelisin sitä, että on vara pitää jotkut isot juhlat. Voihan sitä juhlia sitten jotain muuta myöhemmin, kun on vara juhlia.