Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapseni on lihava?

Vierailija
24.01.2011 |

Miksi lapseni on lihava? Hän on 5 vuotta. Painaa 24kg ja on n. 116 cm pitkä. Hänellä on aina ollut hyvä ruokahalu.

Emme syö mielestämme mitenkään epäterveellisesti kotona. Ruoka tehdään normaalisti kotona. Perheen aikuiset olemme normaalipainoisia ihmisiä.

Välillä tuntuu, että lapsemme ei ehkä ole luonnostaan kovin aktiivinen tai liikunnallinen. Vauvana oli rauhallinen, mutta lähti kävelemään kuitenkin vuoden ikäisenä ihan normaalisti. On aina ollut pullukka vauva-iästä alkaen. Rintamaidolla ruokittu vuoden vanhaksi. Pulleuden takia on ollut ehkä mielestäni kömpelömpi ja kehittynyt muita hitaammin liikunnallisuudessa.

Olen juoksuttanut lasta välillä ja keksinyt liikunnallisia leikkejä. Nykyään lapsella on kyllä kavereita pihassa, joten en ole enää leikkeihin puuttunut. Talvella ulkoleikit jää muutenkin vähemmälle. Viemme lasta 2 kertaa viikossa liikuntaharrastukseen. Harrastukset ovat vaihtuneet välillä enemmän lastamme kiinnostaviin lajeihin.

Lapseni ei mielestäni ole ikinä ollut erityisen kiinnostunut makeista ja epäterveellisestä ruoasta. Jos itse ostamme karkkia tms, niin tulee annettua lapsellekin vähän, mutta ei erityisen usein. Lapsemme ei erityisesti tykkää pizzoista, jos olemme joskus kotiin tilanneet. Hänelle pitää silloin laittaa omaa ruokaa.

Itsestäni kyllä tuntuu, että muiden lapset syövät paljon enemmän makeita. Lapsemme ei halua syödä kakkua tai suklaakeksejä tms. Jostain muumi-kekseistä tai peruspullasta tykkää mieluummin. Lapsen serkut, pappa ja setä ovat myös painineet ylipainon kanssa. Toinen serkku on onnistunut aina välillä laihtumaan liikunnan ja laihduttamisen avulla, kun on jo aikuinen. Toinen serkku taas on järjettömän lihava edelleen. Pelkään että lapsestamme tulee hänen kaltainen.

Neuvolassa eivät ole sanoneet oikeen mitään. Kerran 4v. joutui menemään punnittavaksi ylimääräisen kerran. Viimeksi niillä ei ollut mitään sanottavaa painosta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin harhaluulo, että vain karkeilla ja herkuilla lihoisi. Kyllä ihan tavallinenkin kotiruoka lihottaa jos sitä syö liikaa. Kiinnitä huomiota lapsen annoskokoihin. Itse olen huomannut, että tuttavapiirin ylipainoiset lapset syövät järjettömän suuria annoksia.

Vierailija
2/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellä poika painaa 23,5 kg ja on 108cm pitkä. Poika on hyvä syömään ja onhan hänellä pyöreä maha ja tukevat reidet, mutta ei kyllä lihavaksi voi sanoa. Roteva voisi olla lähellä.

Neuvolassa ei painosta sanottu mitään, ikää nyt 4,5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enegiankulutukseensa nähden. Siinä se. Anna vähemmän ruokaa. Ei kait terveellistäkään ruokaa voi määrättömästi syödä. Nyt voit vielä vaikuttaa asiaan. Sitten kun menee kouluun ja on teini-ikäinen, niin tuha vaiva enää. Lasten ruokatottumukset luodaan jo varhain.

Vierailija
4/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se ruoan koostumus. Salaattia ja vihanneksia ja hedelmiä lisää. Perunaa ja pastaa ja leipää vähemmän.

Vierailija
5/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa alkaa puuttumaan nyt jo asiaan. Olen samaa mieltä muiden kanssa, hän syö liikaa. Pienennä annoksia ja anna vain aamupala, lounas, pieni välipala(jugurtti tai hedelmä tai tumma leipä) päivällinen ja iltapala. Ei mitään muuta välipalaa tai yhtäkään napostelua. Niistä kertyy huomaamatta. Itselläni on 135 cm lapsi ja painaa saman verra.

Vierailija
6/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidäpä ruokapäiväkirjaa lapsen syönneistä, siihen pitäisi sitten rehellisesti kirjata kaikki mitä lapsi syö.

Tarkkaile myös paljonko ruuassa on rasvaa ja sokeria, piilotettuna myös.

Mutta tee tämä niin, ettei lapsi huomaa.

Minua on koko lapsuus pidetty läskinä, koska olin malliltani vähän pyöreämpi kuin tulitikkulaihat siskoni. Todellisuudessa en ollut lihava, ihan tavallinen pyöräemahainan ja pyöreäposkinen lapsi! Minulla on edelleen ongelmia nähdä itseni edes normaalikokoisena, peilistä on katsonut läski silloinkin kun bmi oli 20.

Kuopukseni on samanmallinen kuin minä lapsena; pyöreät posket, pyöreät reidet ja pömpelö massu. On 3 v. Lihavaksi sanovat, todellisuudessa on ihan silmämääräisestikin katsottuna sopusuhtainen mutta myös pituus-painosuhteen puitteissa sopusuhtainen.

lapsista nro Kakkonen on laiha. Ja varsin kömpelö liikunallisesti. Eli kömpelyys ei kyllä olle painosta kiinni oleva asia! Pyöreämassuinen tyttö taas pyörähtelee sirosti.

tiedän lapsia lapsia, jotka ovat lapsena olleet isoja, lihavia, "hevosen puolikkaita". Ja aikuistuttuaan heistä on kuoriutunut pitkäsäärisiä, hoikkia, upeakroppaisia naisia !!!

Jos lapseni ruokavalio on normaali, ja liikunnan määrä on normaalia , on turha nostaa isoa numeroa lapsen pulleudesta tai pyöreydestä, aloittaa dieettiä tai alkaa liikuttamaan "hullun lailla", siinä tehdään vain hallaa lapselle.

Vierailija
7/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus syy kuten aina lihavuuteen on että energiaa tulee enemmän kuin kuluu.

2 kertaa viikossa ei missään nimessä riitä lapsen liikunnaksi!!! Lapsen kuuluu liikkua JOKAPÄIVÄ 1-2 tuntia. Viisi vuotias käytännössä liikkuu aina ulkona ollessaan, joten päivittäinen ulkoilu auttaa kummasti. Päiväkodissakin lapsi juoksee/riehuu vähintään tunnin verran.

Meillä ainakin muksusta huomaa, että tuli pimeä vuoden aika, posket on pullistunut selkeästi ja maahaakin on kesään verrattuna tullut selkeästi (kesällä koko ajan ulkona, nyt harvakseltaan).

Liikunnan ei missään nimessä tarvi olla ohjauttua! Tuntipulkkka mäessä on kovaa urheilua, samoin uimahallissa käyminen.

Mitään diettiä en alkaisi muksulle ainakaan aluksi kokoilemaan. Esimerkiksi iltapalan rajoittaminen yhteen leipään tai hedelmään auttaa jo kummasti. MUROT pois ehdottomasti, muropaketin painosta pahimmillaan 70% on sokeria!!!

Vierailija
8/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti lapsi syö liikaa tai vääränlaista ruokaa.uskoiisn, että tuon ikäinen liikkuu luonnostaa, eikä tarvitse harrastusta tai liikutusta muuten. monta ateriaa lapsi päivässä syö? ja mitä? onko hoidossa vai kotona?

onko perussairauksia esim kilpirauhasen vajaatoimintaa? joutuuko käyttämään kortisonia esim astman hoitoon tms?

Voisin tuoda toisen puolen tähän asiaan, meillä on yksi neljästä lapsesta liian laiha. ei ole mitään sairautta löydetty ja syö hyvin mutta on vauvasta asti ollut laiha, painaa vähemmän kuin normaalipainoinen sisaruksensa, joka on 3 vuotta nuorempi. muut lapset hoikkia, isä normaalipainoinen ja minä ylipainoinen.

Vierailija
9/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran ruokavalio ja liikuntatavat ovat kunnossa, niin kaikkihan on sit kunnossa!

Jospa ottaa jossain vaiheessa kunnon kasvupyrähdyksen, jolloin suhteellinen paino onkin pienempi.

Meillä 4 lasta, joista nuorin on pyöreä. Just se, ketä ei herkut edes kiinnosta. Mutta nyt ekaluokalla onkin yllättäen kasvanut pituutta niin, että painokäyrä on jyrkässä laskussa!

Lapsesihan on vasta 5v!! Kaikki on vielä mahdollista! Pidät vaan huolen, että saa terveellistä ruokaa, niin ei siitä läskiä tule!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän