Onko kellään (ollut) narsistista miestä? Kerro esimerkkejä, mikä on väärinkohtelua!
Tiedän, että narsismi on kulunut sana ja sitä käytetään väärin. Korostan,että käytän sanaa "narsistinen", en narsisti. En siis etsi esimerkkejä miehestä, joka on täysi kahjo psykopaatti, vaan etsin esimerkkejä ihmisestä, joka vaikuttaa täysin normaalilta, mutta kyse onkin erittäin taitavasta naamiosta.
Erosin tannoin pitkästä liitosta. Olen potenut paljon syyllisyyttä kaikesta. Sitten luin kirjan, jossa käsiteltiin narsismia ja minuun kolahti. Mieheni käyttäytyi paljolti samalla tavalla. Nyt poden sitä, miten en ole voinut ymmärtää, ettei hän kohtele minua kunnioittavasti ja normaalisti??????
Kommentit (73)
Täältä tuskin siihen(kään) aiheeseen saa järkeviä vastauksia.
narsistihan pitää sellaista ihmistä kukkana kämmenellä, joka antaa narsistille rajatonta ihailua, ja joka kohottaa ulkonäöllään (tai muilla ansiollaan) narsistin imagoa.
Minä olin narsistinen ensimmäistä vaimoani kohtaan, en vaan rakastanut häntä ja se aiheutui pääasiassa hänen historiastaan eli se oli niin saastainen historia, etten pystynyt elämään sen totuuden kanssa minkä hänessä näin. Toista vaimoani rakastan suuresti ja kohtelen häntä kuin kedon kukkaa ja arvostan ja kunnioitan eli rakkauden puutostilasta aiheutuva oire, sanoisin.
tuntuu narsistisilta:
Hän saa omasta mielestään tehdä mitä haluaa: rikkoa liikennesääntöjä, rikkoa muitakin sääntöjä, talon palotarkastukset yms.
Hän on omasta mielestään paras kaikessa, työssään, kotona, talo on isoin ja komein ja paras muutenkin.
Inhoaa kun meille tulee vieraita, varsinkin koska eivät harrasta samaa mitä hän. Eivät juttele häntä kiinnostavista asioista jne. Muiden lapsia inhoaa, kaikki ovat tyhmiä. Minun naisystävät ovat kaikki tyhmiä, niitä ei tartte edes tervehtiä, paitsi yks, jonka mieheltä hän on vuokrannut varaston. Hänen ei tartte kuulema tykätä kenestäkään, josta ei tykkää.
H'n ei lähde minnekään yhdessä, ellei siellä ole hänelle joku kiinnostava henkilö järjestetty, joku joka jakaa saman kiinnostuksen kohteen.
Hän ei juo enää alkoholia, nykyisin sitten vihaa kaikkia, jottak ovat maistissa. Vihaa nykyisin ravintoloita ja humalaisia ja iloisia ihmisiä.
Hän sanoo, että hän yksin maksaa kaiken kotona. (maksan minä lapset ja ruuan ja netin ja kännykät) Ne eivät ole mitään. Hän ylenkatsoo ammattiani ja palkkaani, palkkani pienempi kuin hänen, ammattini on minulle kolmas.
Hän ei lainkaan keskustele kenenkään kanssa, esim. kerran kesässä kun mennään jonnekin patiolle istumaan.
Hän on johtavassa asemassa, tykkää sotilaallisesta kurista, teinin kaverit eivät ole tervetulleita meille, kun jostakin hermostuu, huutaa silmittömästi.
Suuttuessaa kertoo kuinka häpeää esim. minun puolesta, haukkunut huoraksi, hulluksi, juopoksi.
Kaikki kielipiteensä hän perustelee argumentein, että näin kuuluu olla ja kaikilla on näin ja näin sanotaan kirjassa jne.
Ei osaa hoitaa raha-asioitaan, valehtelee, on pikavippikierteessä, laskut myöhässä, jokainen lasku tulee korkojen keralla. Jos kysyn niistä jotain, huutaa, että hänen raha-asiat eivät kuulu minulle.
Alisti minua ennen, ei onnistu enää, nyt alistaa tyttöään. Olen sen ottanut puheeksi ja sanonut, että kerta vielä, niin vien tytön turvaan ja otan eron. Mutta vielä pelottavampaa olisi päästää tyttö tänne joka toinen viikonloppu.
On ollut todella mustasukkainen, ei juurikaan enää, ei ainakaan näytä. Tosin jos olisi kännissä, niin näyttäisi varmaan senkin.
kaikki hänen ostamat lahjat ovat aina kalleimmat, parhaimmat jne. Vaikka siis eivät oikeasti ole. Minun suku ei ole mitään, hänen suku on ja siellä on käytävä joka päivä. Enää en ole mukana, en vaan jaksa.
Koti on siisti, kun jossain onkin sotkua, esim. mun kirpparikamat odottaa hinnoittelua,vetää kilarit, siitä sotkusta, HÄNEN kotinsa on sotkuinen, siivottava heti, hirvee huuto.
En tiedä, kuuluuko tämä kaikki ihan normaaliin suhteesee, paljon on vielä kertomista
En vaam välittänyt, en minä mitään koskaan tehnyt, loukkasin kyllä puheissani joskus, koska koin ylemmyydentunnetta ja katkeruutta häntä kohtaan. Sanoin vaikka, että noin huonoa naista kotihommissa ei varmasti ole olemassakaan. Tosin hänen kohdallaan se taisi olla tosi :), sillä minä tein meillä kotityöt. Hän olisi halunnut kanssani naimisiin, minä en lainkaan jne. Mielestäni me molemmat menetimme monta hyvää vuotta ja varmasti hän nyt pitää minua narsistina ja haukkuu minua minkä ehtii, no eipä haittaa, sillä nyt olen onnellinen ja saan olla hienon ihmisen kanssa yhdessä.
Esim. Naamiona terve mieli (muistaakseni)
jättää naisen yksin ostoskasseieen sateeseen
Ei tuo nyykyinen todellakaan anna, päinvastoin :) eikä taida mun imagoankikaan kohottaa eikä kyllä laskekkaan. Aika tasavertaisia olemme, ehkä me ollaan sitten molemmat narsisteja vaikka luulen, että ollaan just tavallisia tallaajia molemmat. Oikeita narsisteja on jotain promillen luokkaa ja niistäkin osa on hullujen huoneella ja vankiloissa, joten aika epätodennäköistä, että sellaisen oikeasti löytää. Islamissa kulttuuri ehkä tekee osista poikia narsisteja naisia kohtaan, mutta sekin on enemmän opittua.
Ei tuo nyykyinen todellakaan anna, päinvastoin :) eikä taida mun imagoankikaan kohottaa eikä kyllä laskekkaan. Aika tasavertaisia olemme, ehkä me ollaan sitten molemmat narsisteja vaikka luulen, että ollaan just tavallisia tallaajia molemmat. Oikeita narsisteja on jotain promillen luokkaa ja niistäkin osa on hullujen huoneella ja vankiloissa, joten aika epätodennäköistä, että sellaisen oikeasti löytää. Islamissa kulttuuri ehkä tekee osista poikia narsisteja naisia kohtaan, mutta sekin on enemmän opittua.
En katselisi tuollaista miestä,enkä varsinkaan jättäisi lapsiani hänen armoilleen!Kerää todistuaineistoa esim.salaäänittämällä tai muilla keinoin,jotta saat lasten huoltajuuden.Jos tuo pitää paikkaansa,mitä kerrot,niin eron tullessa hän hyvinkin alkaa käyttää lapsia välineenä sinua vastaan.Kostaa sulle lasten kautta.
En vaam välittänyt, en minä mitään koskaan tehnyt, loukkasin kyllä puheissani joskus, koska koin ylemmyydentunnetta ja katkeruutta häntä kohtaan. Sanoin vaikka, että noin huonoa naista kotihommissa ei varmasti ole olemassakaan. Tosin hänen kohdallaan se taisi olla tosi :), sillä minä tein meillä kotityöt. Hän olisi halunnut kanssani naimisiin, minä en lainkaan jne. Mielestäni me molemmat menetimme monta hyvää vuotta ja varmasti hän nyt pitää minua narsistina ja haukkuu minua minkä ehtii, no eipä haittaa, sillä nyt olen onnellinen ja saan olla hienon ihmisen kanssa yhdessä.
En ole ennen tätä käyttänyt niin kuvittelin, että tuo vastaus tulee kysymyksen alle, mutta eipä näemmä.
Mulla on vino pino kirjoja narsismista.
Esim. perusteos "Naamiona terve miel"i, sitten "Naimisissa narsistin kanssa", "Sata tapaa tappaa sielu" jne.
Kaikki olen lukenut ja silti mietin, jos ex saikin traumoja vanhemmiltaan, ei ole hänen syytään ja olihan hänessä jotakin hyvääkin, vaikka oikeasti ei ollut! Ei ainakaan lapsillemme, eikä kyllä minullekaan.
Tajusin, että olen aina takertunut helposti, koska olen ollut jotenkin irrallinen aina. Muutettiin usein, vanhemmat olivat etäisiä jne.
Itse en ole narsisti, mutta varma uhri!
Enkä usko koskaan paranevani tästä. Kaikki on kertaantunut jo ja mennyt liian syvälle:(
Eikö enää ole mitään vertaistukipalstaa oikeille narsismin uhreille???
mieheni ei ole koskaan pyytänyt anteeksi, paitsi on koiralta. :)
Tyttökin on huomannut, että isä ei koskaan pyydä anteeksi, vaikka on hulluna huutanut tai on ollut väärässä.
Yhden kerran mies on käynyt kimppuuni...sekin selitettiin minun syyksi. Vaikka oli kourallinen silminnäkijöitä.
- Mun miehellä aina oma napa on paras napa. Ei tee mitään, mikä ei hyödyttäisi häntä (esim. auta muita pyyteettömästi).
- Kääntää toisten pienetkin ilonaiheet negatiivisiksi, keksii jotain valitettavaa. Kotonakin etsii ja miettii, mistä voisi tällä kertaa aloittaa valituksen. Ja kun vauhtiin pääsee, ei pysty lopettamaan.
- On tunnekylmä ja empatiakyvytön. Kaikki negatiiviset tunteet on kymmenkertaiset normaaliin verrattuna ja kaikki positiiviset vain puolet siitä mitä pitäisi. Räjähtää verbaalisesti minulle pienistäkin ja täysin mitättömistä kömmähdyksistä.
- Ei koskaan näe itsessään vikaa ja syyttää pienimmistäkin asioista muita.
- On kontrollifriikki.
- En saisi kuluttaa mitään, kun olen kotiäiti. Siis esim. harrastusmaksut. Itse tuhlaa esim. vaatteisiin hurjat määrät. En saisi myöskään käyttää autoa.
- Sillä ei ole merkitystä, että minä olen nukkunut kolmena yönä peräkkäin vain 3h/yö, kunhan HÄN saa nukkua öisin 8-10h putkeen. Kaikkihan menee aivan sekaisin, jos edes kerran viikossa antaisi minun nukkua.
Jne. jne...
Meillä mies on tyrkännyt mut väkisin pois tuolilta, vaikka toisella kerralla oli lapsikin sylissä. Ja minunhan syytä se oli, kun kirjoitin sähköpostia juuri, kun hänen piti SILLÄ SEKUNNILLA näyttää mulle jotain netistä.
mieheni ei ole koskaan pyytänyt anteeksi, paitsi on koiralta. :)
Tyttökin on huomannut, että isä ei koskaan pyydä anteeksi, vaikka on hulluna huutanut tai on ollut väärässä.Yhden kerran mies on käynyt kimppuuni...sekin selitettiin minun syyksi. Vaikka oli kourallinen silminnäkijöitä.
narsisti tarvitsee hovin ja ihailijoita
- jos ei ihaile on vihollinen
= musta/valkoajattelu/ splittaus tyypillistä
- toisten hyväksikäyttöä omien etujen ajamiseen- ei kaihda keinoja
En minäkään usko, että exäni olisi saanut diagnoosia, mutta paljon on tuttua juttua.
- ei koskaan pyytänyt minulta mitään anteeksi
- kaikki on jonkun toisen syytä, mikäli vain on mahdollista syyttää
- perfektionisti, ja itsehän kaiken osaa tehdä paremmin kuin muut
- kaikki on kotona parasta ja oikeaa merkkiä.
- minä en saanut autoa käyttööni kuin kamalalla ruinauksella. Hän kun ei voinut mennä harrastukseen julkisella.
- ei koskaan noussut yöllä lapsen luokse, kun lapsi 10 kertaa heräsi yössä. Ihmetteli, mitä minä valitan "kyllähän minäkin herään"
- perheen yhteiset harrastukset olivat hänen harrastuksiaan. Tuli tyyliin kerran vuodessa minun mukaani taidenäyttelyyn
sekä tietysti:
- avioero on minun syytäni. Minä en osoittanut hänelle tarpeeksi arvostusta yms.
Miksi olen nyt vasta tajunnut, että ehkä hän ei ollut ihan normaali (vai oliko?)on se, että mies on erittäin korrekti ihminen. Toimii aina "oikein" ja hillitysti ja korrektisti ja ystävällisesti julkisesti. MInua kohtaan oli ärtynyt ja kriittinen ja syyllistävä. Mutta kriittisyyden hän selitti sillä, että hänellä on oikeus mielipiteeseensä.
Kuulisin mielelläni mielipiteitänne tästä.
En minäkään usko, että exäni olisi saanut diagnoosia, mutta paljon on tuttua juttua.
- ei koskaan pyytänyt minulta mitään anteeksi
- kaikki on jonkun toisen syytä, mikäli vain on mahdollista syyttää
- perfektionisti, ja itsehän kaiken osaa tehdä paremmin kuin muut
- kaikki on kotona parasta ja oikeaa merkkiä.
- minä en saanut autoa käyttööni kuin kamalalla ruinauksella. Hän kun ei voinut mennä harrastukseen julkisella.
- ei koskaan noussut yöllä lapsen luokse, kun lapsi 10 kertaa heräsi yössä. Ihmetteli, mitä minä valitan "kyllähän minäkin herään"
- perheen yhteiset harrastukset olivat hänen harrastuksiaan. Tuli tyyliin kerran vuodessa minun mukaani taidenäyttelyyn
sekä tietysti:
- avioero on minun syytäni. Minä en osoittanut hänelle tarpeeksi arvostusta yms.
Miksi olen nyt vasta tajunnut, että ehkä hän ei ollut ihan normaali (vai oliko?)on se, että mies on erittäin korrekti ihminen. Toimii aina "oikein" ja hillitysti ja korrektisti ja ystävällisesti julkisesti. MInua kohtaan oli ärtynyt ja kriittinen ja syyllistävä. Mutta kriittisyyden hän selitti sillä, että hänellä on oikeus mielipiteeseensä.
Kuulisin mielelläni mielipiteitänne tästä.