Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
561/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meidän ole tarvinnut käyttää luovutettuja soluja ainakaan vielä. Tulevaisuudesta en tiedä. Mutta ihan periaatteesta haluan kuulla perusteluita, jos tuollaista aletaan väittämään totena. Ei päätä ei kä häntää!

t. se hoidoissa kävijä

Vierailija
562/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä sanonut että se on minun ikioma mielipiteeni tai joku lopullinen totuus, kerroin vain YLEISEN kannan.

Minulla ei ole lapsettomuusongelmaa, mutta asia on kiinnostanut minua muusta syystä ja sen vuoksi olen puhunut siitä paljon vl:ien kanssa, sekä sellaisten jotka ovat itse kärsineet lapsettomuudesta ja sellaisten jotka eivät. Ja myös kysellyt postituslistoilla ym. mielipiteitä. Ja aina sama vastaus...että se lahjasolujen käyttö tökkii jotenkin.

Mutta en ole sanut kunnon perusteluja miksi, lähinnä kai siksi että kun kaksi ihmistä toivoo lasta, se pitäisi olla niistä aviopuolisoista syntynyt, heidän kahden ihmisen jälkeläinen. Adoptio on sen takia eri asia että siinä on jo olemassaoleva lapsi jonka pariskunta ottaa kasvatettavakseen ja hoivattavakseen. Siinä ei enää synnytetä uutta elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla ole sitten mitään tekemistä uskonnon kanssa. Eli ei voi sanoa, että yleinen kanta vl:n keskuudessa on se, ettei lahjasoluja käytetä. Lahjasolujen käyttö "tökkii" myös monien muidenkin mielestä kuin vain vl:n, joita olet "haastatellut". Jokainen voi siis itse kertoa kantansa ko. asiasta, muttei siitä voi sanoa, että näin yleisesti meidän keskuudessa ajatellaan.

hoitolainen

Vierailija
564/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös vl t voivat olla joistakin asioista erimieltä....ja jos OLLAAN ERIMIELTÄ niin heti joku alkaa kirjoittaa et se ja se NRO ei oo lesta!!! Säälittävää...

Vierailija
565/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ihmeessä odota täältä palstalta saavasi vastauksia, kun ilmiselvästi asia voi olla vieras ja jopa tuntematon(esim. minulle) Kysele nokitusten, kysele joltakin puhujalta, joltakin kuka osais Raamatun sanan mukaan asiasta selittää.

Vierailija
566/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim isäni ei ole ja äitini on. Käytännössä onnistuu ihan ok, joskin olemme kaikki aika "vapaasti" uskomassa.

Ei tarvitse mitään erityistä ottaa huomioon! Ihan tavallisia lapsia ne on meidänkin lapset.

Vierailija
567/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minä ajattelisin. Ja rakkaushan se on se tärkein elementti.

Ei vl.

Vierailija
568/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla on 4 lestadiolaistyttöä, joista kahden kanssa oma tyttäreni on erityisen hyvä kaveri.

Itse kuultua ja lapsen vahvistamaa:

Et oo uskovainen, et pääse taivaseen. Uskottomat joutuu tulimereen! Mepä päästään taivaaseen, sinä et. Tästä hiukkasen jouduttiin keskustelemaan kotona, sillä tyttöni järkyttyi ja pahoitti mielensä todella.

Toisaalta taas arjessa huomattua:

Uskovaisilla lapsilla on parhaat valikoimat Barbie-dvd-elokuvista. Uskovaiset katsovat netti-tv:sta urheilumatsita ja lastenohjelmat (pikkukakkonen jne.).

Uskovainen ystävä tutustutti lapseni Stardoll ja Bratz -nettipelien maailmaan.

Kylässä omalla tyttärelleni kerrottua:

Lestadiolaisystävä kertoi, ettei hän pidä suviseuroista. Hän ei haluaisi olla uskovainen. Hän rakastaa kuulemma tyttäreni vanhempia (minua ja miestäni) enemmän, kuin omia vanhempiaan. Tämä oli minusta aika surullista. Kertonee siitä, että meillä on kolmen lapsen vanhempina enemmän aikaa ja energiaa annettavaksi omien lasten lisäksi myös meillä vieraileville lapsille.

Vierailija
569/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska emme heille opeta niin. Meillä ei katsota minkäänlaisia videoita/elokuvia. Mitään kovin yleistäviä johtopäätöksiä on jälleen vältettävä.

Joudumme toki erityisen tarkkailun kohteeksi koska elämämme poikkeaa aika tavalla monien muiden elämästä. Silti on surullista että aikuiset ihmiset vetävät aika rankkoja johtopäätöksiä. Vaikka lähisuvussani on paljon myös helluntalaisia ja vapaaseurakuntaan kuuluvia ihmisiä, olen oppinut sen että jokaista tomintatapaa, sanomista tms. on turha hengellistää tai syyttää siitä yhteisöä. Sama on myös valtaväestön kohdalla. Vaikka monenlaisia ilmiöitä on havaittavissa, pyrin ajattelemaan niin että eivät kaikki ole sellaisia vaikka monet olisivatkin. Jokaiseen porukkaan mahtuu vaikka ja minkälaisia yksilöitä.

T: vl äiti

Vierailija
570/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa että yleinen kanta vl:ien keskuudessa on tuo jos reilusti suurin osa on sitä mieltä. Sen sijaan se ei ole mikään virallinen kanta, en tiedä onko sellaista olemassakaan. Varmaankaan ei.

Ja nimenomaan vl-ihmiset ovat mun kokemuksen mukaan yleensä sitä mieltä että uskovainen ei voi käyttää lahjasoluja, joten on sillä mielestäni jotain tekemistä uskonnon kanssa.

Tietenkin voi olla että se on vain asiaanperehtymättömän ensi- tai tunnereaktio, mutta kuitenkin.

Eihän tuolla ole sitten mitään tekemistä uskonnon kanssa. Eli ei voi sanoa, että yleinen kanta vl:n keskuudessa on se, ettei lahjasoluja käytetä. Lahjasolujen käyttö "tökkii" myös monien muidenkin mielestä kuin vain vl:n, joita olet "haastatellut". Jokainen voi siis itse kertoa kantansa ko. asiasta, muttei siitä voi sanoa, että näin yleisesti meidän keskuudessa ajatellaan.

hoitolainen

Vierailija
571/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua usein tympäisee, se, että kun vl sanoo tai tekee jotain, heti ajatellaan, että se teki noin, koska on vl. Esim. jos töissä vl-työkaveri sanoo inhottavasti, sy ei ole tod.näk. uskossa vaan henkilön luonteessa! Tämä meidän KAIKKIEN pitäisi muistaa, ei tehdä aina ensimmäiseksi turhia johtopäätöksiä.

Mitään kovin yleistäviä johtopäätöksiä on jälleen vältettävä.

Joudumme toki erityisen tarkkailun kohteeksi koska elämämme poikkeaa aika tavalla monien muiden elämästä. Silti on surullista että aikuiset ihmiset vetävät aika rankkoja johtopäätöksiä. Vaikka lähisuvussani on paljon myös helluntalaisia ja vapaaseurakuntaan kuuluvia ihmisiä, olen oppinut sen että jokaista tomintatapaa, sanomista tms. on turha hengellistää tai syyttää siitä yhteisöä. Sama on myös valtaväestön kohdalla. Vaikka monenlaisia ilmiöitä on havaittavissa, pyrin ajattelemaan niin että eivät kaikki ole sellaisia vaikka monet olisivatkin. Jokaiseen porukkaan mahtuu vaikka ja minkälaisia yksilöitä.

T: vl äiti

Vierailija
572/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs vl tyttö hehkutti koulussa, jippii nyt meilläkin on tv, katsomme tv tä tietokoneesta. Äiti kuitenkin sanoi, ettemme saa kertoa asiasta muille. ONKO TÄMÄ sitä ulkokultaisuutta??

Vierailija
573/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä asiat ovat sellaisia, joihin vl ei mielestäni voi puolustella. Olen kuullut itsekkin vastaanvanlaista. Mutta en yleistä. Eli jos tv on kielletty vl keskuudessa, sitä sääntöä kuitenkin rikotaan joidenkin keskuudessa...sitten kuitenkin taas kielletään kertomasta...eli miten sitä vois puolustella, tuskin mitenkään...

Vierailija
574/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni se ei ole oikein. Tuossa käy helposti niin, että usko jää toisella sijalle elämässä.

eräs vl tyttö hehkutti koulussa, jippii nyt meilläkin on tv, katsomme tv tä tietokoneesta. Äiti kuitenkin sanoi, ettemme saa kertoa asiasta muille. ONKO TÄMÄ sitä ulkokultaisuutta??

Vierailija
575/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maanpäällä. Jumalan valtakunta maanpäällä ei ole mitään näkyvää tai konkreettista, mutta siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu, siellä on Jumalan valtakunta heidän keskellään.Jumala on luvannut olla heidän keskellään. Taivas koskettaa maata kun saamme Jeesuksen nimen ja veren kautta uskoa.

Eli uskomme että toiselta voimme saada synnit anteeksi, emme muuten pysyisikään Taivastiellä.

Vierailija
576/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

netin ja myönnän että näppäräähän se olisi kivoja lasten dvd lainata tai ostaa ja lapset tykkäis varmasti, ja kovassa metelissä tai tekemisen puutteessa olis helppoa istuttaa ne tietokoneen ääreen.

Mutta tietoisesti emme halua lähteä sille tielle, olemme mieheni kanssa jutelleet asiasta, ja haluamme välttää tätä kiusaa, vaikka viatonta viihdettä olisikin. Lapset käyttävät sen ajan leikkeihin, jonku verran pelaavat tietokoneella, mutta ollaan hyvin onnellisia ilman tv:n katselua.

Vierailija
577/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos katsoo telkkaria, niin usko jää? Johan on heikoilla kantimilla se usko. Tarkoititko tuota itan oikeasti? Mä nimittäin tunnen aika monta uskovaa ihmistä, jotka katsovat tv:tä eikä niiden uskolle ole mitään käynyt.

Tuossa käy helposti niin, että usko jää toisella sijalle elämässä.

Vierailija
578/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli uskomme että toiselta voimme saada synnit anteeksi, emme muuten pysyisikään Taivastiellä.

Siis onhan vaikka "isämeitässä" suora pyyntö suoraan Jumalalle että "anna meille meidän syntimme anteeksi". Sitten siihen tarvitaankin joku, joka tekeytyy Jumalaksi ja sanoo että "joo saat"? Outoa.

Siis kyllä rippikin on kriostillinen käytäntö mutta että ainoa tapa saada synnit anteeksi? Jos vaikka joutuisit yksin autiolle saarelle ja kuolisi siellä hitaasti nälkään, niin syntisenä kuolisit, kun ei ole ketään synninpäästäjää?

Vierailija
579/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. vl

Vierailija
580/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

netistä tv:tä, mies ja poika katsovat netin kautta urheilua, joskus ollaan me aikuset katsottu uutiset ja joskus harvoin lapset on saaneet katsoa muumeja. Ei tässä mielestäni ole mitään pahaa eikä varsinkaan salailtavaa, näin tiedän monien muidenkin vl:ien toimivan.

Ei tässä ole mielestäni mitään uskonelämää turmelevaa, harvoin katsotaan. Ei joka päivä eikä edes joka viikko.

En koe tätä ulkokultaisena koska toimimme näin aivan avoimesti eikä kukaan ole paheksunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä