Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin maidon tulo tasoittuu? (imetysgurut, neuvokaas)

Vierailija
24.01.2011 |

Hei!

Meillä on poika nyt 2kk (9 viikkoa) vanha. Olen vähän pulassa vuotavien rintojeni kanssa. Ajattelin että tämä olisi ihan vaan ohimenevä vaihe, siihen maidon nousuun liittyvä juttu, mutta se vaan jatkuu edelleen.

Eli rintani siis valuttavat edelleen noroina maitoa. Jos olen pidempään (esim. 4h) imettämättä, rinnat tulevat kivikoviksi - ja mikäli kuulen vauvan ääntä / ajattelen häntä / muuten vaan rentoudun, maitoa alkaa valua noroina. Niin että paidat kastuu liivinsuojuksista huolimatta.

Myös lyhyemmmällä imetysvälillä samaa tapahtuu. Esim. niin että olen juuri imettänyt pitkään, ja sitten vielä sylittelen vauvaa. JOs hän alkaa itkeä esim. väsymystään, heruminen käynnistyy taas ja kohta huomaan että paidanhelmasta tippuu valkoinen maitovana :-/

Olen siis kamalan onnellinen siitä, että maito riittää ja voin sillä lapseni ruokkia. Ei siinä mitään :) Mutta olen jo kaksi kertaa mm. saanut rintatulehduksen, kun liivinsuojukset kastuu pihallakin ollessa litimärkiksi ja rinnat tuntuu saavan kylmää vaikka kuinka koitan niitä suojata. Samoin on noloa esim. kahvilassa tai kyläpaikassa, kun rintamus on aivan litimärkä.

Missähän vaiheessa tämä vuotaminen tasoittuu? Juttelin aiheesta ystäväni kanssa (hänellä 8kk ikäinen vauva) ja hän sanoi ettei hänen rinnoistaan ole ikinä valunut maitoa noroina. Hänen kohdallaan ilmeisesti kysynyntä ja tarjonta ovat kohdanneet koko ajan. MInulla tuntuu olevan vähän ylituotantoa...?

Kiitos jos jaat kokemuksesi :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut äm:n luovutusta? Tekisit hyvän tilin helposti.

Itse käytin kotona maidonkerääjää liivinsuojuksen sijaan. Ja ahkerasti vaan vaihtelet liivinsuojuksia. Ulkona käytin itse sideharsoa liivinsuojuksena.

Keino maidontuotannon hillitsemiseksi: imetä aina kahdesti samasta rinnasta. Näin yhden rinnan imetysväli tuplaantuu ja aikaa myöden vähenee. Ja jos lähdet vähentämään luovutuksen sijaan, niin älä koskaan lypsä.

Vierailija
2/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pyrin imettämään tai lypsämään maitoa pois, ennen kuin lähdin kaupungille asioille, ettei tartte siellä tuskailla. Ja liivinsuojia sai topata heti kättelyssä useamman, ettei tule maitovahinkoja.

Rintaliivit ja liivinsuojat olivat öisin pakollisia koko imetysajan (13kk). Silti aina välillä liukuivat paikoiltaan ja lakanat maidossa. Kyllä se jossain kohtaa hieman helpotti, mutta koeta ajatella, että aika aikaansa kutakin. Sitten, kun se imetyson loppu, niin sen parin kipuilu päivän jälkeen alkoikin tissit kadota ja pian isot tissit olivatkin enää muisto vain, ja tilalla samat vanhat entiset. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olikin ihanaa ja helppoa 2-3kk ennen kuin tuli puoli vuotta täyteen ja piti alkaa söhlätä soseiden kanssa... ;-)

Vierailija
4/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinmaidosta on monesti pula! kunhan vaan jaksaa keitellä pulloja ja pumppua ja pakastaa maidot, niin monella paikkakunnalla ne pakasteet sitten haetaan kotoa.

Liivinsuojaksi kannattais ommella kosteus-sululla olevia kestosuojia. Tai ostat valmiina, noitahan löytyy esim huutonetistäkin.

Vierailija
5/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun maidontuotantoni oli runsaimmillaan, imetin päivällä 2-3 tunnin välein. Yöllä oli pakko laittaa herätyskello soimaan 4 tunnin päähän. Vauvalle kelpasi kyllä maito ja nälkäänsä ei ehtinyt itkemään:)

Neuloin villalangasta isot pyöreät "patalaput" rintojeni suojaksi. Vaihdoin kesken ulkoilun uudet liivinsuojukset kätevästi paidan kaula-aukon kautta. Tai kaksi suojusta päällekkäin:) Käytin sisällä pestäviä suojuksia ja ulkona kertakäyttöisiä.

Maidontulo rauhoittui noin 4 kk kohdalla. Silloin rinnat olivat pehmeät, mutta maitoa riitti silti sen verran kuin vauva jaksoi imeä.

Vierailija
6/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintatulehdukset kannattaa itse hoitaa heti pois, ettei tilanne äidy pahaksi. Minä ainakin imetin ja myös pumppasin/ lypsin käsin maitoa pois. Hieroin ja koetin etenkin tukkeutuvasta kohdasta ajaa maitoa eteenpäin. Kertaakaan en antibiootille joutunut, vaan sain kuumotukset menemään ohi.

Liivinsuojat oli vakiovarustuksena käsilaukussa ja sen kerran, kun olin illanvietoissa lypsin käsin pois pahimpia pakotuksia, vaikkei se siellä kaverin kylppärissä tai baarin vessassa, niin kivaa olekaan.

Vierailija
7/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne loppui heti kasteen jälkeen, lapsi oli 12 viikkonen.

Neuvolassa terkka kertoi että rintatulehdus on bakteerista johtuva, tarttee siis lääkinnän. Silloin iskee kova kuume ja rinnat todella pahassa jamassa.

Jos mahdollista, niin harkitse maidon luovuttamista! Siitä saa paitsi rahallisen (verottoman korvauksen) ja hyvän mielen!

Vierailija
8/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä minulla on säännöllinen lääkitys. Lääkitys ei siis estä minua imettämästä, mutta käsittääkseni ovat hyvin tarkkoja luovuttajien suhteen - pitää olla perusterveitä ja ilman jatkuvaa lääkitystä.

Tuo sideharso liivinsuojana on tuttu keino minullekin. Öisinkin tungen molempien tissien päälle harsot, ja niitä sitten vaihtelen tarpeen mukaan... Tuntuu vaan ihan michelin-ukolta nyt tuo elämä tuolla pihalla, kun puen monen monta kerrosta paitoja, toppaan rinnat vielä ylimääräisillä villahuiveilla ym. suojaan... NÄytän varmaan paria vaatekokoa tukevammalta mitä todellisuudessa olenkaan. Mutta en todellakaan enää tulehdusta halua! Onneksi olen kotikonstein saanut ne laukeamaan.

Olen yrittänyt myös tuota samasta rinnasta peräkkäin imettämistä, mutta siis vaikka olen juuri imettänyt rinnan ihan "luttanaksi" (eli tyhjäksi) parikin kertaa, saattaa se silti alkaa valuttaa ihan reilusti vaikka kaiken järjen mukaan sen siis tulisi olla tyhjä.

Lypsänyt en ole, käsin esim. en sitä osaa edes tehdä. Pumppasin vain silloin ensimmäisinä päivinä, kun maito pamahti rintoihin eikä vauva jaksanut sitä jatkuvasti syödä ja näin helpottaa kipua...

Ap

Oletko ajatellut äm:n luovutusta? Tekisit hyvän tilin helposti.

Itse käytin kotona maidonkerääjää liivinsuojuksen sijaan. Ja ahkerasti vaan vaihtelet liivinsuojuksia. Ulkona käytin itse sideharsoa liivinsuojuksena.

Keino maidontuotannon hillitsemiseksi: imetä aina kahdesti samasta rinnasta. Näin yhden rinnan imetysväli tuplaantuu ja aikaa myöden vähenee. Ja jos lähdet vähentämään luovutuksen sijaan, niin älä koskaan lypsä.

Vierailija
9/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki mieluummin näin, että maitoa valuu valtoimenaan, kuin ettei se riittäisi... Mutta miten esim. kesähelteillä sitten..? Ilmeisesti silloinkin pitää hellemekon alle tunkea jotkut harsomytyt xD (vaikka voihan tietty olla, että itselläni valuminen loppuu aiemmin.. Ei nyt pidä heti olettaa "pahinta" :))

Ap

Itse ainakin pyrin imettämään tai lypsämään maitoa pois, ennen kuin lähdin kaupungille asioille, ettei tartte siellä tuskailla. Ja liivinsuojia sai topata heti kättelyssä useamman, ettei tule maitovahinkoja.

Rintaliivit ja liivinsuojat olivat öisin pakollisia koko imetysajan (13kk). Silti aina välillä liukuivat paikoiltaan ja lakanat maidossa. Kyllä se jossain kohtaa hieman helpotti, mutta koeta ajatella, että aika aikaansa kutakin. Sitten, kun se imetyson loppu, niin sen parin kipuilu päivän jälkeen alkoikin tissit kadota ja pian isot tissit olivatkin enää muisto vain, ja tilalla samat vanhat entiset. =)

Vierailija
10/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä hankkia moisia. Ne kertakäyttöiset on ihan surkeita, joskus saattaa esim. 50m maitoa valua toisesta rinnasta imettäessä maidonkerääjään - jos siinä on liivinsuojus, se on heti kohta aivan litimärkä :-/

Ap

Vierailija
11/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen kanssa maitoa tuli yksinkertaisesti liikaa. Rinnat pakkautui ihan kivikoviksi ja lopulta lapsi ei enää saanut niistä kunnolla otetta. Pakko oli välillä pumpatakin sillä muuten rinnat kipeytyi. Ja pumppaaminen sitten toisaalta varmaan sen kun lisäsi maidon tuotantoa. Ja tätä jatkui koko imetysajan (eli 10kk) joskin loppuajasta ylimääräisen maidon määrä koko ajan vähentyi. Alussa maitoa tuli yli oman vauvan tarpeen n 1l/pvä

Vierailija
12/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on valuvat rinnat, mutta muistaakseni tän viimeisimmän vauvan aikana noin 8-9kk ei enää periaatteessa tarvinnut liivinsuojia kuin imettämisen aikana (vapaa rinta siis falskasi vielä). Alkukuukaudet tuntuivat tosi kurjilta ja sottaavilta, mutta sellainen mielikuva olisi että siinä 3kk jälkeen olisi helpottanut ; )

Vierailija
13/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä jos ollaan oltu jossain liikenteessä, ja vauva nukkunut sikeästi vaunuissa / turvakaukalossa... En ole raaskinut herättää kesken. Öisin pisin syöttöväli on 3h.

Kiitti tuosta "patalappu"-vinkistä, kuulostaa järkevälle ja käytännölliselle! Ja kiva kuulla että sinulla vuotaminen helpotti jo 4kk kohdalla! :) Toivottavasti minullakin :)

ap

Silloin, kun maidontuotantoni oli runsaimmillaan, imetin päivällä 2-3 tunnin välein. Yöllä oli pakko laittaa herätyskello soimaan 4 tunnin päähän. Vauvalle kelpasi kyllä maito ja nälkäänsä ei ehtinyt itkemään:)

Neuloin villalangasta isot pyöreät "patalaput" rintojeni suojaksi. Vaihdoin kesken ulkoilun uudet liivinsuojukset kätevästi paidan kaula-aukon kautta. Tai kaksi suojusta päällekkäin:) Käytin sisällä pestäviä suojuksia ja ulkona kertakäyttöisiä.

Maidontulo rauhoittui noin 4 kk kohdalla. Silloin rinnat olivat pehmeät, mutta maitoa riitti silti sen verran kuin vauva jaksoi imeä.

Vierailija
14/14 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumpata ja pakastaa maitoa. Meillä vauva on nyt 6 kk ja viimein on maidontulo alkanut laantua. pakastin maitoa alkuaikoina ja olen käyttänyt pikkuhiljaa esim. silloin kun olen käynyt urheilemassa tai muuten ulkona ja isä on hoitanut vauvaa. Maito säilyy pakastettuna n. 3 kuukautta. Ja sitähän saa aina pakkaseen lisää, kun sitä käyttää, koska maitoa ehtii aina silloin kertyä :)

Pakastetusta maidosta on iloa myös silloin, kun alat antaa soseita, ei tarvitse korvikkeeseen tai veteen sekoittaa soseutettavia kasviksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme