Nexiumilla ohi menevä mahakipu - mitä voi olla?
Oli ylävatsavaivaa, sain Nexiumia. Söin sitä 4 vkoa, kipu poistui. Lopetin Nexiumin, kipu palasi.
Aloitin viikon tauon jälkeen, kipu lähti.
Mitä se voi olla?? Tähystys aika varattu, mutta vasta kuukausien päähän (julkiselle, mulle ei erään asian vuoksi sitä saa yksityisellä tehdä, tarvitaan sairaalavalmiudet).
Syöpääkö?
Olen alle 30.v
Kommentit (38)
kerro millaista ylävatsavaivaa se aiheuttaa, koskeeko johonkin tiettyyn kohtaan paitsi se selkään säteilevä kipu?
T. refluksipotilas
Ensinnäkin, kiitos kaikille auttaneille! :)
Ja siis oireet on tällaiset:
Ylävatsaan koskee, välillä menee pois, mutta yleensä koskee koko ajan, ellen ota Nexiumia. Välillä koskee enemmän vasemmalle, välillä oikealle, välillä keskelle.
Välillä kipu tuntuu ikään kuin rintojen välissä.
Säteilee selkään, sielläkin satunnaisesti minne sattuu. Selkään auttaa venyttely (!!!).Mitkään ruoka-aineet ei pahenna, en ainakaan ole huomannut. Tyhjä vatsa pahentaa enemmänkin.
Yöni nukun hyvin, ei kipuja.
Ei röyhtäilytä tai pieretä normaalia enemmän.
Ei nouse hapanta nestettä kurkkuun, pari kertaa noussut ihan kuin "oksennusta", mutta mennyt samantien takaisin.
t. ap
Se oksennus on todennäköisesti nimenomaan sitä nousevaa vatsahappoa. Itselläni ei koskaan ole mitään polttavaa tunnetta tai röyhtäilyjä, mutta tuota "kuumaa" ökää nousee kyllä toisinaan suuhun ja menee ikäänkuin itsekseen alas eli oksentamaan ei tartte mennä. Ja tähystetty ja todettu refluksitauti.
Ei oireile kun keskimäärin kerta vuodessa, kun muistaa huolehtia oikeasta ravinnosta ( ei orjallisesti tarvitse kun saa rauhoittumaan ).
Joka tapauksessa jos lääkäri sanoi että syö nexiumia, tee niin ja odota sitä tähystysaikaa.
Niin ja itsellä koski oikeaan kylkeen ja rintaan, epäilin toisinaan sydänvikaa!
Saan noitra kipukohtauksia muutaman kerran vuodessa ja minulla ne ovat yleenäs oikealla puolella tai keskellä. Joskus tulee oksunmakua suuhun ja närästää, mutta harvoin.
Nexium ei oikein sovi minulle, olen nyt pärjännyt ihan hyvin ilmankin, kun en vaan syö liian tulista ruokaa. Kahvi ja alkoholi myös aiheuttavat joskus oireita, mutteivät aina.
nexiumia, tee niin ja odota sitä tähystysaikaa.
Niin ja itsellä koski oikeaan kylkeen ja rintaan, epäilin toisinaan sydänvikaa!
Sama! :D
Joo, ei auta kuin odotella.
Pelottaa vaan, että voiko se olla syöpää...pelko häiritsee jo jokapäiväistä elämääni. :(
t.ap
T.happovaivainen, joka ei malta pitää näppejä erossa mausteisesta ruoasta.... :)
Puoli tuntia aterian jälkeen gavisconia, ei nouse ylös mitään.
Ei tosin välttämättä kovin järkevä ratkaisu, mutta ei tarvitse kaikesta kieltäytyäkään :)
nexiumia, tee niin ja odota sitä tähystysaikaa.
Niin ja itsellä koski oikeaan kylkeen ja rintaan, epäilin toisinaan sydänvikaa!Sama! :D
Joo, ei auta kuin odotella.
Pelottaa vaan, että voiko se olla syöpää...pelko häiritsee jo jokapäiväistä elämääni. :(t.ap
Koskaan ei voi olla varma, mutta en usko että on syöpää, itse mietin myös sitä vaihtoehtoa, mutta järjellä ajatellen olisihan se jo näkynyt verikokeissa, yleisvoinnissa ja periaatteessa syöpä ei kyllä koske. Ei kokemusta tosin, mutta näin väittävät. Loppuvaihe on sitten asia erikseen ehkä, mutta en jaksa uskoa syöpään. Tsemppiä.
T. se refluksipotilas jolla koskee oikeaan kylkeen ja rintaan kun on refluksi päällä :)
yritän ajatella positiivisesti.
t. ap
LOSEC, NEXIUM JA PARIET mahan liikahappoisuuteen
Antasidit ja PPI-lääkkeet, eliprotonipumpun estäjät, Gasterix, Helipak, Lansoprazol ja Zolt (lansopratsoli), Omeprazol, Esomeprazol, Gastrostad, Losec ja Vimovo (omepratsoli ja esomepratsoli), Pantoprazol, Panzor ja Somac (pantopratsoli) sekä Pariet (rabepratsoli). Protonipumpun estäjiä myydään 8 % osuudella kaikista määrätyimmistä reseptilääkkeistä markkinoilla, joissakin maissa jopa ilman reseptiä. Pratsoleja määrätään eniten refluksitauteihin ja mahahaavaan.
Toimintatapa ja seuraukset: Ne hillitsevät suolahappojen eritystä limakalvon parietaalisolun protonipumppuja säätelemällä. Pratsolit imeytyvät ohutsuolessa ja häiritsevät normaalia ruoansulatusta. Myös pratsolien aineenvaihdunnan hoitaa sytokromi P450-järjestelmä. Mahdollisia haittavaikutuksia ovat Angina Pectoris, mahahaavat, sydän ongelmat, kohonnut verenpaine ja -sokeri, haimatulehdus, maksatulehdus ja –vauriot, lihasheikkous, iho-ongelmat, tinnitus, silmätulehdus, anemia jne.
Korvaavia luonnontuotteita: Greippi, probiootit, parsakaalin idut, manuka-hunaja, mastik (mastiksipistaasipuun pihka), rohtosalkoruusutee, glutamiini, punajalava (Ulmus rubra), glykyrretsiinitön lakritsi (DGL), aloe vera –mehu, ruokasooda ja maustekurkkujen liemi.
Lääkärit määräävät refluksitautiin kallista Nexiumia. Käytännössä samaa lääkettä myydään myös eri nimellä, halvemmalla ja ilman reseptiä.
http://www.hs.fi/tiede/Miksi+l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit+suosivat+kallimpaa+l%C3%A4%C3%A4kett%C3%A4/a1398747674278
Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan.
Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.
- Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta.
- Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.
Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.
- Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.
Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta!
Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.
- Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.
- Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.
- Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html
Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html
Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/
Nexium ja Losec on käytännössä sama lääke, hinnassa vaan eroa.
Kannattaa muistaa, että sappileikkauksesta huolimatta vatsavaivat voivat jatkua. Ei pysty syömään tiettyjä ruokia, esim. omena tai sienet. Joillekin sappirakon poisto aiheuttaa sappihapporipulia.
Mulla aiheuttaa stressi närästystä, ei mikään ruoka. Vuosi sitten oli vatsavaivoja aika paljonkin, mutta nyt kun elämä on tasoittunut, ei ole enää mitään.
Kaikki alkoi stressistä ja siihen liittyneestä jatkuvasta päänsärystä. Otin särkylääkkeitä liikaa, join kahvia väsymykseen ja siitä lähti kierre.
Pohjukaissuolen haava jos syöminen auttaa? No, turha tässä on arvuutella, tähystyksen jälkeen olet viisaampi.
Tulis nyt ap kertomaan, mikä sillä OLI. Täähän on vuosia vanha ketju.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2011 klo 15:49"]Oireesi vaikuttavat ( huom! Vaikuttavat, eivät välttämättä ole! ) refluksitaudin oireilta. Itsellä nexium käytössä, 8 viikkoa kerrallaan syötävä aktiivivaiheen ollessa päällä, sen jälkeen testataan kestääkö ilman ja jos ei, niin lääkitystä jatketaan. Toistaiseksi se 8 viikkoa on aina riittänyt.
Ruokavaliohoito paras vaihtoehto. EI käristettyä, ei paprikaa, kahvia, suklaata, ruisleipää, kurkkua, tomaattia...ei mitään mikä närästää. Ei myös tupakoimista, alkoholia.
[/quote]
Refluksilta kuullostaa tosiaan aloittajan oireilut, itselläkin verikokeet olleet aina puhtaat, nexiumia syön max 14päivän kuurin, mutta tosiaan siihen ei auta mikään muu kuin ruokaremontti. Itselläni tähystyksesssä selvisi että mahanportti on paksuuntunut ja löysä jolle ei sinänsä ole apua tarjolla. Lääkkeitä syön todella harvoin. Helikobakteeria (tai mahahaava...?) varten joutuisi syömään 8-14vkoa että liekö sitä tuolla ylemmällä kun niin pitkiä jaksoja syö..
Mutta ei siis kannata huolestua, kyllä tämän sairauden kanssa pystyy elämään oireettomana. Mitä enemmän joutuu lääkkeisiin turvautumaan, sitä enemmän niille tulee tarvetta. (refluksipotilastietoa) joten elämäntavat on se ykkösprioriteetti.
Ja minulla tosiaan oireilee milloin selkäkipuna, kuivana yskänä, rintakipuna, paineena rintalastan alla, ja selvin oire on nyt ollut se että se takaisinvirtaus polttaa kurkkua. Silloin vuosia sitten kun sain ekan todellisen kipukohtauksen, en pystynyt kolmeen päivään liikkumaan enkä voinut edes kuvitella että olisi närästystä! Vaan niin se oli, loppui oireet heti kun lääkäri antoi nexiumia kokeeksi minulle parin viikon kuuriksi kun ei muutakaan syytä löytynyt. Ja sillä loppui ja vahvisti lääkärin olettamuksen.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 19:22"]Nexium ja Losec on käytännössä sama lääke, hinnassa vaan eroa.
[/quote]
mikäpä ei noista samaa olisi, apuaineet vaihtelee. Mutta mikään muu ei ole itselleni tehonnut kuin nexium. Kaikista muista saan hirveät sivuvaikutukset.
Öh ja siis vaikuttava aine, onhan niitä useampi, ylempänä oli joku laittanutkin raamatun mittasen tekstin, jota en nyt jaksanut kuin silmäillä.. Tuli siis mieleen että losec ja nexium ei edes sisällä samaa vaikuttavaa lääkeainettakaan, heti ko olin napannut "lähetä" ed kommentti..
Osta silicum tonic se lopettaa närästyksen ja hoitaa
Refluksilta kuulostaa. Mulla alkoi refluksioireet (ruokatorven polttelu, mahakipu jne.) seitsemisen vuotta sitten ja siitä asti olen ottanut yhden Nexiumin kerran päivässä.
Olin 20 v. kun oireet alkoivat.
onko ap sitten hakemassa täältä virallista diagnoosia itselleen?? Haloo!
Ei kai tässä kukaan sanokaan että APlla ON VARMASTI SE JA SE JA HOiTO ON TÄMÄ!
Kyllä luulen että ap on sen verran fiksu että kysyy LÄÄKÄRILTÄ ja menee tutkimuksiin ihan muualle kun av-palstalle. Eikös ap kysyny että mikä VOI olla? Eli kaipaa kokemuksia vastaavasta? ja kerroin omastani, sorry!
tsiisus.... Tämä vastaus siis nro 21:lle vai mikä se oli....