Saako tarhan ope toimia iltaisin hoitolastensa babysitterinä? (pimeästi)
Olin yllättynyt kuullessani jo toiselta lapseni tarhakaverin äidiltä, että lastemme tarhan ope käy heillä iltaisin ja joskus viikonloppuisin lastenvahtina.
Minusta käytäntö tuntuu vieraalta...
Kommentit (24)
Ei suositella että olisi esim samassa ryhmässä liian tuttujen lasten kanssa.
Jos maksaa asianmukaisesti verot siitä babysittaamisesta, niin sitten ok.
ajattelen, että tarhan ope on tarhassa auktoriteetti. Ja se auktoriteetti on tavallaan "yli" vanhempien, sillä tarhassa pelataan tarhan säännöillä ja ope määrää siellä sen kaapin paikan. Jos sama ope tulee illalla lapsen kotiin, vanhemmat antaa määräykset ja pahimmillaan lapsi itse päättää esim mitä syö tai milloin nukkuu (näitäkin perheitä on...). Syö kummasti sitä arvovaltaa myös tarhassa.
Miksi ei voisi käydä? Voihan joku sun tuttava hoitaa sunkin lapsia ja annat sille vähän vaivanpalkkaa.
Minusta tuntuu epäreilulta toisia lapsia kohtaan, että hoitajalla on automaattisesti läheisempi suhde näihin "hoitolapsiinsa" kuin muihin lapsiin.
Vaikka hoitaja itse väittäisikin muuta, niin tottahan se näkyy lasten ja vanhempien käytöksessä!
Miksi ei voisi käydä? Voihan joku sun tuttava hoitaa sunkin lapsia ja annat sille vähän vaivanpalkkaa.
Miksei saisi?? Olen minäkin ollut pienellä paikkakunnalla töissä päiväkotiryhmässä, johon sattui tuttavaperheeni lapsi. Voi kamalaa...
Lisäksi ala-asteella oma opettajamme oli meidän perhetuttumme, ja siis tottakai olin ollut heillä kylässä jne...
Näitä sattuu.
Kotikaupunki antoi määräaikaisille potkut aina kesäksi (palkkasi tarhoihin siksi aikaa kesätyöseteliteinejä) ja kesällä päivähoito oli järjestetty vieraaseen tarhaan, tuntemattomille hoitajille ja liian isoon ryhmään.
Pidimme lapset kesät kotona ja kyselin keväällä tarhasta hoitajia kesäksi meille töihin. Meille löytyi kesäksi aina hoitaja tarhan tädeistä. Maksoimme laillisen palkan ja kohtelimme hyvin. hoitosuhteista tuli pitkäaikaisia ja nyt ollaan perhetuttuja eli nähdään muutenkin.
minusta kaupungin systeemi oli epäreilu ja palkkasin mieluummin meille kotiin tutun ja luotettavan hoitajan kuin jonkun alaikäisen vastuuttoman teinin.
sikishän sitä kutsutaan pimeäksi työksi.. Siispä vaerot maksettava, mutta muuten ei varmaan mikään määrää kenet saa pyytää lapsilleen hoitajaksi.
Tarhatäti varmaankin valitsee haluaako hoitaa omalla vapaa-ajallaan normaaleja ja kivoja lapsia vai lapsia joiden kasvatus on jotenkin pielessä tai tai joiden vanhemmat on idiootteja...
kun lapseni päiväkodin täti on hyvä ystäväni.
Eikö saataisi enää tavata ystävääni muulloin kuin päiväkodissa :D.
Niin ja itse hain lapselle paikaa meidän lähi päiväkodista johon ei päässyt vaan "joutui" tuonne vähän kauemmas missä ystäväni on töisä.
Jos sua ap. noin korventaa se,että täti on toisia lapsia läheisempi niin pyydä sitä itsekkin teille viikonloppuisin lapsenvahdiksi?
haisee, ei mikn muu.
Vaikea vaan saada niitä käräytettyä, kun varmaan käteisellä maksavat.
Voithan vihjata kunnan suuntaan asiasta, jos se sua niin vaivaa.
Meillä pph on itse tarjoutunut lapsenvahdiksi toisaalta olemme tulleet todella hyviksi ystäviksi vuosien varrella ja hän pitää lapsiani kuin ominaan. Vaikka hän onkin läheinen minun lasteni kanssa kohtelee silti virka-aikana kaikkia tasapuolisesti.
Aika pirun mielelläni otan ammattikaitsijan katsomaan lapsiani kuin naapurin 15 vuotiasta hormoonihöyryistä tyttölasta.
JOs vaikka naapurin rouva tai teini tai ystävän opiskeleva parikymppinen tytär tulee teille viikonloppuna tai illalla lapsenvahdiksi niin vaaditteko verokorttia? Vai pitääkö olla ehkä ihan toiminimi ja kotitalouvähennysoikeus että pääsee lapsenvahdiksi? Ja itse ette ole tehnyt yhtään käteiskeikkaa vastaavia hommia?
Ap on kateellinen. Itse en tosin menisi hoitamaan samassa ryhmässä olevaa lasta kotiin. Sanoisin sitä ei- ammattilliseksi, mutta eihän se kiellettyä ole.
suhde hoitolapsen isään. Ennen suhdetta, sen aikana ja sen päätyttyä, minun käytöksessä ei ole mitään eroa. Näin siis lasta töissä ja vapaa-ajalla.
Eipä tainnut aloittaja missään kertoa, tekeekö hoitaja tuota työtä pimeästi vai ei, ei taida tietää itsekään.
Ja sitten tuosta, että on epäreilua että yksi lapsi tuntee hoitajan paremmin kuin muut: mulla on yks kaveri, joka työskentelee päiväkodin vuorohoitoryhmässä. Hänellä on kaksivuotias lapsi. Normaalisti lapsi on hoidossa saman päiväkodin toisessa ryhmässä, mutta kun äidillä on iltavuoro, niin lapsi onkin äidin kanssa samassa ryhmässä. Mitäs siihen sanotte?
Totta kai saa..
sikishän sitä kutsutaan pimeäksi työksi.. Siispä vaerot maksettava, mutta muuten ei varmaan mikään määrää kenet saa pyytää lapsilleen hoitajaksi.
Eli pimeää työtä saa tehdä kunhan maksaa verot? xDD
Olihan se tuolla otsikossa sanottukin, että piemästi tekee. Mistä aloittaja tiedät? Onko tarhakavereiden äidit tai jopa itse hoitaja kertonut, vai ihanko itse päättelit?
Miksi ei saisi? Tai miksi olisi edes omituista?