Nexiumilla ohi menevä mahakipu - mitä voi olla?
Oli ylävatsavaivaa, sain Nexiumia. Söin sitä 4 vkoa, kipu poistui. Lopetin Nexiumin, kipu palasi.
Aloitin viikon tauon jälkeen, kipu lähti.
Mitä se voi olla?? Tähystys aika varattu, mutta vasta kuukausien päähän (julkiselle, mulle ei erään asian vuoksi sitä saa yksityisellä tehdä, tarvitaan sairaalavalmiudet).
Syöpääkö?
Olen alle 30.v
Kommentit (38)
hemoglobiini sen verran korkea, eikä ulosteissa verta. Että ainakaan se ei vuoda, jos on, :D
Kaikki labrat ok!
t. ap
Voi olla mitä vain. Sinuna pyytäisin lisää tutkimuksia ja tähystyksen. Sekä miettisin syömisiänikin, voisiko johtua niistä.
oireilee minulla ainakin ylävatsakipuna ja oksettavana olona. Ja siihen nimenomaan auttaa nuo lääkkeet. Minulla tosin Somac käytössä, en pysty Nexiumia syömään.
Muistakaa ettei näitä lääkkeitä saa syödä jatkuvasti, vain tarvittaessa. Aiheuttavat hapottoman vatsan joka taas on alttiimpi sairauksille.
Oli tuota samaa jokunen vuosi sitten. Ajoittain nykyäänkin, tosi harvoin kylläkin. Ylävatsassa ja heijastui myös selän puolelle. Kuvittelin vuosia että se oli närästystä, koska isälläni on paha närästysongelma ja ajattelin sen kulkevan suvussa...kunnes hoksasin kuvailla oireita äidilleni joka sanoi hänellä olleen samaa, ja hänellä johtui sappikivistä. Leikkauksella(tähystys varmaankin) leikataan sappirakko pois, ihminenhän ei sillä mitään periaatteessa tee. En ole käynyt lääkärissä, mutta luulen että mulla syy on tuo. Mutta siis otin Nexiumia jossain vaiheessa ja se auttoi aina, niinkuin sinäkin ap kuvailit.
Ja eikös ap sanonut, että labrat ok, eiköhän siinä näkyisi sappiarvoissa nuo kivet jotenkin?
Mulla johtuu happovaivoista, tai jos olen joutunut syömään antibiootteja. Stressi vaikutta, samoin jos polttaa tupakka, juo liikaa kahvia. mausteet vaikuttaa ja mulla esim porkkana, omena, lanttu.
Mutta kyllä se hyvä on tutkia. Mut on tutkittu joka puolelta, mutta mitään ei löytynyt.
lääkäri sanoi että tähhystyksessä näkyy tuo helico, muttei usko mulla olevan sitä.
Ylävatsan uä tehdään myös, kuulema.
Mulla säteilee yläselkään tämä kylläkin koko ajan myös.
Sappi, haima ja maksa arvot olivat erinomaiset.
t. ap
Ihan normaali vatsan liikahappoisuus. Helpottaa happolääkkeellä ja palaa kun happolääke lopetetaan. Tähystyksellä katsotaan lähinnä limakalvoärsytyksen aste, ei sieltä muuta ihmeellistä haeta, ja hoitona tulee olemaan se samainen Nexium.
Jos, niin voisitko ystävällisesti valaista minua, näkyisikö nuo sappiongelmat tuossa sappiarvoissa, esim. juurikin nuo sappikivet?
t. ap
ei ole vielä ultrattu, lääkäri sanoi että tähhystyksessä näkyy tuo helico, muttei usko mulla olevan sitä.
Ylävatsan uä tehdään myös, kuulema.Mulla säteilee yläselkään tämä kylläkin koko ajan myös.
Sappi, haima ja maksa arvot olivat erinomaiset.t. ap
ultraamalla löytyi soraa ja sappirakko poistettiin.
mä en edelleenkään erota sappivaivaa ja närästystä toisistaan. samanlaisia kohtauksia tulee, toki hyvin harvoin
mulla on kokonaiskolesteroli alle 4,olen hoikka ja harrastan n. 3 x vkossa liikuntaa. Ylipainoakaan ei siis ole. Eikä korkeaa kolesterolia. Syön monipuolisesti ja otan c- ja d -vitamiinia lisänä.
t. ap
En ole leikkauttanut sappikiviäni pois vielä (jos edes ne on kipujen syy) koska imetän tällä hetkellä enkä siis halua/voi olla kotoa pois sairaalassa (pari päivää kai pitää olla tuon leikkauksen jälkeen?) ennekuin imetys loppuu. Tosin en tiedä millaiset leikkausjonot ovat, että ehkä pitäisikin käydä ainakin tutkituttamassa jotta pääsisi ainakin jonoon.... Ja vasta ihan hiljattain tuli tämä sappiaihe puheeksi. Kipukohtaukset tulevat nykyään niin harvoinkin etten ole saanut aikaiseksi mennä. Se kipu on kyllä kamalaa.....voimistuu iltaa kohti ja pari krt olen käynyt päivystyksessä kun on ollut sietämättömät kivut. Silloin pistin sen närästyksen piikkiin enkä osannut lääkärillä epäillä sappivaivoja vaan sanoin suoraan että närästää niin pirusti.... Jälkikäteen ajateltuna olin aika hölmö kun kuvittelin sen närästykseksi :D
Oireesi vaikuttavat ( huom! Vaikuttavat, eivät välttämättä ole! ) refluksitaudin oireilta. Itsellä nexium käytössä, 8 viikkoa kerrallaan syötävä aktiivivaiheen ollessa päällä, sen jälkeen testataan kestääkö ilman ja jos ei, niin lääkitystä jatketaan. Toistaiseksi se 8 viikkoa on aina riittänyt.
Ruokavaliohoito paras vaihtoehto. EI käristettyä, ei paprikaa, kahvia, suklaata, ruisleipää, kurkkua, tomaattia...ei mitään mikä närästää. Ei myös tupakoimista, alkoholia.
Edellisessä viestissäni en tarkoittanut että ap olisi hölmö kun vertaa närästykseen vaan kun minulle on raskauden myötä tullut tutuksi se kurkkua polttava närästys ja röyhtäykset, niin siihenhän sitä ei voi verrata. Minulla tuo ylävatsakipu on todella voimakasta ihan "oikeaa" kipua eikä pelkkää poltetta...
Niin ap, voihan tuo vaiva olla perinnöllinenkin, eikä syynä välttämättä ole ylipaino tms.
sappikivitautia / sappikiviä, ja ainakin ketjuihin kirjoittaneilla vaikuttaa olleen huomattavasti pahemmat kivut kuin minulla yhteensä. :)
Mulle ei myöskään mikään ruoka-aine vaikuta kipuihin mitenkään.
Syöminen pikemminkin helpottaa oloa, kuin pahentaa.
t.ap
Oli tuota samaa jokunen vuosi sitten. Ajoittain nykyäänkin, tosi harvoin kylläkin. Ylävatsassa ja heijastui myös selän puolelle. Kuvittelin vuosia että se oli närästystä, koska isälläni on paha närästysongelma ja ajattelin sen kulkevan suvussa...kunnes hoksasin kuvailla oireita äidilleni joka sanoi hänellä olleen samaa, ja hänellä johtui sappikivistä. Leikkauksella(tähystys varmaankin) leikataan sappirakko pois, ihminenhän ei sillä mitään periaatteessa tee. En ole käynyt lääkärissä, mutta luulen että mulla syy on tuo. Mutta siis otin Nexiumia jossain vaiheessa ja se auttoi aina, niinkuin sinäkin ap kuvailit.
Neuvokaa sitten toista, kun itsekään ette TIEDÄ mikä vaivaa. Luulo ei ole tiedon väärti ja väärällä hoidolla voi jopa aiheuttaa lisäongelmia!
kerro millaista ylävatsavaivaa se aiheuttaa, koskeeko johonkin tiettyyn kohtaan paitsi se selkään säteilevä kipu?
T. refluksipotilas
kerro millaista ylävatsavaivaa se aiheuttaa, koskeeko johonkin tiettyyn kohtaan paitsi se selkään säteilevä kipu?
T. refluksipotilas
Ensinnäkin, kiitos kaikille auttaneille! :)
Ja siis oireet on tällaiset:
Ylävatsaan koskee, välillä menee pois, mutta yleensä koskee koko ajan, ellen ota Nexiumia. Välillä koskee enemmän vasemmalle, välillä oikealle, välillä keskelle.
Välillä kipu tuntuu ikään kuin rintojen välissä.
Säteilee selkään, sielläkin satunnaisesti minne sattuu. Selkään auttaa venyttely (!!!).
Mitkään ruoka-aineet ei pahenna, en ainakaan ole huomannut. Tyhjä vatsa pahentaa enemmänkin.
Yöni nukun hyvin, ei kipuja.
Ei röyhtäilytä tai pieretä normaalia enemmän.
Ei nouse hapanta nestettä kurkkuun, pari kertaa noussut ihan kuin "oksennusta", mutta mennyt samantien takaisin.
t. ap
Onko sinulla vatsahaava? tms? Tai ihan pysyvää närästystä...