Suuret palstaviisadet osa 1: liikunnalla ei laihdu
Koska liikunta lisää kulutusta, tulee syötyä enemmän, jolloin liikunta ei laihduta. Lisäksi lihakset jopa kasvavat, joten painoa tulee lisää. Näin ollen paras tapa laihduttaa on istua sohvalla ja vetää naamaansa laihdutussoppaa tai karppimättöä.
Kommentit (31)
liikkumalla saat isommat lihakset
sohvalla makaamalla taas läskiä mikä painaa
Sohvalla makaamalla, suklaata mussuttaen saa painon pysymään samassa kuin joka päivä liikkumalla ja syömisiä tarkkailemalla.
Yksi kilo rasvakudosta vastaa n 7000 kcal energiaa. Tuosta yksinkertaisesti laskemalla saadaan selville, että 1000 kcal vajauksella vuorokaudessa laihtuu kilon viikossa. Toinen juttu onkin sitten se, miten ihminen jaksaa harrastaa raskasta liikuntaa, esim sellaista, jossa kulutus on n 1000 kcal/h, noin isolla kalorivajauksella? Huomioon on otettava myös se, että kalorivajauksella palautuminen on huonompaa ja sitä kautta liikkuminen käy aina vaan raskaammaksi.
Jos haluaa kasvattaa lihaksia se ei tapahdu miinuskaloreilla. Lihasten kasvu tarvitsee noin 500 kcal plussaa vuorokaudessa. Laihduttaja ei siis saa lihasta millään ilveellä. Liian suuri kalorivaje johtaa siihen, että loputkin lihakset lähtevät ja seurauksena on lihakseton läski. Jo noin 500 kcal vaje vuorokaudessa alkaa kuluttamaan lihaksistoa.
Tunnin juoksu kuluttaa 300-1000kcal, eli keskivertonaisella 60-70 kg voisi kuvitella kuluttavan n. 600kcal. Siis TUNNIN JUOKSU (kuinka moni keskivertonainen jaksaa, vastaa n. 7-10km lenkkiä??). Eli jos et lisää syömisiä laihdut joka päivä tunnin juoksemalla kilon n. 2 viikossa. Mutta kysymys kuuluu: kuka jaksaa juosta tunnin joka päivä?? Eli siis, toki liikunnalla noin periaatteessa laihtuu, mutta se on kuitenkin erittäin hidas laihdutusmuoto, ellei tosiaan jaksa juosta joka päivä pitkiä matkoja, ja olettaen, ettei syö sitten yhtään enempää. Ruokavalio ON se ykkösjuttu laihduttaessa, liikunta erittäin hyvä lisä.
Sitä joutuisi liikkumaan ihan älyttömiä määriä. Ruokavalio on monin kerroin tärkeämpää kun laihduttaa. Liikunta tekee muuten todella hyvää mielelle ja keholle, ja on hyvä lisä laihduttamiseen.
omassa yli nelikymmenvuotisessa elämässä olen huomannut, että liikunnalla ei laihdu. Olen yrittänyt sitä, liikkunut sairaan paljon, mutta paino ei ole vaihdellut kiloa enempää.
Vain vähempi syöminen on laihduttanut.
Olen tosin huomannut liikunnan osuuden käänteisesti: kun on ihannepainossa, niin liikunnan avulla paino pysyy siinä. Ilman liikuntaa paino pyrkii nousemaan.
omassa yli nelikymmenvuotisessa elämässä olen huomannut, että liikunnalla ei laihdu. Olen yrittänyt sitä, liikkunut sairaan paljon, mutta paino ei ole vaihdellut kiloa enempää. Vain vähempi syöminen on laihduttanut.
On, että liikunnan merkitys laihdutuksesa on n 20% ja ruokavalion 80%. Liikunta ei siis ole kovin tehokas laihdutusmenetelmä. Tämän tiedon on kertonut meille Pertti Mustajoki, laihdutuksen ehdotonta asiantuntijaeliittiä maassamme. Asiasta ei tarvitse enää keskustella, liikunta ei laihduta niin hyvin kuin ruokavaliomuutos.
mutta tekee hoikemman ja paremman näköiseksi. Olen muuttunut sohvaperunasta himoliikkujaksi ja treenannut nyt n. 5 kertaa viikossa viiden vuoden ajan, ruokavalio on edelleen mitä sattuu-linjaa. Painoa on tippunut kokonaista yksi kilo, mutta vanhoja valokuvia katsoessa näytän n. 10 kiloa hoikemmalta kuin ennen. Sukulaiset, joita en ole nähnyt pitkään aikaan, päivittelevät aina ensimmäiseksi että herranjumala kun olet laihtunut.
Eli liikkukaa ihmiset!
mutta tekee hoikemman ja paremman näköiseksi. Olen muuttunut sohvaperunasta himoliikkujaksi ja treenannut nyt n. 5 kertaa viikossa viiden vuoden ajan, ruokavalio on edelleen mitä sattuu-linjaa. Painoa on tippunut kokonaista yksi kilo, mutta vanhoja valokuvia katsoessa näytän n. 10 kiloa hoikemmalta kuin ennen. Sukulaiset, joita en ole nähnyt pitkään aikaan, päivittelevät aina ensimmäiseksi että herranjumala kun olet laihtunut.
Eli liikkukaa ihmiset!
150kcal kulutan joka päivä vähintään liikkumalla, viikossa 1500-1700kcal
ensimmäiset pari viikkoa söin tavallisesti mutta paino ei pudonnut. Seuraavat pari viikkoa juttailua, mutta paino ei putoa siltikään.
Sohvalla makaamalla, suklaata mussuttaen saa painon pysymään samassa kuin joka päivä liikkumalla ja syömisiä tarkkailemalla.