Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
541/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuules 263, samalla minuutilla tänne voi tulla monta lisäystä ketjuun....sinulle tiedoksi saat anteeksi ja erehdyit...Minua ei kiinnosta miksi vl kuuluu kirkkoon. minulle se on ihan sama..

Vierailija
542/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoinkin että TUNTUI että sama ihminen aloitti jankkaamisen kirkkoonkuulumisesta. Voi olla että se oli ihan eri ihminen joka kysyi asiasta vilpittömästi. Anteeksi jos erehdyin.

Jankkaamiselta se anteeksiantamiskeskustelu lopulta tuntui, en nimittäin vieläkään tiedä MISTÄ lopulta lestadiolaisia kritisoit tässä anteeksiantamisasiassa. Että annetaan liian helposti anteeksi? Ja miten sitten pitäisi menetellä jos joku katuu ja tulee pyytämään anteeksi?

263

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kielsi uskon ennen meidän naimisiin menoa. Seurustelimme kuitenkin noin 2 vuotta niin, että hän oli vl ja minä en.

Vierailija
544/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuules 263, samalla minuutilla tänne voi tulla monta lisäystä ketjuun....sinulle tiedoksi saat anteeksi ja erehdyit...Minua ei kiinnosta miksi vl kuuluu kirkkoon. minulle se on ihan sama..

Vierailija
545/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaisille on näytetty Taivasta? mitä tarkoittaa, jos on totta? vai olisiko kysessä joku vertaus?

Vierailija
546/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tyytyi tuomioonsa hän tiesi että se oli oikeutettu. Hänet tuomittiin tekojensa mukaan jotka olivat raakoja. Tuohon aikaan kuolemanrangaistus oli yleisesti käytössä. Hän oli tietäväinen tekojensa seurauksista mihin ne johtaa. Nöyrästi hän otti vastaan tuomionsa ja kehoitti kaveriaan samaan. Hän pyysi että hän lopettaisi Jeesuksen pilkkaamisen. Ryöväri tiesi/uskoi että oli olemassa taivas ja helvetti. Se ei ollut mikään uusi asia tunnettiinhan Mooseksen lait. Rikollista odotti varma helvetti. Jeesus osoitti että asiat eivät ole aina niin yksioikoisia. Kaksi armoa tuntevaa ihmistä vain kohtasi toisensa.

¤¤¤Minä olen tulkinnut tuon kohdan aina niin

että murhamies tunsi oman syntisyytensä (siis katui) ja ymmärsi myös että Jeesus ei ollut tehnyt mitään pahaa vaikka hänet pahoista teoista oli sinne ristille tuomittu (eli siis uskoi Jeesukseen). Ja tälle katuvalle murhamiehelle Jeesus antoi hänen syntinsä anteeksi (kertoi että pääset Taivaaseen) koska hän katui ja uskoi.¤¤¤

Vierailija
547/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapsettomuushoidoista luovutetuilla sukusoluilla. MIKSI se "kaikkien" vl:n mielestä on kielletty? Asiastahan ei puhuta IKINÄ esim seuroissa. Ei puolella sanallakaan. Niin miten "kaikki" ovat sitä mieltä, että asia on väärin? Oikeasti, vastatkaa minulle vl:t!

t. vl, joka lapsettomuushoidoissa, mutta ei ole tarvinnut käyttää luovutettuja. Olisin siihen kuitenkin valmis ihan heti, jos tarve vaatisi.

ps. ne, jotka luovutettujen sukusolujen käytöä pitää vääränä, eivät TAATUSTI ole joutuneet minkäänlaiseen tekemiseen lapsettomuuden kanssa henkilökohtaisesti!

Vierailija
548/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajatteletteko perheistä, joissa on paljon lapsia, mahdollisesti lyhyillä ikäeroilla, että "ovatkohan meikäläisiä"? Meillä on nimittäin näin ja asumme seudulla, jossa asuu myös lestadiolaisia perheitä ja minusta tuntuu, että uteliaat katseet seuraa meitä usein, mutta kukaan ei kysy mitään...

Vierailija
549/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onhan se ymmärettävää että kapinoit Jumalan tahtoa vastaan. Eikä se sinun syysi ole että olet lapseton.

Mutta eikö sitä sanota että Jumala antaa jokaiselle sopivan määrän taakkaa kannettavaksi ja siitä pitäisi kiittää.

Ehkäpä sinä saat niitä lapsia ihmisen ja Jumalan yhteistyön tuloksena.

Jumala tarvitsee apulaisia

että sinun tahtosi täyttyisi.

Miksi sinä muuten niin kovasti haluat hyväksyntää omalta yhteisöltä. Et sinä sitä tarvitse.

Onko muuten niin että arveluttavatkin asiat hyväksytään vain siksi kun sielussa tekee kipeää.

Vierailija
550/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin että ovatkohan uskovaisia, eihän sitä päällepäin huomaa itsestäänselvästi. Jutellessa sen huomaa kyllä melko herkästi.

En haluis lapsettomuushoidoista kommentoida kun on mulle niin vieras asia, joten aralla mielellä koetan sanoa oman ymmärrykseni. Luovutetut sukusolut ovat sen avioliiton ulkopuolelta, ja siksi ei kuuluisi otettavaksi. Ajattelen, että sukupuoliasiat ovat avioliiton sisäisiä asioita, ja vain siis se mies ja vaimo tulevat yhdeksi lihaksi.

Vierailija
551/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa hyväksyntää yhteisöltäni. Haluan vain oikeasti tietää, minkä ihmeen takia täällä vl:t aina paasaavat, että lahjasolujen käyttö ei ole hyväksyttävää yhteisössämme. Oikeasti ärsyttää, että ihmiset, joitka eivät juuri tiedä asiasta yhtään mitään, eivätkä ole joutuneet asian kanssa tekemisiin ja niitä poshdiskelemaan, tulevat väittämään, että näin on! Siksi haluaisin tietää, mikä on se peruste, mihin pohjautuen näin väitetään. Näyttää nimittäin pahasti siltä, että asialle ei ole MITÄÄN perustetta. Kukaan ei sitä ole minulle osannut kertoa!

t. se hoitoissa kävijä

Vierailija
552/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä näe syyksi tuota, että sukusolut olisivat avioliiton ulkopuolelta. Eihän sillä avioliitolla ole asian kanssa mitään tekemistä, mielestäni. Silloinhan emme voisi adobtoidakkaan, ja sen kyllä "saamme" tehdä.

Vierailija
553/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olemme kaikki syntisiä, heikkoja.....mutta tuo anteeksi anto on aika helppo tapa saada omatunto taas ja taas ja taas puhtaaksi.

Aika rajua vetää tuollainen johtopäätös.

Vierailija
554/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sinä saat niitä lapsia ihmisen ja Jumalan yhteistyön tuloksena.

Ja ehkäpä ehkäisijä voi rajoittaa lapsimääräänsä ihmisen ja Jumalan yhteistyöllä?

Tässä ei ole älyllistä eheyttä, mielestäni. Joka niin väittää, väittää samalla Jumalan olevan heikompi kuin ehkäisyvälineen teho.

Vierailija
555/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikäli teidän uskonkäsityksiä kritisoitaisiin yhtä kovaäänisesti niin syyttäisitte jo siitä että teitä jaotellaan ja tuomitaan?

Täällä joku/jotkut jotka ihmetteli anteeksiantoasiaa, sanottakoon vielä ettei kyse ole todellakaan mistään helposta asiasta. Silloin kun syntejä katuu, anteeksipyytäminen ja synnin tunnustaminen ei ole todellakaan helppoa. On nimittäin kokemusta.

Sinä/te jotka tätä asiaa ihmettelitte, ymmärrätte varmaan että keskustelu on rakentavampaa silloin kun asiallisesti siitä keskustellaan eikä niin hyökkäävästi ja kärkkäästi kun mitä tuo keskustelu oli.

Vierailija
556/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasisiko joku VL!, joka täällä(kin) on sanonut, että lahjasolujen käyttö ei ole oikein, mihin perustat väitteesi?!

Vierailija
557/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piste.

Vierailija
558/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy rauhassa ja käytä tarvittaessa lahjasoluja. Mutta ei ehkä kannata siitä kauheasti puhua muualla kuin anonyyminä internetissä. Ihan itsesi ja perheesi tähden.

En ole itse vl, mutta uskova ja tosiasia miltei kaikissa uskovissa porukoissa on silloin tällöin esiin leimahtava lakihenkisyyden henki. Varsinkin kun näistä sääntöjä teillä on valmiiksi jo niin paljon ja lakihenkisyydelle otollinen maaperä, niin ei ehkä kannata herätellä nukkuvaa karhua.

Vierailija
559/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua vain ärsyttää hirveästi se, että toiset puhuu totena asiasta, josta eivät oikeasti tiedä mitään. Sitten kun asiasta kysyy, niin yhtäkkiä kukaan ei sanokkaan mitään. Pitäkööt suut kiinni!

t. se hoidoissa kävijä

Vierailija
560/705 |
04.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on järkeilty tarpeeksi niin päätetään asia "että näinhän se on".

Sillä ei kuitenkaan tarvitse olla mitään tekemistä Jumalan päätelmien kanssa.

Sinä haluat lapsia omilla tai vierailla soluilla. Luovuttaja antaa teille LAHJAN ei teillä ole mitään henkilökohtaista tekemistä haluja etc...luovuttajan kanssa.

Ongelma varmasti tulee siinä, että sisällä kasvava lapsi ei ole samaa lihaa ja verta aviopuolisosi kanssa. Lapsi on lestadiolaisten mielestä "äpärä" ja saastunut ja siksi syntiä. Minusta tuntuu ettei kukaan pysty tätä sinulle suoraan sanomaan. Näin ihminen ei saa tehdä, mutta noin saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi