Ihmettelen kovasti miten päiväkotia pidetään jotenkin ihmeitätekevänä paikkana?
Oikeasti ns. normaali koti tarjoaa lapselle juuri sen mitä lapsi tarvitsee. Kavereita ei tarvitse aina olla ja kotona ei tarvitse kilpailla kavereista, aikuisista ym. Ei ole pakkolepäämistä, jos vanhemmat eivät niin halua.
Päiväkodissa on kiire, lapsia on paljon, taudit tarttuu, aikuisia vain yksi 7 lasta kohden. Aikuiset lomalla, sairaana jne.
Toiminta on samaa mitä voi kotonakin tarjota tai jos lähellä on vaikka avoin päiväkoti, siellä voi käydä askartelemassa ja tapaamassa muita lapsia.
Ja tämä siis esim. siinä tapauksessa, että perheeseen syntyy vauva.
Kommentit (35)
5-veelle ei todellakaan riitä pelkkä kotona oleminen ja avoin pk kerran viikossa.....
Ystäviäkin on olemassa normaaleilla perheillä ja kavereita monella jopa naapurustossa.
5-veelle ei todellakaan riitä pelkkä kotona oleminen ja avoin pk kerran viikossa.....
Ystäviäkin on olemassa normaaleilla perheillä ja kavereita monella jopa naapurustossa.
joilla on normaalit sosiaaliset suhteet:)
mutta puh.terapeutit vaativat että haen nelivuotiaalleni paikkaa vaikka olen kotona.
Mutta jos kyseessä on vaikka 5-vuotias, niin et voi väittää etteikö tuon ikäiselle kaverisuhteet ole tärkeitä. Äidin on vaikea korvata kaverisuhteita. Oma lapseni oli 5-vuotiaana osa-aikaisena päivähoidossa vaikka olin kotona, sillä ainakin täällä missä me asumme (pk-seutu), avoimet päiväkodit ja kerhot olivat täynnä 2-3- vuotiaita lapsia, joista ei 5-vuotiaalle enää seuraa ollut. Seurakunnan kerhossa kävi pienempänä, mutta 5-vuotiaille ei omaa ryhmää enää muodostunut kun ei ollut lapsia.
mutta puh.terapeutit vaativat että haen nelivuotiaalleni paikkaa vaikka olen kotona.
vähänkin järkevä ihminen varmasti ymmärtää päiväkodin "voiman".
Mutta jos kyseessä on vaikka 5-vuotias, niin et voi väittää etteikö tuon ikäiselle kaverisuhteet ole tärkeitä. Äidin on vaikea korvata kaverisuhteita. Oma lapseni oli 5-vuotiaana osa-aikaisena päivähoidossa vaikka olin kotona, sillä ainakin täällä missä me asumme (pk-seutu), avoimet päiväkodit ja kerhot olivat täynnä 2-3- vuotiaita lapsia, joista ei 5-vuotiaalle enää seuraa ollut. Seurakunnan kerhossa kävi pienempänä, mutta 5-vuotiaille ei omaa ryhmää enää muodostunut kun ei ollut lapsia.
toisensa. EIkö äiti ole kykenevä järjestämään lapselleen seuraa. esim. ulkoilemalla, kyllä nyt varmasti lähes joka paikassa muitakin lapsia on, ellei asu jossain keskellä korpea.
on pärjännyt hyvin ilman pk. Ja tarpeentullen on puistossa leikit sujunut hyvin pienempienkin kanssa.Itseä myös ihmetyttää kun aina kirjoitetaan että meilläpäin ei ole mitään toimintaa ym.lapsille ja varmasti jokaisessa kunnassa järjesetään avointa/kerhotoimintaa kotilapsille!Vanhempien tyhmyyttä ja laiskuutta jos ei osaa lapsilleen iän mukaista hoitoa/virikkeitä tarjota...
En valehtele kun sanon, että puistoissa, avoimissa päiväkodeissa yms. on vain pieniä lapsia. 5-vuotias ei kyllä paljoa saa irti jostain 2-vuotiaasta leikkikaverista.
Ja seurakunnan päiväkerhoonkaan ei tosiaan tuon ikäisille ryhmää muodostunut.
Ulkoilua harrastettiin siihen aikaan ihan joka päivä että siitä ei kannata murehtia.
Monessa perheessä on vain 1 tai 2 lasta ja tuon ikäiset tuntuvat olevan poikkeuksetta päivähoidossa.
toisensa. EIkö äiti ole kykenevä järjestämään lapselleen seuraa. esim. ulkoilemalla, kyllä nyt varmasti lähes joka paikassa muitakin lapsia on, ellei asu jossain keskellä korpea.
ole sosiaalisia kontakteja.
Ihan varmasti vantaalla on esim. perhekerhoja tms. jos ei omassa tuttavapiirissä ole perheitä joita voi kutsua kyläilemään.
päiväkodin sosiaalistuakseen. Normaaleja nuoria miehiä on mun pojista 20 v ja 17 v tullu ilman päiväkotiakin :)
13 v joutui aikanaan käymään päiväkodissa, kun oltiin normitöissä, mut nuorin on niin vähän, ku mahdollista ollu hoidossa. Varalle otettu 10 päivää/kk. Mut välttämättä ei ole päivääkään. Eikä ees välitä mennä mieluiten on kotona. Kait me sitten ollaan mukavia vanhempia :) "sosiaalisia"
Lisäksi on puistoja vaikka kuinka, on kaiken maailman perhekahvilaa jne.
Mutta mitä niistä saa 5-vuotias kun kaikki muut lapset ovat korkeintaan 3-vuotiata???
Sosiaalisia verkkoja on paljonkin. Ikävä kyllä, kaikilla ystävillä ei sattunut olemaan samanikäisiä lapsia kuin minulla. Toisekseen 5-vuotias kaipaa sitä seuraa usein. Ei se riitä, että saa omanikäisenleikkikaverin seuraa kerran viikossa ja muut ajat viettää taaperoiden kanssa.
Kaikilla omat työt, menot ja harrastukset eikä kukaan ehdi kyläilemään monta kertaa viikossa.
No, vaikea tätä on selittää kun et näytä edes haluavat ymmärtää. Eikä sillä väliä. Tilanne oli silloin se mikä oli ja onneksi tein sen ratkaisun minkä tein. Nyt kuopus on 5-v enkä voisi hänenkään kohdalla ajatella, että ottaisin hänet pois päiväkodista ja laittaisin leikkimään taaperoiden kanssa vailla oman ikäistä seuraa.
Ihan varmasti vantaalla on esim. perhekerhoja tms. jos ei omassa tuttavapiirissä ole perheitä joita voi kutsua kyläilemään.
Lisäksi on puistoja vaikka kuinka, on kaiken maailman perhekahvilaa jne.
Mutta mitä niistä saa 5-vuotias kun kaikki muut lapset ovat korkeintaan 3-vuotiata???Sosiaalisia verkkoja on paljonkin. Ikävä kyllä, kaikilla ystävillä ei sattunut olemaan samanikäisiä lapsia kuin minulla. Toisekseen 5-vuotias kaipaa sitä seuraa usein. Ei se riitä, että saa omanikäisenleikkikaverin seuraa kerran viikossa ja muut ajat viettää taaperoiden kanssa.
Kaikilla omat työt, menot ja harrastukset eikä kukaan ehdi kyläilemään monta kertaa viikossa.No, vaikea tätä on selittää kun et näytä edes haluavat ymmärtää. Eikä sillä väliä. Tilanne oli silloin se mikä oli ja onneksi tein sen ratkaisun minkä tein. Nyt kuopus on 5-v enkä voisi hänenkään kohdalla ajatella, että ottaisin hänet pois päiväkodista ja laittaisin leikkimään taaperoiden kanssa vailla oman ikäistä seuraa.
ei minun tarvitsekaan ymmärtää. Lastesi hoidosta minulle maksetaan. Mutta koska näen mitä päivähoidon taso suomessa on (meilläkin arvostettu päiväkoti) en millään voi pitää päiväkoteja lapselle parhaana paikkana. vaikka siellä niitä kavereita onkin.
Eikö teillä sitten osata tehdä työtä kunnolla?
Vai miksi huolehdit?
Onneksi oma lapseni oli hyvässä päiväkodissa missä henkilökunta ei vaihtunut lainkaan ja hoito oli laadukasta. Itse asiassa kuopukseni on samassa pk: ssa nyt ja siellä on edelleen täysin sama osaava ja mukava henkilökunta kun silloin 3 vuotta sitten.
Voisitko nyt ammattilaisena kertoa, että mitä haittaa lapselle on mahdollisesti mahtanut koitua siitä, että vietti aikanaan 5-vuotiaana virikehoidossa 4 tuntia 3 päivänä viikossa?
ei minun tarvitsekaan ymmärtää. Lastesi hoidosta minulle maksetaan. Mutta koska näen mitä päivähoidon taso suomessa on (meilläkin arvostettu päiväkoti) en millään voi pitää päiväkoteja lapselle parhaana paikkana. vaikka siellä niitä kavereita onkin.